سرانه مصرف روغن در ایران چند کیلو است؟

گروه سلامت الف،   3980726121

مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو درباره مصرف بالای روغن در بین ایرانیان هشدار داد.

محمد حسین عزیزی، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سرانه مصرف بالای ایرانیان در برخی مواد غذایی اظهار کرد: ما ایرانیان برخی مواد غذایی مانند قند و نمک و چربی بیش از حد مورد نیاز روزانه بدن مصرف می‌کنیم.

او افزود: ایرانیان قند و شکر و نمک را بیش از استاندارد‌های جهانی و میزان مورد نیاز روزانه مصرف می‌کنند که موجب بروز عوارضی برای سلامت بدن  مانند اضافه وزن، چاقی، دیابت و فشارخون بالا می‌شود.
 
 عزیزی با اشاره به سرانه مصرف چربی و روغن در ایران بیان کرد: مصرف چربی ایرانیان بیش از متوسط جهانی است. ایرانی‌ها سالانه ۱۹ کیلوگرم روغن مصرف می‌کنند؛ این آمار در جهان تنها ۱۲ کیلوگرم است. این مسئله می‌تواند عوارض خطرناک برای سلامت افراد و جامعه به دنبال داشته باشد.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: مصرف چربی بیش از حد مورد نیاز برای سلامت فرد خطرناک است و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های غیرواگیر کشنده مانند سکته‌های مغزی و قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بالا شود.

او افزود: چاقی و دیابت یکی از عوارض مصرف بالای روغن و چربی شناخته می‌شود و فرد گرفتار عوارض چاقی و دیابت شامل آسیب‌های کلیوی، آسیب‌های چشمی و گرفتگی‌های قلبی و عروقی می‌شود و سلامت و جان او به خطر می‌افتد. 

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به میزان دور ریز غذای ایرانیان تصریح کرد: همه ساله فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد آمار‌هایی در تولید و دوریز غذای کشور‌ها اعلام می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده سالیانه در ایران ۱۲۰ میلیون تن موادغذایی شامل سبزیجات و حبوبات و ... تولید می‌شود که از این میزان، ۳۵ میلیون تن (بیش از یک چهارم منابع غذایی تولیدی) دور ریز می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه میزان دور ریز موادغذایی در ایران بیشتر از متوسط جهانی است و بیشتر مواد غذایی دور ریختنی را مواد غذایی خام شامل میوه و سبزی تشکیل می‌دهد، برای مثال به دلیل جمع آوری فله‌ای و بسته بندی نامناسب میوه و سبزی، ۵۰ درصد این اقلام در کشور ضایع می‌شود، حتی  ۱۵ درصد نان مورد استفاده ایرانیان دور ریز است.

 شعار‌های هفته جهانی غذا در ایران و جهان
عزیزی گفت: روز جهانی غذا را با شعار‌های جهانی و ملی پشت سر گذاشتیم. این روز برای نهاد‌های سیاست‌گذار در این حوزه برنامه‌هایی را برای یک سال آینده طراحی و ترسیم می‌کند؛ شعار هفته جهانی غذا امسال «رفتار ما آینده ما را می‌سازد، رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی» بود.

او با بیان اینکه امسال هفته جهانی غذا با هفت محور برنامه ریزی شد، گفت: ما نیز امسال شعار ملی هفته جهانی غذا را «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» در سازمان غذا و دارو انتخاب کرده‌ایم و ۷ محور اصلی برنامه‌های روز جهانی غذا را با عنوان کاهش قند نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، نشانگر‌های رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالا‌های سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا را مدنظر قرار دادیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین