دروغ‌های پینوکیویی ترامپ به روایت «حقیقت سنج» واشنگتن پست

گروه ترجمه الف،   3980723137 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه واشنگتن پست گزارشی با عنوان "ترامپ مرتب چیزهایی می گوید که درست نیست. آمریکایی های چندانی به او اعتقاد ندارند" منتشر و تصریح کرده است ترامپ هر مطلب نادرست را دهها بار تکرار کرده است. 

دروغ‌های پینوکیویی ترامپ به روایت «حقیقت سنج» واشنگتن پست

به گزارش الف  پویش "حقیقت سنج" واشنگتن پست اظهارات نادرست و مکرر رئیس جمهور آمریکا را ارزیابی کرده و به تجزیه و تحلیل آن از این منظر پرداخته است که وی معمولا چگونه این ادعاها را بیان می کند. این ادعاها که در گزارش موجود به آن پرداخته شده – و به عنوان پینوکیو تمام خوانده می شود – به مواردی محدود می شود که ترامپ 20 بار تکرار کرده و پینوکیو سه و چهار نامیده می شد. گزیده این گزارش را که حاوی دروغ های ترامپ است بخوانید:

1-  آمریکا ساخت دیوار در مرزهای جنوبی را  آغاز کرده است (218 بار دروغ): کنگره با درخواست ترامپ برای اختصاص 25 میلیارد دلار برای ساخت دیوار مخالفت کرده و 1.6 میلیارد دلار به فنس کشی اختصاص داده است که عموما برای تعویض فنس های قدیمی به کار می رود.

2- اقتصاد آمریکا هرگز اینقدر قوی نبوده است (204 بار): اقتصاد کنونی آمریکا به خوبی زمان "دوایت آیزنهاور"، "لیندن جانسون" یا بیل کلینتون و حتی "یولسیزس گرانت" روسای جمهور سابق آمریکا نیست. 

3- مبالغه درباره تاثیر کسری تجاری آمریکا (171 بار): ترامپ اغلب درباره حجم کسری تجاری مبالغه می کند اما با تکرار استفاده از کلمه "از دست داد" برای توصیف میزان کسری تجاری، در رده پینوکیو چهار قرار می گیرد. زیرا کشورها در خصوص کسری تجاری، پول از دست نمی دهند. مفهوم ساده کسری تجاری این است مردم کشوری، کالاهای بیشتری از یک کشور دیگر بخرند تا اینکه به آن کشور کالا صادر کنند. 

4- کاهش مالیاتی در دوران ترامپ، بیشترین میزان در تاریخ است (171 بار): میزان کاهش مالیاتی معادل 0.9 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است یعنی هشتمین کاهش زیاد مالیاتی  در 100 سال. 

5-  درآمد میلیاردی از تعرفه ها (111 بار): ترامپ دائما می گوید آمریکا از تعرفه های اعمال شده بر کشورهایی نظیر چین میلیاردها دلار به دست می آورد. اما این تعرفه ها – به ویژه مالیات – عموما از جانب وارد کنندگان نظیر شرکت های آمریکایی پرداخت می شود.

6-  مبالغه درباره هزینه های اختصاص داده شده به ناتو (106 بار): ترامپ دائما  در این خصوص مبالغه کرده و مدعی است به خاطر همین گلایه هایش، "میلیاردها میلیارد" روانه ناتو شده است. در حالی که اعضای ناتو متناسب با سهم اقتصادشان هزینه های دفاعی را افزایش داده اند. 

7-  دیوار مرزی، قاچاق مواد مخدر را متوقف می کند (94 بار): اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا می گوید بیشترین مواد مخدر قاچاق از بنادر ورودی قانونی وارد کشور می شود. 

8- در مبارزات انتخاباتی، دمکرات ها با روسیه همدست شدند (91 بار): سازمان های اطلاعاتی آمریکا دریافتند، شرکت های روسی ای میل رهبران دمکرات را در زمان مبارزات انتخاباتی هک کردند. 

9- رابرت مولر به خاطر تضاد منافع، جانبدارانه عمل می کند( 85 بار): درمیان 16 وکیل در تیم مولر، 11 نفر به دمکرات ها از جمله کلینتون و اوباما کمک کرده اند. در حالی که 13 نفر دمکرات هستند. براساس قوانین فدرال، مولر نمی تواند عواید سیاسی کارکنانش را هنگام استخدام آنها لحاظ کند، اما وقتی از یکی از اعضاء متونی در مخالفت با ترامپ کشف شد، علیه آن اقدام کرد. 

10-  آمریکا سهل ترین قوانین مهاجران را در دنیا دارد، به لطف دمکرات ها(77 بار): آمریکا در میان کشورهای در حال توسعه، رتبه بیست و پنجم را در جذب مهاجران داشته و در میان کشورهایی است که سخت ترین قوانین رادر این خصوص دارند. 

11- رفتار ایران تغییر کرده است (68 بار): از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای، ایران رفتار منطقه ای خود را تغییر نداده است. ضمنا ارزیابی منابع داخلی دولت آمریکا هم حاکی است رویکرد آمریکا هنوز رفتار ایران را محدود نکرده و تهران را به پای میز مذاکره نکشانده است. 

12-  وزارت امور کهنه سربازان نمی توانست کسی را اخراج کند (66 بار): ترامپ همواره پیش از تصویب قانون حمایت از کهنه سربازان در سال 2017 مدعی بود، این وزارتخانه نمی توانست کسی را اخراج کند. در حالی که پیش از تصویب آن قانون، سالانه دو هزار نفر اخراج می شدند. 

13- دیگر کشورها از طریق لاتری شهروندان بد خود را به آمریکا می دهند(59 بار): افرادی که به آمریکا می آیند باید مدارک تحصیلات عالی داشته باشند و درخواست های ویزای آنها از طریق سیستم کامپیوتری تایید می شود. اگر برخی افراد تهدیدی علیه آمریکا تلقی شوند، سوابقشان دقیقا بررسی خواهد شد. 

14-  هزاران عضو گروه تبهکار MS-13 از کشور اخراج شده اند(58 بار): این گروه تبهکار سرکوب شده اند اما تعداد اخراج شدگان صدها نفر بوده. ضمنا اعضای این گروه تهدیدی نیستند. 

15-   اوباما 150 میلیارد دلار به ایران پرداخت (56 بار): ترامپ طوری این ادعا را مطرح می کند که گویی آمریکا برای ایران یک چک کشیده بود. ضمنا درباره ارزش دارایی های آن یعنی مبلغ 150 میلیارد دلار مبالغه می کند. ایران میلیاردها دلار پول در سراسر دنیا دارد که به دلیل تحریم ها بلوکه شده بود. 

16-  مرزهای باز یعنی جنایت (54 بار): اغلب تحقیقات مستقل این ادعا را که مهاجران غیرقانونی باعث افزایش میزان جنایت می شوند، رد می کنند. یک مورد تحقیق در سال 2018 نشان می دهد ایالاتی که در آن مهاجران بدون مدرک بیشتری حضور دارند، شاهد میزان کمتری از جنایات خشونت بار نظیر قتل و تجاوز هستند. 

17-   آمریکا 6 تریلیون دلار (یا بیشتر) صرف جنگ های خاورمیانه کرده است (51 بار): ترامپ به گونه ای عمل کرده است که گویا این پول تاکنون صرف شده است. اما اشاره او به تحقیقاتی است که شامل تعهدات آینده آمریکا تا پایان سال 2015 برای امور کهنه سربازان می شود. در این تحقیق، داده های مربوط به جنگ جورج دابلیو بوش در عراق و افغانستان (که در خاورمیانه قرار ندارد)، و همچنین هزینه های سازمان های امنیت داخلی لحاظ شده است. 

18-  رای مک کین تنها عاملی بود که سبب شد قانون مراقبت های مقرون به صرفه، لغو نشود(50 بار):  سناتور مک کین برای جلوگیری از اینکه سنا به لغو محدود این قانون رای بدهد، به شدت تلاش کرد اما ترامپ همواره از آن به عنوان دلیل ناکامی در لغو کل قانون یاد می کند. 

19-  شرکت فولاد آمریکا کارخانجات فراوان جدید می سازد (40 بار): این یکی از عجیب ترین ادعاهای ترامپ است.  ترامپ بسته به حال و هوای خود می گوید 6 تا 9 کارخانه ساخته می شود اما شرکت فولاد آمریکا چنین چیزی نگفته است. این شرکت می گوید فعالیت دو کوره از کارخانه خود در ایلینوی را در مارچ و اکتبر  2018 ازسرمی گیرد، آن هم برای ایجاد 800 شغل جدید. 

20-  مبالغه در عواید سفر به عربستان در سال 2017 (39 بار): زمانی که ترامپ به خاطر حمایت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تحت انتقادات شدید قرار گرفت، مدعی شد سفر به عربستان 150 تا 450 میلیارد دلار عواید داشته است. دو بار محاسبه نشان می دهد دولت آمریکا تنها می تواند اسناد 270 میلیارد دلار را ارائه کند. 

21-  جنایات بیشتری در شهرهای حفاظت شده صورت می گیرد (37 بار)

22-   ادعای افشاگران درست نیست (29 بار): متن منتشر شده از کاخ سفید نشان می هد ادعای افشاگر درباره مکالمات تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین، به منظور اعمال فشار بر رقیب اصلی انتخاباتی ترامپ، صحیح است. 

23- دمکرات ها "سیاست بیمه" داشتند (27 بار) 

24- محبوب ترن رئیس جمهور از حزب جمهوری خواه  (25 بار) نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می دهد 90 درصد جمهوری خواهان از عملکرد وی راضی هستند اما این بدان معنا نیست که ترامپ "محبوب ترین رئیس جمهور از این حزب در تاریخ" است. جورج دابلیو بوش در نخستین دور ریاست جمهوری اش بعد از حملات 11 سپتامبر، رضایت نزدیک به 99 درصد جمهوری خواهان را داشت. بوش پدر 97درصد، رونالد ریگان 94 درصد، ریچارد نیکسون 91 درصد، و دوایت آیزنهاور 95 درصد. فقط جرالد فورد محبوبیت کمتری از ترامپ داشت.

25-  سیاست جدایی خانواده در دوران اوباما (23 بار): ترامپ مدعی است که وارث سیاست جدایی اعضای خانواده از دوران اوباما شده است. در حالی که در دولت ترامپ خانواده ها به خاطر سیاست " تحمل صفر" که به آوریل 2018 باز می گردد، از هم جدا می شوند. طبق قانون هیچ الزامی برای این امر وجود ندارد. 

26-هزینه مهاجرت غیرقانونی (23 بار): ترامپ این مبلغ را 100 تا 200 میلیارد و حتی 275 میلیارد دلار اعلام کرده است. ظاهرا ترامپ گزاش یک گروه دوحزبی را معیار قرار داده که این رقم را 135 میلیارد دلار می خواند. اما این گزارش به خاطر بزرگ نمایی با انتقاد شدید مواجه شده است. نتایج گزارش آکادمی ملی درباره تاثیر اقتصادی سیستم مهاجرتی آمریکا در سال 2016 نشان می دهد در 75 سال گذشته هر مهاجر به طور خالص 259 هزار دلار برای دولت فدرال، ایالتی و یا محلی عواید داشته است. 

27-  هزینه جت های جنگنده F-35  (22 بار): ترامپ در مذاکره با مدیر اجرایی شرکت لاکهید مارتین در ژانویه 2017 مدعی شد که می تواند از هزینه هر جت F-35 600 تا 700 میلیون دلار بکاهد. در حالی که پیش از آن، این شرکت برای کاهش هزینه ها برنامه ریزی و آن را اعلام کرده بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۳۲۳۲۰۰:۱۷:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۴
دروغ گفتن بین سیاستمداران غربی یک فن لازم محسوب میشه! توصیه ماکیاولی در کتاب شهریار به شهریاران است!
ناشناس۱۱۳۳۲۶۷۰۲:۰۳:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۴
ترامپ به ایران دروغ نگفت و برخلاف اسلافش شمشیرش را از رو بست و دستکش مخملی را درآورد و با دستکش چدنی جلو آمد.
نخود هر آش !!!۱۱۳۳۲۷۰۰۲:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۴
اندر حكايت دروغ هاي پينوكيويي دونالد ترامپ و امثال ترامپ و امثالِ امثال ترامپ !!! ................................. " التفاتش مكن ، هيچ كسي است " !! يك قطعه خوشنويسي به خط جلي نستعليق از آثار استاد عباس اخوين ، استاد انجمن خوشنويسان ايران كه دوستي از اينترنت گرفته بود و در قاب زيبا جا داده ، به ديوار اتاق زده بود !! ... چه قدر زيبا : " التفاتش مكن ، هيچ كسي است " !!!
عمران۱۱۳۳۳۶۳۰۷:۵۶:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۴
شما را به خدا وقتتان را صرف ترجمه مقالات حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان نکنید. اینها هر دوشان تبلیغات و ضد تبلیغات دارند و اینکه مثلا ترامپ گفت در مرز مکزیک دیوار میسازد ولی به جای دیوار فنس کشید موضوعی سطحی است. به نوعی عدم اعتماد به نفس مخالفان ترامپ (دموکرات‌ها) را نشان میدهد که نمیتوانند و یا نمیخواهند در مورد معضلات واقعی صحبت کنند.
ناشناس۱۱۳۳۳۶۸۰۸:۰۲:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۴
همه دروغگوها دشمن خدا هستند.
ناشناس۱۱۳۳۴۲۳۰۸:۴۴:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۴
واشنگتن پست در امریکا چاپ میشود؟ ترامپ در حال حاضر رئیس جمهور و فرد اول در امریکا است؟
ناشناس۱۱۳۳۵۲۳۰۹:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۴
ياد بستن فله ای روزنامه های خودمان افتادم
ناشناس۱۱۳۳۹۴۷۱۴:۲۴:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲۴
بله به این میگویند آزادی
ناشناس۱۱۳۳۴۴۶۰۸:۵۷:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۴
ترامپ فاسدترین رئیس جمهور آمریکا و بی کله ترین هست اما در مورد پسر جو بایدن راست میگوید، او رانتخواری کرده پسر بایدن دیروز در برنامه تلوزیونی اعتراف کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین