مناظره جنجالی «عضو شورای شهر تهران» با «معاون قالیباف» درباره میزان بدهی‌های شهرداری

گفتگو از مریم گلباز،   3980729070 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دعوا بر سر بدهی های شهرداری تهران در دوره مدیریت گذشته بالا گرفت. مدیران جدید میزان بدهی را ۶۹ هزار میلیارد عنوان و مدیران قبلی این عدد را رد کردند و در نهایت میرلوحی عضو شورای شهر تهران با معاون قالیباف در این باره به مناظره نشست.

مناظره جنجالی «عضو شورای شهر تهران» با «معاون قالیباف» درباره میزان بدهی‌های شهرداری

فارس نوشت: در شهریور 1396 سکان اداره شهر به دست لیست امیدی‌ها افتاد، مدیریت 12 ساله قالیباف به اتمام رسید و شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد. از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید یکی از موضوعاتی که مدام مطرح می شود، نبود پول و بدهی هنگفت گذشتگان است.

مدیران جدید شهری هر بار یک عددی را برای بدهی‌ها اعلام می‌کنند و مدیران اسبق نیز پاسخ آنها را می‌دهد البته محمدباقر قالیباف شهردار تهران چندی پیش رقم بدهی‌های اعلامی از سوی مدیریت فعلی را رد کرد و گفت کسانی که نمی‌توانند کار کنند این حرف‌ها را می‌زنند.

شورای پنجم در سال 96 هنگامی که بودجه سال 97 را بستند، میزان بدهی مدیریت گذشته را 23 هزار میلیارد تومان اعلام در صحن شورا تایید و در پیوست بودجه آوردند.

در سال 97 در پیوست بودجه بدهی‌ها شهرداری  به 42 هزار میلیارد تومان و و بعد از چند ماه بدهی‌های شهرداری به 69 هزار میلیارد تومان است. معلوم نیست چرا به یکباره ظرف چند ماه 29 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت نشده به دیون مدیریت قبلی اضافه شد.

مناظره‌ای با حضور محمود میرلوحی عضو فعلی کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران و قدرت‌الله گودرزی معاون مالی و اقتصاد شهر دوران قالیباف برگزار شد.

میرلوحی در ابتدای جلسه اعلام کرد که قرار بود این جلسه چند هفته پیش برگزار شودبه دلیل اینکه بنده می‌خواستم جلسه با حضور مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر و یا علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای چهارم برگزار شود چرا که بنده شورایی بودم و می‌خواستیم با ادبیات شورایی با دوستان صحبت کنیم و معتقد بودم که آقای گودرزی معاون مالی و اقتصاد دوران قالیباف بهتر است با آقای امامی معاون مالی اقتصاد فعلی شهرداری مناظره کند. البته طی پیگیری‌های صورت گرفته آقای امامی از این موضوع استقبال نکردند و البته مناظره بنده هم با آقای چمران و دبیر به گفته پیگیری‌ها میسر نشد و بنده در حال حاضر در خدمت دوستان هستم.

وی در ادامه گفت: تجربه کاری در شورای پنجم شهر تهران شاید با شورای اسلامی چهارم که دوستان آن را تجربه کردند، متفاوت باشد. تغییراتی در شیوه کار ایجاد شد و از ابتدا تأکید کردیم که به دنبال شفافیت هستیم لذا همه چیز باید واقعی باشد و خبرنگاران هم شاهد این موضوع هستند و تقریباً چیزی پوشیده نیست.

فقط جلسات هم‌‌اندیشی شورای پنجم بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود که البته ما در این جلسه چایی می‌خوریم و گفت‌وگو می‌کنیم. ولی واقعیت این است که چیزی پشت درهای بسته نداریم و بنا داریم که تصمیم‌گیری‌ها در صحن علنی و به صورت شفاف باشد. همچنین به مردم قول دادیم که انضباط مالی را رعایت کنیم و لذا در این بخش‌ها تصمیمات جدی گرفته شده است. 

ابتدا برای انتخاب حسابرس آگهی عمومی داده و عین سایر پروژه‌ها مناقصه برگزار کردیم و خواستیم که حسابرسان متقاضی حضور یابند و برای این کار وقت گذاشته، پاکت باز کردیم و بسیار شفاف حسابرس انتخاب کردیم. 

ما در این بخش بسیار کار کردیم، حال نمی‌دانم در دوره گذشته چطور بوده است. در گزارش‌های به دست آمده نرخ مشارکت اعضای پنجم شورای شهر 20.2 درصد بوده است و در تمام کمیسیون‌ها هم اعضا حضور دارند به عنوان مثال در کمیسیون پنج نفره برنامه و بودجه همه اعضا مانند آقای الویری که خودشان قبلاً شهردار بوده‌اند و سایر دوستان حضور پیدا می‌کنند و نرخ مشارکت در این کمیسیون 4.8 است. شاید برخی از اعضا نیم ساعت در ابتدا دیر کرده و یا در انتهای جلسه را زودتر ترک کنند اما معمولاً ما هستیم و تصمیم می‌گیریم.

نمی‌دانم در گذشته چطور بوده ما نبوده‌ایم اما فعلاً ما آمده‌ایم و حساب و کتاب می‌کنیم مثلاً در حال حاضر حساب تلفیق 93 را جمع کرده‌ایم، شما که جمع نکردید و رفتید.

گودرزی: ما گزارش تلفیق 93 را به شورا ارائه کردیم. 

میرلوحی: حساب تلفیق از سال 93 به بعد را بررسی کرده‌ایم، جلسات متعددی برگزار و امروز هم می‌گوییم بسم‌الله، این برنامه تلفیق 93 و قطعاً حساب  تلفیق 94 و 95 هم بزودی آماده می شود. آیا ما حق نداریم در این خصوص اظهارنظر کنیم؟ یا شما(خطاب به گودرزی) باید اظهارنظر کنید. ما در خدمتیم.

طی بررسی های به عمل آمده در حساب های تلفیق 93،  33 مورد از حساب‌های قبلی باز بوده، رها شده و یا هر چیزی دیگری، نمی‌دانم اسمش را چه می‌گذارید. ما وقت گذاشته‌ایم و لذا فکر می‌کنیم به جهت اینکه زمان گذاشته‌ایم حق داریم حرف بزنیم،  چون شیوه ما شفاف‌سازی است و همه کارها باید علنی و شفاف باشد، باز هم نمی‌دانم قبلی‌ها چطور بود‌ه‌اند.

بر اساس قانون هر 6 ماه یکبار باید گزارش درآمدها و هزینه‌ها در شورا ارائه شود در حال حاضر مرتباً این موضوع در صحن اعلام می‌شود. خزانه‌دار شورا مدام در حال گزارش‌دهی است، نمی‌دانم در گذشته هم این‌طور رسم بوده یا خیر اما در حال حاضر خزانه‌دار شورای شهر در جلسه علنی درآمدها و هزینه‌ها را اعلام می‌کند و ماه به ماه آقای رسولی گزارش می‌دهد و در حال حاضر گزارش 4 ماهه را داده‌ایم.

گودرزی: ما هم هر سه ماه به شورای شهر گزارش می‌دادیم.

میرلوحی: حالا عرض می‌کنم ما در صحن گزارش را ارائه می‌کنیم این شیوه کار ما است. موضوعات را به بحث می‌گذاریم اما دوستان بیرون از شورا نمی‌دانم چرا وقتی ما صحبت می‌کنیم می‌آیند و می‌گویند بدهی هست یا نیست. آقای گودرزی شما در سیصد و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر گفته‌اید که اصلاً بدهی ندارید.

گودرزی: نه اشتباه می‌کنید من نگفته‌ام بدهی نداریم.

میرلوحی: اجازه بدهید، الان به شما نشان می‌دهم، مستنداتش اینجاست. فرمایش شما در یکی از خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است که گفته‌اید بدهی نداریم البته آقای حافظی عضو شورای چهارم شهر تهران هم عدد بدهی را زیاد اعلام کردند. شما هم می‌گویید 69 هزار میلیارد و 40 هزار میلیارد بدهی درست نیست. خودتان در همان مقطع اعلام کرده‌اید بدهی نداریم و بدهی هم چیز بدی نیست. امروز می‌خواهیم با شما توافق کنیم. اینجا گزارش تلفیق 93 است در این گزارش 33 مورد تخلف آشکار وجود دارد، کمیسیون بودجه هم موضوع را بررسی کرده است ساعت‌ها وقت گذاشته‌ایم و به 33 مورد تخلف آشکار رسیده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که باید به قوه قضائیه برود. حالا شما بگویید آقای گودرزی آیا اینها را باید به صندوق‌خانه ببریم یا به دیگران بگوییم. 

دوستان چرا فکر می‌کنند در صحن و کمیسیون‌ها اگر ما حرف می‌زنیم باید وارد شوند و بگویند غلط است یا درست. مگر گذشتگان برای شما این کار را کردند چرا باید نسبت به شورای پنجم این کار را انجام دهید. دوستان احساس می‌کنند که باید مرتباً حرف بزنند من سؤالی از حضرتعالی دارم آقای گودرزی آیا شما در جلسه سیصد و شصت و هفتم شورای پنجم گزارش نداده‌اید و در همان جلسه بدهی‌ها را اعلام نکرده‌اید این هم پرینت صحبت‌های شما. همین الان برای شما باز می‌کنم و جاهایی از صحبت شما را علامت زده‌ام لطفاً در این باره توضیح دهید شما تأکید کرده‌اید که بدهی ندارید.

گودرزی: باشه حتماً.

میرلوحی: شما گفته‌اید بدهی این عدد است و در جای دیگر فرموده‌اید وام، بدهی و غیره لطفاً 4 قلم از موضوعات را توضیح دهید نه ریز.  به عنوان مثال ما می‌خواهیم بدانیم در سال 95 شما چقدر خرج کرده‌اید؟ البته عددی که شما اعلام کرده‌اید با عددی که ما به دست می‌آوریم متفاوت است.

گودرزی: بله، می‌گویم آقای میرلوحی.

میرلوحی: در سال 95، 20 هزار و 700 میلیارد تومان شما خرج کرده‌اید من می‌خواهم بپرسم کجا خرج کرده‌اید؟ از کجا  تأمین کرده‌اید؟ و عرض کنید نقدی است یا غیرنقدی؟ ما هر چقدر اعداد را جمع می‌کنیم به عددی که شما می‌گویید نمی‌رسیم و  اعلام کنید بقیه را از کجا آورده‌اید؟ وام‌هایی که گرفته‌اید با کدام مجوز بوده و چرا گرفته‌اید؟ آقای حناچی، افشانی، نجفی (شهرداران دوره پنجم مدیریت شهری) سه عدد در خصوص بدهی‌ها اعلام کردند دلیلش هم روشن است. شما که کارشناس هستید مستحضرید که بالاخره تا عدد در بیاید بالا و پایین دارد. 

آقای نجفی که زمان محدودی شهردار تهران بودند عدد بدهی‌ها را 52 هزار میلیارد تومان عنوان کردند.

گودرزی: نخیر، اول گفتند 24 هزار میلیارد تومان، نگفتند 52 هزار میلیارد تومان.

میرلوحی: نه اجازه دهید در کتاب تحول آمده است. نجفی گفت 52 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران است اما دوستان شما و شهردار تهران این عدد را رد کردید. سپس افشانی شهردار بعدی اعلام کرد که 56 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی شهرداری است و البته این اولین بار بود که گزارش کتابتی اعلام می‌شد. 

آقای افشانی گزارش را با امضای حسابرس که در حال حاضر هم موجود است به ما دادند، معاون مالی و مدیریت اداری و تمامی افرادی که در این زمینه نقش داشتند این عدد را تأیید کردند. بنده گفتم امضا کنید تا  دوستان گذشته انکار نکنند و مستند بدهی را ارائه کنیم. الان هم می‌گویم 56 هزار میلیارد تومان بدهی با امضا است البته این را هم بگویم که دوستان تأکید کردند که هنوز وقت می‌برد و حساب‌ها روشن نیست. می‌گفتند در املاک متأسفانه اتفاقاتی رخ داده است لذا باید کار کنیم و با بیمه هم گفت‌وگو کنیم ما هنوز نمی‌دانیم به بیمه چقدر بدهکار هستیم، هنگامی که سر کار آمدیم به یکباره بیمه حساب ما را بست و به همین دلیل ما اصلاً ابتدا نمی‌دانستیم چقدر بدهی داریم البته به مالیات هم بدهکار هستیم، پیمانکاران را هم به آن اضافه کنیم.

امروز با فشار ما، دوستان در حال استخراج بدهی‌ها هستند. آقای گودرزی من به شما هم خدا قوت می‌گویم ولی می‌دانم که ما خیلی دوستان فعلی را اذیت می‌کنیم چرا که می‌خواهیم عدد درستی به ما بدهند. ابتدا گفتیم بدهی‌ها را بر اساس موضوع ولی بعد اعلام کردیم بر اساس سال بدهند. 

میرلوحی در همین هنگام که توضیح می‌داد، گفت: این را هم بگویم 10 دقیقه به آقای گودرزی بیشتر وقت بدهید.

گودرزی: نه نمی‌خواهم. من جوابم را کوتاه و مستند می‌دهم و نیاز به وقت اضافه ندارم.

گودرزی: الحمدالله رب العالمین، عرض سلام دارم اما آقای میرلوحی امروز توفیق شد که با این مناظره شما را ببینیم و جداً از این موضوع خوشحالم. من به آقای دکتر نجفی در روزی که بنده را تودیع کرد در دفتر کارش گفتم که ما قصدمان خدمتگزاری به مردم است و هر زمان که احساس کردید خطایی صورت گرفته و یا ابهامی وجود دارد و ما باید آمار بدهیم ما با جان و دل می‌آییم و توضیح می‌دهیم البته جلسه رسمی نبود و صدای ما ضبط نشد. فردای آن روز هم آقای مکارم آمد وهمان جا هم عرض کردم که ما آماده پاسخگویی به همه ابهامات هستیم البته کتاب عملکرد 12 ساله مالی شهرداری را هم به آنها دادیم. 

آقای میرلوحی عزیز همه سوابق موجود است اگر دوستان احصاء کنند و به شما بدهند و شما هم یک کم وقت بگذارید همه چیز روشن می‌شود. بنده به آقای مکارم در 2 یا 3 جلسه که پیش آنها بودیم عرض کردم بنده اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستم، حزبی نیستم و قصدم خدمت به مردم است خدا هم خودش می‌داند که قصدم در این مجموعه خدمت به مردم است.

می‌دانید چیست؟ در کشور ما اشکالاتی وجود دارد هر مجموعه جدیدی که می‌آید مدام بنا دارد نیمه خالی لیوان را ببیند بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم. بنده چندین بار هم تلفنی به آقای مکارم عرض کردم و البته این گزارش عملکرد مالی را به آقای افشانی شهردار دوم هم دادم و حتی اعلام کردم که گیرهایی هم وجود دارد و این عقیده را هم ندارم که چون ما رفته‌ایم پس دیگر کمک نکنیم نه، این‌طور نیست من حتی مشکلات را گفتم و خدا گواه است که قصدم خدمت بوده است.

گاهی اوقات حرف‌هایی زده می‌شود که شاید باعث شکاف می‌شود، ما آمده‌ایم خدمت کنیم. بنده آقای امامی معاون مالی وقت شهرداری را زیارت نکرده‌ام اما به دکتر اقبال شاکری عضو سابق شورای شهر که دوست آقای امامی  است گفتم از طرف من به آقای امامی بگویید اگر کار و ابهامی وجود دارد ما آماده پاسخگویی هستیم این نگاه ما است آقای میرلوحی، شما هم حتماً همین‌طور هستید.

فرقی نمی‌کند در دوران نجفی، افشانی و یا حناچی باشیم اما اشکالاتی وجود دارد و دوستان هر بار در بحث بدهی مطالب متعددی را عنوان می‌کنند. 

شما از بنده سؤال کردید که این درآمد کجا هزینه شده است، آقای میرلوحی عزیز برادر بزرگوار ملاحظه کنید میزان درآمد و هزینه‌کرد ما از سال 84 تا 96 مشخص است و همه چیز در کتابچه آمده است. در این مدت ما 118 هزار میلیارد تومان درآمد و هزینه داشته‌ایم. آقای نجفی اعلام کردند که درآمد شهرداری در 12 سال گذشته 280 هزار میلیارد تومان است.

میرلوحی: آنها قیمت‌ها را به روز حساب کردند.

گودرزی: اگر این طور است من هم عرض می‌کنم. یک بار گفتند درآمد شهرداری 284 هزار میلیارد تومان، بار دیگر اعلام کردند 287 هزار میلیارد تومان و آقای میرزایی معاون وقت شهرداری تهران میزان درآمد و هزینه شهرداری در 12 سال را 235 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و تنها کسی که عدد نزدیک به درآمد و هزینه‌های 12 سال مدیریت شهری قالیباف را عنوان کرد خود شما بودید که اعلام کردید، میزان درآمد و هزینه 135 هزار میلیارد تومان بوده است. اداره کل درآمد این عدد را اعلام کرده است سال به سال هم اعداد اعلام شده است و این موضوع اظهر من الشمس است نه من عددسازی کردم و نه کسی جرأت دارد که عددسازی کند.

تمامی سوابق هزینه‌کردهای ما در 12 سال موجود است در سال 95 و قبل از آن ارگان‌های دولتی بودجه 10 تا 15 درصدی تملک دارایی و سرمایه‌ای را داشتند اما شهرداری 75 درصد بودجه‌اش سرمایه و تملک دارایی بود و زیر 25 درصد هزینه جاری داشته‌ایم.

آقای میرزایی معاون نجفی در  شهرداری مصاحبه کردند و گفتند درآمد و هزینه‌ها 235 هزار میلیارد تومان است و ما این عدد را به روز اعلام کرده‌ایم ما هم گفتیم خیلی خب دست شما درد نکند اگر ما هم بخواهیم به روز حساب و کتاب کنیم پس عملکرد را هم با قیمت روز حساب می‌کنیم.

294 کیلومتر مترو بر اساس کتابچه‌ای که موجود است در دوران مدیریت قالیباف ساخته شده است. من با سند حرف می‌زنم چرا که بناست حرف بزنیم و مردم قضاوت کنند. شما هم آقای میرلوحی مقصر نیستید به شما هم اطلاعات نادرست می‌دهند برای 294 کیلومتر مترو ساخته شده 12 هزار و 809 میلیارد تومان هزینه شده است و هر کیلومتر 250 میلیارد تومان در سال 95 بوده است در حال حاضر برای ساخت هر کیلومتر مترو باید 400 میلیارد هزینه شود پس ما 80 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم اگر بخواهیم به روز اعلام کنیم.

بحث بدهی‌ها را بنده شفاف می‌گویم تا مردم قضاوت کنند. آقای میرلوحی شما هم به اسناد مراجعه کنید و از دوستان مالی شهرداری توضیح بخواهید چرا مدام اعداد را متفاوت اعلام می‌کنند. آقای نجفی یکبار بدهی‌ها را 23 هزار میلیارد تومان و یکبار 30 هزار میلیارد تومان و بار دیگر 52 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. چرا آقای نجفی به 52 هزار میلیارد تومان رسید؟ چون آقای میرزایی معاونش مصاحبه کرد و گفت بدهی‌های شهرداری 52 هزار میلیارد تومان است.

شهرداری ابتدا گفت 30 هزار میلیارد بدهی داریم و منابع لازم برای پروژه‌ها هم 22 هزار میلیارد تومان است. آخر در کجای دنیا پروژه‌ها جزو دیون می‌شوند، پروژه‌ها سرمایه هستند. من همین جا اعلام می‌کنم که ما در ابتدا گفتیم بدهی شهرداری 16 هزار میلیارد تومان است و نگفتیم بدهی نداریم اما بدهی واقعی ما 26 هزار میلیارد تومان است حالا چرا گفتیم 16 هزار میلیارد تومان؛ به این دلیل است که بر اساس اسناد و صورتجلسه‌های موجود که با بانک شهر داریم 10 هزار میلیارد تومان (زمانی که بانک شهر از شهرداری 12 هزار میلیارد طلب داشت) به بانک شهر ملک لبه چمران، ملک دردشت و ملک مهرویلا را دادیم و همه این اعداد را کم کردیم همچنین 2 هزار میلیارد تومان تراکم و عوارض را صورتجلسه کرده و 60 درصد شهروند و 100 درصد نمایشگاه آفتاب را بر اساس مصوبه شورا و تأیید فرمانداری طی تفاهم‌نامه‌ای به بانک شهر واگذار کردیم اما این موضوع به تغییرات در شهرداری تهران خورد. مدیریت جدید گفت نمی‌خواهد شهروند و نمایشگاه شهر آفتاب را واگذار کند. به همین دلیل 10 هزار میلیارد تومان بدهی‌ها اضافه شد.

آقای نجفی بدهی‌ها را 52 هزار میلیارد تومان عنوان کرد چند ماه بعد که افشانی روی کار ‌آمد شهرداری جدید 4 هزار میلیارد تومان روی بدهی‌ها گذاشت و چند ماه بعد هم که حناچی روی کار آمد بدهی‌ها به 69 هزار میلیارد تومان رسید. ما اینجا توضیح می‌دهیم که مردم عزیز هم بدانند بدهی‌های ما 26 هزار میلیارد تومان بوده است و تمام اسناد بدهی دوره قبل موجود است.اسناد  دست ما است اما نمی‌دانم به شما داده‌اند یا نه. اما آخرین وضعیت دیون شهرداری بعد از اینکه ما رفتیم آماده شده است و در تاریخ 96/7/1 بدهی‌های شهرداری اعلام شده است که 8 هزار و 517 میلیارد تومان به پیمانکاران و املاک و بیمه بدهکار هستیم این را بعد از ما اعلام کردند. 17 هزار و 400 میلیارد تومان هم به بانک‌ها که 13 هزار میلیارد اصل وام و 4 هزار و خرده‌ای سود آن بوده است جزو دیون ما محسوب شده است و در مجموع بدهی‌های ما به 26 هزار میلیارد تومان رسید و ما چون 10 هزار میلیارد را از بانک شهر کم کرده‌ایم عدد 16 هزار میلیارد را اعلام کرده‌ایم البته دو قسط لبه چمران را هم در زمانی که خودمان بودیم کم کرده بودیم و بعد آقای نجفی و مکارم مصاحبه کردند و گفتند 4 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانک شهر را تهاتر کرده‌ایم آن سه ملک را بنده تهاتر کرده بودم. 

دوباره اعلام کردند که میزان بدهی‌های شهرداری 56 هزار میلیارد تومان است آقای میرلوحی اگر در جریان نیستید، باشید؛ آقای شهردار آمدند و در سال 96 در پیوست بودجه  97 میزان بدهی‌های شهرداری را 23 هزار و 447 میلیارد تومان عنوان کردند و در پیوست بودجه موجود است و شما آن را تصویب کرده‌اید. حال شما به من توضیح دهید که از 23 هزار میلیارد تومان  تا 56 هزار میلیارد تومان اختلاف کجاست؟ شما گفته‌اید 2500 میلیارد تومان از دولت دریافت کرده‌اید جالب است که آقای نجفی در ابتدا که روی کار آمد اعلام کرد که دولت بدهی به شهرداری ندارد بعد حرف خود را تغییر داد و گفت 10 هزار میلیارد تومان دولت بدهی دارد و حالا هم مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید میزان بدهی دولت به شهرداری 10 تا 15 هزار میلیارد تومان است.

آقای میرلوحی شما در روزنامه شرق مصاحبه کرده‌اید و فرموده‌اید که 2500 میلیارد تومان از دولت پول دریافت کرده‌اید، 2 هزار میلیارد اوراق مشارکت فروخته‌اید و همچنین شما 2443 میلیارد تومان وام گرفته‌اید، آیا شما وام نگرفته‌اید؟

میرلوحی: بله، گرفته‌ایم اما این عدد به اندازه 5 ماه اول 96 شما است.

گودرزی: اجازه دهید، ما گفتیم 26 هزار میلیارد تومان بدهی داریم که اگر 3500 میلیارد تومان آن را که با ملک تهاتر کرده‌ایم کسر کنیم بدهی ما 23 هزار میلیارد تومان است.

اما مدیریت فعلی از 96/07/01 تا 96/04/27، 2443 میلیارد تومان وام گرفته است و بیش از 300 میلیارد تومان آن را به پرسنل حقوق داده است و این جرم است.

میرلوحی: اگر وام بگیریم و حقوق دهیم جرم است؟

گودرزی: بله، بر اساس اعلام سازمان بازرسی کل کشور جرم است. 

میرلوحی: شما چه؟

گودرزی: ما وام نگرفته‌ایم که حقوق بدهیم اگر در این زمینه سند دارید ارائه کنید؟

میرلوحی: ما این موضوعات را متوقف کرده‌ایم.

گودرزی: آقای میرلوحی برادر عزیز سند بیاور، من مخلص شما هم هستم. من می‌گویم بدهی شما اینقدر است. چرا در اسفند 97، بدهی شهرداری 42 هزار و 431 میلیارد تومان می‌‌شود و 5 ماه بعد از آن بدهی‌ها 69 هزار میلیارد تومان می‌شود، در 5 ماه چه اتفاقی افتاده است؟ چه پروژه‌ای شما انجام داده‌اید؟ تازه شما از دولت اوراق مشارکت و املاک 10 هزار میلیارد تومان در این مدت پول دریافت کرده‌اید اسنادش موجود است. شما 10 هزار و 500 میلیارد تومان پول را چه کرده‌اید؟ به جای اینکه تسهیلات شما پایین بیاید و به پیمانکاران هم پرداخت داشته باشید، کاری نکرده‌اید، بعد می‌گویید که پیمانکاران را تنها نگذاشته‌ایم؟ چرا اتفاقاً پیمانکاران را تنها گذاشته‌اید. در این دو سال چقدر از بدهی پیمانکاران را پرداخت کرده‌اید هنوز هم که اعلام می‌کنید 8 هزار و 517 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستید اینکه همان عدد دوران ما است شما چه کرده‌اید؟

آقای میرلوحی عزیز، ای کاش از یک کارشناس مالی سؤال می‌کردید که تعریف دیون چیست؟ برابر ماده 62 دیوان محاسبات دیون تعریف دارد. دیون ثبت نشده نداریم اصلاً این موضوع تعریف ندارد ولی شما در اسناد خود گفته‌اید که 29 هزار میلیارد دیون ثبت نشده و برآوردی و 2 هزار و خرده‌ای بیمه و مالیات ثبت نشده و برآوردی داریم. شما تأکید کرده‌اید که بدهی ما 42 هزار میلیارد تومان است و ما این موضوع را قبول نداریم تنها عددی که مورد قبول ما است همان 23 هزار میلیارد تومان است تازه نه دیون را کم کرده‌اید و نه پروژه انجام داده‌اید. 

میرلوحی: توضیح می‌دهم.

گودرزی: من اینجا از حوزه خودم و کارشناسان مالی شهرداری دفاع می‌کنم. وظیفه اخلاقی من این است، اینجا دیگر بحث گودرزی و موضوعات سیاسی مطرح نیست. 

آقای میرلوحی شما 32 هزار میلیارد تومان دیون ثبت نشده آورده‌اید، بابا از یک کارشناس می‌پرسیدید، دیون به مبلغی گفته می‌شود که در طول سال مالی هزینه شده و بودجه و پولی برای پرداخت آن نباشد و پرداختی آن به سال بعد موکول شود. البته که دیون سال‌های قبل آمده است و در لایحه بودجه هر سال دیون پیوست می‌شود. 

میرلوحی: آقای گودرزی لطفاً جواب دهید که ترازنامه شهرداری کجاست؟ دوستان گله می‌کنند که چرا در بودجه سال 97 دیون شهرداری 23 هزار میلیارد تومان بوده و بعد 42 هزار میلیارد تومان شده شما مستحضر باشید با کمال تأسف تازه در برنامه سوم یک مصوبه آورده‌ایم که باید بدهی‌ها بیاید و کارهایی که باقی مانده مشخص شود و کارهای گذشته نوشته شود.

گودرزی: شما مورد به مورد بفرمایید من توضیح می‌‌دهم.

میرلوحی: من معتقدم حضرتعالی اطلاعات زمان خود را ندارید، این حرف من است و می‌خواهم آن را ثابت کنم. شما اگر اطلاعات داشتید 23 هزار میلیارد بدهی را می‌پذیرفتید نه اینکه در صحن بگویید بدهی نداریم مگر حاتم‌بخشی است بیاییم 23 هزار میلیارد بدهی را انکار کنیم این بخشی از فرمایش شما در صحن شورا بوده است.

گودرزی: من نگفتم بدهی ندارم. شما سند بیاورید و بگویید من گفتم، من گفته‌ام که 44 هزار میلیارد تومان منابع گذاشته‌ایم و با منابع بر جای گذاشته نه تنها بدهی نداریم بلکه چیزی هم اضافه گذاشته‌ایم. آقای میرلوحی بگویند من جواب می‌دهم بعداً مباحث قاطی می‌شود. 

میرلوحی:  به آقای گودرزی وقت بیشتری بدهیم، وقت هم داریم عجله‌ای هم نداریم. آقای گودرزی شما گفته‌اید که بدهی نداریم بلکه منابع هم به جای گذاشته‌ایم این سخنان شما در جلسه شورا است، آن زمان هم مثل حالا نبوده در حال حاضر ما مذاکرات را ثبت و منتشر می‌کنیم من سی‌دی صحبت‌های شما را در صحن علنی آوردم. 

گودرزی: لطفاً مطالب قبل را هم بخوانید نه فقط به یک قسمت استناد کنید. 

میرلوحی: اجازه می‌دهید من صحبت کنم.

گودرزی: آخر شما جمله را ناتمام می‌گذارید می‌گویید گودرزی گفته بدهی نداریم انصاف باید رعایت شود. بالا و پایین خبر را هم بخوانید تا مردم قضاوت کنند. لطفاً کامل بخوانید.

میرلوحی: من کل صحن را پیاده کردم و حتی آقای حافظی عضو شورای چهارم هم گفت بدهی‌ها 60 هزار میلیارد تومان است چرا منکر می‌شوید. 

گودرزی: آن موضوع دیون ثبت نشده را که بنده گفتم اول توضیح دهید؟

میرلوحی: من از شما گله دارم بعد از سه سال کار دوستان هنوز اطلاعات دقیق به دست نیامده است آقای نگین تاجی معاون وقت مالی شهرداری در گزارشی گفتند که بسیاری از پیوست‌های ما ارزی بوده برادر من چطور شما می‌توانید بگویید تکلیف روشن بوده است.

گودرزی: الان جواب می‌دهم.

میرلوحی: مثلاً به بانک تجارت و فلان بانک باید ارز می‌دادیم حال فکر کنید در این تلاطم ارزی فقط همت آقای امامی بود که توانستند مسائل ارزی را حل و فصل کنند خودتان می‌دانید که کار ارزی را حل و فصل کردن راهش این نیست، بلکه راهش این است که بانک نمی‌پذیرد دلار را به ریال کند، باید توافق می‌کردیم و بانک هم بخشی از پول را دریافت می‌کرد تا حساب و کتاب‌ها مشخص شود. اولین بار آقای امامی تکلیف حساب ارزی را روشن کرد و به برخی از بانک‌ها ارز 1700 تومانی داده شد شما بر چه اساسی این حرف‌ها را می‌زنید مگر شما این کارها را کرده‌اید.

گودرزی: بله، بر اساس سند حرف می‌زنم.

میرلوحی: مشکلاتی در حساب‌های ارزی بود همچنین باید تکلیف حساب‌های فی‌مابین روشن می‌شد در سال گذشته برای املاک دهها جلسه برگزار کردیم و با نیروهای مسلح و با وزارتخانه‌ها جلسه گذاشتیم به عنوان مثال در موضوع ناجا امکان دارد گزارش توافق خود را به ما ارائه کنید. می‌گفتید که 2500 میلیارد تومان با ناجا توافق کرده‌ایم البته زحمتی است که ما کشیده‌ایم و شما خبر ندارید. چطور می‌توانید بگوییم هست یا نیست.

گودرزی: اگر مشخصات املاک را می‌خواهید کتاب املاک موجود است.

میرلوحی: سؤال من این است که شما بر چه اساس می‌گویید هست یا نیست؟ مثلاً در تفریغ بودجه 93 که بنده انجام داده‌ام موضوعات مشخص است.

گودرزی: آن تفریغ نیست تلفیق است. 

میرلوحی: این تلفیق بودجه 93 را بنده انجام داده‌ام، 22 میلیون متر زمین در منطقه 22 را چه کرده‌اید؟ شما که نمی‌دانید مگر رفته‌اید و بررسی کرده‌اید.

گودرزی: شما قضاوت نکن، نگو می‌دانستی یا نمی‌دانستی شما بحث خودت را بکن. 

میرلوحی: برای اولین بار حسابرسی را که به من دادند برای آن جلسه گذاشتم، صدها ساعت وقت گذاشتم و امروز می‌گویم که 33 مورد تخلف آشکار در تلفیق 93 بوده است. مثلاً گفتند 5 زمین را دادند به فلانی، کجا رفته است؟

جالب است آقای نجفی گفته‌اند 218 هزار میلیارد تومان هزینه و درآمد بوده است شما می‌گویید چرا گفتید و جالب است که فوراً قیمت‌ها را به روز می‌کنید. اگر قرار است این طور عمل کنید در خدمت شما هستیم جلسه می‌گذاریم و عدد و ارقام را اعلام می‌کنیم. 

گودرزی: خب شما به روز کردید و ما هم به روز گفتیم. 

میرلوحی: آقای نجفی و برخی از افراد یک کلمه گفتند شما هی ادامه ندهید، زمانی که ما به شورا آمده‌ایم در 20 اردیبهشت با 7 نفر از اعضای شورا به دیدن آقای نجفی رفتیم. وی گفت من باید 800 میلیارد تومان حقوق و مزایا بدهم اما 140 میلیارد تومان دارم یعنی حضرات وقتی در شهریور شهردار جدید آ‌مد می‌‌دانستید باید 800 میلیارد تومان  حقوق و مزایا بدهیم حال باید آقای نجفی چه کار می‌کرد؟ ما چند تصمیم گرفتیم و  ابتدا خزانه واحد ایجادکردیم.

میرلوحی خطاب به گودرزی گفت شما می‌دانید ورودی خزانه‌تان در سال 96 چقدر بوده است؟

گودرزی: شما می‌دانید؟

میرلوحی: بله، می‌دانم 400 میلیارد تومان بوده است و این را هم می‌دانم وقتی خزانه در اسفند 97 اصلاح شد، 2800 میلیارد تومان به خزانه آمد، ما در واقع کار کرده‌ایم و ارزی‌ها را به ریال تبدیل کرده‌ایم و با بانک‌ها توافق کرده‌ایم.

گودرزیلطفاً فهرست کارهایتان را به مردم بگویید تا بدانند شما چه کار کرده‌اید این را هم که می‌گویید ارز را به ریال تبدیل کرده‌اید من انجام داده‌ام نه شما.

میرلوحی: اجازه بدهید. 

گودرزی: نه، ابتدا شما فهرست کارهایی که در دو سال گذشته انجام داده‌اید را ارائه کنید.

میرلوحی: دوباره رفتیم یک جای دیگر، مگر من با شما آمده‌ام در مورد فهرست کارها صحبت کنم.

گودرزی: نه، اینکه می‌گویید من کار کرده‌ام لطفاً بگویید چه کار کرده‌اید؟ لطفاً موضوع را طولانی نکنید آقا بگذارید سؤال به سؤال جواب دهیم وگرنه طولانی می‌شود و رشته کلام از دست می‌رود.

میرلوحی: غیر از وقت هم می‌خواهید چیز دیگری را مدیریت کنید یا خیر. خواهش من این است که به آقای گودرزی وقت بیشتری بدهید. این عدد بدهی‌های ما است وقتی که با بیمه جلسه گذاشتیم، عدد در آمد. همچنین عدد اقتصاد و دارایی و موضوع بدهی‌های بانک‌ها هم مشخص شده است. همه فاینانس‌ها در سال‌های قبل و از زمان‌های اول مترو هم انجام نشده، آمده است. نشسته‌ایم و توافق کرده‌ایم، همین موضوع پیمانکاران مشکلات زیادی را ایجاد کرد، ما کار کرده‌ و دو راه انتخاب کرده‌ایم اول اینکه دوستان را به مرکز آوردیم و دیدیم که بسیار گرفتار و کلافه شدیم و هر روز صبح پیمانکاران می‌آمدند و فحش می‌دهند، دوباره موضوع را به مناطق بازگرداندیم.بدهی 69 هزار میلیارد تومانی، عدد واقعی ما است.

البته محاکم هم برای ما حکم صادر کرده‌اند و همین دو روز پیش یک حکم را ملغی کردیم که 320 میلیارد تومان به نفع ما شد. ما در تلاش هستیم تا کارها را سروسامان دهیم متأسفانه شهرداری گوشت قربانی شده است و فقط 10 هزار میلیارد تومان در محاکم علیه ما حکم صادر شده است. دوستان می‌فرمایند که اشراف داشته‌اند اگر اشراف داشته‌اید چرا اینقدر از املاک شما بلاتکلیف است. آقای نجفی اعلام کردند که 674 فقره ملک در دست دیگران است و حالا به 1904 فقره رسیده‌ایم. شما می‌دانید که با چه مصیبتی به این آمار دست پیدا کرده‌ایم، حرف‌هایی که می‌زنیم واقعی است و مستندات بدهی‌ها را حناچی شهردار تهران به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس ارائه کرده است و گفته‌اند که ما 69 هزار میلیارد تومان بدهی داریم. 

در حال حاضر بدهی بانک‌ها 20 هزار میلیارد تومان بوده که 10 هزار میلیارد هم روی آن سود آمده است یعنی در کل 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داریم، به همین دلیل تلاش می‌کنیم که 6 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده در نظر بگیریم تا بتوانیم سودهای بانکی را پرداخت کنیم و نگذاریم رقم بدهی از 69 هزار میلیارد تومان بالاتر رود البته احکام حقوقی و قضایی هم پول بیشتری می‌خواهد که امیدواریم بتوانیم از محل خودش کاهش دهیم و آخر دوره ما یکی مثل آقای گودرزی نیاید و بگوید میرلوحی شما که گفته بودید 69 هزار  میلیارد بدهی دارید پس این عدد چیست، اگر این طور پیش برویم بدهی‌ها به صد هزار میلیارد تومان می‌رسد.در سال 95، 5 هزار و 300 میلیارد اوراق مشارکت و وام داشته‌ایم.

گودرزی: کجا؟

میرلوحی: نگاه کنید صفحه 10.

گودرزی: خب بخوان.

میرلوحی: اوراق مشارکت در سال 95 نداشته‌ایم حالا می‌فرمایید من حقوق دادم و شما نداده‌اید. از زمانی که آمده‌ایم خزانه واحد ایجاد کرده و جلوی هولوگرام را گرفته‌ایم که این موضوع محل غارت اموال شهرداری تهران شده بود.

گودرزی: البته روی کاغذ جلوی صدور هولوگرام را گرفته بودید.

میرلوحی: اگر نگرفته بودیم مثل قضیه آقای شریفی می‌شد در حال حاضر 4 هزار میلیارد تومان پول به غارت رفته است.

گودرزی: 3900 میلیارد تومان.

میرلوحی: اگر این کارها را نگرفته بودیم که وای به حال ما بود در این اوضاع برجام و گرفتاری‌های اقتصادی کشور وقت گذاشته‌ایم و عدد و رقم در آورده‌ایم. شما چرا می‌گویید 6 هزار میلیارد بدهی به بانک‌ها داریم در حالی که بدهی به بانک‌ها 30 هزار میلیارد تومان است.

گودرزی: تمام شد. اجازه است بنده حرف بزنم.

میرلوحی: یکی،‌دو نکته دیگر هم است اجازه بدهید بگویم بعد شما فرمایش کنید. عرض کنم خدمت شما.

میرلوحی چند لحظه سکوت کرد و ادامه نداد و از گودرزی خواست که مطالب را ادامه دهد.

گودرزی: من با سند صحبت می‌کنم از آقای میرلوحی هم خواهش می‌کنم که اسناد خود را ارائه کند. 55 هزار و 540 پرونده شهرداری در محاکم قضایی مفتوحه بوده است.

در این بین میرلوحی خنده‌ای کرد و به گودرزی گفت البته اگر شما جای آقای امامی معاون مالی و اقتصاد شهرداری بودید من با شما  این طور صحبت نمی‌کردم خیلی جدی‌تر حرف می‌زدم در حال حاضر صبح تا شب از ‌آنها آمار می خواهیم. 

گودرزی: آن آقای امامی است قرار نیست از ما هم همان‌طور بخواهید، آن موقع من جواب شما را می‌دهم.

میرلوحی می خندد.

گودرزی: آقای امامی معاون شهردار و شما هم ناظر هستید اگر شما جور دیگری با من صحبت کنید من محکم‌تر جواب شما را می‌دهم.

دوباره میرلوحی خندید.

گودرزی: ما داریم اینجا با هم صحبت می‌کنیم هر چند من به آقای امامی هم ارادت دارم.

میرلوحی: من همچنان شورایی هستم و شما اجرایی.

گودرزی: نه مدیر اجرایی در زمان قالیباف بودم. اگر شما از آقای امامی توضیح بخواهید از من نمی‌توانید.

میرلوحی دوباره خندید و گفت: اگر شورای چهارم بودم نمی‌گذاشتم این طور اخبار بدهید.

گودرزی: اگر بودید ما هم نمی‌گذاشتیم این طور اخبار را ارائه کنید و ذهن مردم را خراب کنید.

میرلوحی خندید و گودرزی ادامه داد: تعداد 45 هزار و 455 پرونده مختومه شده است یعنی 82 درصد پرونده‌ها، اسنادش هم موجود است و فقط 18 درصد پرونده‌ها باقی مانده است.

میرلوحی: همین پرونده‌هایی که شما می‌گویید مختومه کرده‌اید ما فقط یک مورد آن 180 میلیارد پول گرفته‌ایم.

گودرزی: پس این قدر نگویید پرونده پرونده، تمام اسناد حقوقی از سال 84 تا پایان 95 در اداره کل حقوقی موجود است، جالب اینجاست که آرای 13 هزار میلیارد  به نفع شهرداری صادر شده و آنهایی که علیه شهرداری بوده 3800 میلیارد تومان است یعنی 3 تا 4 برابر حکم له. در بحث ارزی هم آقای میرلوحی خودتان می‌دانید بنده با سند حرف می‌زنم تمام سیستم‌های فاینانس در شهرداری موجود است تا تاریخ 96/12/28 همه وام‌های ارزی را ریالی کرده‌ایم، اسنادش موجود است زمانی که ما شهرداری را تحویل دادیم 17 هزار و 900 میلیارد تومان به بانک‌ها اصل و سود بدهی داشتیم و بعد شد 21 هزار میلیارد چرا که وام‌های ارزی به ریال تبدیل شده بود.

میرلوحی: چطور این کار را کردید؟

گودرزی: با بانک‌ها نشستیم مذاکره کردیم و اسناد آن موجود است و زیر اسناد نوشته‌ایم ارز و ریال اگر می‌خواهید به سیستم مالی مراجعه کنید.

میرلوحی: شما می‌فرمایید توافق‌نامه با بانک داشته‌اید.

گودرزی: مؤید این مطلب بودجه سال 95، 96 و 97 است که در تمام آنها بدهی‌ها به ریال آمده است و بانک‌ها هم نمی‌توانند ادعا کنند و هر چه وام ارزی گرفته بودیم ریالی شده است. فقط دو مورد آن برای واگن‌ها باقی مانده است که یکی از آنها در زمان ما با سپرده‌گذاری در بانک شهر پرداخت و دیگری باید در زمان شما انجام می‌شد که نشد. بحث بیمه و مالیات همان است که در کتابچه آورده‌ایم حالا شما نتوانسته‌ای پرداخت کنید و روی بدهی‌ها سود و جرایم آمده است تقصیر ما چیست؟ آیا بناست قالیباف و معاونانش تا آخر پاسخگوی شما باشند؟

در تاریخ 96/5/17 گزارش دادیم، اسناد هم موجود است اما چرا گفتیم که شما بدهکار هستید و ما بدهکار نیستیم فقط به استناد اسناد موجود گفته‌ایم.  44 هزار و 609 میلیارد تومان برای شما منابع گذاشته‌ایم، مطالبات شهرداری از دولت از سال 86 تا پایان 95، 19 هزار میلیارد تومان بوده است این همان مطالباتی است که شما ابتدا منکر بودید و بعد در حال حاضر آن را دریافت می‌کنید.

به استناد بررسی سه شرکت حسابرسی بدهی‌های دولت به شهرداری تأیید شد، آقای جهانگیری هم دستوراتی دادند این هم مکاتبات ما با دولت بوده است. آقای نوبخت، جهانگیری و طیب نیا موضوع را تأیید کردند اگر این اسناد را ندارید به شما یک نسخه بدهم. دولتی‌ها در همان زمان گفتند ما نمی‌توانیم همه این بدهی را پول بدهیم، به جایش ملک، اوراق مشارکت می دهیم و همچنین قرار شد 1000 میلیارد تومان صکوک بدهند که ندادند، 14 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در همان زمان با حسابرسی سه شرکت تأیید شد. 

همچنین یک میلیارد دلار هم در آن زمان با دلار هزار و خرده‌ای برابر مصوبه باید شهرداری از حساب ذخیره ارزی برداشت می‌کرد که ندارند و در جمع دولت به شهرداری 19 هزار میلیارد تومان بدهکار است. آقای نجفی ابتدا منکر بدهی شد بعد گفت 10 هزار میلیارد دولت بدهی دارد و در حال حاضر هم برخی شورایی‌ها می‌گویند بدهی دولت به شهرداری 15 هزار میلیارد تومان است. همه این حرف‌هایی که می‌زنم سندش در سیستم شهرداری موجود است.

در خصوص  املاک قابل فروش یا تهاتر یا بارگذاری شده باید بگویم، 10 هزار میلیارد تومان املاک بارگذاری شده به جای گذاشته‌ایم که البته در برخی جاها کمتر حساب کرده‌ایم و گرنه در حال حاضر حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شد، آقای میرلوحی بنده سند دارم. 

 همچنین در خصوص سهم شهرداری‌ از دولت به این شرح است، عوارض مستمر در مناطق 22‌گانه، عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده،عوارض ویژه ساختمان استانداری تهران، آرای کمیسیون ماده 100 ، ماده 77 و سایر دعاوی حقوقی، سهم دولت در تخفیفات بافت فرسوده، سهم دولت در تملک و ساخت ایستگاه‌های مترو، سهم دولت در یارانه بلیط شرکت‌های اتوبوسرانی تهران، سهم دولت در یارانه بلیط شرکت بهره‌برداری متروی تهران، سهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی وصول شده شهر، سهم دولت در شرکت مترو - مخارج طراحی و تجهیز است. همچنین طلب ارگان‌ها را آورده‌ایم اما اسم ارگان‌ها را نیاورده‌ایم که این طلب 39035 میلیارد تومان است. 

اصل و جریمه مطالبات شهرداری از افراد حقیقی و حقوقی تهران و جریمه بابت درآمدهای پایدار 1500 میلیارد، چک‌های برگشتی 750 میلیارد تومان است که البته ما کمیته‌ای تشکیل دادیم و 200 میلیارد تومان وصول شد و الباقی را هم به آقای مکارم اعلام کردیم. 400 میلیارد تومان هم پروژه مجتمع ایستگاهی مترو است که هم پول زمین و تراکم آمده است به استناد همین‌ها گفتیم اگر می‌توانستید اینها را بفروشید اوضاع‌تان خوب بود و ما هم بدهکار نبودیم. 

در کل در دوران قالیباف 26 هزار میلیارد تومان بدهی برجای مانده است که البته 10 هزار میلیارد آن با بانک شهر تهاتر شده بود که شما آن را انجام ندادید.

میرلوحی: پس 26 هزار میلیارد بدهی را قبول دارید؟

گودرزی: بله، با توضیحاتی که دادم و 10 هزار میلیارد که بابت سه ملک لبه چمران، دردشت و مهر ویلای کرج، شهر آفتاب، شهروند، 2 هزار میلیارد عوارض که عملیاتی نشد اگر این اعداد  را کسر می‌کردیم فقط 16 هزار میلیارد بدهی داشتیم.

میرلوحی: بقیه‌اش را هم بیایید با هم توافق کنید که به عدد 69 هزار میلیارد تومان برسیم.

همه حاضرین خندیدند.

گودرزی: به آنجا هم می‌رسیم که شما باید به مردم توضیح دهید، بنده مالی‌چی هستم، کاش شما از یک کارشناس مالی سؤال می‌کردید، دیون ثبت نشده یعنی چه؟ باید با مردم صادقانه رفتار کنیم. البته این را هم بگویم که بخشی از پول‌هایی که شما گرفته‌اید ما ملکش را داده بودیم. اگر از 44 هزار میلیارد تومان دارایی به جای گذاشته 26 هزار میلیارد تومان آن را کم کنیم باز هم می‌بینید که ما 18 هزار میلیارد تومان برای شما منابع گذاشته‌ایم، آقا انصاف را هم رعایت کنید، شما نتوانسته‌اید منابع به جای مانده را تبدیل به پول کنید گناه ما چیست. 

بحث دیگر تفریغ بودجه است، مستحضرید که تفریغ بودجه به روز است و باید در شورا تصویب شود. تلفیق هم باید استماع شود. تفریغ بودجه تا سال 96 را انجام داده‌ایم و تلفیق را تا سال 93 و 94 که البته به شورا ارائه کرده بودیم ولی آنها نرسیدند، تازه شما بعد از دو سال تلفیق 93 را انجام داده‌اید.

البته شما در بخش بیمه و مالیات هم صاحبنظر هستید در همان زمان در کتابچه موضوع بیمه و مالیات هم مشخص شده است و همچنین اداره کل مجامع هم موضوع را تأیید کرد. در دوران مدیریت قبل هم چند بار بیمه حساب ما را بست اما نشستیم و مذاکره کردیم. قرار شد ماهیانه 100 میلیارد تومان پول بدهیم و همچنین یک ملک هم به آنها واگذار کنیم، آقای میرلوحی بهترین آمار در معاونت مالی است بخواهید که به شما بدهند تا موضوعات را بررسی کنیم. در بحث املاک برابر ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها می‌توانند برای مجموعه های، فرهنگی، مذهبی ، مساجد، مجموعه های مردم نهاد ملک بدهند البته می‌توانند هر وقت هم بخواهند آن را پس بگیرند(با حفظ مالکیت و جهت بهره برداری). اینقدر هم نگویید املاک، املاک و معلوم نیست سرنوشت 2 هزار متر چه شده است؟ لطفاً لیست بدهید.

میرلوحی: به زودی لیست را ارائه می‌کنم.

گودرزی: شما هم در حال حاضر ملک می‌دهید و فرد دیگر هم روی کار بیاید همین کار  را می‌کند.

آقای میرلوحی از شما خواهش می‌کنم در خصوص جدول بدهی‌ها که منتشر کرده‌اید توضیح دهید، واقعاً هزینه ثبت نشده یعنی چه؟ زمانی که ما در شهرداری بودیم 118 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و اگر بخواهیم به روز رقم را اعلام کنیم بیش از 600 هزار میلیارد تومان پول آن می‌شود.

میرلوحی: شما در خصوص 22 میلیون متر زمین منطقه 22 بگویید؟ قیمت آن چقدر است؟

گودرزی: بابت چه داده‌اند؟

میرلوحی: 70 درصد پول را از مردم گرفته‌اید گفته‌اید تفکیک می‌شود و الباقی برای ما ذخیره خدمات است.

گودرزی: نقطه قوت 12 سال خدمات قالیباف این است که تمام کارها شفاف شده است، من اینجا بحث دفاع از شهردار اسبق را ندارم از حوزه خودم دفاع می‌کنم، نه در دولت و نه در جای دیگر آنطور که ما در شهرداری شفاف بودیم، نبودند، در شهرداری همه هزینه‌ها ثبت شده است.

گودرزی گفت: در دولت تا پول نباشد هزینه‌ها را ثبت نمی‌کند شما هم مدام دم از شفافیت نزنید، می‌گویید که هولوگرام را بسته‌اید اما از زمانی که بخشنامه کردید تا 48 ساعت سیستم شما باز بود. می‌گویید تراکم‌فروشی نمی‌کنید اما 60 درصد درآمد شما از تراکم‌فروشی است. می‌گویید که قبلی‌ها شهر فروختند.

میرلوحی: نه این طور نیست.

گودرزی: اجازه دهید، ما 22 هزار میلیارد تومان بابت پروژه‌ها داده‌ایم. فقط در امام علی 8 هزار و خرده‌ای ملک خریداری شد پس ما شهر را نفروخته‌‌ایم.

میرلوحی: پس بدهی‌ها چه هستند؟

گودرزی: من کار ندارم این جدول را ببینید چرا شما زمانی که جدول بدهی‌ها را اعلام کردید پیوست‌ها را اطلاع‌رسانی نکردید و حناچی هم پای آن جدول را امضا کرده است؟

میرلوحی: این بدهی برای مناطق 22‌گانه بر اساس توافقات، اوراق مشارکت، تسهیلات بانکی، رأی‌های قطعی و ... است.

میرلوحی: کم کم نزدیک می‌شویم. 

گودرزی: نه نزدیک نمی‌شویم.

میرلوحی: آنجا گفتیم بدهی نداریم اما در حال حاضر عدد بدهی‌ها را اعلام می‌کنید.

گودرزی: این جوری نگفتم با توجه به منابعی که گذاشتیم نه تنها بدهی نداریم بلکه پولی هم برای شما گذاشته‌ایم.

میرلوحی: سایر دیونی که در این جدول داریم مربوط است به محاکم، مثلاً به عنوان مثال شما بزرگراه نجفی رستگار را می‌ساختید به بانک شهر گفته بودید من پول ندارم و شما به مالکان پول بدهید، آنها هم به مالکان پول دادند ولی بانک شهر آنها را بدهکار کرده است. ما تازه حساب و کتاب‌ها را در می‌‌آوریم، پروژه امام علی و سایر طرح‌ها هم از این دست هستند.

گودرزی: بگویید من جواب بدهم. در مورد امام علی  گفتید، سند منتقل نشده است، من جواب دادم تمام کارها در این بخش انجام شده است.

میرلوحی: وقتی می‌گوییم دیون ثبت نشده از این دست کارهاست، در برخی موارد طرف پول خانه‌اش را گرفته اما ممنوع‌الخروج هم شده است. فکر کرده پولش را از بانک گرفته و با خیال راحت به کار خود ادامه داده است ولی بانک وی را بدهکار کرده است و ملکش وثیقه است و ما از این دست مشکلات داریم. قرار است از بازرسی کل کشور تقاضا کنیم در خصوص 69 هزار میلیارد بدهی ورود کند. شما می‌گویید حرف آقای حناچی را هم نمی‌پذیرید.

گودرزی: من نگفتم که حرف ایشان را نمی‌پذیرم.

میرلوحی: ما می‌گوییم که سازمان بازرسی کل کشور تشریف بیاورند و موضوع را بررسی کنند.

گودرزی: این کار را بکنید ولی خودتان متضرر می‌شوید. 

میرلوحی: معتقدم که مشکلی پیش نمی‌آید و این 69 هزار میلیارد تومان بدهی واقعی است.

گودرزی: واقعیت‌ها را به مردم بگویید تا متوجه شوند.

میرلوحی: شما در صحن گفتید 6 هزار میلیارد بدهی و حالا می‌گویید 23 هزار میلیارد تومان بدهی، من به اعضای شورای چهارم گفتم بروید طلبکار شوید از این آقا، چرا آمده این گونه گزارش داده و شما آن را قبول کرده‌اید. به آنها گفتم بروید توضیح بخواهید، چرا موضوعات را به من می‌گویید مگر من می‌خواهم خودم را بدهکار معرفی کنم؟ اگر قصدم این باشد که خیلی بد است. آیا کسی دوست دارد خودش را بدهکار اعلام کند؟و بعد حرف امثال شما را بشنود که کار نمی‌توانید بکنید.

آقای گودرزی 69 هزار میلیارد بدهی است ما هم می‌توانستیم 50 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها قرض بگیریم و کار کنیم هر چند که ما به کار کردن به روش شما اعتقاد نداریم، به دنبال فرصت سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی هستیم و پایش هم ایستاده‌ایم، ما شیوه کار شما را قبول نداریم. پای طرح تفصیلی ایستاده‌ایم اگر شما موضوعی دارید، اگر خلافی صورت گرفته بگویید من پیگیری می‌کنم.

بعضی از شهرداران مناطق می‌گویند در برخی از کوچه‌ها می‌‌توانیم ساخت‌وساز کنیم ولی ما پای طرح تفصیلی ایستادیم و مواظبت می‌کنیم و  بسیار سخت‌گیری می‌کنیم ما اجازه بارگذاری نمی‌دهیم. مثل شما کار نمی‌کنیم که 700 ساختمان در کوچه 10متری در منطقه یک ساخته‌ایم و مشکلات ایجاد کرده‌ایم. در خصوص بدهی دولت هم همین چند روز پیش در مورد جرایم حکم گرفته‌ایم. تلقی دوستان این بود که به خاطر دعوا با آقای احمدی‌نژاد کارها پیش نمی‌رود ما هم قبول داریم که احمدی‌نژاد ظلم کرده است. اگر آقای احمدی‌نژاد در دوره خود 2 میلیارد دلار بودجه را به مترو می‌داد و اینقدر مقاومت و لجبازی صورت نمی‌کرد، وضعیت بهتر بود. من معتقدم که 1200 میلیارد تومان از منابع کشور را آقای احمدی‌نژاد تلف کرده است.

من کاری ندارم الان بدهی‌های شهرداری اینقدر است. من چه کار دارم که چطور شکل گرفته است؟ من فقط عرض می‌کنم. متأسفانه در دوره قبل باغات به بهانه در آوردن پول از بین رفته است. دوستان در سال 94 و 95 از محل ماده 100 کلی پول گرفته‌اند ما روش شما را قبول نداریم. 

در منطقه 22 کمبود مدرسه داریم و زمین در این منطقه تمام شده است الان شما می‌فرمایید شهرداری دارایی دارد؟ اگر دارایی داشتیم که دست شما را هم می‌بوسیدیم. من امروز می‌خواهم ملک بفروشم اما ندارم. شهرداری 70 درصد زمین‌های چمران تا شهران برای شهرداری بوده است که بسیاری از آنها را تفکیک کرده است، شهرداری باید قدرتمندترین ملک‌دار تهران باشد اما امروز شهروندانش هم اجاره‌ای هستند. هی می‌گویید دارایی گذاشته‌ایم، چه گذاشته‌اید و رفته‌اید، ما نمی‌توانستیم حقوق بدهیم بعد می‌گویید که وام هم نمی‌گرفتیم. 

شما 5 هزار میلیارد تومان در سال 95 وام گرفته‌اید، ما 2 هزار میلیارد تومان گرفته‌ایم یعنی به اندازه 5 ماهه شما وام نگرفته‌ایم و وامی که گرفته‌ایم فقط در مترو صرف شده است، بخشی از آنها برای اوراق مشارکت بوده است. ما وام نگرفته‌ایم اما متأسفانه شما این کار را کرده‌اید از این محل حقوق داده‌اید و 13 هزار نفر در سال پایانی خود استخدام کرده‌اید.

گودرزی: وارد منابع انسانی نشوید در حال حاضر بحث بدهی‌هاست.

میرلوحی: دیپلم و زیر دیپلم وارد شهرداری کردید.

گودرزی: حاشیه نروید و به اصل بپردازید. در بحث املاک ما سند داریم. 22 هزار میلیارد تومان ملک خریداری کرده‌ایم و 11 هزار میلیارد تهاتر کردیم باز هم تأکید می‌کنم که شما در حال حاضر تراکم‌فروشی می‌کنید در زمان ما 45 درصد اعتبارات غیرنقد و 55 درصد نقد بوده است اما در زمان شما 85 درصد درآمد نقد است و خدا را شکر می‌گویید هر ساله هم بودجه شما صد درصد محقق شده است. 

میرلوحی: ما خزانه واحد ایجاد کرده‌ایم و جلوی نشتی‌ها را گرفته‌ایم.

گودرزی: اجازه بدهید بعداً جواب می‌دهم چه کرده‌اید. بابت املاک، بدهی دولت،‌ اوراق مشارکت و وام حدود 11 هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم، 37 هزار میلیارد تومان هم بودجه نقد شما بوده است و می‌گویید که الحمدالله محقق شده است.

میرلوحی: خب بدهی‌های سال جاری را هم بگویید؟

گودرزی: به آنجا هم می‌رسیم، به آنجا هم می‌رسیم، به من نگویید به مردم بگویید. شما 50 هزار میلیارد تومان در این دو سال درآمد داشته‌اید چه کرده‌اید؟ 

میرلوحی: حقوق افرادی که شما استخدام کرده‌اید را می‌دادیم.

گودرزی: آقای میرلوحی من همان موقع هم حقوق می‌دادم.

میرلوحی: اگر دست من بود که نمی‌گذاشتم.

گودرزی: نگویید شما آقای میرلوحی، در حال حاضر شما بیشتر از آن موقع اقدامات می‌کنید، سه کارگر بیرون می‌کنید و یک مدیر می‌آورید و به آن مدیر به اندازه 5 کارگر حقوق می‌دهید. هنر کرده‌اید. اینها را نگویید. بگذارید مردم بدانند شما چه کرده‌اید. به مردم گزارش دهید که 50 هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اید و چه اقداماتی در این مدت انجام داده‌اید؟ چه پروژه‌ای انجام داده‌اید غیر از دو پروژه که آن هم زمان ما بوده است.

میرلوحی: اگر من توضیح بدهم بحث 69 هزار میلیارد بدهی شما حل می‌شود؟

گودرزی: من جواب شما را می‌دهم و تأکید می‌کنم که 69 هزار میلیارد تومان را قبول ندارم. شما 29 هزار میلیارد دیون ثبت نشده اعلام کرده‌اید که اگر این موضوع را به یک کارشناس مالی هم ببیند می‌خندد آقای میرلوحی از شما عذرخواهی می‌کنم اما ای کاش از یک کارشناس مالی سؤال می‌کردید که دیون ثبت نشده یعنی چه؟ اگر بحث شما پروژه‌های نیمه‌تمام است که هر موقع که تمام شود و هزینه‌های صورت گیرد، تعهد ایجاد می‌کند تازه برای شما سرمایه می‌شود.

میرلوحی: شما به من بگویید در سال 95 لیست پرداختی شما به پیمانکاران چگونه بوده است؟ من هنوز نتوانستم لیست را در بیاورم.

گودرزی: نه عزیزم، نه که نتوانسته‌اید توجه نکرده‌اید، نخواستید.

میرلوحی: لیست را به من بدهید تا ببینم چطور پرداخت کرده‌اید؟

گودرزی: خودتان لیست را تنظیم کرده‌اید آقای میرلوحی، تأکید می‌کنم خودت نخواستی لیست را داشته باشی.

میرلوحی: می‌دانید من چقدر پیگیری کردم و هنوز نمی‌دانم که در 95 شما به چه کسانی پول داده‌اید؟ لیست را ندارم تا بفهمم شما چه کرده‌اید.

گودرزی: آقای میرلوحی شماره اداره کل حسابرسی را بگیرید، بگویید برایتان بیاورد. ببخشید این جمله را می‌گوید شما نمی‌خواهید واقعیت‌ها را به مردم بگویید چرا، چون کاری نکرده‌اید. گزارشی ندارید که ارائه کنید مجبورید که ذهن مردم را مشوش کنید. 

گودرزی خطاب به میرلوحی گفت: بیا این سندی است که خودتان تهیه کردید و گفتید که میزان بدهی ما 23 هزار میلیارد تومان است.

میرلوحی: مگر من در این مورد با شما صحبت کردم؟

گودرزی: من که نبودم اما شما در تاریخ 96/07/01  اعلام کرده‌اید که پرداختی و دیون شهرداری 23 هزار میلیارد تومان است، این سندی است که خودتان تنظیم کردید و در سیستم مالی است.

میرلوحی: آقای گودرزی 5 هزار میلیاردی که شما در سال 95 گرفته‌اید را ما نگرفته‌ایم، همین یک کار ما به نفع جامعه است.

گودرزی: من از بانک شهر وام گرفتم و تهاتر کردم.

میرلوحی: 5 هزار و 300 میلیارد تومان وام گرفته‌اید و من هم می‌دانم چطور خرج کرده‌اید، انشاءالله لیست را می‌دهم.

گودرزی: اگر راست می‌گویید لیست را بدهید. ولی من الان به شما لیست می‌دهم. 

میرلوحی: بعد ببینید که مردم از من تشکر می‌کنند یا شما.

گودرزی: من همین الان لیست به مردم می‌دهم. 118 هزار میلیارد تومان درآمد و هزینه داشتم و هنر من بوده که وام و تسهیلات گرفته و برای مردم کار کرد. در این 12 سال فقط 294 کیلومتر مترو ساخته‌ایم اگر توانستید در این مدت 5 کیلومتر بسازید.

میرلوحی: ساخته‌ایم.

گودرزی: آدرس بدهید.

میرلوحی: دولت‌آباد، شاه عبدالعظیم.

گودرزی: خط 7 را الکی خواباندید، بعد رفتید دوباره افتتاح کردید.

میرلوحی: شما می‌دانید در این مدت 2 هزار میلیارد تومان خرج کرده‌ایم. 

گودرزی: هنر نکرده‌اید، 2 هزار میلیارد تومان خرج کرده‌اید در عوض آن 12 هزار میلیارد تومان پول گرفته‌اید. من می‌خواهم به مردم بگویم که اگر 118 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم چه کارهایی برای مردم کرده‌‌ایم. 170 ایستگاه مترو، 1733 دستگاه واگن و لوکوموتیو، افزایش تونل‌های درون‌شهری به 22 کیلومتر، احداث 349 پل تقاطع غیرهمسطح، 129 ایستگاه آتش‌نشانی، 52927 هکتار فضای سبز، 320 مجموعه ورزشی، 113 سوله مدیریت بحران، 334 سرای محله، 209 بازار تره‌بار، 2212 بوستان بخشی از فعالیت‌های ما در این دوران بوده است. 

آقای میرلوحی چرا نیمه خالی لیوان را می‌بینید، خیلی از مجموعه‌هایی که شما امروز می‌روید و پزش را هم می‌دهید و یک تشکر هم نمی‌کنید را ما ساخته‌ایم. تمام اینها در زمان قالیباف ساخته شده است شما چه کرده‌اید؟ به مردم گزارش دهید. در بزرگراه امام علی 8847 ملک تملک کرده‌ایم که همه سندها به نام زده شده است. در بزرگراه شهید خرازی و زین‌الدین 1199 متر تملک، در بزرگراه آزادگان 259 ملک، بزرگراه صیاد شیرازی 1467 ملک، یادگار امام 1232 ملک، تعریض امام خمینی 649 ملک، تعریض خیابان پیروزی 627 ملک تملک شده است همچنین در نمایشگاه شهر آفتاب 270 هکتار زمین تملک شد.

فقط 8802 هکتار از این محل تهاتر کرده و درآمد داشته‌ایم. شهردار تهران، معاونینش و اعضای شورای شهر بیایید و یک گزارش دهید که در این دو سال چه کرده‌اید. نمی‌خواهم چیزی بگویم که ناراحت شوید من به شما برادر عزیز ارادت دارم اما واقعاً بگویید چه کردید، وامی که کم نکردید هیچ 12 هزار میلیارد تومان هم اضافه کرده‌اید حال آقای میرلوحی توضیح دهد.

میرلوحی: این بدهی‌ها چرا ایجاد شده است؟

گودرزی: شما جدول را توضیح ندادید و در مورد دیون ثبت نشده نگفتید.

میرلوحی: بنا ندارم توضیح دهم چرا که هر چه من بگویم یک چیز دیگر می‌گویید. 

گودرزی: به من بگویید دیون ثبت نشده چیست؟

میرلوحی: عرض کردم بزرگراه نجفی رستگار، پروژه امام علی و غیره.

گودرزی: من با سند به شما می‌گویم که بدهی نداریم و تمام اسناد این بزرگراه‌ها منتقل شده است.

میرلوحی: اشکال ندارد.

گودرزی: 69 هزار میلیارد بدهی را توضیح دهید؟

میرلوحی: قرار نیست که من به شما توضیح دهم من باید به مردم توضیح دهم، بعد هم از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم که ورود کند. شما که این بدهی‌ها را قبول ندارید. اگر فرمایش شما  اعتبار دارد ولی معاونی که فعلاً در جای شما نشسته معتبرتر است. حضرتعالی با فاصله دو ساله توضیح می‌دهید. 

گودرزی: سند به مردم بدهید.

میرلوحی: می‌دهم چشم. به زودی این کار انجام می‌شود چون در بودجه نوشته‌ایم و لیست املاک در اختیار افراد را منتشر می‌کنیم. احتمالاً دریافتی‌های 95 به پیمانکاران را هم در می‌آوریم و اگر مصلحت باشد ارائه می‌کنیم. 

وی خطاب به پیمانکاران گفت: پیمانکارانی که از سال 93 طلبکار هستید و هرچه رفتید و التماس کردید پول شما را ندادند بدانید که در سال 95 پول‌هایی که آمده و وام گرفته‌اند را چه کرده‌اند من این کار را می‌کنم.

گودرزی: ما خوشحال می‌شویم.

میرلوحی: شما فرمودید که ما چه کرده‌ایم و یا چه کار می‌کنیم. خودتان می‌دانید که 14 سال شهرداری در اختیار شما بوده است، ما دو سال است که آمده‌ایم و شرایط برجام و اوضاع اقتصادی را شاهد هستید.

گودرزی: مگر برجام برای ما نبود.

میرلوحی: در زمان شما نفت 140 دلار بود به هر حال برجام کمی در آن مقطع باز شده بود.

گودرزی: مگر دولت به ما پول می‌داد؟

میرلوحی: اجازه بدهید. دعوای شما با روحانی به کارها لطمه زد. به همین دلیل ما رفیق شدیم و بخشی از دیون را گرفتیم و پارسال توانستیم 3500 میلیارد تومان دریافت کنیم.

گودرزی: خدا را شکر که گرفتید حالا بگویید چه کار کردید؟

میرلوحی: با بانک تجارت تهاتر کردیم، همان بانکی که شما منکر بودید.

گودرزی: بدهی بانک تجارت که هنوز سر جایش باقی مانده است و شما 12 هزار میلیارد هم که به بدهی‌ها اضافه کردید.

میرلوحی: نه دیگر آقای گودرزی، اینجا مگر عوام نشسته است که می‌خواهید مثل آقای احمدی‌نژاد صحبت کنید. 

گودرزی: عوام چیست؟ شما باید با 12 هزار میلیارد تومان بدهی‌ها را کم می‌کردید.

میرلوحی: کم شده، اگر نشده بود الان بدهی‌ها به 70 یا 80 هزار میلیارد تومان رسیده بود. اساساً می‌گوییم که سیاست‌های ما عوض شده است. اگر ما زمان شما هم بودیم باغ نمی‌فروختیم، بلکه می‌خریدیم و قرار نیست ما به سبک شما حرکت کنیم. دوست عزیز ما می‌گوییم که خودرومحوری را قبول نداریم ما به دنبال توسعه مترو هستیم و به زودی هم شروع خواهیم کرد. در حال حاضر هم کارهای جدیدی در حوزه تونل انجام داده‌ایم اولویت ما خرید واگن است، ما مثل شما به دنبال ایجاد اتوبان نیستیم خود شما هم به این نتیجه رسیدید که فایده ندارد چرا که هر چقدر اتوبان جدید ساخته شود ماشین هم بیشتر می‌شود. حضرتعالی ایستگاه‌ها را بدون سیگنالینگ و هواکش افتتاح کردید حالا جالب است برخی از رسانه‌های طرفدار شما در زمان افتتا‌ح‌های شما کف می‌زدند حالا به ما می‌گویند هواکش بین ایستگاهی نگذاشتید ما هم می‌گوییم چشم آن را هم می‌گذاریم.

بالاخره در این مدت وامی که شما می‌فرمایید را ما گرفتیم، ولی خرج مترو کرده‌ایم و قول داده‌ایم که ماهی یک ایستگاه مترو افتتاح کنیم و در حال حاضر هم ایستگاه مترو امام حسین افتتاح شد. لطف کنید کارهایی که زیر زمین انجام می‌شود را ببینیم.

گودرزی: ما کارهای زیرزمینی را انجام داده‌ایم و مترو ساختیم.

میرلوحی: بله، شما درست می‌فرمایید. به هر حال مترو را تکمیل می‌کنیم و در شرایطی که می‌توانستیم با دولت رفاقت کردیم و پول گرفتیم. بله با توجه به شرایط فعلی من امروز نمی‌توانم اتوبوس تهیه کنم، الان برای 630 واگن مصوب شده هم در حال پیگیری هستیم.

گودرزی: 630 واگن را ما خریدیم.

میرلوحی: حالا ما رفته‌ایم کارها را انجام داده‌ایم و آقای ترامپ پایش را روی سیم گذاشته است و هنوز مشکل حل نشده است. حفظ باغات،‌ توسعه مترو از جمله اقدامات ما است و شیوه ساخت‌وساز قبلی‌ها را قبول نداریم. سه شهردار بدهی 69 هزار میلیارد تومانی را که از جمله دیون، بیمه، مالیات است اعلام کرده‌اند. ما تفریغ بودجه 93 را انجام داده‌ایم.

گودرزی: تفریغ نه؛ تلفیق.

میرلوحی: بله تلفیق و 33 مورد تخلف بوده که به دستگاه قضایی برگردانده‌ایم البته برای سال 94 را هم بررسی می‌کنیم و تخلفات بیشتر است، شاید در آنجا بتوانیم بهتر با هم گفت‌وگو کنیم چرا حساب‌ها این گونه بوده است.

گودرزی: هنوز به مردم توضیح ندادید که دیون ثبت نشده یعنی چه؟

میرلوحی: یعنی صورت‌ وضعیت‌های ثبت نشده.

گودرزی: من شاگرد شما هستم اما می‌گویم که حضرتعالی یاد بگیرید. صورت وضعیت سند است.

میرلوحی: شما خودتان یک سندهای بین راهی و چه و چه داشتید، مانند قوه قضائیه که هنوز در حال تجدیدنظر است.

گودرزی: موضوع قوه قضائیه و سایر ارگان‌ها در دفترچه آمده است همه به روز است. اگر زیرمجموعه شما این دفترچه را به شما نداده‌اند، بعد از دو سال که من از شهرداری رفتم به شما می‌دهم. 

میرلوحی: لطف کنید به من بدهید خوشحال می‌شوم بدانم بدهی‌ها کجاست.

گودرزیشما به مردم هنوز هم نگفته‌اید که هزینه ثبت نشده یعنی چه؟ دیون زمانی اتفاق می‌افتد که سند در صورت‌های مالی نشسته باشد ولی در آن سال پولی برای پرداخت نباشد. دوستانی که این دیون را نوشته‌اند و آقای حناچی هم امضا کرده، اشتباه کرده‌اند شما هم آقای میرلوحی اشتباه کرده‌اید که رسانه‌ای کرده‌اید. اگر می‌خواهید پروژه‌ای را شروع کنید به عنوان مثال 10 هزار میلیارد تومان برآورد هزینه می‌کنند و می‌گویند 5 سال زمان صرف می‌شود. وقتی به 50 درصد پیشرفت رسید اسنادی تنظیم می‌شود و در صورت‌های مالی می‌نشیند، اگر پولش پرداخت شود که بهتر اگر نشد دیون می‌شود.

آقای میرلوحی من حاضرم با هر کسی که به شما آمار داده صحبت کنم و برایش توضیح بدهم و آنها هم به من بگویند 32 هزار میلیارد دیون ثبت نشده یعنی چه؟

میرلوحی: 2 هزار و خرده‌ای بدهی بیمه داشته‌ایم، بیمه حساب‌های ما را بسته است.

گودرزی: خدا رحمت کند با آقای نوربخش مدیرعامل تأمین اجتماعی دو بار در دفترش صحبت کردم و قرار شد بدهی‌ها را تسویه کنیم، آنها جریمه‌ها را می‌نویسند اما وقتی پرداخت صورت می‌گیرد جریمه‌ها را کنار می‌گذارم، 480 میلیارد تومان از بدهی به تأمین اجتماعی باقی ماند.

میرلوحی: اگر تسویه کرده بودیم در شهریور حساب‌های ما را بستند.

گودرزی:  می‌دانید چرا حساب‌ها را بستند؟ آقای مکارم می‌داند، من تعهد کرده بودم که هر ماه صد میلیارد تومان به تأمین اجتماعی پرداخت کنم اما آقای مکارم نتوانست این تعهد را انجام دهد. همچنین قرار بود یک ملک هم با تأمین اجتماعی تهاتر کنیم که شما ملک را هم تهاتر نکردید در نتیجه تأمین اجتماعی حساب‌ها را بست. 

اما در خصوص تلفیق هم یک توضیحی بدهم و اگر می‌خواهیم تلفیق 93 را به بازرسی و مراجع قضایی بفرستید این توضیحات را بدانیم. بدانید که تلفیق صورت‌های مالی مناطق، سازمان‌ها جمع می‌شود به معاونت می‌آید بعد شورا بررسی و استماع می‌شود و بندهایی که می‌ماند جرم نیست تکلیف است و باید زمان تعیین کنند. آقای میرلوحی به شما توصیه می‌کنم این کار را نکنید چون شما یکبار اذیت شدید و دوباره اذیت نشوید.

میرلوحی: می‌دانید چرا من اذیت شدم به خاطر اینکه گفته بودم گذشته نابسامان است آیا خودتان هم تأیید می‌کنید که گذشته نابسامان است. (قالیباف از میرلوحی در دادگاه شکایت کرده و در حکم بدوی دادگاه رأی را به نفع شهردار قبل صادر کرده بود.)

گودرزی: نه، خیلی هم به سامان و شفاف است. با صراحت می‌گوییم و مدرک ارائه می‌کنیم.

میرلوحی: بسیار متشکرم. آقای گودرزی فعلاً 40 هزار میلیارد تومان عقب‌نشینی کرده‌اند. اول می‌گفتند 14 هزار میلیارد تومان بدهکاریم الان هم که 26 هزار میلیارد را قبول می‌کنند.

گودرزی: نه این طور نیست من باید پاسخ بدهم. ما فقط 23 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را قبول داریم سندش هم موجود است البته 44 هزار میلیارد تومان هم منابع گذاشتیم.

میرلوحی: ایشان می‌فرمایند در خصوص دیون ثبت نشده حرف دارم که می‌نشینیم و سر آن صحبت می‌کنیم.

گودرزی: به مردم جواب بدهید به من جواب ندهید. 

میرلوحی: دیون ثبت نشده را آنالیز می‌کنیم و در حد یک صفحه به اطلاع شما و مردم می‌رسانیم البته احکام محاکم قضایی هم وجود دارد و دیون مربوط به بیمه و مالیات. برخی از افراد به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ملک‌شان در طرح افتاده و از ما استمداد می‌خواهند.

گودرزی: زمان شما این اتفاق‌ها افتاده است.

میرلوحی: نه برای قبلی‌هاست.

گودرزی:  دیون ثبت نشده را توضیح دهید؟

میرلوحی: برای این دیون در چند فصل توضیح می‌آوریم اما 69 هزار میلیارد بدهی برای دوره آقایان است ما تلاش کردیم در فروردین امسال 500 میلیارد تومان بین پیمانکاران و طلبکاران توزیع کنیم اگر نمی‌دادیم دوباره مقابل شورا می‌آمدند. ببینید این طور نیست که وقتی عداد بدهی‌ها را شهرداری بیاورد ما قبول کنیم چند عدد به ما ارائه کردند، ما هم اعتراض کردیم که چرا عددها متغیر است ابتدا 52 هزار میلیارد و بعد 69 هزار میلیارد فکر نکنید که ما همین‌طور قبول کردیم جلسات متعددی گذاشتیم و حتی در صحن علنی هم موضوع بررسی شد و آنها توضیح دادند. متأسفانه در بودجه آقایان رسم نبوده است که بدهی‌ها را بیاورند چرا که اعتقادی به این موضوع نداشتند.

آقای حناچی می‌گوید که روزی 17 میلیارد تومان فقط به سود بدهی‌ها اضافه می‌شود ما هم در حال حساب و کتاب هستیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بدهی‌ها را مدیریت کنیم. برای اولین بار قرار است 6 هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر بگیریم تا سقف بدهی‌ها از عددی است که بالاتر نرود. این آقایان می‌رفتند وام می‌گرفتند و 25 تا 30 درصد سود می‌دادند مثلاً وام در سال 95 اما ما این کار را نمی‌کنیم اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید سود بدهیم از کجا بیاوریم. ما فعلاً قصد داریم سقف را نگه داریم. از سال گذشته تاکنون هم به پیمانکاران خرد خرد پول و املاک داده‌ایم. 3500 میلیارد تومان از دولت پول گرفته‌ایم در حالی مهار بدهی‌ها هستیم، به هر شکل و روش. اگر شرایط بهتر شود و وضع برجام حل شود باید به فکر تأمین منابع باشیم. باید ارزش افزوده ایجاد کنیم این روش‌ها که دوستان رفتند هیچ‌کدام ارزش افزوده ایجاد نکردند. ما گزارش دادیم که یک درصد از باغات که 126 هکتار می‌شد از بین رفت به دلیل اینکه آقایان پول نیاز داشتند. ببینید چقدر در بودجه مؤثر بوده است لذا سعی کردیم به منابع پایدار توجه کرده و همچنین منابع جدید را شناسایی کنیم. 

به اطلاع دوستان می‌رسانم همین پارک‌هایی که در سطح شهر موجود است امکانات زیادی دارد که نه قرارداد و نه اجاره‌نامه داشتند.

گودرزی:  این کار را نمی‌کردیم چرا که پارک‌ها از بین می‌رفت.

میرلوحی: در پسماند منابع جدید شناسایی کردیم تصمیم داریم سقف بدهی‌ها را حفظ کنیم و با بانک‌ها تهاتر کنیم و دولت را متقاعد کنیم که بخشی از بدهی‌هایش را بپردازد و مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

گودرزی: در فرمایش آقای میرلوحی انشاءالله این کار را بکنیم و انشاءالله آن کار را کنیم می‌آید تا به حال هم چیزی محقق نشده است. آقای میرلوحی کارهایی که کرده‌اید را بگویید، پارک‌ها را داغون کرده‌اید، شما برای فضای سبز هم از مردم پول می‌گیرید این که هنر نیست ما با هزار مصیبت سرانه فضای سبز را افزایش دادیم. روی حرف خودم هستم آقای میرلوحی و یکبار دیگر می‌گویم که بدهی ما 23 هزار میلیارد تومان است. من با سند حرف می‌زنم ولی شما بی‌سند.

2400 میلیارد تومان در این مدت وام گرفته‌ایم که حدود 350 میلیارد فقط حقوق داده‌اید، ما در 12 سال 5 هزار میلیارد وام و شما در دو سال 2 هزار میلیارد وام گرفته‌اید. همین جا می‌گویم که آقای قالیباف هم میراث کرباسچی، الویری، احمدی‌نژاد و شهرداران سابق را داشته است. بسیاری از پروژه‌هایی که در شهر انجام شده برای گذشتگان بود. قالیباف در زمان خود دهها هزار میلیارد هزینه برای پروژه‌های تونل رسالت، یادگار امام و برج میلاد و ... انجام داد که تمام اینها برای گذشتگان بود. شد یکبار از زبان قالیباف یا معاونانش بشنوید که این پروژه‌ها برای گذشتگان بوده و ما آن را انجام دادیم. اگر پروژه‌ای از گذشته برای شما مانده سرمایه است.

میرلوحی: شما ریاست جمهوری را می‌خواستید و برای هر کدام از کارهایی که می‌کردید ریاست جمهوری را می‌خواستید بگویید پل صدر را با چه قیمت هدف و چطور ساختید؟

گودرزی: قیمت آن مشخص است به حاشیه نروید.

میرلوحی: شما ریاست جمهوری را می‌خواستید؟

گودرزی: حاشیه نروید و بحث را سیاسی نکنید، آن موقع من هم جواب شما را می‌دهم.

میرلوحی: چقدر تواضع داشتید.

گودرزی: مگر نجفی شهردار اول شما نگفت دولت به ما بدهکار نیست پس چه شد؟ چرا از دولت پول گرفته‌اید؟ بابت چه؟ دولتی‌ها دوست شما بودند و پول دادند اما آن موقع به قالیباف ندادند. قالیباف غیرت داشت و نمی‌گذاشت پروژه‌ها بر زمین بماند، وام گرفت و کارها را انجام داد. دولت به ما پول نداد و چیزهایی که ما روی کاغذ آوردیم به دست شما رسید.

میرلوحی: سال گذشته 3500 میلیارد از دولت گرفتیم و با دو بانک تسویه حساب کردیم.

گودرزی: 11 هزار میلیارد پول گرفتید و 37 هزار میلیارد بودجه محقق شده داشتید با 50 هزار میلیارد تومان در این دو سال چه کردید؟

2435 میلیارد تومان وام گرفته‌ایم؟

میرلوحی: از چه کسی؟

گودرزی: بانک شهر.

گودرزی: این هم سندش، برگه بانک است.

میرلوحی: سند چی؟

گودرزی: بیا این سند، تسهیلاتی است که از بانک شهر از تاریخ 96/07/01 تا 98/04/28 گرفته‌اید. 

میرلوحی: این برای خط 6 مترو است و ربطی ندارد.

گودرزی: نه. نه. هزینه‌ها هم موجود است می‌خواهید چند مورد را برایتان بخوانم.

میرلوحی: ما اصلاً نگرفته‌ایم اما مجوز داشتیم در گزارش خزانه‌دار ما موجود است.

گودرزی: اگر من دروغ می‌گویم بروید از بانک شهر بگیرید. اجازه دهید همین جا به شما بگویم، صنایع آشتی، آذرارژنگ آبادان، مشارکت مدنی، الماس بتن و ... هیچ‌کدام برای مترو نیست. هادیانشهر 60 میلیارد، خدمات اداری 50 میلیارد، سازمان بازنشستگی 20 میلیارد، خودرو سرویس شهر 20 میلیارد، برج میلاد 50 میلیارد و ... اینها را گرفته‌اید و بیشتر حقوق داده‌اید اگر سازمان بازرسی کل کشور ورود کند شما جوابی ندارید.

بابا من هی می‌گم صداش را در نیاورید دچار مشکل می‌شوید. حتی آقای میرلوحی شما نمی‌دانید که 2400 میلیارد تومان وام گرفته‌اید.

میرلوحی: نه می‌دانم وام گرفته‌اید اما برای حقوق نبوده است عرض می‌کنم.

گودرزی: آقای میرلوحی من معاون مالی بودم این سند وام‌ها برای حقوق است. نگید نه. من سند به شما ارائه می‌کنم شما هم سند بدهید.

میرلوحی: شما می‌دانید این شرکت‌ها برای قبل است.

گودرزی: آقای میرلوحی وقت من است بگذارید من نکاتم را بگویم.

میرلوحی: این وام‌ها تمدید شرکت‌های قبلی است.

گودرزی: ببخشید، شما مشکل دارید. آقای قالیباف دهها پروژه سنگین انجام داد و صدایش در نیامد.

میرلوحی: تمدید وام قبلی است.

گودرزی: اجازه بدهید من صحبت کنم. شما می‌گویید به پیمانکاران 6 هزار میلیارد تومان داده‌اید اما از دیون پیمانکاران کم نشده است. برای دیون پیمانکاران که سود نمی‌آید.

میرلوحی: اگر پول‌ها را نداده بودیم الان بدهی شهرداری 80 هزار میلیارد تومان شده بود.

گودرزی: تا زمان ظهور حضرت مهدی (عج) ما باید جوابگو باشیم.

میرلوحی: بله.

گودرزی: فردا شما می‌روید یکی دیگر سر کار می‌آید. شما فقط 11 هزار میلیارد تومان پول گرفته‌اید این کارهای کلانی که ما در این مدت انجام دادیم دل شیر می‌خواهد همین الان شما بیایید 5 کیلومتر پل صدر بسازید.

میرلوحی: در دنیا پل صدر را جمع می‌کنند ما دوباره پل صدر نمی‌سازیم.

گودرزی: منابع قابل مصرف با عدد گذاشتیم اما نتوانستید استفاده کنید آیا این مشکل من است؟

میرلوحی: می‌دانید این مشارکتی‌های شما چقدر برای ما گرفتاری ایجاد کرده‌اند، چقدر جان کنده‌ایم، از سال 91 از مشارکتی‌ها یک ریال در آوردید که حالا به ما می‌گویید.

گودرزی: من چطور ملک می‌فروختم، 608 میلیارد تومان حقوق می‌دادم نگهداشت هم به جای خود. روزی بین 10 تا 15 میلیارد تومان برای پروژه‌ها می‌دادم، پاداش، اضافه‌کار، بهره‌وری همه سر جایش بود شما چه کار کردید.

اگر من بودم الان می‌دانستم چه کنم. شما نه تنها دیون را کم نکردید بلکه به دیون هم اضافه کردید جواب اینها را بدهید.

میرلوحی: جواب می‌دهم.

گودرزی: یک کتاب 508 صفحه‌ای نوشته‌اید و به یک شرکت بیرون از مجموعه 500 میلیون تومان دادید خودتان هم متوجه نیستید چه نوشتید بعد آن چوب را بر سر مردم می‌زنید. آقای قالیباف بارها تأکید کردند که اگر دوستان کاری داشتند برایشان انجام دهید اما برخی از دوستان شما مصاحبه می‌کنند و بقیه را تخریب می‌کنند اگر همین فردا شما بگویید 10 روز بیا به ما کمک کن به شرفم قسم می‌آیم. من نه سیاسی هستم و نه جناحی، نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب، من خدمتگزار مردم هستم. یکبار به آقای قالیباف گفتم که آقای دکتر من معاون مالی هستم دیگر توان این همه حقوق، پول پروژه و غیره را ندارم. فتیله خط 6 را کمی پایین بکشید، قالیباف عصبانی شد و گفت مردم در مضیقه هستند بگذارید پشت سر ما حرف بزنند با این اعتقاد جلو می‌رفت. 

آقای میرلوحی ارگان‌ها و سازمان ها می‌توانند 30 درصد دیون داشته باشند اما دیون شهرداری 9 درصد نسبت به 118 هزار میلیارد تومان بوده است

میرلوحی: طلب‌های سال 93 کجا هستند؟

گودرزی: در کتاب‌هایی که به شما داده فصل‌الخطاب است.

میرلوحی: به نظرم دیگر بس است فکر نکنم مردم دیگر حوصله خواندن این همه مطلب را داشته باشند اما چند نکته بگویم که ناچاریم در شورا بر اساس برنامه حرکت کنیم. اولویت ما توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست است. برای این کارها برنامه‌ریزی کرده‌ایم به دنبال یک سلسله کارهای خاص مثل دوستان نیستیم، دوستان 14 سال روی کار بودند ما 2 سال است که آمدیم و قرار نیست خودمان را با آنها مقایسه کنیم. سال گذشته 740 میلیون پروژه عمرانی و امسال یک میلیون تن آسفالت ریخته‌ایم و هر 10 سال یکبار باید آسفالت تهران تجدید و نو شود. برای بافت فرسوده هم برنامه داریم. زمانی که بنده در وزارت کشور بودم فرصت‌هایی بود اما دوستان توجه نکردند و رفتند مسکن مهر را در بیابان بدون خدمات ساختند. مردم باید با دست و آفتابه، آب به طبقه چهارم ببرند. تاکنون 40 درصد بافت فرسوده اجرا شده است که آن هم به درستی نبوده است. 

یک روزی نواب در تهران اجرا شد وقتی بودجه شهرداری هزار میلیارد تومان بود دوستان نتوانستند مشابه نواب را بسازند البته دستشان درد نکند که امام علی را ساختند اما می‌توانستند در حوزه بافت‌های فرسوده اقداماتی انجام دهند. اگر این شورا به سال 82 و 84 برگردد این روش را قبول ندارد ما معتقدیم که باید بافت فرسوده احیا و حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند. سال گذشته 1200 هکتار در دامنه البرز درختکاری کردیم، 5 باغ بزرگ خریداری کردیم و اصلاً‌ به دنبال ایجاد بدهکاری نیستیم دلمان می‌خواهد کارهای بزرگ انجام دهیم اما اول باید منابع ایجاد و همچنین بخش خصوصی ورود کند.

در سال 82 معدل ملک در تهران 400 هزار تومان بوده و امسال 11 هزار میلیون تومان است و این عدد به جیب بخش خصوصی رفته است. بیش از 70 درصد تهران در دست ما نیست، شهرداری امروز می‌توانست مثل وین مالک صدها ملک اجاره‌ای باشد و درآمد پایدار داشته باشد اما در حال حاضر بعضاً خود شهرداری مستأجر است اگر ما چیزی می‌گوییم دوستان به خودشان نگیرند، خبرنگاران ما را دوره می‌کنند و از ما جواب می‌خواهند.

ما شفاف هستیم من فقط یک کلمه نابسامان آن هم به آقای روحانی گفتیم به شما چه مربوط بود که من این کلمه نابسامان را گفتم، اما قاضی محترم احساس وظیفه کرد و من را به شلاق محکوم کرد چرا؟ چون گفته بودم نابسامان. خب حالا شما هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید الان این چیست که ما باید به حساب‌های شما رسیدگی کنیم و املاک را کشف کنیم. فقط 1100 ملک شما کپی سند دارد اگر حالا شما اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید. ما به شما خدا قوت می‌گوییم اما می‌خواهیم کارها را درست کنیم، ما دو سال وقت داریم شما هم خودتان را جای ما بگذارید چاره‌ای نداریم و باید به بدهی‌ها توجه کنیم و 69 هزار میلیارد بدهی داریم و 30 هزار میلیارد بدهی بانک‌ها چه بپذیرید و چه نپذیرید قطعی است. 

ما به دنبال این نیستیم که قبلی‌ها چه کردند خیلی از حرف‌ها را نمی‌زنیم چون به صلاح جامعه نیست هزار گرفتاری داریم که می‌پوشانیم.اگر چیزی هم می‌گوییم در حد ضرورت است.

گودرزی: من دوباره می‌گویم که این عدد 69 هزار میلیارد بدهی موهوم است. ما با سند با شما صحبت می‌کنیم در بحث بافت فرسوده اقداماتی صورت گرفته است. شما می‌گویید چرا ما وقتی حرف از بدهی می‌زنیم دوستان ناراحت می‌شوند؟ خب چون شما مدام در مصاحبه‌هایتان می‌گویید مدیریت قبلی. پس وظیفه ما این است که موضوع را بررسی کنیم و پاسخ دهیم.

میرلوحی: موافقید هر دوی ما درخواست کنیم سازمان بازرسی در این زمینه ورود کند؟

گودرزی: ما چرا درخواست کنیم شما مدعی هستید ما سند می‌دهیم.

میرلوحی: سند بدهید. 

گودرزی: اشکال ندارد اما در بحث بافت فرسوده در 12 سال ما به اندازه کل کشور کار انجام داده‌ایم شما مدام می‌گویید ملک فلان منطقه چه شد اگر سند دارید بیاورید. عدد 69 هزار میلیارد بدهی واقعیت ندارد و عددسازی نکنید. باز هم می‌گویم آقای میرلوحی جدول بدهی‌ها را توضیح ندادند و طفره رفتند. 

از آقای میرلوحی و دوستانش تشکر می‌کنم این گپ و گفت دوستانه بود.در پایان آقای میرلوحی عضو شورای شهر تهران و قدرت‌الله گودرزی معاون مالی قالیباف با یکدیگر دست داده و روبوسی کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۸۶۲۲۱۲:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۹
بهتر نبود صوت و تصویر مناظره رو هم میگذاشتید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین