برخورد با خروج مسافرتی دارو از کشور / نحوه افزایش قیمت داروهای داخلی

گروه سلامت الف،   3980727044

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه خط قرمز ما در حوزه دارو عدم افزایش پرداخت از جیب مردم است، درباره قاچاق معکوس داروهای ایرانی به کشورهای همسایه، گفت: البته نسبت به حجم بازار دارویی ایران، ‌میزان قاچاق معکوس دارو رقم درشتی نیست.

برخورد با خروج مسافرتی دارو از کشور / نحوه افزایش قیمت داروهای داخلی

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا،  درباره میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو، گفت: یکی از دستاوردهایی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم، کاهش پرداختی از جیب مردم به میزان کلی بوده است؛ به‌طوری که هم درصد و هم رقم خالص کل پرداختی از جیب مردم، ‌ کاهش یافته است.

افزایش ۲۰ درصدی پرداختی مردم برای دارو طی ۱۰ سال
وی با بیان اینکه البته در اجزای پرداختی از جیب مردم، تغییراتی رخ داده است، افزود: از جمله اینکه طی ۱۰ سال اخیر، رقم خالص سهم داروی سرپایی در پرداختی از جیب مردم، از ۱۷ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته است که این خبر خوبی نیست و ما باید با افزایش پوشش بیمه، کنترل قیمت و تاکید بر استفاده از داروهای ژنریک که مصوب مجلس هم هست، ‌افزایش  درصد سهم دارو از پرداختی از جیب را کنترل کنیم.

حریرچی با اشاره به موضوع افزایش قیمت داروهای تولید داخلی، اظهار کرد: باید توجه کرد که میزان افزایش قیمت دارو در کل داروها جزیی‌ بوده و برای آن‌ سقف تعیین کرده‌ایم، اما برای برخی از داروهای خاص که تغییرات خاصی در نهاده‌های اولیه‌شان رخ داده و یا در برخی موارد که لازم بوده ما داروی خارجی جدیدی را تولید کنیم، قیمت‌های بالاتر می‌دهیم تا تولید داخلی ضرر نکند، اما پرداخت از جیب مردم افزایشی نخواهد داشت.

خط قرمز وزارت بهداشت درباره قیمت دارو
معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ و خط قرمز وزارت بهداشت در حوزه دارو افزایش پرداختی از جیب مردم است و به‌طور جدی اقدامات لازم برای کنترل پرداختی از جیب مردم در حوزه دارو و خصوصا برای کاهش آن اقداماتی در حال انجام است.

وضعیت خروج مسافرتی داروها
حریرچی در ادامه درباره افزایش قاچاق معکوس داروهای ارزان ایرانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، به خارج از کشور و به‌ویژه به کشورهای همسایه، گفت: نمی‌توان گفت که قاچاق معکوس دارو از کشور صفر است، اما رقم آن خیلی زیاد نیست. هر چند که ما از یک مورد قاچاق داروی‌مان هم باید جلوگیری کنیم. در عین حال علت افزایش قاچاق معکوس دارو در کشور طی چند ماه اخیر،  این است که به دلیل دستور دکتر نمکی در حال حاضر همکاران گمرک و نیروی انتظامی با حساسیت بیشتری مبادی مرزی را کنترل می‌کنند و بر همین اساس کشف این نوع قاچاق بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر نیروی انتظامی در مرزها با حساسیت بیشتری درباره بحث خروج دارو از کشور اقدام و برخورد می‌کند و از خروج داروها به صورت مسافرتی جلوگیری می‌کنند. در عین حال نسبت به حجم بازار دارویی ایران، ‌ میزان قاچاق معکوس دارو رقم درشتی نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین