با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید

گروه سلامت الف،   3980730011

البته که پیشگیری بهتر از درمان است و چه بهتر که با مراقبت از دندان‌های خود جلوی بروز این مشکل را بگیریم، اما خوب است با آگاهی از نشانه‌های پوسیدگی، از ایجاد مشکلات و البته هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری دهان و دندان به شمار می‌رود که علاوه بر مشکلات و ناراحتی‌هایی که به بار می‌آورد، هزینه‌ی زیادی هم روی دست ما می‌گذارد. پوسیدگی دندان اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن عصب دندان و مشکلات جدی دیگری شود. البته که پیشگیری بهتر از درمان است و چه بهتر که با مراقبت از دندان‌های خود جلوی بروز این مشکل را بگیریم، اما خوب است با آگاهی از نشانه‌های پوسیدگی، از ایجاد مشکلات و البته هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

 

در ادامه با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا خواهیم شد.

۱- درد یا دندان درد مداوم

دندان درد یا احساس یک درد شدید، اغلب نشانه‌ی پوسیدگی دندان است، به ویژه مواقعی که دندان صدمه دیده با چیزی تماس پیدا می‌کند.

درد اغلب یک نشانه است و می‌تواند در خود دندان یا لثه‌ی زیر دندان باشد. این درد‌ها ممکن است گاهی تند و تیز و شدید و گاهی هم خفیف و تپشی باشند، که هر دو حالت نشانه‌ی پوسیدگی هستند.

۲- احساس درد هنگام جویدن غذا

با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید///صادقی

اگر هر زمان که چیزی می‌خورید احساس درد می‌کنید، علت آن می‌تواند ترک خوردن دندان یا پوسیده شدن آن باشد. اگر بعد از گاز زدن به سیب یا جویدن غذا احساس یک درد شدید و ناگهانی می‌کنید، ممکن است عصب دندان عفونت کرده باشد و در حال پوسیدن باشد. با لمس ناحیه‌ی مورد نظر می‌توانید شدت درد را بسنجید و متوجه شوید که دندان تان نیاز به معاینه‌ی پزشک دارد یا نه. اگر از شدت درد نتوانید به دندان خود دست بزنید، باید برای انجام معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید.

۳- بد بویی یا بد مزگی دهان

پوسیدگی‌ها حفره‌هایی کوچک و عفونی هستند که درون دندان به وجود می‌آیند و آن را به محل مناسبی برای انباشت تکه‌های غذا و رشد باکتری‌ها تبدیل می‌کنند.

پوسیدگی در اثر حفره‌ای به وجود می‌آید که مواد اسیدی و قندی مسبب آن هستند و بعد از آن، باکتری‌ها می‌توانند وارد این حفره شوند. باکتری‌ها می‌توانند باعث بد بویی و بد مزگی دهان شوند.

بدبویی دهان ممکن است نشانه‌ی بیماری لثه هم باشد، مشکلی که در اثر تجمع پلاک‌ها بر روی دندان‌ها به وجود می‌آید و باعث تحریک لثه می‌شود.

اگر متوجه بد بویی یا بد مزگی مداوم دهان خود شده اید، برای تشخیص علت به دندان پزشک مراجعه کنید.

۴- افزایش حساسیت دندان به دما

با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید///صادقی

دندانی که عفونی شده باشد، حساسیت زیادی به دما پیدا می‌کند. اگر دندان هایتان دچار پوسیدگی شده باشند، حساسیت بیش از اندازه‌ای به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم پیدا می‌کنید، مسأله‌ای که خوردن و نوشیدن را ناخوشایند و دردناک می‌کند.

هر کدام از دندان‌ها درون خود یک عصب و همینطور یک رگ دارند که با خونرسانی به رشد و عملکرد دندان کمک می‌کند. وقتی پوسیدگی وسعت پیدا کند و به عصب نزدیک شود، عصب می‌تواند تغییر دما را راحت‌تر احساس کند.

۵- ظاهر شدن نقاط تیره رنگ روی دندان و / یا تغییر رنگ دندان

با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید///صادقی

بعضی پوسیدگی‌ها بر سطح دندان و به شکل یک حفره ظاهر می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها هم روی دندان عفونی شده، بیشتر شکل یک نقطه یا لکه دارند. ظاهر شدن لکه‌های سیاه، قهوه‌ای یا سفید رنگ روی دندان اغلب نشانه‌ی پوسیدگی آن است، گرچه این لکه‌ها می‌توانند طبیعی هم باشند. اگر لکه‌ی روی دندان نرم یا چسبنده باشد، این مسأله احتمالاً نشانه‌ی پوسیدگی دندان است. در بعضی موارد، پوسیدگی ممکن است باعث تیره شدن کل دندان یا افزایش احتمال شکستن آن شود. اگر متوجه لکه‌ای روی دندان‌های خود یا تغییر رنگ آن‌ها شدید، به پزشک مراجعه کنید.

۶- خونریزی هنگام مسواک زدن

با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید///صادقی

پوسیدگی می‌تواند باعث خونریزی در هنگام مسواک زدن شود که علت آن تحریک شدن لثه از سوی عصب آسیب دیده‌ی دندان است. خونریزی‌های مکرر ممکن است نشانه‌ی بیماری لثه یا یک پوسیدگی عمیق باشد. اگر پوسیدگی بزرگی در خط لثه وجود داشته باشد، ممکن است مواد غذایی در پوسیدگی گیر کنند و این مسأله باعث صدمه دیدن لثه شود. اگر پوسیدگی خیلی بزرگی در دندان تان داشته باشید، ممکن است خود دندان خونریزی کند.

۷- ورم بعضی بخش‌های لثه

با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید///صادقی

در بعضی موارد ورم لثه نشانه‌ی پوسیدگی دندان است، گرچه این ورم ممکن است لزوماً دردناک نباشد. اگر پوسیدگی خیلی عمیقی در دندان وجود داشته باشد، این مسأله باعث صدمه دیدن عصب یا از بین رفتن آن می‌شود و عفونی شدن عصب را به دنبال می‌آورد. این عفونت هم موجب ورم لثه می‌شود. بعضی افراد دچار ورم می‌شوند، اما هیچ دردی احساس نمی‌کنند. با این حال، یک عفونت باعث این ورم شده. اگر متوجه شدید بخش‌هایی از لثه تان ورم کرده، از آنجایی که ممکن است این مسأله نشانه‌ی پوسیگی دندان یا عفونت لثه باشد، باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

۸- احساس درد هنگام تغییر فشار هوا

با نشانه‌های پوسیدگی دندان آشنا شوید///صادقی

اگر هنگام بلند شدن هواپیما یا شیرجه زدن در آب‌های عمیق دچار دندان درد می‌شوید، ممکن است علت آن پوسیدگی دندان تان باشد. تغییر در فشار هوا می‌تواند عصب درون یک دندان عفونی شده را تحریک کند، مسأله‌ای که باعث یک درد و احساس ناراحتی خفیف یا شدید می‌شود. اگر در چنین موقعیت‌هایی درد ناآشنایی احساس می‌کنید، قبل از پیشرفت بیشتر پوسیدگی، به دندانپزشک مراجعه کنید. پر کردن پوسیدگی دندان در مراحل اولیه‌ی آن، از پیشروی بیشتر پوسیدگی جلوگیری می‌کند و نشانه‌های آن را کاهش می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین