پنجمین روز ناآرامی‌ها در لبنان

گروه جهان الف،   3980729072

در حالی که قرار است دولت لبنان امروز (دوشنبه) تشکیل جلسه دهد و درباره «طرح نجات» نخست‌وزیر به رایزنی بپردازد اختلافات زیادی میان احزاب و مقامات این کشور دیده می‌شود.

به گزارش فارس، لبنان یکشنبه (دیروز) برای چهارمین روز متوالی شاهد تظاهرات عموما مسالمت‌آمیز در اعتراض به وضعیت اقتصادی و وضع مالیات‌های جدید بود و این تظاهرات قرار است امروز نیز ادامه پیدا کند.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان طرح نجاتی برای برون‌رفت از بحران فعلی ارائه داده که بر اساس گزارش‌ها، اغلب احزاب سیاسی با آن موافقند و قرار است در جلسه امروز (دوشنبه) دولت لبنان درباره آن بحث و گفت‌وگو شود.

روزنامه «الاخبار» امروز در یاددداشتی به قلم «ابراهیم الامین» درباره آخرین تحولات در صحنه لبنان و تنش‌ها میان طرف‌های سیاسی این کشور نوشت: کاملا رک (باید بگویم) «میشل عون» (رئیس جمهور) و «جبران باسیل» (وزیر خارجه)، گروه‌های وابسته به «ولید جنبلاط» (رئیس حزب التقدمی الاشتراکی) ، «سمیر جعجع» (رئیس حزب القوات اللبنانیه) و «نبیه بری» (رئیس پارلمان را در پشت پرده هجمه‌ها علیه خود می‌دانند. نبیه بری و محافل وابسته به وی بر این موضوع اصرار دارند که تظاهرات کنونی بویژه در جنوب، اقدام اقلیتی است که توسط چپ‌گراهای کینه‌توز هدایت می‌شود و شیعیان هنوز با آنها (بری و حزب متبوعش) هستند. در جای دیگر نزدیکان به نبیه بری تهدید کرده‌اند اگر توطئه‌کنندگان سر عقل نیایند قدرت و اراده خود را نشانشان خواهند داد.

در ادامه این گزارش آمده، محافل نزدیک به جنبلاط می‌گویند دروزی‌ها هیچ انتقادی از وی نداشته‌اند و مناطق دروزی نشین مانند «شوف، عالیه و حاصبیا» شاهد هیچ تحرکاتی نبوده که خشم مردم از رئیس خود را نشان دهد. اما سمیر جعجع مانند رهبر یک انقلاب بزرگ رفتار می‌کند که می‌خواهد تاریخ و نه فقط لبنان را تغییر دهد.  

الاخبار افزود، حزب‌الله از موضع میانجی رفتار می‌کند، مردم این حزب را به فساد متهم نمی‌کنند اما می‌گویند در قبال فاسدان سکوت کرده است. حزب‌الله می‌داند عده زیادی در داخل و خارج لبنان دنبال ضربه زدن به این جنبش به دلیل مواضع سیاسی و نقشش هستند. این جنبش ترجیح می‌دهد دولت فعلی باقی بماند اما جوابی روشن برای چگونگی راضی کردن مردم ندارد.

در ادامه این گزارش آمده: اما حال و وضعیت سعد الحریری سخت‌ترین وضعیت است. این حوادث بار دیگر او را به یاد زمان بازداشتش در ریاض انداخته است، او تلخی خیانتی را که از متحدان لبنانی خود دید، دوباره به خاطر آورده است. الحریری به یاد آورده که (در آن زمان) جنبلاط، جعجع و دیگر شخصیت‌های وابسته به ۱۴ مارس سر وی را می‌خواستند، همان‌هایی که اکنون از وی می‌خواهند کنار برود. نخست‌وزیر می‌داند اگر پست خود را رها کند پس از مدتی کوتاه شاهد چنددستگی در فراکسیونش در پارلمان و سپس در حزبش خواهد بود. آنچه اکنون وی را سرپا نگه داشته موضع حزب‌الله و شنیدن مستقیم حرف‌های آمریکا، فرانسه و بریتانیا مبنی بر عدم استعفای وی است.

الحریری در سال ۱۳۹۶ به دعوت عربستان به این کشور سفر کرد اما به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی بازداشت شد و پس از آن با وساطت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به لبنان بازگشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین