ساخت تلسکوپ چند میلیون یورویی برای ردیابی آدم فضایی‌ها

گروه فناوری الف،   3980726015

کارشناسان اعلام کرده اند مشغول ساخت نسل جدیدی از تلسکوپ‌های خورشیدی برای مطالعه هرچه بیشتر درباره سیاره‌های فراخورشیدی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان ساخت و پیشرفت تلسکوپ‌های فضایی تا کنون دانشمندان موفق به شناسایی چندین هزار ستاره و سیاره شده اند. تلاش بعدی دانشمندان شناسایی جرم، اندازه، جنس هسته و پوسته این سیاره‌ها بوده اند.

به دلیل فاصله بسیار دور سیاره‌های فراخورشیدی از زمین تلاش برای شناسایی هسته درونی آنها تاکنون نتیجه‌های چندان مثبتی در اختیار دانشمندان قرار نداده است.

برای شناسایی هرچه بیشتر و دقیق‌تر سیاره‌های فراخورشیدی و شناسایی جزئیات بیشتری از این سیاره‌ها دانشمندان فرانسوی اعلام کرده اند نسل جدیدی از تلسکوپ‌های فضایی از دسته تلسکوپ‌های رادیویی در دست ساخت است که می‌تواند جزئیات هسته سیاره‌های فراخورشیدی را شناسایی و داده‌ها را به زمین ارسال کند.

این تلسکوپ برای جست و جوی سیگنال‌های رادیویی پرتو یافته از میدان مغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به دانشمندان نشان دهند که آیا سیاره‌ای دارای هسته مغناطیسی فعال هست یا یک هسته فلزی مذاب و خنثی، چون سیاره زمین دارد.

به گفته دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ محققان می‌توانند به دانش کاملی درباره چگونگی شکل گیری هسته سیاره‌ها دست یابند. چنانچه سیاره فراخورشیدی دارای هسته‌ای از جنس فلز مذاب مانند سیاره زمین و برخی از سیاره‌های منظومه شمسی باشد این احتمال وجود دارد که بر روی آن بتوان به نشانه‌هایی از حیات فرازمینی دست یافت و یا محیط آن مناسب برای زندگی انسان‌ها باشد.
این تلسکوپ همچنین به بررسی درباره میدان‌های مغناطیسی سطح سیاره‌های فراخورشیدی خواهد پرداخت. میدان‌های مغناطیسی سطح هر سیاره از آن دربرابر پرتو‌های کیهانی و ذرات باردار ستاره مادر آن محافظت می‌کند. در صورت نبود این میدان‌های مغناطیسی سطح سیاره و حیات احتمالی موجود بر روی آن آسیب شدید می‌بیند و نابود می‌شود.

کارشناسان محل استقرار این سیاره را در ایستگاه آرایه رادیویی درکشور هلند پیش بینی کرده اند. تلسکوپ فضایی از مرکز محل استقرار خود به رصد برای کشف سینگال‌های ستاره‌های اولیه جهان خواهد پرداخت و البته بخش زیادی از تمرکز متخصصان اسکن طیف وسیعی از فرکانس‌های رادیویی برای کشف نشانه‌هایی از میدان‌های مغناطیسی خارج از سیاره فراخورشیدی خواهد بود.

پیش‌تر تلسکوپ‌های آرایه ای، چون LOFAR سیگنال‌های قابل توجهی را کشف کرده بودند، اما به دلیل نیاز به پیشرفت فناوری‌ها کشفیات آنها جامع و دقیق نبوده است.

این تلسکوپ فضایی به نام NenuFAR است و از ماه جولای سال میلادی جاری مشغول جمع آوری داده‌هایی است که ۶۰ درصد آن به وسیله آنتن‌های زمینی به دست آمده است. کارشناسان پروژه ساخت این تلسکوپ فضایی امیدوار هستند تا پایان سال کار ساخت و نصب حدود ۸۰ درصد از سخت افزار‌های آن به اتمام برسد.

تا کنون حدود ۱۵ میلیون یورو برای ساخت این تلسکوپ فضایی بودجه شده است.

تلسکوپ‌های آرایه‌ای مشابه، چون Owens Valley Long Wavelength Array در کالیفرنیای آمریکا پس از اتمام در سال آینده میلادی حدود ۳۵۲ آنتن خواهند داشت، اما به لحاظ تمرکز و قدرت رصد به اندازه تلسکوپ NenuFAR نیستند.

تلسکوپ آرایه‌های Owens Valley Long Wavelength Array به جای تمرکز بر روی سیاره‌های فراخورشیدی، کل آسمان را به طور کامل و مداوم رصد می‌کند.

یکی از اهداف این تلسکوپ، رصد فلش‌های رادیویی نادر و فوق العاده سریع و درخشان در آسمان است. هنوز علت دقیق ایجاد این فلش‌های رادیویی مشخص نیست، اما برخی دانشمندان اعلام کرده اند امکان دارد پیامی از سوی حیات فرا زمینی‌ها باشد.

پربحث‌های دیروز

1. یک درس مهم ظریف در سیاست خارجی

2. ضابطین قضایی به توصیه رهبر انقلاب عمل کنند

3. توضیحات سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس درباره اعتبارنامه تاجگردون و ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیونی نمایندگان

4. نظر زیباکلام درباره سوال از روحانی در مجلس/ انتقاد سلیمی نمین از برخورد مجلس با ظریف/ زیدآبادی: روحانی واقعیت اوضاع اقتصادی را نادیده می‌گیرد/ مجلس دهم بودجه شورای نگهبان را زیاد کرد؟

5. آمریکا رهبری جهانی را فراموش کند / انتخاب مجدد ترامپ به نفع مردم آمریکا نیست

6. ظریف: ترامپ فرقی با دولت‌های قبلی آمریکا ندارد/بزرگترین دستاوردم برجام بود

7. نوبخت: دولت برای جبران کسری بودجه، دو روش در پیش گرفته‌ است

8. رئیسی: منابع کشور نباید در اختیار افراد بی‌صلاحیت قرار بگیرد/ عدم مدیریت قیمت‌ها موجب رنجش مردم شده است

9. ذوالنوری: امکان اعلام علت رخداد نطنز به دلایل امنیتی وجود ندارد/ سوله آسیب‌دیده مرکز مونتاژ ماشین‌های غنی‌سازی بود

10. یادداشت حسین شریعتمداری/ چرا از خودتان مایه نمی‌گذارید؟!

11. ختم رسیدگی به پرونده گروه عظام اعلام شد/ متهم ایروانی: بدهی به بانک جرم نیست، افتخار است!

12. بازار اجاره مسکن در بدترین شرایط طی نیم قرن اخیر

13. بالاترین تورم متعلق به کدام کشورها است؟

14. خاندوزی: بار مالیات بر خانه‌های خالی به مستاجران منتقل نمی‌شود/ برای کنترل قیمت مسکن، افزایش عرضه نباید فراموش شود

15. «محمد سعیدی» بازداشت شد

16. جدول/ قیمت طلا، سکه و دلار امروز

17. حالا نوبت گرانی گوشی همراه است!

18. آقای ظریف! تاریخ شهادت داده است

19. گزارش خبرنگار آمریکایی از وضعیت اسفناک زندگی در آمریکا

20. استقبال بازار خودرو از دلار ۲۲ هزار تومانی

21. گزارشی از اولین روز اجباری شدن ماسک در مکان‌های عمومی تهران

22. ابراز نگرانی آیت الله نوری همدانی از وضع معیشتی طلاب

23. قالیباف: چرخه تولید و صادرات غیرنفتی باید رونق پیدا کند

24. قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

25. کرونا به پرسنل آرامستان‌ها هم رحم نمی‌کند/ خیرات کووید-۱۹ در بهشت زهرا

1. یک درس مهم ظریف در سیاست خارجی

2. اصرار بر تحقیر ایران در ماجراي واکسن کرونا !

3. از تنور سوال از رییس جمهور نانی گرم ‌می‌شود؟!

4. پایان شوروی گونه آمریکا ؟

5. عروسی میلیاردی به سبک سیندرلا در لواسان!

6. مغالطه عجیب تاجگردون درباره «شیشه کثیف و دستمال تمیز»

7. به چه قیمت؟

8. طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۲۰۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد + محورهای سوال

9. دوره آموزشی سربازی ۲ ماهه شد

10. جهانگیری: رای ۲۴ میلیونی مردم در انتخابات تایید کارنامه اقتصادی دولت روحانی بود/ ۳.۵ میلیون شغل ایجاد کردیم

11. حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس

12. جنگنده تهاجمی پیشرفته «قاهر۳۱۳» چه پیامی به آمریکا و روسیه داد؟

13. پایان داستان غم انگیز زم

14. روایت روحانی از مدیریت دولت بر اقتصاد کشور/جنجال سخنرانی ظریف/ بازداشت عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای/افروغ: صداوسیما اسیر نفوذ، تظاهر و ریا شده است

15. شما بگویید به چه قیمتی ؟!

16.  ردپای زنگنه در هپکو به نقل از نماینده تهران/ وزارت نفت: بیژن زنگنه از سال ۸۵ بازنشسته است

17. ضرب و شتم پزشک متخصص توسط همراهان بیمار + عکس

18. روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ در ماه‌های آینده به ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید

19. تهیه طرح تغییر الگوی سهمیه بندی بنزین در مجلس/ اختصاص سهمیه بنزین به خانواده به جای خودرو

20. معجزه ای که اتفاق نیفتاد!

21. مرامنامهٔ انقلابیون ساده انگار ...