انتقال آب خزر به سمنان از انفجار چرنوبیل خطرناک‌تر است

گروه اقتصادی الف،   3980728020 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور سابق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: انتقال آب خزر به سمنان برای ایران از انفجار چرنوبیل شوروی سابق و یا انفجار مخازن مواد شیمیایی شرکت بوپال هند خطرناک‌تر است...

انتقال آب خزر به سمنان از انفجار چرنوبیل خطرناک‌تر است

تسنیم نوشت: نامه جنجال‌برانگیز عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر موافقت سازمان متبوعش با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان که دوشنبه گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، واکنش‌های اعتراض‌آمیز بسیاری را به همراه داشته است با این حال، تا این لحظه خبری از پس گرفتن امضای حک شده ذیل این نامه تاریخی به گوش نرسیده است.

نامه‌ای که از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولتی به امضا رسیده که داعیه محیط زیستی بودن را دارد! اما این روزها ضدمحیط زیستی‌ترین تصمیمات را در کارنامه خود به ثبت می‌رساند.

سید احمد نبوی؛ دبیرکل حزب همدلی مردم تحولخواه (همت) که سابقه مدیریت دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست و مشاورت این سازمان را در کارنامه دارد در واکنش به موافقت کلانتری با اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی به تسنیم می‌گوید: در نامه آقای کلانتری قید شده که موافقت با اجرای طرح انتقال آب بر اساس نظر کمیته ارزیابی که روز 17 مهر برای بررسی طرح انتقال آب خزر به سمنان در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد، صورت گرفته است اما در این کمیته اشکالات و پرسش‌های بی‌جواب بسیاری متوجه این طرح شد.

وی افزود: اینکه قطر لوله‌ها چقدر است و اینکه چه جاده کنارگذری برای عبور ماشین‌‌آلات سنگین راهسازی و لوله‌گذاری لازم است در طرح قید نشده بود؛ طبیعتا هرچه قطر لوله‌ها بیشتر باشد ماشین‌‌آلات سنگین‌تری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در نتیجه عبور و مرور آنها از جاده‌های کنارگذر بیشتر شده و میزان تخریب جنگل افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل اصلاً اشاره‌ای به قطر لوله‌ها به صراحت نشده بود که سبب شد میزان تاثیر این طرح بر تخریب جنگل‌ها در این کمیته به علامت سؤال تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: دیگر اینکه چگونگی عبور لوله‌های انتقال آب از جنگل‌ها را قید نکرده بودند؛ به اینکه لوله‌ها در تونل قرار خواهند گرفت یا در ارتفاعی در زیر زمین دفن خواهند شد، اشاره‌ای نکرده بودند، به علاوه تاثیر انتقال آب خزر به سمنان را بر اکوسیستم دریاچه خزر مشخص نکرده‌ بودند؛ این ابهامات طرح در جلسه سبب شد جلسه خروجی مشخصی نداشته باشد؛ اغلب کارشناسان نسبت به وجود این ابهامات معترض شدند و به جز نماینده وزارت نیرو که با طرح موافقت کرد، موافقت دیگری اعلام نشد.

نامه کلانتری، مصداق تخلف و تقلب است

نبوی با اشاره به اینکه لازمه موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال آب، نظر موافق کمیته ارزیابی مذکور بوده که حاصل نشده می‌گوید: متاسفانه صبح روز بعد یعنی 18 مهر آقای کلانتری بدون دریافت موافقت کمیته ارزیابی طی نامه‌ای خطاب به آقای اردکانیان در پاسخ نامه مورخ 6 شهریور وی مبنی درخواست بررسی کارشناسی طرح انتقال آب خزر به سمنان، اجرای طرح را بلامانع اعلام کرد! در واقع طبق درخواست وزیر نیرو، این طرح باید در کمیته ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گرفت و نظر فنی کمیته اعلام می‌شد اما آقای کلانتری بدون اینکه کمیته مذکور خروجی مشخصی داشته باشد با تنظیم این نامه، طرح را بلامانع  اعلام کرد؛ رویکردی که مصداق "تخلف و تقلب" است و نشان می‌دهد آقای کلانتری حتی در دستگاه تحت نظارت خودش هم خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌داند.

طرحی که سالانه 150 میلیون مترمکعب آب برای «صنایع راه‌اندازی‌نشده» در سمنان منتقل می‌کند

مشاور سابق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان می‌گوید: طرح انتقال آب خزر به سمنان بر اساس طرح اولیه بناست سالانه 200 میلیون مترمکعب آب را به دامغان، سمنان، گرمسار و شاهرود منتقل کند اما نکته اینجاست که از این حجم آب تنها 50 میلیون متر معکب آن برای آب شرب مردم این 4 شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و 150 میلیون متر مکعب دیگر برای صنعت! این در حالی است که کل استان اصفهان با این تراکم صنایع آب‌بر مادر مانند فولادها، ذوب‌‌‌آهن و پتروشیمی‌ها، سالانه 150 میلیون مترمکعب آب لازم ندارد؛ چطور به سمنانی که هنوز این صنایع مادر و سنگین به زمین ننشسته‌اند این حجم از آب را میخواهند منتقل کنند؟! انتقال سالانه 150 میلیون مترمکعب آب برای صنایع از عجایب است و بدتر از آن اینکه، این انتقال آب را به نام مردم در دست اجرا قرار داده‌اند.

امروز آب را می‌برند تا فردا قراردادهای سنگین اقتصادی ببندند

دبیرکل حزب همدلی مردم تحولخواه (همت) ادامه می‌دهد: متاسفانه باید بگویم احتمالا در آینده بعد از دوره ریاست جمهوری رئیس‌جمهور سمنانی، بناست قراردادهایی منعقد شود و در پی آن  صنایع بزرگ و سنگینی در استان سمنان مستقر شوند؛ حالا هم برنامه این است که تا ریاست جمهوری تمام نشده این قرار داد را نهایی کنند و تا دو سال دیگر کار اجرایی آغاز شده باشد و آب را ببرند تا بعد با خاطر آسوده بتوانند قراردادهای اقتصادی بزرگ را تنظیم کنند.

نابودی شیلات خزر و بنادر شمالی

وی یادآور می‌شود: دریاچه خزر بر خلاف دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، بسته است و آزاد نیست بنابراین هر اتفاقی که در آن بیفتد به تغییر اکوسیستم منجر می‌شود؛ این حجم از آب برای انتقال باید تا ارتفاع 2300 متری پمپاژ شود که تاثیری مستقیم بر نابودی ماهی‌های خاویاری به جا خواهد گذاشت و شیلات خزر را نابود خواهد کرد؛ از سوی دیگر احتمال انتقال ماهی‌های مهاجم به فلات مرکزی وجود دارد که پیامدهای آن مورد بررسی قرار نگرفته است؛‌ اجرایی شدن این طرح، تاثیر مستقیم روی بنادر ما به جا خواهد گذاشت؛ آن زمان است که اگر روسیه یک سد جدید دیگری روی ولگا ایجاد کند، تبدیل شدن خزر به دریاچه ارومیه دور از ذهن نخواهد بود؛ بنادری که از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و نظامی برای کشور ارزشمند هستند، خشک شده یا سطح آب به شدت پایین آمده و آنها را از دست خواهیم داد.

نابودی دستکم 100 هکتار از جنگل‌های هیرکانی

مسئول سابق کمیته حفاظت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: از 180 کیلومتری که بناست آب خزر به سمنان برسد، 140 کیلومتر آن در استان مازندران واقع شده است؛ انتقال آب از 140 کیلومتر از استان مازندران همانگونه که آقای نصیر احمدی، رئیس اداره دریایی مازندران، هم تخمین زده‌اند دستکم 100 هکتار از جنگل‌های هیرکانی را نابود خواهد کرد؛ مگر جنگل‌های هیرکانی چقدر توان دارد که از 100 هکتار دیگر از آن باید چشم بپوشیم؟ مردم مازندران اجازه اینکار را نخواهند داد.

15 میلیارد تومان هزینه برای تخریب محیط زیست

نبوی به هزینه سنگین اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان اشاره کرده و می‌گوید: در سال 98، هزینه اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، 9 هزار 200 میلیارد تومان برآورد شده است؛ طرحی که بناست در سال 99 اجرایی شده و دستکم 6 سال به طول بینجامد بنابراین هزینه پیش‌بینی شده تا پایان اجرای طرح به سادگی به بیش از 15 هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ تحمیل چنین هزینه هنگفتی به اقتصاد کشور در این شرایط تحریم، چقدر حیاتی است؟! چه کسانی از اجرای این طرح مخرب با این هزینه هنگفت سود می‌برند؟

وی با اشاره به واکنش نمایندگان مجلس به تلاش‌ها برای اجرای این طرح می‌گوید: آقای کلانتری طی سال‌های اخیر، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کرده اما مجلس تکان نخورده و چیزی نگفته اما این تصمیم آنقدر خطر بزرگی بیخ گوش ایران است که اعتراض نمایندگان هم شنیده شد البته انتظار می‌رود به غیر از نمایندگان استان‌های شمالی، سایر نمایندگان هم نسبت به اجرای این طرح واکنش نشان دهند.

دبیرکل حزب همدلی مردم تحولخواه (همت) با ابراز تاسف از رویکرد ریاست جمهوری در موضوع انتقال آب خزر به سمنان می‌گوید: این قابل قبول نیست که چون رئیس‌جمهور اهل سمنان است به وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بگوید باید این طرح را اجرا کنید  و اینکه این مسئولان به خاطر حفظ مقامشان به این خواسته ضدمحیط‌زیستی تن دهند، غیرقابل گذشت است مگر این مقام‌ها چقدر ارزش دارند که حیات یک ملت را به مخاطره می‌اندازید؛ خانم فرشچی، معاون پیشین دریایی سازمان حفاظت محیط زیست را هم آقای کلانتری به همین دلیل برکنار کردند که او در برابر اجرای این طرح مقاومت کرد و زیر بار موافقت با آن نرفت.

کلانتری به دلیل این اقدام ضد محیط زیستی دستگیر شود

نبوی به بیانات رهبر معظم انقلاب در اسفند  سال 93 اشاره کرده و می‌گوید: اسفند ماه 93 بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند برای تخریب‌کنندگان محیط زیست "اشد مجازات" در نظر گرفته شود و برای تخریب محیط زیست جرم‌انگاری شود اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است این در حالیست  که دادستان کل کشور اگر اراده کند بر اساس این اقدام ناقض محیط زیست می‌تواند آقای کلانتری را دستگیر کند تا دستکم وی امضای خود را پس بگیرد.

امضاکنندگان این «طرح خطرناک‌تر از چرنوبیل» همان ذی‌نفعان صنایع سنگین هستند

وی در پایان هشدار داد: انتقال آب خزر به سمنان برای ایران از انفجار چرنوبیل شوروی سابق و یا انفجار مخازن مواد شیمیایی شرکت بوپال هند خطرناک‌تر است؛ اگر این طرح اجرا شد و به دنبال آن طی یکی دو سال آینده صنایع سنگین آب‌بر در استان سمنان به زمین نشستند بدانید که ذی‌نفعان این صنایع آب‌بر همان کسانی هستند که امروز با اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان موافقت کرده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۶۸۲۹۰۹:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
ان کسی که این طرح را داده باید تو بیمارستان روانی بستری کرد
ناشناس۱۱۳۶۸۹۳۱۰:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
در این طرح منافع ملی در نظر گرفته نشده و فقط منافع استان سمنان مورد نظر دولت بوده است چرا از طریق دریای عمان اقدام نمی شود تا منافع آن به کلیه استانهای جنوبی و مرکزی شامل شود
ناشناس۱۱۳۷۳۴۷۱۴:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
هرچی می کشیم از دست استان‌های فلات مرکزی است
ناشناس۱۱۳۷۷۳۴۲۰:۱۰:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
واللا با اون رییس جمهوراشون!
ابراهیم۱۱۳۷۴۴۸۱۵:۲۸:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
این طرح به نفع خود سمنان هم نیست چون ما همه در یک کشتی نشسته ایم
ناشناس۱۱۳۷۷۰۹۱۹:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
انتقال آب از دریای عمان که توسط کنسرسیوم خصولتی در حال پی گیری است بهتر از این نیست. رد پپای اقتصاد سیاسی آب در این فقره هم دیده می شود.
ناشناس۱۱۳۶۹۰۰۱۰:۲۱:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
بیمارستان متعلق به بیمارانیست که امیدی به بهبودیشان هست وقتی هیچ امیدی نیست و هر روز جانی‌تر از دیروزند باید اعدام شوند
بازنشسته۱۱۳۷۳۲۳۱۴:۱۴:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
برای سمنانیها آب نشه برای یک عده نون که میشه
ميثم۱۱۳۷۵۰۳۱۶:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۸
نخير ميبايست به علت خيانت به كل ملت و همچنين نسل آينده ايران، اعدام گردد
علی۱۱۳۷۵۰۴۱۶:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
زمانی که کلانتری وزیرکشاورزی بودند؛درجایی فرمودندکه کشاورزان نیم دانه برنج نکارند؛ چراکه نیم دانه برنج اصلا کاشتنی نیسته.
موسیو۱۱۳۷۵۹۳۱۷:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
این طرح هم مثل برجام به ثمر نمی رسه... اصولا همه راهها به بن بست رسیده
ناشناس۱۱۳۶۸۵۷۰۹:۵۵:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۸
یک قطره آب انتقال پیدا نخواهد کرد, همانطور که آمریکا جرات شلیک یک تیر به سمت ایران را ندارد.
ناشناس۱۱۳۷۳۹۹۱۵:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
این دو مورد ارتباطش چیه ؟!
ناشناس۱۱۳۷۸۴۰۲۱:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
ارتباطشون در بی ربط بودنشونه!
ناشناس۱۱۳۶۸۶۰۰۹:۵۶:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
خون حسین در رگهای شمالی هاست. کاری نکنند که این خون به جوش بیاید تا مبادا کل ایران را فرا بگیرد
ناشناس۱۱۳۶۸۶۱۰۹:۵۶:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
ظاهرا آقای روحانی با دست خودش میخواهد نسل سمنانیان را با شورش مردم شمال, نابود کند. !!
ناشناس۱۱۳۷۳۵۱۱۴:۲۹:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
حرف بیربط نزنین دعوای قومی قبیله ای راه نیندازید مگه عصر هجره؟ اگر سمنانیها قرار باشد تقاص کار روحانی را پس بدهند شمالیها هم با امثال لاریجانی باید تقاص پس بدهند
ناشناس۱۱۳۷۵۵۶۱۶:۳۶:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
کجای کاری !! پروژه انقال آب دریای خزره
ناشناس۱۱۳۶۸۶۸۱۰:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۸
متاسفانه آقای کلانتری مدیری صرفاً اجرایی است و تفکر محیط زیستی ندارد و این در حال حاضر بلای محیط زیست کشور شده و ظاهرا دولت تعمداً وی را در این سمت گذاشته تا کارهای خود را پیش ببرد.
ناشناس۱۱۳۶۸۷۲۱۰:۰۳:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
مقام معظم رهبری گفتند موضوع محیط زیست مساله این دولت و یا آن دولت نیست مساله حاکمیتی است.حاکمیت باید جلوی این تخریب را بگیرد.آقای رئیسی رئیس محترم قوه قضاییه تا دیر نشده جلوی کارهای آقای کلانتری را بگیرید.
ناشناس۱۱۳۶۸۷۶۱۰:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
متاسفانه دولتها می آیند محیط زیست را تخریب می کنند و می روند و این حاکمیت و مردم هستند که متضرر می شود.
ناشناس۱۱۳۶۸۸۰۱۰:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۸
آیا آقای دکتر کلانتری که وظیفه حفظ محیط زیست را بعهده داشته باشد این کاره هستند یا دنبال منافع یک عده افراد خاص می باشند؟
ناشناس۱۱۳۶۸۸۲۱۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
آقایان دریاچه ارومیه را که از بین بردید ترا بخدا به دریای خزر کار نداشته باشید.
ناشناس۱۱۳۶۸۸۳۱۰:۰۸:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دولتی فقط با شعار محیط زیستی. فقط شعار
حمید۱۱۳۶۹۰۱۱۰:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
خدا شاهده الان دریای خزر با این همه آلودگی رودخانه ها داره خفه میشود حالا آب داخلش را هم ورداریم ببریم سمنان میشودتصور کنید در 40 سال آینده سواحل گیلان و مازندران به مرداب بدبو تبدیل میگردد من خانه ام کنار ساحل رامسر میباشد 30 سال قبل در شنا تصادفی اب دریای خزر را میخوردی هیچی نمیشدی حالا آبش انقدر الوده شده که لمسش به پوست اسیب وارد میکند تصور بکنید 30 سال بعد با برداشت آب به سمنان چه شود
سمع۱۱۳۶۹۰۵۱۰:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اینکه طرح انتقال آب خزر را به ارومیه تبدیل میکند با توجه به تناسب حجم اب انتقالی بکل حجم آب فقط شلوغ کردن موضوع است. توجه بفرمایید شکل بستر دریاچه خزر حجم زیاد از آب در قسمت جنوبی است! اما یک موضوع در تمامی این صحبتهای چند روز گذشته بنده مشاهده نکردم، پیش بینی بالا امدن آب دریا های آزاد بر روی کانال دن- ولگا و تغییرات اقلیمی بالا دست رودخانه ولگا بعنوان مهمترین تامین کننده اب خزر در این پیش بینی هاست.
ناشناس۱۱۳۶۹۲۶۱۰:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
یک استان دیگه را بدبخت میکنید تا به یک استان دیگه آب بدید ..
ناشناس۱۱۳۷۱۲۱۱۲:۲۷:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
سه استان را بدبخت میکنند گلستان مازندران گیلان که خودشیرینی بکنند برای همشهری های سمنانی خود
شناس۱۱۳۶۹۳۳۱۰:۳۸:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
بنظرم اشکال نداره هر کدام از دولت ها یک دسته گل محیط زیستی برای کشور داده اند. مرحوم هاشمی سدهای متعدد بی فایده، آقای خاتمی انتقال آب زاینده رود به استان یزد و ...، آقای احمدی نژاد سد گتوند . خوب آقای روحانی هم رئیس جمهوره و می خواد از این آقایان عقب نماند. بلاخره برای مردم آب نمیشه برای خیلی ها نان که میشه.
ناشناس۱۱۳۶۹۴۰۱۰:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
به نظر در اينگونه طرح ها مثل انتقال اب از رود كارون كه در جنوب انجام شده و يا از شمال ايران از درياي خزر مي بايست از مردم منطقه مبدا نظر سنجي شود و موافقت انها اخذ شود.
ناشناس۱۱۳۶۹۵۳۱۱:۰۲:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اگر نمی تونید محیط زیست را حفظ کنید لااقل آن را رها کنید.
ناشناس۱۱۳۶۹۵۴۱۱:۰۲:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
امان از قوم گرایی این ایرانیهای بخش مرکزی ایران ، رفسنجانی،خاتمی، احمدی نژاد و روحانی ،بهتر نیست بجای انتقال آب خزر ، صنایعه ای که با خیانت در نقاط مرکزی ایجاد شده دوباره این صنایع را به مناطق پر آب انتقال دهند.
ناشناس۱۱۳۶۹۵۶۱۱:۰۳:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دستگاههای نظارتی کجا هستند؟
ناشناس۱۱۳۶۹۵۹۱۱:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دلایل کافی ارائه نشده فقط شعار و شعار وحرفهای بی درو پیکر هیچ معادل سازی با چرنوبیل نشده است
ناشناس۱۱۳۶۹۶۱۱۱:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
نمایندگان مجلس مازندران و گیلان و گلستان کجا هستند. باید تعداد نماینده های مجلس زیادتر شود.
سینا۱۱۳۶۹۷۳۱۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
همه این مخالفت ها با این طرح فقط خیالبافی بد بینانه است و هیچکدامش مستندات علمی ندارد در همه کشورهای آب دریا ها را به داخل شهر ها انتقال داده اند و زیر گذر درست کرده اند و یا روی آن پل زده اند و مصرف کشاورزی و جنگل کاری دارد.. لطفا" وقتی به مالزی سفر میکنید بجز خرید سوقاتی کمی به چیزهای دیگر هم توجه کنید
ناشناس۱۱۳۷۰۳۶۱۱:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۸
برای اینکه شائبه قوم و قبیله محوری نباشد آقای روحانی ، رئیس محیط زیست را برکنار کند
ناشناس۱۱۳۷۰۴۹۱۱:۵۱:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اینگونه مدیران متاسفانه هیچ گونه ارزشی برای خاک میهن عزیزمان قایل نیستند وهرکدام به گونه ای به این میراث عزیز اسیب میزنند. لعنت به پول باداورده و میز ریاست که ادم به خاطرش اب وخاک وجنگل میهن خودرانابود کند ..
ناشناس۱۱۳۷۰۶۸۱۲:۰۰:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
خب چرا صداوسیما یه میزگرد تخصصی برگزار نمیکنه از موافقان و مخالفان این طرح و در نهایت از مردم نظرسنجی کنه تا نظر مردم هم مشخص بشه. اگه به همه پرسی اعتقاد داریم.
ناشناس۱۱۳۷۱۲۶۱۲:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۸
مردم این سه استان برای بقای خود باید هرجور میتوانند جلوی اینکار را بگیرند به هر قیمتی
ناشناس۱۱۳۷۱۳۰۱۲:۳۰:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
بنظرم بهترین کار ورود امامان جمعه استانهای شمالی به قضیه و ممانعت آنان از این جنایت می تواند کارساز باشد.
ناشناس۱۱۳۷۲۴۴۱۳:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
حالا که میخوان آب انتقال بدن حداقل از جنوب که دریای آزاد هست انتقال بدن. البته نمی دونم با آب شور چکار میخوان بکنند
ناشناس۱۱۳۷۴۴۷۱۵:۲۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دانشمند شیرین میشود سپس...
علی۱۱۳۷۸۱۸۲۱:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۸
میخواهند خیارشور بکارند.
ناشناس۱۱۳۷۳۳۳۱۴:۱۹:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اشکالش چیه حالا ؟
ناشناس۱۱۳۷۳۶۲۱۴:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
خیلی جالبه که معاون وزیر نیرو از این طرح انتقاد کرده بود بعد سازمان محیط زیست اونو به رگبار توئیت بسته که چرا انتقاد کردی. همه چیز بر عکس شده.
ناشناس۱۱۳۷۳۶۴۱۴:۳۸:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دوستان در جریان باشند برخی از کشورهای همسایه خزر برنامه های وسیعی برای انتقال آب به داخل کشورشون دارند.
سعید۱۱۳۷۵۱۲۱۶:۰۷:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۸
ما باید به حفظ محیط زیست کشور خودمون توجه کنیم نه اینکه چون کشورهای دیگه هم قصد این کار را دارند ما هم انجام بدهیم...
ناشناس۱۱۳۷۴۸۷۱۵:۵۳:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اگر این آقا را دوباره در پست مشاور ابقاء کنند محیط زیست کاملا درست میشود .امتحان کنید.
ناشناس۱۱۳۷۴۹۹۱۶:۰۰:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۸
ميگن از مسير لوله گاز، لوله آب گذاشته ميشه و درختی هم قطع نميشه. راستی چرا هنگام لوله کشی گاز از اين حرفها نبود؟
کشاورز۱۱۳۷۵۰۹۱۶:۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
باید جستجو کرد زمینهایی که قراره آب دریای خزر به اونجا برسه متعلق به چه کسی هست؟
استاد اب و خاک۱۱۳۷۵۳۰۱۶:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دفعه دیگر رئیس جمهور از مناطق خشک انتخاب نکنید.
ناشناس۱۱۳۷۵۸۴۱۶:۵۸:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
آخرش هم نفهمیدیم که این طرح مثبت است یا منفی! یعنی یک کارشناس بی طرف پیدا نمی شه که بیاد تلویزیون و در مورد مثبت یا منفی بودن این طرح صحبت کنه؟!! نداریم سوادش را یا...
کامران۱۱۳۷۶۷۳۱۹:۰۴:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۸
کودک ۳ ساله هم‌میفهمه انتقال آب از دریاچه ای که با آبهای آزاد راه نداره باعث نابودی و تغییر اکو سیستم میشه ,
ناشناس۱۱۳۷۷۴۰۲۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اون از احمدی نژاد که که باعث تخریبهای شدید زیست محیطی شد این هم روحانی با این تصمیمات زمینه تخریب بیشتر محیط زیست را فراهم خواهد کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین