اعتراضات در لبنان؛ به نام مردم، به کام پرده نشینان سیاست

گروه جهان الف،   3980728172 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که مردم لبنان با فساد گسترده و فشار اقتصادی فزاینده روبه رو هستند اما وقوع ناآرامی ها در این کشور به فاصله اندکی بعد از آشوب های عراق موجب تحلیل و گمانه زنی های متفاوتی شده است. بخصوص این که سمیر جعجع، سیاستمدار نزدیک به عربستان بلافاصله از کناره گیری ۴ وزیر متعلق به این حزب از کابینه خبر داد.

اعتراضات در لبنان؛ به نام مردم، به کام پرده نشینان سیاست

به گزارش الف، مشکلات اقتصادی کشور لبنان که ناشی از نبود سیاست های اقتصادی منسجم و وجود فساد فزاینده است موجب شده که از روز پنج شنبه 17 اکتبر( 25 مهرماه) تعداد زیادی از مردم در شهرهای مختلف به خیابان های بیایند. اگر چه ساختار سیاسی در لبنان مبتنی بر یک ساختار مذهبی و طایفه ای است اما معترضان از اقشار و طبقات مختلف بوده اند. به همین دلیل است که تقریبا این اجماع بوجود آمده اعتراض کنندگان حق دارند نسبت به وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی شکایت داشته باشند.

عامل محرک نیز برای سرازیر شدن شهروندان به خیابان، تصمیم دولت برای اعمال مالیات بر تماس های پیام رسان واتس‌آپ بوده است. به همین دلیل بوده که برخی رسانه ها از تظاهرات جدید به عنوان انتفاضه واتس آپ یاد کرده اند. اما فعلاً یک نکته را با قاطعیت می توان گفت که مشکلات در لبنان محصول دولت فعلی نیست و به سال های گذشته بازمی گردد. به خصوص این که بعد از مدت ها بی دولتی، حدود یک سال و نیم پیش بود که میشل عون به عنوان رئیس جمهور و سعد حریری به عنوان نخست وزیر انتخاب شدند.

به همین دلیل بود که دو روز قبل سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی خود اعلام داشت وضعیت کنونی حاصل تراکم مشکلاتی است که طی 30 سال گذشته بوجود آمده و نمی توان یک دولت را مقصر آن دانست. دبیر کل حزب الله لبنان ضمن حمایت از دولت و حق دادن به معترضان، بر اصلاحات اقتصادی و  مبارزه با فساد تاکید کرد.

 سیدحسن نصرالله در مقطع فعلی، عامل زمان را بسیار مهم می داند و از آن جا که استعفای دولت، برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید پروسه ای بسیار زمان بر است خواهان این شده که دولت بر سر کار باقی بماند اما اصلاحات جدی را در دستور کار قرار دهد. 

سعد حریری، نسخت وزیر برای بهبود اوضاع اقتصادی طرحی 24 ماده ای پیشنهاد داده است. این طرح مشتمل بر موادی مانند کاهش حقوق وزرا، نمایندگان، قضات، نظامیان و ...، حمایت از صنایع داخلی، کوچک سازی دولت، پرداخت وام مسکن،  شفاف سازی اطلاعات مرتبط با حساب های بانکی مقامات سیاسی و ... است. از سوی دیگر حریری سه روز به همکارانش فرصت داده تا راهی برای خروج از بحران پیدا کنند. 

البته معترضان هنوز در خیابان ها حضور دارند و مشخص است اعتماد آنها به دولت کاهش یافته و معلوم نیست اولتیماتومی که حریری داده تا چه اندازه کارساز خواهد بود. اگر چه شعارهای معترضان هنوز رنگ و بوی اقتصادی دارد با این وجود به نظر می رسد برخی در پی این هستند از اعتراضات به عنوان زمینه ای برای سرنگونی دولت استفاده می کنند. 

چنان که سمیر جعجع، متحد سعد حریری از جریان 14 مارس از استعفای چهار وزیر این حزب از دولت لبنان خبر داده است. سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی و سیاستمدار نزدیک به ریاض است که معاون سعد حریری، یعنی غسان حاصبانی، وزرای کار، امور اجتماعی و امور توسعه اداری متعلق به این حزب هستند. سمیر جعجع همچنین خواستار حضور گسترده مردم در خیابان ها شده است.

بیشتر بخوانید:

بحران لبنان؛ استعفای ۴ وزیر از دولت سعد حریری

چهارمین روز ناآرامی‌ها در لبنان

در این بین دخالت کشورهای خارجی نیز به عنوان عاملی تعیین کننده در آینده سیاسی لبنان تبدیل شده است. بخصوص این که اعتراضات در لبنان به فاصله اندکی بعد از ناآرامی های عراق صورت می گیرد. از این رو به نظر می رسد توطئه ای در کار است که کشورهای محور مقاومت درگیر تنش و اختلافات درونی شوند. همچنین به نظر می رسد عربستان از سیاست حریری در قبال حزب الله رضایت چندانی ندارد و خواستار روی کارآمدن نخست وزیری است که سیاست فشار بیشتر را در دستور کار قرار دهد.

به نظر می رسد روزهای آینده تاثیر مهمی در آینده کشور لبنان دارد و این که معترضان بالاخره آیا رضایت می دهند به خانه ها بازگردند تا دولت اصلاحات وعده داده شده را به پیش ببرد یا خیر. اما نکته ای که مشخص است این که اگر کشور لبنان وارد چرخه بی ثباتی و جنگ داخلی شود معلوم نیست با توجه به ساختار سیاسی آن چه سرنوشتی در انتظار آن خواهد بود. شاید به همین دلیل بود که جبران باسیل، وزیر امور خارجه در سخنانی عنوان داشته بود اعتراضات جدید می تواند هم به عنوان فرصتی برای اصلاح باشد هم زمینه ای برای ایجاد یک فتنه و فاجعه جدید. در روزهای آینده معلوم می شود که مردم و سیاستمداران لبنان کدام مسیر را انتخاب می کنند.

دیدگاه کاربران

مصطفی۱۱۳۸۷۰۴۱۳:۱۲:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
سلام.شما که اغلب از انتشار معذورید بماند لابد دلیلی دارید ومختارید به عدم نشر.اما مگر سید حسن نصر الله و... نگفتند این اعتراضات مردم لبنان پاک ومردمی ست وابسته نیست و....؟!! بسیاری حتی ارتش لبنان هم مردمی بودن را تایید کردند دلایل شما بر در سایه بودن واین اتهامتان به اعتراضات مردم لبنان چیست؟ لطفا دلیل روشن ارایه دهید نه اینکه انگیزه خوانی شود واحتمالا چون ...سعد حریری ویا فلان مسول سعودی چه آرزویی در سر دارد ومیل دارد لبنان بهم بریزد اینها دلیل نیست.لطفا پاسخ دهید.درود
ناشناس۱۱۳۸۷۱۱۱۳:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
کشورهای موفق جهان از نظر جمعیتی یک دست هستند. لبنان کشور هزار تیره و عشیره و گروه سیاسی و مذهبی و..... است. چندین دهه است که اوضاع امنیتی، اقتصادی لبنان آشفته است. اگر لبنان دولتی مقتدر داشت و اینجور تقسیم نشده بود، امروز اوضاعش به مراتب بهتر بود.
ناشناس۱۱۳۸۸۲۸۱۴:۲۳:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۲۹
موفق ترین کشور جهان آمریکاست که شامل سفید پوستانی از تبار انگلیسی ، ایرلندی ، ایتالیایی ، سیاهپوستان، لاتین تباران مکزیکی و کلمبیایی و سرخپوستان و ... است. سوئیس هم شامل آلمانی زبانها و فرانسوی زبانها و ایتالیایی زبانهاست. جیبوتی هم کاملا یکدست است.
نافرصت طلب۱۱۳۸۷۷۶۱۳:۵۲:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
سمیرجعجع دوباره رفت تو لیست بدها، یادمون نرفته که ازمون تعریف کرده بود داشتید قربون صدقه این مسیحی های فهیم میرفتید!!
ناشناس۱۱۳۸۸۰۴۱۴:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
سمير جعجع و حريري دوتا نيروى مسلح تشكيل دادن كه با دستور بن سلمان عمل ميكند لبنان فروختن به خارجى ها براى خودش دولت در سايه درست كردن لعنت بر ال سعود كه مردم لبنان را گرفتار مناقشات منطقه اى كرد
ناشناس۱۱۳۸۹۶۳۱۵:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
جالب اینکه خود لبنانی ها می گویند این تظاهرات ، مردمی و خودجوش است ، اما اینجا عده ای دایه دلسوزتر از مادر به مردم لبنان اتهام وابستگی می زنند ،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین