مورينيو راهي بوندس‌ليگا مي‌شود؟

گروه ورزشی الف،   3980802056

دو غول فوتبال آلمان اين فصل شروع خوبي نداشته‌اند و جدول بوندس‌ليگا به شكلي فشرده شده كه فاصله تيم اول تا نهم تنها 2 امتياز است. البته دليل اين موضوع قدرت گرفتن ساير تيم‌ها نيست و توازن قوا در ليگ آلمان به اين دليل به هم ريخته كه بايرن مونيخ با كواچ آن تيم هميشگي نيست و كارش تقريبا در تمام بازي‌ها گره مي‌خورد و ستاره‌هاي تيم هستند كه نجات‌دهنده باواريايي‌ها هستند.

كواچ فصل گذشته به سختي و با تنها دو اختلاف امتياز موفق شد بايرن را قهرمان بوندس‌ليگا كند. فصل قبل‌تر بايرني‌ها با 21 اختلاف امتياز، قبل از آن با 15 اختلاف امتياز و قبل از آن با 10 اختلاف امتياز نسبت به تيم دوم جشن قهرماني گرفتند. همين مقايسه ساده نشان‌دهنده افت كيفيت بايرن مونيخ در دوران حضور كواچ است. البته نبايد فراموش كرد ستاره‌هاي بزرگي مثل روبن و ريبري اوضاع خوبي نداشتند و اين فصل تيم را ترك كرده‌اند، همچنين در خط دفاع هم ستاره‌اي مثل بواتنگ حتي به تيم ملي آلمان هم دعوت نمي‌شود.

بايرن مونيخ در بازار پر تب و تاب نقل و انتقالات سال‌هاي اخير سعي كرده مانند ديگر غول‌هاي فوتبال اروپا به سيم آخر نزند و سياست‌هاي مالي‌اش را حفظ كند. اين محافظه‌كاري باعث شده بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا ديگر يك مدعي نباشد و در بوندس‌ليگا هم كار قهرماني‌اش به اما و اگر كشيده شود. در كنار افت بايرن مونيخ، دورتموند هم نتوانسته از اين فرصت استفاده كند و شانس فوق‌العاده‌اي كه با كسب نتايج ضعيف بايرن به زنبورهاي وست‌فالن رو كرده، بي‌استفاده باقي مانده است. زردهاي سيگنال ايدونا پارك در سال‌هاي اخير به هيچ عنوان در حد مدعي ظاهر نشده‌اند و حتي در هفته‌هايي كه بايرن پياپي امتياز از دست مي‌داد، توان رسيدن به اين تيم را نداشت. حالا گمانه‌زني‌هاي رسانه‌هاي آلماني براي هر دو تيم به سمت يك مربي سوق پيدا كرده است؛ ژوزه مورينيو. مربي نام‌دار پرتغالي كه اكنون بدون تيم است، گزينه اول بسياري از تيم‌ها براي جايگزيني مربي‌شان است، اما هرگز نام او حوالي تيم‌هاي آلماني شنيده نشده بود.

نشريه بليد گزارش داده كه اولي هوينس به زودي بايرن مونيخ را ترك خواهد كرد و به اين ترتيب نيكو كواچ بزرگ‌ترين حامي‌اش در جمع مديران باواريايي‌ها را از دست خواهد داد. رفتن هوينس به اين معناست كه كواچ با اولين لغزش جايگاهش را از دست خواهد داد.

اخراج كواچ مستلزم اين است كه يك مربي بزرگ‌تر جانشين او بشود و گمانه‌زني رسانه‌هاي آلماني به سمت ژوزه مورينيو است. اما چند نكته وجود دارد كه شايد مورينيو را از بايرن مونيخ دور كند. اول اينكه بعد از نتايج ضعيف در فصل آخر حضور مورينيو در منچستر يونايتد، اعتبار مورينيو مخدوش شده و مديران بايرن تمايلي به جايگزين كردن يك مربي بازنده با مربي بازنده‌شان را ندارند. دوم اينكه دستمزدي كه ژوزه مورينيو مي‌گيرد بسيار فراتر از دستمزد كواچ است. بايرن مونيخ البته در دوران حضور گوارديولا ثابت كرده مشكلي با دستمزد بالاي سرمربي‌هايش به شرط كسب نتيجه ندارد.

اما آيا منطقي است تيمي كه پايه‌هاي تاكتيكي‌اش توسط يوپ هاينكس گذاشته شده و با گوارديولا به كمال رسيده، به مورينيو سپرده شود؟ آيا مورينيو مي‌تواند سبك فوتبال دوست‌داشتني بايرني‌ها را ارايه بدهد؟ ژوزه مورينيو در رئال مادريد نشان داد كه اگر ابزار كافي داشته باشد، مي‌تواند تيمي هجومي بسازد و «لاليگاي ركوردها» بيانگر همين موضوع است. فصلي كه در آن رئال مادريد در حضور بارساي پپ ركورد كسب امتياز و گل زده را شكست.

ديگر گزينه بايرني‌ها براي جايگزيني كواچ، اريك تن‌هاگ، سرمربي آژاكس آمستردام است. تن‌هاگ در زمان حضور گوارديولا در بايرن به عنوان دستيار و مربي تيم دوم فعاليت مي‌كرد و با جو باشگاه آشناست. مشكلي كه در مورد او وجود دارد اين است كه او به هيچ‌وجه حاضر نيست در ميانه راه آژاكس را ترك كند. او به صراحت اعلام كرده تنها در ابتداي فصل حاضر است هدايت تيمي جديد را بر عهده بگيرد و اين فصل آژاكس را ترك نخواهد كرد. زماني كه گزينه‌اي جذاب مثل تن‌هاگ وجود دارد كه با فضاي باشگاه آشناست و سبك بازي مورد نظر بايرن را هم به خوبي بلد است، منطقي است كه تا انتهاي فصل براي به دست آوردنش صبر كنند.

اما با اين حال باز هم پرونده حضور مورينيو در آلمان بسته نمي‌شود. چرا كه دورتموند هم از نتايج كسب شده رضايت كافي ندارد و در صورت حذف تيم در ليگ قهرمانان و جا ماندن از جمع مدعيان قهرماني بوندس‌ليگا در هفته‌هاي پيش رو، لوسين فاور سوييسي از سمت سرمربيگري باشگاه اخراج خواهد شد. دورتموند بازيكنان باكيفيتي دارد و در صورت حفظ آنها، مي‌تواند چالش جذابي براي مورينيو باشد.

هرچند اين باشگاه شايد در سياست‌هاي نقل و انتقالاتي با مورينيو به مشكل بربخورد و مربي پرتغالي ترجيحش حضور در تيمي دست و دل‌بازتر باشد، اما در صورت دريافت پيشنهاد رسمي از دورتموند، شايد به آن فكر و قبول كند. دورتموند مدت‌هاست از جمع مدعيان اصلي قهرماني بوندس‌ليگا دور شده و مسوولان اين تيم به دنبال احياي تيم و بازگشت به دوران طلايي حضور يورگن كلوپ هستند.

براي مورينيو حضور در ليگ آلمان و قهرماني در اين ليگ، مي‌تواند چالشي جذاب و هيجان‌انگيز باشد. به نظر مي‌رسد ژوزه مورينيو در صورتي كه از رئال مادريد يا ديگر باشگاه‌هاي بزرگ اروپايي پيشنهادي نداشته باشد، به پيشنهاد دو غول آلماني توجه خواهد كرد و شايد قهرماني در اين ليگ را هم به كارنامه پربارش اضافه كند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین