دیشموک؛ شهری پر از رسم و رسوم‌های غلط

گروه اجتماعی الف،   3980723003 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو شورای شهر دیشموک گفت: رسم و رسوم‌های غلطی در دیشموک وجود دارد و امام جمعه به تنهایی در حال از بین بردن این رسوم اشتباه است.

به گزارش فارس، بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت دیشموک بیش از ۲۶ هزار نفر است و این شهر دارای ۹۰ روستا و ۳۸ دهیاری است.

اما این منطقه کوچک در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات فراوانی است، مشکلاتی که هرازگاهی نام دیشموک را در کل ایران سر زبان‌ها می‌اندازد.

مشکلات و آسیب‌های دیشموک از رنج‌ها و مشکلات تا خودکشی‌ها و خودسوزی‌ها چنان نام این منطقه را به سر زبان‌ها انداخته که هفته گذشته فراکسیون زنان مجلس نماینده‌ای به دیشموک محروم فرستاد تا شرایط این منطقه را رصد کند، رصدی که شاید در آینده دیشموک را به صحن علنی مجلس بکشاند وعده‌ای که طیبه سیاوشی از آن خبر داد.

طی سال‌های اخیر دیشموک از  آسیب‌های اجتماعی فراوانی رنج  برده و در طول یکسال اخیر ۱۶ نفر در این منطقه محروم خودکشی کردند.

در بازدید نماینده تهران از دیشموک درخواست طیبه سیاوشی از سه نماینده کهگیلویه و بویراحمد در بهارستان همراهی آنها برای طرح مشکلات این منطقه است تا تدابیری اندیشیده شود.

سلمان بینا عضو شورای شهر  دیشموک در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت؛ مسوولان دیشموک بیشتر از آنکه به فکر مردم باشند بیشتر کارشکنی می‌کنند.

این عضو شورای شهر دیشموک عنوان کرد: دیشموک اوج محرومیت‌ها است، منطقه‌ای دورافتاده و بن بست که دارای فقر زیادی است و هر چقدر در این منطقه کار شود باز جای بیشتری است.

وی بیان کرد: روستاهایی در دیشموک وجود دارد که تاکنون هیچ مسوولی به آنجا نرفته است، دیشموک با مشکل نبود راه، آب و برق مواجه است.

بینا تصریح کرد: دیشموک در فصل زمستان به زیر آب می‌رود و در تابستان به دلیل نبود جاده مناسب حوادث و سوانح رانندگی رخ می‌دهد حتی همین مدت گذشته شاهد سقوط ماشین نیسان به ته دره و عزادار شدن خانواده‌های دیشموکی بودیم که این رنج بزرگی است.

بینا عنوان کرد: از قلعه رئیسی به سمت دیشموک وضعیت راه‌ها مناسب نیست که از مدیرکل راه و شهرسازی می‌خواهیم قبل از اینکه حادثه تاسف‌بار دیگری را در دیشموک شاهد باشیم به وضعیت راه‌ها رسیدگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دیشموک از سوء مدیریت رنج می‌برد، گفت: مدیران این شهر هر جلسه و برنامه‌ای که برگزار می‌شود به جای آنکه به فکر رفع مشکلات مردم باشند با هم درگیر می‌شوند.

عضو شورای شهر دیشموک بیان کرد: مدیران دیشموک در بسیاری حوزه‌ها خصوصا فرهنگی کارشکنی می‌کنند و کلی رسم و رسوم غلط در این منطقه است که امام جمعه به تنهایی در حال از بین رفتن این رسم و رسوم غلط کرد.

 

وی با تشکر از همراهی رسانه‌ها در انعکاس رنج‌ها و محرومیت‌های دیشموک عنوان کرد: دیشموک نیازمند جاده، اب و برق و امکانات اولیه است ضمن اینکه در سفر عضو فراکسیون زنان مجلس به دیشموک اشتغالزایی زنان پیشنهاد داده شد.

فیلم گزارش مربوط به فردی از اهالی دیشموک است که در پی حادثه تلخ سقوط وات نیسان به ته دره و فوت برادرش این چنین مُویه می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۲۰۴۴۰۱:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۳
دیشموک در کشور زیاد داریم. آنها را دریابید
یزدگرد۱۱۳۲۳۸۲۱۱:۲۷:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۳
دیشموک در کهگیلویه و بویراحم را باید فقر مطلق نامید و بیشتر به انسان های نخستین شبیه هستند هنوز دیشموک محروم تر از انچه که فکرش را بکنیم هستش... نیاز به کار جهادی است امید که نهادهای انقلابی استین بالا زده و کمکی به این مردم محروم گردد.
ناشناس۱۱۳۲۴۲۱۱۱:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۳
فیلمی از این منطقه آمد که داشتند گله می کردن که یهویی موبایل یک پیر زنی زنگ خورد آن وقت شما می گویی آب و برق نیست ولی موبایل هست!!!! معلوم است چقدر بی طرفانه است این خبر
ناشناس۱۱۳۲۵۲۸۱۲:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۳
عزیز دل! انصافا، عنوان مطلب، " دیشموک؛ شهری پر از رسم و رسوم‌های غلط"، با مطالبی که بیان کرده اید چقدر تناسب داره؟ شما فقط یک جمله، آن هم به صورت کلی، در مورد رسم و رسوم مطلب آورده اید.
محمد۱۱۳۲۶۸۵۱۴:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
جایی که فقر داره و راه ارتباطی نداره معلوم از نظر تولیدی مشکل داره آیا بهتر نیست با هزینه کمتر این افراد را به جاهای بهتر ببریم، تا بخواهیم جاده و . . احداث کنیم؟
ناشناس۱۱۳۲۷۵۰۱۵:۱۴:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۲۳
حداقل یکی از رسوم غلط را می گفتید تیتر و محتوی کاملا غیر حرفه ای و بد تهیه شده است
ناشناس۱۱۳۲۸۳۳۱۶:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۳
یکی از رسم های غلط پذیرایی از میهمانان به مدت چند روز در هنگام فوت عزیزان است طوری که صاحب عزا به خاطر مخارج سنگین پذیرایی و شام و نهار به خاک سیاه می نشیند در بعضی از روستاهای فراهان اراک مثلا مصلح آباد بزرگان روستا با امضای توافق نامه غذا دادن به خاطر مراسم ختم را منسوخ کرده اند و این رسم خوب را از افراد متمول روستا شروع کرده اند ختم فقط شامل جمع شدن مردم در مسجد بعد خاکسپاری است که همه در عصر انجام می شود و فقط شامل حلوا و خرماست این موضوع از گرفتاری و بدهکاری و بعضا اختلاف بین بازماندگان بعد ختم جلوگیری کرده افراد متمول مخارج عزاداری را صرف کار های خیر مثلا ترمیم پل یا خرید بخاری برای مدارس و یا کمک به بیماران و یتیمان صغیر منطقه می کنند که برای متوفی ثواب اخروی به همراه دارد کاش الف یک گزارش از این موضوع تهیه کند تا سر مشق دیگر روستاها قرار گیرد و رسم های غلط منسوخ شود
علی۱۱۳۲۸۴۶۱۶:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۳
من خودم سربازی رادر دیشموک بودم واقعا راه رفتن ساده به علت پستی و بلندی زمین سخت است چه رسد به زندگی کردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین