آیت الله دژکام از اقدام مهدی ترابی تقدیر کرد

گروه ورزشی الف،   3980801206

نماینده ولی فقیه در استان فارس از اقدام اخیر مهدی ترابی بازیکن پرسپولیس تقدیر کرد.

به گزارش مهر،  آیت الله لطف الله دژکام در همایش  ائمه جمعه استان فارس  به موضوع بازخوانی نقش ائمه جمعه در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: هر مرحله ای که انقلاب پیش می رود ما باید دوباره یک سازماندهی نسبت به نیروهای خود انجام دهیم، جایگاهمان را تعیین کنیم و وظایف خود را بازخوانی کنیم تا مرحله بعدی را با آمادگی مناسب و آرایش نیرویی جدید جلو برویم.

وی بیان کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب در پایان ۴۰ سالگی انقلاب می خواهند یک دوره بازسازی نسبت به نیروهای انقلابی  انجام دهند و مرحله دوم را شروع کنند و قاعدتا  کار بسیار بزرگی است و بزرگ تر از این کار در زمان غیبت وجود ندارد و رهبری فرمودند این آماده سازی جهان برای ظهوراست یعنی آخرین کاری است که در بین انسان ها می شود انجام داد و این کار برعهده ما هست.

امام جمعه شیراز ادامه داد: امامت ائمه جمعه با علمیتش مرتبط است یعنی حیثیت عالم دینی بودن برای امام جمعه بودن جزو ارکانی است که اگر نباشد امام جمعه نخواهد بود. نمی شود این را از امامت جمعه  حذف کرد و جایگاه امامت جمعه جایگاه عالم دینی است.

وی با طرح این پرسش که حال براساس جایگاه علمی امامت جمعه نقش، کارکرد و وظایف علما در جامعه اسلامی چیست، افزود:  واقعیت این است با توجه به اینکه ما اهل علم هستیم گاهی اوقات غفلتی از وظایف و نقش خود داریم. وظایف ائمه جمعه متعدد است و اینکه یک انسان همه را بخواهد انجام دهد ممکن است از یکی از وظایف خود غافل شود و این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: از وصایای امیرالمومنین علی (ع) هست که به امام حسن (ع) می فرمایند که فرزند عزیزم یادآورت شدم انواع چیزهایی را که نمی دانی و بعد فرموده که اینکه خیلی چیزها را نمی دانی یادآوریت کردم که خود را عالم فرض نکنی که یعنی تکبر به عالم بودن برای انسان پیدا نشود.

آیت الله دژکام اضافه کرد: عالم کسی است که بداند چیزی که بلد است به نسبت چیزهایی که نمی داند بسیار کم است و در ادامه می فرماید به همین جهت خود را در این رابطه نادان فرض می کند.حالا که نادان فرض می کند همیشه در طلب اضافه کردن علم است.ما باید از خدا بخواهیم که این حالتی که دائما درصدد ازدیاد علم خود باشیم از ما گرفته نشود.این حالت نیاز به علم آموزی و ازدیاد علم باید در ما ائمه جمعه مشاهده شود تا جامعه به دنبال ما بیاید.

وی گفت:  مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند ۵۰ سال آینده باید شرایط به گونه ای باشد که هر کسی بخواهد در دنیا عالم شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.شما علمای فارسی زبان هستید.آنها فیزیک یا شیمی می خواهند یاد بگیرند یا فقه آل محمد (ص)را؟اگر به دنبال فقه باشند این کار ما هست.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه در قدیم از دمشق تا مغولستان به فارسی تدریس و کتاب نوشته می شده است، بیان کرد: این حالت را مقام معظم رهبری فرمودند باید ایجاد کنید و امروز که گام دوم شروع شده ما باید دنبال کنیم.

آیت الله دژکام اضافه کرد: احساس اینکه ائمه جمعه اهل علم، علاقه مند به علم، مروج علم و دنبال ازدیاد علم هستند باید در جامعه ایجاد شود تا جامعه را حرکت می دهد در ادامه حدیث حضرت علی (ع) می فرماید حال که اینگونه شد عالم برای علمای دیگر خشوع می کند و در ادامه می فرماید گاهی انسان رایی دارد و رای علمی احترام علمی دارد اما باید همیشه انسان احتمال دهد شاید یکی بیشتر از من می فهمد.این نتیجه عالم بودن و روحیه علمی داشتن است.

وی گفت: اگر می خواهیم واقعا جامعه ما رشد کند باید این روحیه علمی را داشته باشیم و ائمه جمعه در بین علمای دینی در چشم مردم از همه بیشتر دیده می شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سعی کنید این روحیه علمی را خصوصا بزرگوارانی که در دانشگاه تدریس می کنند حفظ کنید و اگر مردم ببینند شما دقت می کنید و بررسی می کنید و جواب دقیق می دهید یاد می گیرند و دنباله رو شما خواهند بود اما اگر سرسری برخورد کنیم در نظر مردم علم چیز بی ارزشی می شود.

وی ادامه داد: این نکات ابتدایی قضیه است و حال اگر این جهت نفسانی ما در رابطه با طلبگی ما تامین شد این قدم دوم هست که ما باید به ایفای نقش اجتماعی بپردازیم.

تقدیر از اقدام اخیر مهدی ترابی

آیت الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام مهدی ترابی نیز گفت: همین جا یک تقدیر از جوان فوتبالیست آقای مهدی ترابی انجام دهیم. انصافا با حرکتی که انجام داد نشان داد که مرد است. در جایی که دید قشنگ در می آید خود را خرج ولایت فقیه کرد. این یعنی مردی و مردانگی و انسان از هر کسی مردانگی دید باید در مقابلش تواضع داشت.

 

وی گفت: حال ما از خودمان بپرسیم آیا ما هم جایی کار قشنگ می کنیم و بعد خود را خرج ولایت فقیه کنیم؟ یا اینکه خیر؛ خدای نکرده به حیثیت نورانی ولایت آویزان هستیم تا بهره مند شویم؟این ۲ مدل کار است.مسلما فیض ولایت به همه از جمله ما می رسد ولی حرف سر این است که ما برای این هستیم که فدای ولایت شویم یا  خرج خود کنیم؟

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: این جوان را امروز جوری زیر سوال بردند که تو چرا این کار را انجام داده ای؟در جواب گفته است از کودکی همین گونه بوده ام و این نشان مردانگی اوست و باید به گونه ای از او تقدیر کرد و باید از این حیثیت مردانگیش تقدیر کرد.

آیت الله دژکام بیان کرد: به نظر بنده مسئله ولایت فقیه را از نظر علمی و نظریه پردازی با وجود اینکه رکن نظام است  آنقدر که لازم است به جلو نمی بریم و این کار ما است. مسئله ولایت و ولایت پذیری یک نکته بسیار مهمی است.بنده حقیقتا در جاهایی این مسئله را وقتی نگاه می کنم می بینم که شاید خدای نکرده خود ما نیز حواسمان نیست که باید وجوب اطاعت او را نه تنها خود مراعات کنیم بلکه به دیگران هم یاد دهیم.ولایت یعنی چه که امام خمینی (ره)ولایت را مبنای جمهوری اسلامی قرار داد؟اطاعت از ولایت واجب است اما در خیلی از تحلیل ها این موضوع گم می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی ما فرمول و چارچوب دینی خود را در تحلیل کردن هایمان از یاد میبریم، افزود: در تحلیلی که می خواهید بدهید دو چیز را مراعات کنید اول اینکه ولی امر کجا ایستاده است ودوم اینکه تحلیلی که شما می گویید از منابع و قرآن و حدیث چه بهره ای برده است؟واقعا چه معنایی دارد که تحلیل سیاسی میکنیم اما استناد به قرآن و حدیث و یا سیره نبوی در آن نیست؟مگر نه اینکه می گوییم دین جامع است.تحلیل سیاسی را هر چه نگاه می کنیم به آیه ای بر نمی خوریم و معلوم است که خطوط کلی سیاست را از قرآن نگرفته اید وگرنه به نوعی به خط کلی باید برگردد.

آیت الله دژکام عنوان کرد: مسلما خود شما تجربه کردید که هر وقت آیه ای خواندیم و طبق آیه موضع سیاسی گرفته ایم مردم تسلیم تر هستند و هر وقت فقط تحلیل بدون آیه داده ایم مردم سوال پرسیدند به چه دلیل؟ما رو به روی شما برای عبادت خدا نشسته ایم.این نکته مهم است.
این نکاتی است که در بحث ولایت متاسفانه گم می شود و شرایط به گونه ای پیش می رود که یک فوتبالیست باید در وسط میدان مسابقه پیراهن خود را بالا بزند که تنها راه نجات کشور اطاعت از رهبر است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: قاعدتا ولایت چون متعلق به فقیه است هر که می خواهد به این ولی معظم نزدیک تر شود باید فقاهتش اقوا باشد.در این مسئله متاسفانه دوره های تکمیلی ما ضعیف است.در حالیکه باید به فقه میدان دهیم و در ابعاد مختلف عملیاتی کنیم تا بگوییم فقه می خواهد کشور و جهان را اداره کند.

وی گفت: مسئله ولایت فقیه به این شکل باید مورد توجه علمایی شما قرار گیرد و در این تبیین هایی که ارائه می کنید اگر راهنمایی و ارشاد می کنید ارزشمند است یعنی در حد نظریه پردازی بالای علمی مرتب ائمه جمعه باید شارژ شوند که بحث ولایت را بدانیم در کجا قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این نقش را اگر برای ائمه جمعه بپذیریم که به عنوان خدمتگزاران به نظامی که بر پایه ولایت فقیه است و خود خدمتگزار ولی فقیه هستند باید در راستای تبیین ولایت، تثبیت فرهنگ ولایت و توسعه فقاهت در جامعه و اینکه در همه این موارد جنبه علمی را در نظر بگیریم این شروع کار است تا ما همه سرفصل های گام دوم را با این نگاه ببینیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین