معمای بزرگ کربلا

گروه فرهنگی الف،   3980726030 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بی تردید نگاه حسابگر دودوتا چهارتا، نَه ۱۱۰ کیلومتر پیاده روی با پای برهنه را می فهمد، نَه یک هفته چرخاندن چرخ ویلچر با دست یا راه رفتن ۱۰ روزه با عصا را، و نه هدیه دادن و گذشتن از خیر غذایی خوشمزه که از ۶ ماه پیش مزه‌اش را نچشیده ای.

معمای بزرگ کربلا

برای فهمیدن راز این حقایق باید سراغ "ابوعلی" رفت که از ۱۰ روز پیش خانه و کاشانه‌اش را در خانقین استان دیاله جاگذاشته و کفش‌های زائران مسیر بغداد-کربلا را سرحال می آورد.

یا باید از ابورضا سوال کرد که با پسرها و برادرش،  چرخ خیاطی را به عمود ۴۱۱ همین مسیر آورده و شبانه روز برای دلدادگان راه حسین(ع) خیاطی می کند؛ لباس رفو می کند و برای پیراهن و چادر زائران دکمه می گذارد.

جواب این معما را ابوجاسم هم خوب بلد است که از ابتدای صفر روزی یک گاو زمین زده و حدود ۵۰ هزار سیخ کوبیده برای سیر کردن پیاده های گرسنه مسیر بین الحرمین روی آتش بلندبالای منتقل‌های موکب "آل علی" کباب کرده؛ اما نگران است که مبادا کبابش زیر زبان زائران مزه نکند: "سه پسرم، برادرهایم، عمو و پسرعموهایم هم در این ۲ هفته در ثواب این کار شریکند؛ قلب همه ما به عشق امام حسین و جلب رضایت زائران او می تپد"؛ سپس با مشت روی قلبش می کوبد.

مسیر پیاده روی ۱۱۰ کیلومتری بغداد تا کربلا همانند جاده ۸۰ کیلومتری نجف-کربلا مملو از موکب و خادم بی ادعاست. امثال ابوعلی و ابورضا در اینجا بسیارند و می‌کوشند که در فاصله یک روز تا اربعین حسینی(ع) دل‌های زائران بیشتری را بربایند.

چند عمود جلوتر از موکب ابوجاسم، سه جوان حدود ۲۵ ساله موکب سفینه النجاه را برپا کرده‌اند؛ زائرانی را که خسته‌تر به نظر می‌آیند با اصرار داخل موکب می‌برند و تا سرحالشان نیاورند، دست از ماساژ آنها نمی‌کشند. آخر سر با یک لیوان شربت لیمو امانی و یک خواسته راهی‌شان می‌کنند: التماس دعا.

حسن عبدالمهدی در عمود ۳۳۸ در ۱۵ کیلومتری کربلا، مثل برق و باد برای زائران فلافل می‌پیچد تا زنی که گویا خواهر اوست، آنها را به دست زائران بدهد؛ شاید هر ۱۰ ثانیه یک فلافل.

چند موکب جلوتر نوجوانی ۱۵ تا ۱۸ ساله با التماس زائران را که حالا حدود ۱۰۰ کیلومتر پیاده آمده‌اند، به داخل موکب حجت بن الحسن راهنمایی می کند تا خستگی در کنند و شاید چرتی بزنند.

محمد صالح بغدادی در عمود ۲۴۲ ایستاده و با پمپ بادی که برای اربعین خریده، روی سر و صورت گرماخورده زائران آب می پاشد؛ درست روبروی او جوان دیگری یک موکب با بیشتر از ۲۰۰ پریز برق راه انداخته و تلفن‌های همراه زائران را شارژ می کند. مرتب و با صدای بلند هم برای سلامتی آنان صلوات می‌فرستند.

به فاصله هر چند ۱۰ متر هم یک نماز خانه بزرگ برپا شده که خادم آن هنگام اذان زائران را فرا می خوانند و پس از نماز هم بدون غذا اجاره رفتن نمی دهند.

و این تازه در بین راه است؛ زائران که به انتهای مسیر و ابتدای کربلا می رسند، یکی پس از دیگری جلوی‌شان را می‌گیرد؛ طوری که راه فراری نداشته باشند:

-امشب در خدمت باشیم. جای خواب هست. حمام هست. وای فای هست!

آنقدر زائر ایرانی در این مسیر رفت آمد کرده که بیشتر خادمان عراقی دست‌کم این چند جمله فارسی را به خوبی بلدند.

و این خدمت عاشقانه، بی ریا و صمیمانه به زائران اباعبدالله(ع) تازه ماجرای یک روزِ خادمان یکی از مسیرهای کربلا بود؛ انسان‌های بزرگی که خدمت به زائر حسین(ع) را خدمت به خود امام می دانند.

منبع: ایرنا

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۵۷۷۲۱۲:۳۵:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
فدای برادران عراقی خدام الحسین.
ناشناس۱۱۳۵۸۷۳۱۴:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
قبول حق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین