عطوان: اعراب از عاقبت اعتماد کُردها به آمریکا درس بگیرند

گروه جهان الف،   3980730026

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در واکنش به کنفرانس منامه نوشت این موجودیت رژیم صهیونیستی است که امنیت و ثبات غرب آسیا را تهدید می‌کند ، نه ایران که هزاران سال در قلب منطقه قرار داشته است.

به گزارش فارس، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نشست امنیت دریایی منامه را که با مشارکت 60 کشور و به ریاست آمریکا به بهانه مقابله با خطر ایران و نفوذ آن در حال برگزاری است، بار دیگر موید استمرار راهبرد آمریکا در باج گیری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به منظور نشان دادن رژیم اشغالگر صهیونیستی به عنوان محافظ اعراب دانست.

به عقیده نویسنده مصیبت آنجاست که رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بارها و بارها تسلیم این باج گیری آمریکا می‌شوند و میزبانی این نوع کنفرانس‌های تحریک آمیز را در خاک خود پذیرا می‌شوند تا روند عادی سازی با رژیم صهیونیستی و ادغام آن در بافت سیاسی نظامی و اجتماعی منطقه سرعت گیرد.

رای الیوم نوشت: ما این اصرار آمریکا در شراکت رژیم سرکش اسرائیل در امنیت خلیج (فارس) را درک نمی‌کنیم در حالی که نه از لحاظ جغرافیایی در همجواری آب‌های آن قرار دارد و نه یک نیروی دریایی مشهوری دارد که بتواند محافظ کشتیرانی در آب‌های خلیج (فارس) باشد. بخصوص که اسرائیل از زمانی که یکی از ناوهایش با موشک حزب الله در جریان جنگ 2006 منهدم شد جرأت ورود به آب‌های منطقه‌ای لبنان را هم پیدا نکرد.

نویسنده با تاکید بر ناتوانی رژیم صهیونیستی در حفاظت از امنیت دریایی و هوایی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس توضیح داد: وقتی شصت کشور در رأس آنها آمریکا با چندین ناوگان و ناو هواپیمابر در پایگاه‌های دریایی منطقه هستند چه نیازی به رژیم اسرائیل است.

عطوان با تاکید بر اینکه این حضور تل‌آویو است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، نه ایران که هزاران سال در قلب منطقه قرار داشته است، افزود: دولت‌های آمریکا وقتی می‌خواهند پول بیشتری را چپاول کنند ، به ایران هراسی متوسل می‌شوند.

رای الیوم ادامه داد: «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در کمال وقاحت به همان دروغ‌های مربوط به سلاح کشتار جمعی که دولت جورج بوش برای جنگ علیه عراق و اشغال این کشور به کار گرفت متوسل شد و در نامه‌ای برای شرکت کنندگان  در کنفرانس منامه ضمن کنایه‌ای آشکار به ایران که همواره از سوی واشنگتن به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم شده است، گفت «ما باید در یک رویکرد جمعی برای متوقف کردن کشورهایی که همچنان به تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی ادامه می‌دهند، اقدامات لازم را انجام دهیم.»

پامپئو ادامه داد: «گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و عاملان اصلی اشاعه این نوع سلاح‌ها در دریا و هوا تهدیدی آشکار و جدی برای صلح و امنیت بین المللی به حساب می‌آید.»

 نویسنده در ادامه با اشاره به تضاد در مواضع رژیم‌های عربی گفت: ما نمی دانیم چگونه کشورهای عربی مانند عربستان سعودی ، امارات عربی متحده و بحرین در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل در این کنفرانس شرکت می‌کنند در حالی که امروز واسطه‌هایی را برای بهبود روابط خود با ایران می‌فرستند  و به دنبال حذف همه منابع تنش با ایران هستند.

این یادداشت با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست چه برسد که بخواهد از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حفاظت کند، ادامه می‌دهد: اسرائیل از موشک‌های لبنان به خود می‌لرزد. دولت کنونی آمریکا هم که حاضر نیست حتی یک سرباز خود را برای دفاع از اعراب از دست بدهد. توئیت اخیر دونالد ترامپ هم موید این موضوع است. او نوشت که سلاح‌های آمریکایی را به کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) می‌فروشد، اما هرگز این تسلیحات را برای دفاع از آنها به کار نمی‌گیرد.

عطوان تصریح کرد: دولت آمریکا در برابر سرنگونی پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز و توقیف نفتکش انگلیسی در آب‌های خلیج (فارس) و حملات یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان هیچ واکنشی نتوانست نشان بدهد و حتی از بیم حمله موشکی ایران و تکرار فاجعه «پرل هاربر» همه کشتی‌ها و ناوهای خود را بیش از یکصد کیلومتر از تنگه هرمز دور کرد.

سردبیر این روزنامه سیاست‌های رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس و بخصوص بحرین را تهدید کننده امنیت و ثبات کشورهایشان و تحریک کننده ملت‌ها برای انقلاب خواند و گفت: چه کسی انفجار خشم مردمی در لبنان و پیش از آن در الجزایر یا سودان را تصور می‌کرد. وجه مشترک بین این رژیم‌ها و همتایان آنها در خلیج (فارس)، اتلاف بیت المال چه در فساد و چه در تسلیم شدن برابر باج خواهی‌های مالی آمریکا و عادی سازی روابط با اسرائیل است.

عطوان با اشاره به اینکه آمریکا متحدان کُرد خود را که در پاسخ به دیکته‌های آن در جبهه‌های متعدد جنگیدند رها کرد، گفت: آمریکا هنگامی که در معرض حمله ترکیه قرار گرفت از ترس پا به فرار گذاشت و همه نیروهایش را عقب کشاند، اما اسرائیل متحد کُردها هم به سمت دیگری رو کرد. آیا کسی نیست که از این اتفاقات درس عبرت بگیرد؟.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین