قوانین نباید مردم را مجرم کند

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3980722016 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
قوانین نباید مردم را مجرم کند

قانون گرایی از مهم ترین شاخصه های پیشرفت جوامع و نشانه التزام مردم به چارچوب ها و راهکارهایی است که برای تنظیم روابط و تضمین حقوق متقابل در جامعه برقرار و تعریف شده است. هر چه قوانین شفاف تر، عملی تر، به روزتر و هماهنگ با شرایط باشند و در عین حال هر چه هزینه تخلف و جرم بیشتر باشد، می توان انتظار بالاتری برای رعایت، حفظ قداست و اجرای کاملتر قوانین را داشت.

در کشور ما با وجود تاکیدات شرع مبنی بر رعایت نظم، حقوق دیگران و تعبیرات مهمی مثل حق الناس، شاهد فرهنگ سهل انگاری، بی توجهی و گریز از قوانین یا دور زدن و نادیده گرفتن آنها هستیم. ریشه یابی این موضوع شاید حتی ما را به چند صد سال قبل ببرد اما چرایی عدم موفقیت در مهار یا کاهش این مشکل مهم در دهه های اخیر می تواند در یافتن راههای کاهش آن به ما کمک کند. ملاحظه آمار ورودی عظیم بیش از 13 میلیون پرونده به دستگاه قضا در سال گذشته زنگ خطری برای تصمیم سازان جامعه به شمار می رود که باید چنین پدیده ای را جدی گرفت به ویژه این که در این آمار، آشنابازی، پایمال کردن حق دیگران به عنوان زرنگی، فرار مالیاتی، تخلفات خرد و جرایم پنهان لحاظ نشده اند. به نظر می‌رسد جدای از بحث آموزش حقوقی، عدم شفافیت و به روز بودن قوانین، عدم هماهنگی آنها با نیازها و واقعیت های جامعه در حال گذر و سوم عدم توانایی در برخورد قاطع با قانون شکنان به علت گستره فراوان جرم انگاری موجب شده است تا قانون گریزی در جامعه ما شیوع پیدا کند.

برای نمونه با توسعه ارتباطات امکان دریافت صدها و بلکه هزاران کانال ماهواره ای با هزینه ای نسبتا ناچیز در منازل فراهم شد اما مجلس در سال 1373 نگهداری و خرید و فروش وسایل دریافت امواج ماهواره را ممنوع اعلام کرد. هدف از این کار اگر چه ممانعت از اثربخشی فرهنگ غیر بر جوانان و حفظ سلامت معنوی جامعه بود اما شاید امکان اجرایی شدن آن کمتر مورد توجه قرار گرفت. اگر آمار استفاده کنندگان از گیرنده های ماهواره ای را نه 70 درصد (براساس گفته وزیر وقت ارشاد در سال 95) بلکه اعلام مرکز آمار ایران مبنی بر استفاده یک چهارم مردم کشور در نظر بگیریم، با یک حساب ساده مشخص می شود قانون مذکور 20 میلیون ایرانی را مجرم شناخته است. این در حالی است که نه نیروی انتظامی کافی، نه قانون مشخص برای ورود به خانه افراد و نه ظرفیت دادگاهی و قضایی برای برخورد با بیست میلیون نفر جمعیت کشور وجود دارد.

پس فارغ از اثر فرهنگی استفاده از برنامه های ماهواره ای، نفس غیرقانونی کردن یک وسیله رایج، زشتی جرم را از بین برده است. همین موضوع در فیلترکردن شبکه های اجتماعی مورد اقبال مردم، آن هم بدون ارائه راهکار مناسب (مثل پوسته های تلگرام) دیده می شود. بسیاری از استفاده کنندگان این شبکه اجتماعی رو به فیلترشکن های رایگان یا پولی می آوردند که نه فقط این شبکه بلکه هر سایت و موضوع دیگری را نیز برای آنها ممکن می سازد. اگر چه قانون صریحی درباره استفاده از فیلترشکن نیست اما پر واضح است وقتی یک شبکه یا رسانه فیلتر می شود، یعنی تصمیم گیران خواستار منع استفاده مردم از آن شده اند اما وقتی اقشار میلیونی به هر دلیل از شبکه فیلتر شده استفاده می کنند یعنی تصمیم اتخاذ شده توسط مرجع مربوطه از طرف استفاده کنندگان به رسمیت شناخته نمی شود پس وهن یکی از جایگاه های تصمیم گیری در کشور عادی تلقی می شود.

اهمیت این موارد از این جهت قابل توجه است که تمرد از قانون یا سیاست های حاکمیت عادی شمرده شده و شکافی بین آنچه تصمیم سازان برای مردم مفید می دانند و نظر خود آنها پدید می آید. هر چه این شکاف عمیق تر شود، از تعهد مردم به رعایت قوانین کاسته می شود. از سوی دیگر وقتی یک جرم عمومیت یافت، امکان برخورد قاطع از بین می رود.

توجه به ویژگی های زمان و مصلحت مردم از نکات کلیدی در سیره امام (ره) و علت تشکیل مجمع تشخیص مصحلت نظام بوده که در آن اگر مصلحت مردم بر تعلیق بندی از قانون اساسی یا شرع قرار گرفت، امکان آن وجود داشته باشد. یعنی مصلحت واقعی جایگاهی فرای بالاترین قانون کشور ما و حتی مقررات شرعی دارد. بنابر این قانون گذاران ما نیز باید با شناخت مشکلات مردم و نیازهای ایشان، قوانینی را تنظیم و تصویب کنند که نیاز مردم هستند. اگر قانونی بخش قابل توجهی از مردم را مجرم یا متخلف کرد، نشان می دهد آن قانون منقضی شده یا در آن صلاح مردم در نظر گرفته نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۰۴۹۳۰۷:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
درست است قوانین باید پیش گیری کننده باشند نه راهنماو حمایت کننده فساد. و از طرفی قانون باید محکم اجرا شود .
ناشناس۱۱۳۰۶۳۴۰۹:۳۹:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اتفاقا قوانین برای مردم اعمال و برای مجرمان مفسد کلان اقتصادی اعمال نمیشود برای جرایم سنگین ارتشا،فساد،اخلال ارزی فقط پنج سال زندان
جعفر۱۱۳۲۱۹۳۰۹:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
یکی از این کارها بردن فاکتور جعلی به بانک جهت اخذ وام هست. هم بانک میدونه جعلی است هم مردم. خیلی ها برای اینکه به مغازه پول ندهند مهر درست کردند و خودشان صادر میکنند. این در حالی است که این کار خیلی جرم هست
ناشناس۱۱۳۲۴۲۲۱۱:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۳
مجرمين با خيال راحت راست راست ميگردن
ناشناس۱۱۳۲۷۰۹۱۴:۴۵:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۲۳
یعنی این چند نفر که نظر منفی داده اند دوست دارند هرج و مرج باشد؟
ناشناس۱۱۳۰۵۳۵۰۸:۲۲:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
در کارهای اینچنینی که اقبال مردم زیاده چرا از مرده نظرخواهی نمیکنن در قانون اساسی روشن و واضح بیان شده رفراندوم دلیل نمیشه یک مسول از یه چیزی خوشش نمیاد مردم هم نباید دوست داشته باشن بجای بستن و ممنوع کردن راهکاری بدین که مردم با دل و جان با شما همکاری کنن نه اینکه بیشتر لج کنن
ناشناس۱۱۳۰۷۹۸۱۲:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
مردم اگه میتونستن صلاح خودشون رو تشخیص بدن به این دولت پیر و خسته و نا کارآمد رای نمیدادن دلت خوشه ها
ناشناس۱۱۳۱۲۴۰۱۵:۳۶:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
پس شماها باید تصمیم بگیرید برای همه ؟؟؟
ناشناس۱۱۳۲۱۹۲۰۹:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۳
فرقی نداشت..
ققنوس۱۱۳۰۵۴۹۰۸:۳۶:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
داستاني هست كه روزي سربازي نزد چنگيز مغول رفت و گفت من در حمله به خانه ايي كودكي در گهواره ديدم و دلم براي او سوخت و او را زنده نگه داشتم ولي بعد مدتي به خاطر قانون ياسا برگشتم و او را كشتم چنگيز خان بعد از شنيدن اين داستان دستور به اعدام ان سرباز را داد چون گفت او لحظه ايي به قانون ياسا شك كرده!!!!!!!! كاري به درستي يا نادرستي قانون ياسا ندارم ولي منظورم اجراي سخت و بدون كم كاست يك قانون و يكسان بودن ان براي همه يك قانون را ارزشمند و مهم ميكند
ناشناس۱۱۳۱۲۱۷۱۵:۲۹:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
این درسته که قانون باید کامل اجرا بشه و قانون بد بهتر از بی قانونیه ولی قانونی که امکان اجراش نیست و درصد بالایی از جامعه رو مجرم تلقی میکنه باید لغو شه.
ناشناس۱۱۳۰۵۸۳۰۹:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
الآن همه کسانی که مسافر کشی می کنند، مجرم هستند. تمام افرادی که ماهواره دارند نیز مجرم هستند. همه کاسبان که گرانفروشی می کنند هم مجرم هستند.
ناشناس۱۱۳۰۶۴۵۰۹:۵۹:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
خب سعی کنند مجرم نباشند همه دنیا کمربند ایمنی میبندند جز ایران همه دنیا فقط تاکسی مسافر کشی میکنه جز ایران عادت کردیم به مجرم بودن به جا آزاد کردن جرم ها و خلاف ها بهتره که یادبگیریم کمتر خلاف کنیم اینهمه برگ جریمه برای چیه چون هممون مجرمیم طبق این مقاله برای کم شدن جرم ها و جریمه ها باید قوانین راهنمایی و رانندگی هم حذف بشه البته بهتر از این شوخی که صاحب مقاله کرده اینه که فرهنگ سازی بشه کمتر مرتکب جرم بشیم
ناشناس۱۱۳۰۷۳۷۱۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
شما اصلا متوجه منظور متن نشدی
ناشناس۱۱۳۰۷۸۴۱۱:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
علتش چیه به نظر شما؟
ناشناس۱۱۳۰۸۱۶۱۲:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
علتش اینه که مسئولان در اجرای قانون تساهل و تسامح به خرج میدن
کامران۱۱۳۰۶۵۴۱۰:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۲
استفاده کنندگان از فیلترشکن را هم به این ها بیفزایید.
ناشناس۱۱۳۰۶۰۵۰۹:۲۲:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
این 13 میلیون مجرم کدومشون به خاطر داشتن ماهواره یا نصب تلگرام به دادگاه فراخوانده شدند؟ هر جرم و کار قبیحی که مردم به آن روی آوردند آزاد شود تا تعداد مجرم کاهش پیدا کند؟ خب طبق این مقاله خنده دار با توجه به میلیونی بودن استفاده کنندگان از مواد مخدر اون رو هم آزاد کنید برای زدن حرف های غلط از چه صغری و کبراهای زیبایی استفاده میکنند تا امیال و هوس های غلط خودشون رو به کرسی بنشونند وقتی ماهواره ممنوعه و جرمه این جرم بودنش باعث میشه که میلیون ها نفر از مومنین سراغش نرن و خودشون و خانوادشون فاسد نشن حالا به درک که قشر بی تفاوت، میخوان برن سراغ لهو و لعب برای این که اسم مجرم نره روی یه عده آدم بی تفاوت بیایم ماهواره رو آزاد کنیم ؟و مومنین رو هم به فساد بکشونیم؟ آخه من موندم هدفتون از انتشار این مقاله ها چیه ؟
ناشناس۱۱۳۰۹۹۲۱۳:۵۴:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اون مومنین که شما می فرمایید اگر ماهواره داشتن جرم نباشه هم استفاده نمی کنند ولی وقتی موضوعی را که در هیچ جای دنیا جرم نیست و اکثریت دارند استفاده می کنند را غیر قانونی می کنید ارزش و ابهت قانون از بین میره
ناشناس۱۱۳۱۳۷۸۱۶:۳۰:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
بعضی موضوعات موارد مثبت و منفی با هم دارند. که ماهواره یکی از اون است ولی بعضی موضوعات فقط موارد منفی دارند که مواد مخدر از اون دسته است. شما وقتی میاد یک موضوعی رو جرم میدونی که داخل اون هم موارد مثبت هست یعنی توهین به اون طرف (شاید اون فقط از موارد مثبت استفاده می‌کنه) شما تو قانون مواردی رو جرم کن که فقط موارد منفی دارند ببین نه مردم قانون شکنی میکنند نه کسی طرفداری
Kia۱۱۳۰۶۰۶۰۹:۲۳:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اینها قوانینی است که توسط اکثر مردم اجرا نمی‌شود به آن اضافه کنید مواردیکه در قانون جرم نیست ولی در بسیار موارد بطور سلیقه ای با آن برخورد میشود مثل موتور سواری ودوچرخه سواری بانوان ویا حتی همین ورود خانم ها به ورزشگاهها.
ناشناس۱۱۳۰۶۴۷۱۰:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
شماها تا اینکه فساد را همگانی نکنید آرام نمینشینید
ناشناس۱۱۳۰۷۸۰۱۱:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
الان منظور شما اینه که دوچرخه سواری و موتور سواری بانوان یعنی فساد همگانی ؟؟؟
ناشناس۱۱۳۰۸۷۶۱۲:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
عاره دقیقا داشتن ماهواره کمک زیادی کرده به فراگیر شدن فساد اگر خبر نداری یه سر برو توی خیابون تا ببینی ماهواره چی به سر مردم آورده
ناشناس۱۱۳۰۶۱۴۰۹:۲۹:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اگر غالب مردم رفتن به سمت دزدی، طبق نظر شما برای این که مجرم زیاد نشود دزدی را به عنوان جرم حساب نکنیم؟؟
ناشناس۱۱۳۰۶۵۰۱۰:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
موضوع به این سادگی نیست. بحث اینه که قوانین به جای اینکه ریشه رو هدف قرار بده، روی شاخ و برگ تاثیر میذاره. مثلا به جای اینکه راه‌های قاچاق تجهیزات ماهواره رو به کشور بگیره (درگیری مسلحانه و سخت با قاچاقچی) راه آسان رو انتخاب میکنه و مردم که حلقه آخر هستن رو مجرم میکنه و بعد میریزه خونشون. نگاهی به قوانین کشورهای دیگه بد نیست. مثلا حدود صد سال پیش تولید و فروش مشروبات الکلی در ایالات متحده ممنوع شد. اما مصرفش ممنوع نشد. به عبارت دیگر سیستم انتظامی آمریکا مبارزه با قاچاق و تولید الکل رو وظیفه خودش قرار داد، اما مصرف الکل نتیجه کمکاری سیستم انتظامی در وظیفه‌اش تلقی میشد.
ناشناس۱۱۳۱۱۸۲۱۵:۱۲:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
بسیار جالب بود
ناشناس۱۱۳۰۷۱۷۱۱:۰۹:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
دوست عزیز رعایت قوانین رانندگی دزدی و جنایت همه در تمام دنیا حتی شاخ آفریقا جرمه و مجازات داره ولی رفتن به ورزشگاه و استفاده از ماهواره و تلگرام و حجاب اجباری و کنسرت و دوچرخه و موتور سواری و ....در هیچ جای دنیا حتی کشورهای مسلمان باعث گرفتاری قانونی و شامل بگیر و ببند و محدودیت و ممنوعیت نیست سر جدت این متن را چند بار بخون که هر وقت کسی از محدودیت های عجیب در ایران شکایت کرد نپری وسط بگی پس همه چراغ قرمز رد کنن ! همه دزدی کنن !!
ناشناس۱۱۳۰۸۱۴۱۲:۱۴:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
معیار صحیح بودن یا غلط بودن قانونی، اجرا شدن آن قانون یا اجرا نشدن آن قانون در سایر کشور ها نیست الان حمل اسلحه در خیلی از کشورها آزاده آیا این آزادی در سایر کشورها دلیل خوب بودن این قانونه؟ معیار صحیح بودن قانون مطابقت با شرع و شریعته کجا دین و خدا اجازه میدن نجاست و بی بند و باری ماهواره رو بیاری خونه ات و به خورد زن و بچه ات بدی؟ اینو سر جدت بخون تا یک کم اطلاعاتت بالا بره
ناشناس۱۱۳۱۸۰۷۲۱:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
ماهواره فقط نجاست و بی بند و باری نیست فیلم ها و اخبار و تحلیل های مفید و خوب هم هست میشه اخبار را از جنبه های مختلف شنید و تحلیل ها و بررسی های مختلف را با هم مقایسه کرد مجبور نیستی سراغ کانالها و برنامه های غیر اخلاقی بری هر چی هست با تمام مشکلاتش از صدا و سیما هزار بار بهتره که به شعور مخاطبان توهین میکنه
ناشناس۱۱۳۰۶۱۷۰۹:۳۱:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
این 13 میلیون مجرم که به خاطر قتل و دعوا و سرقت و درگیری ووو دادگاهی شدن رو چه خوب ربط دادید به ماهواره و تلگرام که به خاطر داشتنش یه نفر هم دادگاهی نشده
ناشناس۱۱۳۰۷۸۶۱۱:۵۴:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
قانونی که به خاطر عدم رعایتش حتی یک نفر هم مجازات نشده چرا وجود داره ؟؟
ناشناس۱۱۳۰۸۹۸۱۲:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
خیال میکنی همه قوانین باید اثرش مجازات کردن باشه؟؟؟ خیلی وقتها اثر قانون جلوگیری صرف از جرمه مثل ماموران رفع سد معبر شهرداری که کسی را به معنایی که در ذهن شماست مجازات نمیکنند اما از بی قانونی جلوگیری میکنند
ناشناس۱۱۳۰۶۲۲۰۹:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
آخ جون ورزشگاه رفتن زنها که آزاد شد قدم بعدی آزادی ماهواره است با همین سرعت که جلو بریم چند سال دیگه ایران واسه خودش ترکیه ای میشه ها دمتون گرم
ناشناس۱۱۳۰۷۲۳۱۱:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۲
شما اصلا متن را خوندی ؟؟ مجید جان نویسنده داره می گه چرا کارهایی را که مردم دارن انجام می دن و شما توان جلوگیری از اون ندارید را غیر قانونی اعلام کردین که ابهت قانون از بین بره ؟؟؟؟ مثلا تگرام فیلتره پس غیر قانونیه ولی همه دارن که هیچ به دلیل داشتن فیلتر شکن خیلی چیزهای بد تر هم دارن ! افتاد داداش ؟؟؟
ناشناس۱۱۳۰۸۲۱۱۲:۱۸:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اتفاقا قدرتش رو هم دارن خوب هم قدرت دارن منتها از مردم رای جمع کردن تا به جای رفع مشکل اقتصاد و تورم و بیکاری جلوی قوانین الهی بایستند
ناشناس۱۱۳۰۹۴۷۱۳:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
.. آنچه به نظر منطقی می آید این است که 4-5 هزار دزدی که میلیارد میلیارد ثروت عامه را تاراج کردند، با بیسوادی و زیاده خواهی منابع را بر باد دادند و سر دعواهای جناحی و .. فرصت ها را سوزاندند را می توان گرفت و اعدام کرد. تاریخ جهان بارها و بارها نشان داده می توان طی چند ماه 4 هزار نفر اعدام کرد، ولی متاسفانه همیشه قربانیان مردم بی گناه بودند ..
ناشناس۱۱۳۰۹۶۹۱۳:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
منظورت اینه که مردم را به جرم ماهواره داشتن اعدام کنن؟؟ وگرنه نهایت تلاششون را برای حذف ماهواره از جامعه انجام دادند.. ..
ناشناس۱۱۳۱۰۲۵۱۴:۰۷:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
این قوانین الهی فقط به مردم ایران ابلاغ شده ؟؟ چرا دیگر کشورهای مسلمان درگیر این مشکلات نیستند
ناشناس۱۱۳۱۵۹۹۱۸:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۲
پس این حرف شما یعنی رضایتمندی مردم بعضی جاها به درد می خوره و نمیشه اکثریت مردم را با اعمال زور و قدرت ..رنجاند ؟؟؟ خدا را صد هزار مرتبه شکر شما همین یه موضوع منطقی را متوجه شدین ! ..
ناشناس۱۱۳۰۸۶۸۱۲:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
آفرین طنز خوبی بود به همین دلیلی که گفتید مبارزه با مواد مخدر هم باید متوقف بشه چون که عده زیادی از مردم و خیل کثیر معتادها با قوانین مرتبط با مواد مخدر مخالف هستند و دارند جرم مربوط به مواد مخدر رو انجام میدن و ابهت قانون داره از بین میره
ناشناس۱۱۳۰۹۵۸۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
در کل دنیا به غیر از یکی دو کشور استعمال و فروش مواد مخدر جرمه و مجازات سنگین داره ولی رفتن به ورزشگاه و نگاه کردن ماهواره و داشتن تلگرام و نداشتن حجاب کنسرت و دوچرخه سواری و ....در تمام کشورهای دنیا حتی عربستان جرم نیست بنابراین جرم های مسلم مثل مواد مخدر و جنایت یا عریانی کامل را نمی شه به محدودیت های عجیب شما ربط داد
ناشناس۱۱۳۰۶۵۵۱۰:۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
سوم عدم توانایی در برخورد قاطع با قانون شکنان از کل نوشته فقط جمله بالا صحیح بود اگر ما مسئولینی داشتیم که در مقابل جرم محکم ایستادگی میکردند الان اینقدر آمار جرم بالا نبود اگر زمان خاتمی استفاده از ماهواره رها نمیشد الان این نویسنده به خاطر آمار بالای مجرمین و استفاده کنندگان از ماهواره درخواست شیوع فساد را نمیداد
ناشناس۱۱۳۰۷۷۳۱۱:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
این موضوع را در مورد حجاب اجباری هم شماها مدام تکرار می کنید که مثلا اگر از روز اول بد حجابها اعدام شده بودند الان اینطور نبود در حالی که در هیچ جای دنیا این همه محدودیت و بگیر و ببند و سختگیری نیست و نمی شه ما با کل دنیا متفاوت باشیم
ناشناس۱۱۳۰۹۱۶۱۳:۰۶:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
هیچ کس نگفته اگر. بی حجاب ها اعدام میشدند. اینو از خودت در آوردی منتها این درسته که تا زمانی که کمیته فعال بود و بسیج فعال بود و قوانین مربوط به حجاب درست اعمال میشد وضعیت حجاب این وضعیت اسفبار امروزی نبود و اینجاست که متوجه میشویم دستورخداوند به اجباری بودن واجبات علنی چه دستور حکیمانه ای است چقدر زیبا خداوند با وجوب نهی از منکر موجب اجباری بودن حجاب و سایر واجبات علنی میشود
ناشناس۱۱۳۰۹۲۱۱۳:۰۹:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۲
موافقت با دنیا معیار شما برای سنجیدن خوب یا بد است؟ چه معیار سخیفی! میلیارد نفر آدم توی چین و جاهای دیگه سوسک میخورن خب تو. هم برو بخور اگر معیار سنجش کارهات خدا نیست و نظر مردم جهانه خخخخ
ناشناس۱۱۳۱۰۰۰۱۳:۵۸:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اونوقت خدا این محدودیت های عجیب را فقط به مردم ایران تحمیل کرده ؟؟؟ چرا دیگر کشورهای مسلمان درگیر این گرفتاری ها نیستند
ناشناس۱۱۳۱۰۰۷۱۴:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
یه نگاه به اوضاع مملکت بکن ! کل دنیا بد و بدبخت هستند و ما خوب و رستگاریم ؟؟!! نکنه با این شرایط گل و بلبل انتظار داری کل دنیا ما را معیار و الگوی خودشون قرار بدن !
ناشناس۱۱۳۱۰۳۵۱۴:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
دوست عزیز در اون کشورها کسی مردم را مجبور به خوردن سوسک نکرده و امکان داره افرادی در اون کشورها اصلا سوسک نخورن مثل ما که تعداد زیادی اصلا کله پاچه نمی خورند موضوع اجباره .. موضوع تحمیل عقایدیه که در هیچ جای دنیا حتی کشورهای مسلمان وجود نداره
ناشناس۱۱۳۰۶۵۸۱۰:۱۴:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اینهمه به هم بافتی تا بگی بعد از ورود زنان به ورزشگاه و موتور سواری زنان نوبت حمله به قانون ماهواره است؟ کسی که با ماهواره داشتنتون کاری نداره دردتون چیه برید سراغ مرحله بعدی گام به گام تا فراگیر شدن فساد
ناشناس۱۱۳۰۶۷۲۱۰:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
خوب دارید حواس مردم رو از گرونی و ناکارآمدی دولت پرت میکنید تا ورود زنان به ورزشگاه بود مشغول اون بودید حالا که ورود زنان به ورزشگاه آزاد شده وارد بازی جدیدی شدید؟
ناشناس۱۱۳۰۹۲۳۱۳:۱۱:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
کار اصلاح طلب ها همینه عرضه کار که ندارن فقط خرابکاری میکنند دم انتخابات که میشه برای رای جمع کردن میرن دنبال این حرف ها
ناشناس۱۱۳۰۷۲۸۱۱:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
یه معضل دیگه که هیچ کس در موردش قلم فرسایی نمی کنه اینه که موضوعاتی را که در کل دنیا آزاد و اختیاریه هم ردیف کارهایی قرار می دن که که نه تنها در کل دنیا جرمه بلکه ذات بشر از اون متنفره مثلا بی حجابی را هم طراز بی عفتی و فحشا قرار می دن ! کل زنان دنیا حتی زنان کشورهای مسلمان که بی حجاب هستند بی عفت و فاحشه هستند ؟؟!!! این موضوع باعث بیشتر شدن زشتی بی حجابی نمی شه بلکه باعث کاهش یافتن و تخفیف در عمل زشت بی عفتی می شه چون هر عقل سلیمی می دونه نداشتن پوشش سر نشانه ی بی عفتی نیست
ناشناس۱۱۳۱۲۲۹۱۵:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
یکی از اقوام استاد دانشگاه هستند و تخصصشون تاریخ اسلام ازشون درباره حجاب اجباری در زمان پیامبر پرسیدم. سه سال آخر عمر ایشان، حجاب در مدینه اجباری بوده. یه پیشنهاد دارم: هموطنانی که حجاب سر نمی‌خوان و اعتقادات اسلامی‌ هم دارند، کمی فکر کنند که اگه خدا حجاب رو این‌جوری می‌خواد و این‌ها نمی‌خوان، آیا می‌تونند بگن ما بنده خداییم؟
ناشناس۱۱۳۱۸۱۶۲۱:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
تا 8 قرن بعد پیامبر هیچ صحبتی در مورد حجاب نبوده تحقیقات دوست شما صحت نداره در ضمن اگر حجاب این همه مهم و اجباریه چرا در دیگر کشورهای مسلمان اجباری نیست ؟؟؟ ما تنها کشور مسلمان جهانیم یا اسلام ما فرق داره ؟؟؟
ناشناس۱۱۳۱۸۲۰۲۱:۱۱:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
شما اول بگو خدا دقیقا در کجای قران حجاب را اجباری کرده ؟؟ حجاب فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه شده نه اجبار به همین دلیل در تمام کشورهای مسلمان فقط زنان مومن حجاب کامل دارند و برای مابقی اجباری نیست شما دارید سلیقه ی خود را به نام خدا به کل جامعه تحمیل می کنید که البته موفق نبوده
ناشناس۱۱۳۲۱۷۸۰۹:۰۸:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۳
جای جای قرآن از نهی از منکر صحبت شده و نهی از منکر یعنی اجبار
ناشناس۱۱۳۰۷۸۹۱۱:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
دوستان خواهشا اگر متن را نخوانده اید نظر نذارید
ناشناس۱۱۳۱۴۶۵۱۷:۰۶:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
همه مردم مجرم هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود
هموطن۱۱۳۱۶۰۵۱۸:۱۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
قانون باید مورد قبول اکثریت مردم کشور باشد واگر موضوعی هست که اکثریت آنرا قبول ندارند، یا باید همه پرسی شود یا تحقیق و پژوهش شود و در شرایط وضع موجود مورد بازنگری قرار گیرد و به روز رسانی شود. احترام به قانون را قانون نویسان باید حفظ کنند
مصطفی۱۱۳۳۲۷۹۰۳:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۴
مردم همه همینجوری اکثرا مجرم هستند دیگه قوانین هم نباشه هیچی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین