نیویورک تایمز: اربعین آزمونی برای قدرت نمایی ایران در عراق

  3980801113 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به راهپیمایی میلیونی اربعین نوشت این مراسم به آزمونی برای قدرت ایران در عراق تبدیل شده است. 

نیویورک تایمز: اربعین آزمونی برای قدرت نمایی ایران در عراق

به گزارش الف نیویورک تایمز در این گزارش با عنوان اربعین " آزمونی برای قدرت آفرینی ایران در عراق" نوشت حضور چشمگیر ایران در مراسم اربعین فرصتی است برای نقش آفرینی تهران و ارسال این پیام که نفوذ ایران تا چه حد است. 

نیویورک تایمز با ادعای آنکه اربعین امسال نوعی درگیری سیاسی نیز بوده است، می افزاید از نظر ایران، این مراسم فرصتی برای نقش آفرینی اش در عراق و میزان نفوذ منطقه ای آن است.  

این روزنامه به نقل از حسین سلیمانی که او را سردبیر روزنامه مشرق وابسته به سپاه پاسداران می نامد، افزود: "اربعین نمایش قدرت برای ایران و  بیانگر اتحاد میان شیعیان منطقه است."  

نیویورک تایمز با اشاره به کمک های تدارکاتی ایران به زائران کربلا افزود عراق از این امر استقبال کرده است، اما درخواست ایران را برای اعزام نیروهای پلیس برای تامین امنیت رد و اعلام کرده بود: "نیروهای ما که داعش را شکست دادند، قادر به تامین امنیت زائران هستند؛ ما نمی خواهیم هیچ کشور خارجی وارد عراق شده و از آن محافظت کند." 

"از زمان سرنگونی صدام در سال 2003، که به افزایش قدرت شیعیان منجر شد، یک مساله مهم برای عراق و منطقه میزان نفوذ پذیری آن در قبال ایران بوده است. ایران به تدریج نفوذ خود را از طریق احزاب سیاسی، مبارزان و روحانیون شیعه در عراق گسترش داده و در شهرهای مذهبی نظیر نجف، کربلا و سامرا، سرمایه گذاری کرده است."  

نیویورک تایمز افزود زمانی که داعش یک سوم عراق را در سال 2014 تسخیر کرد، ایران به کمک عراق شتافت و با حمایت از شبه نظامیان، و کمک نیروهای کرد و آمریکایی، این گروه تروریست را از عراق خارج کرد. ایران، از عراق به عنوان دروازه ای برای نفوذ منطقه یاد می کند – نخستین ایستگاه در پل ارتباطی به سمت گروه های نیابتی اش در سوریه و لبنان. البته اخیرا نیز عراق برای بقای ایران نقش اساسی داشته است زیرا از تحریم های آمریکا علیه تهران معاف شده است. 

نیویورک تایمز با اشاره به انتخابات اخیر عراق افزود بزرگ ترین برنده انتخابات حزبی بود که از حمایت مقتدا صدر روحانی شیعه برخوردار است، اما سکان دار اصلی قدرت نماینده گروهی از شبه نظامیانی هستند که با ایران ارتباط دارند. سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه است که توانست توافقی را نهایی کند که براساس آن نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق بر مسند قرار گرفتند. "و چهار سال پس از جنگ با داعش، شبه نظامیان تحت الحمایه ایران در منطقه حضور دارند. این شبه نظامیان  با 125 هزار نیرو عملا بخشی از نیروهای امنیتی دولت محسوب می شوند." 

به نوشته نیویورک تایمز، عراقی ها از دستاوردهای اربعین امسال احساس غرور می کردند اما ایران هم که ایستگاه های خیریه را در مسیر پیاده روی اربعین ساخته و میلیون ها دلار صرف بازسازی عتبات عالیات در عراق کرده، اعتبار به دست آورده است. 

نیویورک تایمز به نقل از یک عراقی 50 ساله که میزبان زائران ایرانی بود، می افزاید: "تا زمانی که ایرانی ها میهمان ما و زائر در اینجا هستند، از حضورشان استقبال می کنیم. آنها میهمان امام حسین (ع) هستند. حتی اگر دشمنی برای زیارت امام حسین (ع) بیایید، از وی استقبال می کنیم." 

در عین حال به گفته سخنگوی سپاه، زائران عراقی نیز از 22 میهمان سرا، 250 استراحتگاه، 4 بیمارستان صحرایی و 14 مرکز اورژانس که ایران در مسیر کربلا احداث کرده بود، استفاده کردند. قرارگاه خاتم الانبیاء نیز جاده های منتهی به زیارتگاه های کربلا را بازسازی و مرمت کرد.  

این روزنامه افزود ا امنیت زائران با هماهنگی مراکز عملیاتی ایران-عراق حاصل شد، نوعی از همکاری که به نفع زائران از تمام کشورها تمام شد. 

نیویورک تایمز در پایان به نقل از روح الله حدادی زائر 38 ساله ایرانی نوشت: "همه چیز امید بخش و بسیار دوستانه است. ما دوست داریم به اینجا بیاییم. برخی می گفتند بغداد ناامن است ولی ما در هرجا قدم می زنیم، رفتار نیروهای امنیتی بسیار دوستانه است. اربعین مدینه فاضله است، اربعین به همه تعلق دارد." 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۱۶۴۲۱۶:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱
ما که برای قدرت نمایی نمیریم کربلا
ناشناس۱۱۴۱۷۰۴۱۷:۲۷:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۱
حالا فکر کردین این مقاله از ایران تمجید کرده؟ دقیقا داره تفرقه افکنی میکنه
ناشناس۱۱۴۱۷۲۱۱۷:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱
بهترين قدرت نمايي در صنعت و علوم و كشاورزي و تجارت و ذخيره ارزي است !!
ناشناس۱۱۴۱۷۹۷۱۹:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۱
حب الحسین بجمعنا
ناشناس۱۱۴۱۸۱۹۱۹:۵۵:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۱
خیلی ها دوست داشتند بین عراقی ها و ایرانی ها با تبلیغات زیاد دشمنی ایجاد کنند و با بزرگنمایی مشکلات و مخصوصا تبلیغ نژادپرستی میخواستند فضای اربعین را ناامن جلوه دهند . فعلا که اربعین باعث شده فضای دشمنی بین کشورها مخصوصا عراق و ایران از بین رود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین