«گزیده‌ای از نیایش‌های حضرت علی (ع)»؛ گزینشِ دکتر محمود مهدوی دامغانی، ترجمه کمال الدین غراب؛ نشر علمی و فرهنگی بهترین راه برای قرب الهی

مهدی توکلی،   3980730126 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«گزیده‌ای از نیایش های حضرت علی (ع)» که به تازگی به همت نشر علمی و فرهنگی به بازار آمده است، چنانکه از عنوان آن نیز برمی‌آید، کتابی است که گزیده ای از زیباترین و در عین حال تاثیر گذارترین دعاهای حضرت امیر (ع) در آن جمع شده است

بهترین راه برای قرب الهی

«گزیده‌ای از نیایش‌های حضرت علی (ع)»

گزینش و ویرایش: دکتر محمود مهدوی دامغانی

مترجم: کمال الدین غراب

ناشر: علمی و فرهنگی، چاپ اول 1398

236 صفحه؛ 35000 تومان

 

****

 

این رسم آدمی است که هنگام نیاز دست به سوی پروردگار دراز می‌کند، حتی آنانکه در زمره دین باوران نیستند در لحظاتی که دستشان از همه جا کوتاه شده، به ندای درونی خود پاسخ داده و ناخودآگاه روبه درگاه خداوند می‌آورند و با این نیاز خود را و خواسته‌شان  در چهارچوب دین معنا می بخشند چرا که نیایش خداوند تنها در حوزه دین قابل تعریف است و از این منظر بازگو کننده یک نیاز عمیق و غیر قابل انکار است و بزرگانی همچون مولانا آن را یکی از بهترین راه های تعالی انسان و قرب الهی می‌دانند.

خداوند در آیاتِ گوناگونی از قرآن کریم به روشنی برآوردن نیازِ نیازمندان را بشارت داده است. اما هر راهی رسمی دارد و هر وصلی نیازمند مقدماتی است. اگر قرار است آدمی به لطف پروردگار حاجت روا شود، نیازمند پرستش و نیایش است. در آیه پنجاه و پنجم سوره اعراف آمده: «پروردگار خود را با زاری و آرام فرا خوانید» و یا خطاب به پیامبر اکرم (ص) در آیه دویست و پنجاهم سوره اعراف آمده «خدای خود را در دل خویش همراه با بیم زاری و بدون صدای بلند فراخوان.»

حضرت امیر (ع) به کثرت نیایش و نیز بی تابی در هنگام دعا در میان ائمه و معصومین، شهره بوده اند. در این زمینه روایات و احادیث بسیاری نقل شده است که جملگی بر انقلاب احوال و تضرع و زاری به درگاه خداوند حکایت دارند. چنانکه امام محمد باقر (ع) از پدر بزرگوار خویش (که او نیز به کثرت دعا و مناجاتش شناخته می شود)، نقل کرده در مواقع خاص که از زیادت دعا رنگ رخساره‌اش دگرگون می شد، از او کتابهای دعای جدش امیرالمومنین (ع) را طلب می کرده و با اندوه در آرزوی برخورداری از عباداتی با کیفیتی  نزدیک به این حضرت بوده است.

نیایش‌های علوی، چه آنها که برگرفته از خطبه‌های حضرت امیر در نهج البلاغه بوده‌اند و چه آنها در قالب کتابهای دعای ایشان برجای مانده‌اند، به سبب آشنایی امامان پس از ایشان، تاثیر بسیاری بر دعاهای این امامان معصوم برجای گذاشته است، چنانکه در صحیفه سجادیه نیز امام سجاد (ع) به روشنی بدان اشاره داشته‌اند. در طول تاریخ اسلام در میان عامه مردم نیز طالبان بسیار داشته است و نه تنها متن آنها در معروف‌ترین کتب ادعیه آمده ، بلکه بسیاری از مضامین آن نیز در کتب نثر و نظم فارسی در قالب دعا و مناجات نویسنده یا سراینده متن بارتاب یافته است.

«گزیده‌ای از نیایش های حضرت علی (ع)» که به تازگی به همت نشر علمی و فرهنگی به بازار آمده است، چنانکه از عنوان آن نیز برمی‌آید، کتابی است که گزیده ای از زیباترین و در عین حال تاثیر گذارترین دعاهای حضرت امیر (ع) در آن جمع شده است. ترجمه این نیایش ها از زبان عربی توسط کمال الدین غراب انجام شده است و دکتر محمود مهدوی دامغانی نیز کار گزینش و ویرایش این نیایش‌ها را برعهده داشته‌اند.

خوشبختانه نیایش‌ها به صورت دوزبانه در متن کتاب منتشر شده‌اند، بنابراین هم برای آنها که علاقمند هستند از برگردان فارسی نیایش‌ها استفاده کرده و به غور و تعمق در متن بپردازند کاربرد دارد و هم برای آن دسته از کسانی که طالب استفاده‌ی آن در قالب یک کتاب دعای متفاوت هستند و عادت دارند که ادعیه ها را حتما به زبان اصلی بخوانند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نیایش های برگزیده شده در این کتاب، در هفتاد و دو بخش به مخاطبان ارائه شده است. همانگونه که گزینشگر در انتخاب تعداد بخشها عامدانه روی عددی معنا دار در تاریخ و فرهنگ اسلامی تاکید داشته، در انتخاب متن هر بخش نیز ملاحظاتی داشته از جمله تنوع مضامین دعاها و موارد کاربرد آنها، کوتاه و بلندی بخش‌ها نیز تابع آن متن گزیده شده است که یکپارچگی و معنای خود را حفظ کند. برای هر بخش متناسب با متن آن عنوانی انتخاب شده که بازتاب دهنده حال و هوای نیایش و کاربردی است که می تواند متناسب با موقعیت و احوال مخاطب کتاب داشته باشد: عاشقانه، در شمار بینوایان، در آزمون، افطار، سپاس بر روزی، رویارویی در کارزار، آزمون سخت، در آغاز ماه نو، پس از نماز، نیایش بامدادان، مناجات شعبانیه و... در پایان متن عربی هر بخش نیز پانوشتی به ذکر دقیق منبع استفاده شده، اختصاص یافته و برای مخاطبانی که به هر دلیل مایل هستند به متن کامل دسترسی داشته باشند، بسیار کارگشاست.

کتاب دو پیشگفتار کوتاه نیز دارد، که یکی توسط گزینشگر و ویرایش کننده متن نوشته شده و دیگری توسط مترجم کتاب؛ در این دو پیشگفتار که درمجموع مدخلی بسیار خوب برای ورود به کتاب هستند، هر یک از ایشان به فراخور زمینه کار خود، توضیحاتی بسیار سودمند درباره متن کتاب ارائه کرده‌اند. مخاطبان با خواندن پیشگفتارهای کتاب هم با معنا و مفهوم دعا و نیایش در فرهنگ و ادبیات اسلامی آشنایی مقدماتی پیدا می‌کنند و هم با کم  و کیف نیایش های علوی در زندگی و زمانه حضرت امیر (ع) و دیگر امامان معصوم، آشنایی موجز اما سودمندی می‌یابند.

در پایان باید گفت اهمیت نثر و زیبایی لحن در برگردان فارسی کتاب، چنان که شایسته بوده در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. ترجمه روان در عین زیبایی آهنگ کلام، از ویژگی های مهم  متن فارسی نیایش‌های گردآمده در این کتاب هستند  که به تاثیر گذاری بیشتر  مفاهیم و مضامین این نیایش ها انجامیده است.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۱۱۲۰۱۰:۲۵:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱
فریبکاری در تیتر جایز نیست فرازهایی از کتاب را می آوردید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین