موسوی لارگانی: یارانه اقشار آسیب‌پذیر سه برابر شود

گروه اقتصادی الف،   3980730052

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهند همان یارانه ۴۵ هزار تومان را به مردم پرداخت کنند، باید یارانه اقشار آسیب‌پذیر سه برابر شود، یعنی هر فرد ۱۲۰ هزار تومان یارانه دریافت کند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه توزیع یارانه‌ها و اعتراض بخشی از مردم مبنی بر حذف یارانه‌هایشان، اظهار کرد: لایحه قانون هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت نهم و دهم به مجلس ارائه شد و در توجیه تصویب قانون آن زمان اعلام کردند 100 هزار میلیارد تومان سالیانه سوبسید می‌دهیم و قصد داریم این یارانه را به صورت نقدی به 70 درصد جامعه که 30 درصد انرژی را مصرف می‌کنند پرداخت کنیم. قانون تصویب شد و صراحت داشت که 50 درصد درآمد دولت از افزایش حامل‌های انرژی در اختیار مردم آسیب‌پذیر قرار گیرد.

وی افزود: 30 درصد درآمد حاصل از حذف سوبسیدها را قصد داشتند به صنعت اختصاص دهند و 20 درصد این درآمد برای ایجاد زیرساخت‌های ضروری اختصاص یابد. مثلاً برای توسعه حمل‌ونقل عمومی هزینه کنند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند. ولی دولت نهم متأسفانه قانون را زیر پا گذاشت و به جای اینکه 50 درصد درآمد را به اقشار آسیب‌پذیر بدهد 100 درصد درآمد را به همه مردم یارانه نقدی داد و 30 درصد پرمصرف هم یارانه دریافت کردند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: حتی به کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کردند هم یارانه تعلق گرفت. در سال اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت با کمبود منابع برای پرداخت یارانه نقدی مواجه شد و 8 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت برای پرداخت یارانه برداشت کرد و 10 هزار میلیارد تومان هم از بانک مرکزی استقراض کرد و به نوعی این قانون بی‌نتیجه شد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: در سال‌های بعد که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرد و بنزین سهیمه ای 400 تومان و بنزین آزاد 700 تومان شد، درآمد دولت مقداری بیشتر شد به طوری که یارانه‌ها را توانست پرداخت کند و از جای دیگری بودجه برداشت نکرد. هر چه جلوتر رفتیم درآمد دولت نسبت به پرداختی‌ها خیلی بیشتر شد، یعنی در سال 98 درآمد دولت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی 140 هزار میلیارد تومان است و چیزی که دولت هم‌اکنون به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌کند حدود 42 هزار میلیارد تومان است و این افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث شده است که دولت یک درآمدی هم برای هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه می‌گویند وقتی می‌خواهیم یارانه پرداخت کنیم مصیبت سرتاپایمان را می‌گیرد یک فرار به جلو است. این 45 هزارتومانی که ماهانه به هر نفر داده می‌شود از جیب خودِ مردم برداشت می‌شود و مردم دارند تاوان آن را پرداخت می‌کنند. مردم می‌گویند این پرداخت یارانه را نمی‌خواهیم و قیمت‌ها به سال‌های قبل از هدفمندی یارانه‌ها برگردد. نمی‌خواهند قیمت‌ها را برگردانند درآمد و هزینه مردم را دارای تناسب کنند.

وی گفت: اینکه می‌گویند سوبسید می‌دهیم و بنزین در حال قاچاق شدن است کسی منکر قاچاق شدن بنزین نیست. دولت باید جلوی قاچاق را بگیرد نه اینکه فشار را به مردم وارد کند. کشورمان را با ترکیه و دیگر کشورها فقط از لحاظ افزایش قیمت حامل‌های انرژی مقایسه می‌کنیم! نمی‌آییم بگوییم که اگر قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه بالا است درآمد یک کارگر، معلم و کارمند هم در همان کشور بالا است. این مقایسه صحیحی نیست.

امکان شناسایی ثروتمندان وجود دارد

موسوی لارگانی افزود: اینکه یارانه افراد پردرآمد قطع شود قانون است، اما دولت خلاف این امر عمل کرد و با وجود مصوبه‌ای که مجلس داشت مبنی بر اینکه سه دهک با درآمد بالا باید یارانه‌شان قطع شود خلاف این مصوبه عمل شد. دو سال است که به شکل رندمی یارانه برخی افراد را قطع می‌کنند و در این قطع یارانه، اشتباهات زیادی هم شده است. یعنی برخی از فقرا هم یارانه‌شان قطع شده و اعتراضشان هم به جایی نرسیده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: امکان شناسایی افراد ثروتمند وجود دارد و اینکه یارانه عده‌ای را به صورت رندمی قطع می‌کنند و می‌گویند اگر اعتراضی دارید باید حساب‌هایتان مورد بررسی قرار بگیرد کار صحیحی نیست و این رویه، اعتراض بخشی از مردم را که یارانه‌شان قطع شده است به همراه دارد.

وی گفت: حتی سخنگوی دولت زمانی اعلام کرد افرادی با حقوق ماهیانه 17 میلیون تومان هم یارانه می‌گیرند و این در حالی است که برخی افراد با همین یارانه دارند زندگی می‌کنند. شناسایی افراد متمکن کار سختی نیست، چطور برای گرفتن مالیات از راه تراکنش‌های بانکی اقدام کرده‌اند، اما برای قطع یارانه نمی‌توانند به ‌حساب‌ها مراجعه کنند؟

موسوی لارگانی افزود: اگر بخواهیم از نظر ارزش مادی مقایسه کنیم، 45 هزار تومان سال 89 با 45 هزار تومانی که سال 98 پرداخت می‌کنند در آن زمان هر دلار 1200 تومان بود، اما هم‌اکنون هر دلار 12 هزار تومان است که افزایش 10 برابری را نشان می‌دهد. قیمت ارز 10 برابر شده، اما یارانه مردم هیچ تغییری نکرده است. پس اگر یارانه برخی افراد ثروتمند را دارند قطع می‌کنند باید به یارانه اقشار آسیب‌پذیر اضافه کنند نه اینکه به هزینه‌های جاری دولت اختصاص داده شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون سیستم پرداخت یارانه‌ها عادلانه نیست، خاطرنشان کرد: اگر بخواهند همان یارانه 45 هزار تومان را به مردم بدهند، باید یارانه اقشار آسیب‌پذیر سه برابر شود، یعنی هر فرد 120 هزار تومان یارانه دریافت کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین