مشکل کارگران هفت‌تپه چیست؟

گروه سیاسی الف،   3980801047 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشکل کارگران هفت‌تپه چیست؟

به نظر می‌رسد قوه قضائیه در دوره جدید برخورد دوگانه‌ای با مطالبات کارگران دارد. از یک سو حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «فردی که در کار تولیدات است و حقوقش عقب افتاده اگر اعتراض می کند، قطعا مشکل دارد و اخلالگر نیست» و از سویی دیگر سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت کارگران، با استناد به سخنان مدیر کارخانه، کارگران را شایسته بازداشت می‌داند.

روز سه‌شنبه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با دستگیری تعدادی از کارگران هفت تپه قبل از دیدار با نمایندگان مجلس، با تکذیب بازداشت در بین راه تهران گفت: ادعای سفر نیمه تمام کذب است و این افراد شاکی داشتند و مجموعه مدیریتی علیه آن‌ها شکایت کرده بودند. آن‌ها مدافع حقوق کارگر نبوده‌اند بلکه جلوی خط تولید را گرفتند و خط تولید را به تعطیلی کشاندند و به همین جهت مدیران شرکت علیه آن‌ها شکایت کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه ما بررسی کردیم که آیا همه این‌ها حقوق‌شان را گرفته‌اند، گفت: بررسی‌های ما نشان داد که همه آن‌ها حقوق‌شان را گرفته‌اند و حتی مدیران شرکت گفتند آن‌هایی که درون زندان هستند ماه به ماه حقوق‌شان را می‌گرفتند.

در تاریخ ۱۹ مهرماه هم گزارشی در خبرگزاری فارس با همین مضامین منتشر شد که مدعی بود کارگران بازداشت‌شده به‌دلیل ممانعت از کار با شکایت مالکین کارخانه بازداشت شده‌اند. ظاهرا عده‌ای تلاش دارند این انگاره را به افکارعمومی بقبولانند که اعتراض این کارگران، تخلف بوده و دستگاه قضایی هم با جرم مقابله کرده است؛ حال‌آنکه اینچنین نیست.

در این زمینه باید از سخنگوی قوه قضائیه پرسید به راستی یک کارگر اگر حقوق خود را گرفته باشد اعتراض می‌کند؟ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این کارگران حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. در همان هفته‌ای که این کارگران بازداشت شدند، یعنی اواسط مهرماه، کریم یاوری مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار اظهار داشت: «حقوق مرداد ماه کارگران هفت تپه تا پایان  هفته  پرداخت می‌شود.»

این اظهارنظر رسمی نشان می‌دهد کارگران هفت‌تپه حقوق مردادماه خود را تا اواسط مهر دریافت نکرده بودند. سخنگوی محترم قوه قضائیه هم ، به سخنان مدیران کارخانه استناد می‌کند که طبیعتا قابل استناد نیست چون مدیران کارخانه طرف دعوا هستند.

عقل، شرع و تجربه بشری حکم می‌کند فردی که حقوقش رعایت نشود حق دارد اعتراض کند. خداوند کریم در قرآن، ناسزاگویی را از مظلوم نه‌تنها پذیرفتنی، بلکه دوست‌داشتنی می‌‌داند و می‌فرماید: لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ. (خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد. سوره نساء آیه ۱۴۸)

 اگر ماجرا هفت‌تپه را از ابتدا مرور کنیم، آیا نباید جای شاکی و متشاکی در این پرونده عوض شود؟ آیا قوه قضائیه نباید به‌جای کارگران، مدیران و مالکان نالایق و متخلف را که حقوق کارگران راپرداخت نمی‌کنند بازداشت کند؟ قوه قضائیه نباید حق و حقوق کارگران را از کارخانه مطالبه کند؟

بیشتر بخوانید:

به جای کارگران هفت‌تپه، اول سراغ خائنانی بروید که ارز و طلا و کارخانه‌های ملت را به تاراج داده‌اند

همه اینها فارغ از تخلفات در واگذاری این کارخانه و تخلفات دیگر مالکین هفت‌تپه است. رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی به‌دلیل تخلفات در خصوصی‌سازی‌ها در بازداشت است و ممکن است هفت‌تپه هم یکی از علل بازداشتش باشد. 

درباره تخلفات دیگر مالکین این کارخانه هم دادستان سابق تهران یک سال پیش گفته بود: «فردی در خوزستان شرکتی را خریداری کرده و از سال ۹۴ تا ۹۶، ‌۸۰۰ میلیون دلار گرفته است و تاکنون تعهدات ارزی خود را انجام نداده و در حال حاضر نیز متواری است.» بهتر است قوه قضائیه ابتدا به این پرونده‌ها رسیدگی کند، سپس به سراغ کارگران برود، حتی اگر به نظر ایشان این کارگران تخلف کرده باشند.

از سویی دیگر مسئله حساسیت افکار عمومی به کارگران هم شایسته تقدیر است. البته که بهتر است افکار عمومی به انتقال صحیح مطالب هم حساس باشد اما خودِ حساسیت به ظلم نسبت به کارگران شایسته تقدیر و تحسین است.

امیدواریم تحول در قوه قضائیه به تحول رویکردها و نگاه‌ها به مقوله اعتراضات کارگری همراه شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۲۰۲۴۰۰:۱۶:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲
مشکل همین عکسه و عکاسی که این عکس رو گرفته وگرنه ما مشکلی نداریم. لذا باید تمام عکاسان را جمع اوری کنند
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۱۴۲۴۵۹۱۳:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲
از جناب رییسی می خواهیم هر چه زودتر قانون از کجا اورده ای را اجرایی فرمایید باید مشخص شود اینها که کارخانجات و صنایع را خریده اند از کجا اورده اند
على اصقر۱۱۴۲۰۲۵۰۰:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲
قابل توجه محسن مهديان: بي توجهى به گلوگاه هاى اقتصادي، اهميت دستگيري زم را از بين مى برد. به همان اندازه كه براى مسائل امنيتى حساسيت داريم بايد براي امنيت اقتصادي هم حساس باشيم
ناشناس۱۱۴۲۴۷۲۱۳:۳۸:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲
نمایندگان مجلس 5 سال تمام پیگیر طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بودند تا اینکه در اردیبهشت سال 98 این طرح تصویب شد ولی باز هم عوامل قدرت و فشار نمی گذارند اینکار اجرایی و این سفاف سازی صورت بگیرد
ناشناس۱۱۴۲۰۷۰۰۴:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲
مشکلی ندارند. کارگران فقط از روی بیکاری و شکم سیری اعتراض میکنند.
ناشناس۱۱۴۲۴۷۵۱۳:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲
دادگاه پوری حسینی را هر چه زودتر در یک دادگاه ویژه متخلفین اقتصادی برگزار کنید
ناشناس۱۱۴۲۰۷۲۰۵:۰۶:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲
دزد آزاد ؛ کارگر زندانی
ناشناس۱۱۴۲۰۷۳۰۵:۰۹:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲
اللهم عاقبه امور کارگرا خیرا .
ناشناس۱۱۴۲۰۷۵۰۵:۵۳:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲
متاسفانه دولت همواره اصرار بر انجام کار غلط دارد . بااین دولت و روش کارش در اجرای قانون اصل 44 این وضعیت ادامه دار و البته وسیعتر خواهد بود . اجرای قانون اصل 44 هم باید بازنگری شود و هم برگردد به گذشته و از صفر شروع شود .
ناشناس۱۱۴۲۰۹۸۰۶:۵۶:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲
منظورشون لابد حسین فریدون و مهدی جهانگیریه ...پنج سال زندان صوری برای جرایم و مفاسد صدها میلیاردی حسین فریدون آن هم با دادگاه غیرعلنی بدلیل حمایت های بستگان با آزادی فرق ندارد
عاشق ایران۱۱۴۲۱۳۵۰۷:۳۵:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲
مهمترین ریشه و علت کشورهای عقب مانده همین است که دزدان بقچه نان را در بند می کنند و دزدان بزرگ را به پست های مدیریتی منصوب می کنند!
ناشناس۱۱۴۲۱۶۷۰۸:۲۰:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲
ما برای چی انقلاب کردیم؟ باید جلوی فساد گرفته شود و عدالت برقرار
ناشناس۱۱۴۲۲۰۲۰۹:۱۰:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲
چطور هپکو را بر می گردانند ولی هفت تپه را نه. یک جای کار می لنگد.دو سال است نمی توانند این مسئله ساده را حل کنند معلوم نیست برای بعضی افراد(ژن خوب) چقدر نظام باید هزینه بدهد( حتی شما هم در این خبر دو پهلو صحبت می کنید)
ناشناس۱۱۴۲۲۶۵۱۰:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲
این مشکل از اول انقلاب به وجود آمد که تفکرات چپ باعث شد کارخانه ها دولتی بشوند. کارخانه های سود آور برای منافع یک سری و عدم وجود شفافیت به یک سری افراد ناکارآمد به بهانه خصوصی سازی زیر قیمت فروخته شد. این خریداران هم بیشتر به دنبال فروش زمین کارخانه بودند تا تولید. تا زمانی که سود بانکی بیشتر از تولید هست این وضعیت ادامه دارد.
ناشناس۱۱۴۲۲۷۱۱۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲
چرا در کشور این همه اختلاس و فساد ایجاد شده و به کارگر ظلم میشه؟ کارگر چه گناهی داره؟ این بود آرمانهای انقلاب؟
ناشناس۱۱۴۲۷۲۲۲۰:۵۱:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲
تازه برگشتیم به زمان فعودالی
ناشناس۱۱۴۲۳۳۸۱۱:۱۳:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۲
مشکل در خودمونی سازیه! به اسم خصوصی سازی!
ناشناس۱۱۴۲۴۱۳۱۲:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲
وقتی قدرت یک جا جمع میشه و این فاسدان در ان نفوذ میکنند نتیجه میشود انکه ضعیف است زیر پا لگد مال بشه و فاسدان پیروز
ناشناس۱۱۴۲۴۱۹۱۲:۳۵:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲
این چه استدلال آبکیه ؟ اول سراغ فلان برو بعد سراغ فلان به فلان چیز گیر نده تا به فلان چیز گیر ندادی به همه تخلفات باید رسید ، جلوی همه جرائم را باید گرفت، در مقابل همه ناهنجاریها باید ایستاد در غیر اینصورت آش همینه و کاسه همین
ناشناس۱۱۴۲۵۴۷۱۵:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲
مشكل كارگرا كلا اينه كه كار ميكنند يا اينكه كاري نيست كه انجام بدهند و دستمزد نميگيرند يا دستمزد كم ميگيرند.
ناشناس۱۱۴۲۵۴۸۱۵:۰۸:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲
مشکل اینه که فقط ریس قوه قضاییه سالمه شاید بعضی از اقایون تو همون قوه وامدار اشخاصی باشند چون فساد تو کشور ما به شدت پیچیده هست
ناشناس۱۱۴۲۵۸۶۱۶:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲
بنظر مدیران خوشی زده زیر دلشون
ناشناس۱۱۴۲۶۷۹۱۹:۵۳:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲
اسلاحتلب آزاد کارگر زندانی
مصطفی۱۱۴۲۷۶۱۲۲:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲
درود به نگارنده والفی ها .واقعا بار کج وسیاسی کاری دیر یا زود یک جایی خودش را رو وعریان می کند.مگر ممکن ست مگر می شود مگر به عقل جور در می اید یک کارفرما حقوق کارگرش را اونم در زندان پرداخت کند!!!! کسانی که این بی عدالتی ها را دقت نمی کنند از حکم خدا وقدرت او غافلند نمی داند تذکر داده ست اگر عدالت ووزن را رعایت نکنند اگر حقوق محروم را ندهند خودش دست به کار می شود.
ناشناس۱۱۴۲۸۲۲۰۰:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۳
اقای دکتر توکلی جنابعالی که از اعضای مجمع می باشد لطفا دبیر خانه محترم پیگیری کند جواب سوالات مجمع از دولت را از اقای جهانگیری در رابطه باfatf
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین