شرط چین برای پایان جنگ تجاری با آمریکا

گروه جهان الف،   3980726032 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

چین اعلام کر اگر آمریکا خواهان رسیدن به توافق نهایی برای پایان جنگ تجاری میان دو کشور است، باید همه تعرفه ها را لغو کند.

ایرنا: گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه در پکن تصریح کرد که تعرفه هایی که آمریکا از ماه جولای به این طرف بر روی کالاهای صادراتی چین در نظر گرفته است، باید کاملا لغو شود.

وی خاطر نشان کرد ما به توافق موقتی که در جریان است و طرفین درباره آن گفت و گو کرده اند، پایبند هستیم اما هدف نهایی چین لغو همه تعرفه های آمریکا است.

آمریکا صدها میلیارد دلار از کالاهای چین را تحت تعرفه های سنگین تا ۲۵ درصد قرار داده است و قصد دارد در ماه دسامبر امسال ۱۵۶ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را مشمول تعرفه کند.

این در شرایطی است که طرفین در حال گفت و گو هستند و موافقت شده است که فعلا در راستای توقف اعمال برخی از تعرفه ها و جلوگیری از افزایش آنها از سوی آمریکا، چین محصولات کشاورزی بیشتری از آن کشور خریداری کند.

گائو گفت که در ۱۵ ماه گذشته طرفین درگیر یک جنگ تجاری بزرگ شده اند ما می خواهیم روند مذاکرات و توافقات به شکلی باشد که در نهایتا باعث لغو همه تحریم های آمریکا شود.

وی افزود که ما در روزهای اخیر در واشنگتن گفت و گوهایی داشته ایم که بر اساس آن قول خریدهای بیشتر محصولات کشاورزی داده ایم و این کار را انجام می دهیم البته این مرحله اول کار است و توافق نهایی باید مورد مذاکرات بیشتر قرار گیرد.

به گفته سخنگوی وزارت بازرگانی چین این کشور در سال جاری میلادی ۲۰ میلیون تن دانه های روغنی و ۷۰۰ هزار تن گوشت خوک، ۲۳۰ هزار تن گندم و ۳۲۰ هزار تن پنبه از آمریکا خریداری کرده است.

او گفت که چین در ۹ ماه سال جاری میلادی ۱۰۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب است کرده که ۲.۹ درصد بیشتر از دوره مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

دوازدهمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هم روزهای ۹ و ۱۰ مرداد سال جاری بدون نتیجه در شانگهای برگزار شد بعد از این مذاکرات بود که آمریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال کنند.

اما در سیزدهمین دور این مذاکرات که روزهای ۹ و ۱۰ مهر سال جاری در واشنگتن برگزار شد دو طرف در مسائل مربوط به کشاورزی، حفاظت از مالکیت معنوی، نرخ ارز، خدمات مالی، همکاری تجاری، انتقال فناوری و حل دعاوی به پیشرفت هایی دست یافتند.

بر این اساس آمریکا پذیرفته است افزایش تعرفه ۲۵ به ۳۰ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود هفته آینده اجرایی کند متوقف کند چین نیز پذیرفته است خریداران عمده این کشور به خرید محصولات کشاورزی آمریکا ادامه دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۵۷۲۲۱۱:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۶
شرط چین !!!!!!برای پایان جنگ تجاری با آمریکا برو مثل چین قوی شو
مهد کودک۱۱۳۵۷۵۱۱۲:۱۴:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مذاکره تنها راه حل است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین