كپی برداری ايرانسل از روی دست همراه اول 

  3980804077
كپی برداری ايرانسل از روی دست همراه اول 

هفته نامه« بازار امروز» در گزارشی نوشت :  هفته گذشته نشست خبری ایرانسل به مناسبت سيزدهمين سال تاسیس این اپراتور موبایلی برگزار شد؛ نکته جالب در خصوص این نشست اما تقلید ايرانسل از طرح‌های رقيب سنتي‌اش يعني همراه اول بود.  
آنطور كه ايرانسل در اين نشست و البته در در وبسايت رسمي و صفحه اينستاگرام خود اعلام كرده است به موجب طرح سيزده‌سالگي‌اش يك بسته 13 گيگابايتي اينترنت براي يك هفته به مشتركان ايرانسل به قيمت 13 هزار تومان ارايه مي‌شود. 
اين طرح درواقع كپي واضح از طرحي بود كه پيش از اين همراه اول به اجرا گذاشته بود؛ نوزدهم مرداد ماه همراه اول به مناسبت 25 سالگي‌اش، 25گيگ اينترنت به قيمت 25هزارتومان و در طول يك هفته به مشتركان خود ارايه داده بود.  
سوال اينجاست كه با چه منطقي اپراتوري كه دغدغه‌اش آن است كه مي‌خواهد وارد فضاي رقابتي شود و مدعي است كه با ورود به بازار انحصار را در حوزه ارتباطات كشور شكسته است چطور در طراحي و اجراي ساده‌ترين طرح‌ها رو به كپي‌برداري از رقيب آورده است. 
از سوي ديگر ايرانسل در نشست خبري خود اعلام كرد كه از اين پس شعار اين اپراتور از اپراتور پيشرو در حوزه ديتا، تبديل به "اپراتور ديجيتال" خواهد شد. جالب آنكه اين شعار نيز به نظر از برنامه 5 سال همراه اول كپي شده است. همراه اول بر اساس سند چشم‌انداز خود مي‌بايست در 5 سال آتي به دنبال تحقق روياي ديجيتال باشد و اين موضوع را به عنوان شعار خود قرار داده است. 
نگاهي تحليلي به روند پيش گرفته شده توسط ايرانسل مشخص مي‌كند كه اين اپراتور در روزهاي اخير رو به تقليد از رقيب قديمي خود آورده است. طبيعي است از اپراتوري كه مدعي رقابت و به دست آوردن بازار عمده كشور است پي گرفتن يك چنين رويه‌اي ابهام برانگيز است. 


شباهت بسته‌هاي ايرانسل و همراه اول 


نوزدهم مرداد ماه امسال همراه اول به مناسبت ۲۵ امین سالگرد تولد خود، بسته اینترنتي با ویژگی‌‌هایي كه براي مردم تازگي داشت ارايه داد. اين بسته به تمامي مشترکان دايمی و اعتباری همراه اول اجازه مي‌داد روز تولد همراه اول بسته ویژه تولد همراه اول را با تخفیف استثنائی براي خود فعال كنند. به اين ترتيب مشتركان همراه اول مي‌توانستند 25 گيگ اينترنت را به قيمت فقط 25 هزارتومان و براي يك هفته روي خط خود فعال كنند. 


دو ماه بعد از ارايه اين بسته توسط همراه اول اما ايرانسل به سرعت دست به كار شد و در اقدامي مشابه در سايت رسمي خود اعلام كرد: ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، ۱۳ ساله شد و به همین مناسبت، مشترکان ایرانسل می‌توانند در روز ۲۹ مهر، بسته ویژه هفت روزه ۱۳ گیگابایتی ایرانسل را با قیمت ۱۳ هزار تومان فعال کنند. 
نگاهي به اين دو طرح مشخص مي‌كند كه ايرانسل رو به نوعي تقليد از رقيب سنتي آورده و در حالي كه انتظار مي‌رفت با ارايه طرح‌هاي خلاقانه حركتي جديد ارايه دهد، به نوعي به تقليد صرف از رقيب خود آورده است. 


تقليد ايرانسل از همراه اول در طراحي شعار مرداد ماه امسال همراه اول، با شعار «تحقق رویای دیجیتال» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ حضور يافت؛ شعاري كه بارها توسط رسانه‌هاي مختلف نيز به عنوان شعار اصلي همراه اول مورد توجه قرار گرفت و زواياي مختلف آن تحليل و بررسي شد. 
هفته گذشته اما همزمان با سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل، نشستی با حضور بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل و فعالان رسانه در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل سالن همایش‌های ساختمان مرکزی ایرانسل، برگزار شد و در اين نشست اين بار مدير عامل ايرانسل اعلام كرد كه ایرانسل به سمت تبديل شدن اپراتور دیجیتال حرکت می‌کند.  


در اين نشست عباسی آرند گزارش خود از عملکرد ایرانسل را با سه محور «سیر تحول ایرانسل»، «توسعه کسب و کار دیجیتال» و «فناوری‌های مالی و سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال» ادامه داد و گفت: ایرانسل قصد دارد از اپراتور دیتا، به سمت اپراتور دیجیتال حرکت کند. 


اين شعار شباهتي زيادي با شعاري داشت كه دو ماه قبل همراه‌اول براي حضور در نمايشگاه الكامپ مطرح كرده بود و همين موضوع شائبه تقليد ايرانسل از همراه اول را بيش از پيش قوت مي‌داد. 


مشكل تقليد صرف در بين كسب‌وكارهاي ايراني يكي از مشكلات جدي و ريشه‌اي كه در كشور ما وجود دارد به تقليد صرف و بعضا كوركورانه شركت‌هاي بزرگ و كوچك از يكديگر بر‌ مي‌گردد. نگاهي به وضعيت كسب و كارهاي نوپا و حوزه فعاليت آنها مشخص مي‌كند كه از يكسو بسياري از كسب و كارهاي موفق مثل آپارات، ديجي كالا و اسنپ همگي به تقليد از نمونه‌هاي خارجي ايجاد شده‌اند و از سوي ديگر به تبع موفقيت استارتاپ‌هاي ايراني موفق در هر حوزه‌اي، صدها نمونه داخلي ديگر از همان خدمت توسط افراد ديگر ارايه شده است. وجود چندين اپليكيشن تاكسي‌ياب اينترنتي، تعداد بالاي استارتاپ‌هاي فعال در حوزه فروش آنلاين غذا و حجم گسترده اپ‌هاي ارايه‌دهنده تخفیف باعث شده كه عرصه رقابت براي فعالان تمام اين حوزه‌ها تنگ شود و از سويي ديگر مردم كشور نيز از دريافت خدمات نوين، خلاقانه و جديد محروم بمانند. 


به نظر مي‌رسد ايرانسل با تقليد صرف و كپي‌برداري از بسته‌ها، شعارها و مسير حركت همراه اول به نوعي گام در همين مسير اشتباه گذاشته است و ضمن تنگ كردن عرصه رقابت، مشتركانش را از دريافت خدمات نوين و خلاقانه محروم كرده است.  


جمع‌بندي  


با نگاهي كلي به بسته‌ها و شعارهاي جديد مطرح شده توسط دو اپراتور اصلي كشور مشخص مي‌شود كه در روزهاي اخير ايرانسل تمايل روزافزوني به تقليد از طرح‌ها و شعارهاي همراه اول داشته است و سعي داشته تا به نوعي با كپي‌برداري از طرح‌هاي رقيب در عرصه رقابت خودنمايي كند. 
اين در حالي است كه از يك شركت بزرگ كه داراري تيم روابط عمومي پرتعداد و مشاوران رسانه‌اي متعددي است انتظار مي‌رود كه به جاي كپي كردن طرح‌هاي رقيب، خود طرح‌هاي جديد و خلاقانه‌اي ارايه دهند و نيز با ارايه و معرفي خدمات جديد و متنوع با رقيب خود به رقابت بپردازد. 
  از سوي ديگر فراموش نكنيم كه در زمينه خدمات اپراتوري باتوجه به پيشرفت روزافزون فناوري امكان معرفي و ارايه خدمات و طرح‌هاي تشويقي كاملا جديد و متفاوتي هست و طبيعتا تقليد و كپي‌برداري صرف نه تنها اثر چنداني ندارد بلكه ممكن است در طولاني مدت باعث دلزدگي مخاطب شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین