جزئیات حمله موشکی به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

گروه جهان الف،   3980721134 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش ایرانی در زمان حادثه پاسخ نداد که این خلاف عرف و تعهدات بین‌المللی است.

جزئیات حمله موشکی به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

به گزارش مهر، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان درخصوص حملات تروریستی به کشتی MT Sabiti تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و برخی ادعاها مبنی بر قصد کمک به این نفتکش در زمان حادثه، معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی موارد زیر را برای شفاف سازی حادثه و تنویر افکار عمومی اعلام کرد:

۱- کشتی MT Sabiti در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ در مسیر دریای مدیترانه در دو نوبت در ساعت های ۰۱:۳۰ و ۰۱:۵۰ GMT در دریای سرخ و در ۶۰ مایلی سواحل عربستان (بندر جده) از طریق اصابت احتمالاً دو فروند موشک مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد. در نتیجه این حمله، دو مخزن کشتی صدمه دیده، موجب خروج نفت خام به دریا می‌گردد و کشتی در شرایط نامتعادل قرار می‌گیرد.

۲- کشتی از طریق سه تجهیز ابتدا از ساعت ۰۵:۱۱ الی ۰۷:۲۰ GMT ‌بر روی کانال‌های MF، HF  و SAT-C و VHF برای ۱۶ مرتبه پیام اعلام اضطرار را مخابره می‌نماید. با توجه به عدم دریافت هرگونه پاسخ از مراکز نجات دریایی منطقه، مجدداً در ساعت ۰۸:۲۰ GMT از طریق ارسال ایمیل به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده، مصر و سودان اعلام می‌نماید که کشتی مورد حمله از سوی به احتمال قوی دو فروند موشک قرار گرفته و صدمه دیده است.

به علاوه، کشتی به سمت راست انحراف یافته است و بار آن در حال خروج به دریا است و از این رو درخواست کمک فوری کرده است. همچنین در ساعت ۰۵:۵۵ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی ‌بندرعباس، موضوع را از طریق تماس تلفنی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده اعلام می کند که پاسخ جده مبنی بر بزرگ‌نمایی شرکت ملی نفتکش ایران و عدم تأیید پیام اضطرار را دریافت می‌کند و قول بررسی و پاسخ مجدد داده می‌شود.

۳- در ساعت ۰۷:۳۰ GMT، ‌ مرکز هماهنگی نجات دریایی جده مجدداً اعلام بی‌اطلاعی می کند.

۴- در ساعت ۱۰:۰۰ دو فروند بالگرد، از روی ناو جنگی در نزدیکی کشتی به سوی آن به پرواز در آمده، و پس از انجام گشت، در ساعت ۱۰:۱۰ مجدداً به کشتی جنگی ملحق شده است.

۵- در این فاصله، از طرق متعدد از کشتی و مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، اطلاع‌رسانی لازم مطابق با مقررات بین‌المللی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده صورت می گیرد که متاسفانه، علی رغم تاکید مقررات بین‌المللی دریانوردی و نیاز کشتی به کمک مبرم جهت برقراری تعادل، هیچ گونه اقدامی در منطقه صورت نپذیرفته است.

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذی صلاح جمهوری اسلامی ایران، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بین‌المللی و همچنین اصول انسان دوستانه تلقی می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۰۱۱۸۱۹:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
غیرت نداره و ایرانی نیست کسی که با عربستان وحشی و غیرمتمدن وارد گفتگو و مذاکره بشه
ناشناس۱۱۳۰۱۴۴۱۹:۵۴:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
هیچ وقت در موقع عصبانی بودن تصمیم نگیرید
ناشناس۱۱۳۰۲۸۱۲۲:۲۱:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
عصبانیت و خشم با خشم از ویژگی‌های عقلا و غیرتمندان و شرافتمندان آزادگان است __________ مذاکره با آل سعود مثل مذاکره با آل یهود است ..
ناشناس۱۱۳۰۵۰۸۰۷:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
بهترین کار اینه که تکلیفمون را با خیلی از کشورها مشخص کرده و دنبال مذاکره هم نباشیم
ناشناس۱۱۳۰۵۳۴۰۸:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
مشکل این آل ها چیست ؟!
ناشناس۱۱۳۰۵۴۳۰۸:۲۹:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
ای بابا خرابترش نکنید دیگه! این ماجرا راه داره، های و هوی نداره! راهش همون اتفاقیه که قبلاً برای کشتی های عربستان و امارات افتاد، فقط اینبار باید آسیب موثر باشه ..
مهدیار۱۱۳۰۵۶۰۰۸:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
هر چند هر دو درجاتی از نامردی و توحش و کودک‌کشی را دارند، اما قابل مقایسه نیستند
ناشناس۱۱۳۰۱۴۶۱۹:۵۶:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
الان 1 - 1 شدیم . بهترین زمانه برای مذاکره . طرح امنیت و آرامش در هرمز و دریای سرخ .
ناشناس۱۱۳۰۴۱۵۰۳:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اگر منظورت اينه ايران تاسيسات ارامكو را به اتش كشيده وعربستان به نفتكش ايران حمله كرده بايد بگويم 1000_1بنفع ايران است.
ناشناس۱۱۳۰۱۵۱۲۰:۰۱:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
شاید کار زیر دریایی های اتمی اسرائیل بوده باشه
آریابان۱۱۳۰۶۸۵۱۰:۴۱:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۲
" در ساعت ۱۰:۰۰ دو فروند بالگرد، از روی ناو جنگی در نزدیکی کشتی به سوی آن به پرواز در آمد " ناو جنگی با پرچم کدوم کشور ؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۱۱۳۰۷۹۵۱۱:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
اژدر زیردریایی زیر کشتی می‌خوردها
ناشناس۱۱۳۰۱۵۹۲۰:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
به نظر من : وحشی باش و غیر متمدن باش ولی تورم 145 درصدی نداشته باش
ناشناس۱۱۳۰۲۹۷۲۲:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
این‌ها که گفتی لازم و ملزوم هم هستن ، نه در تضاد و تقابل با هم __________ مقصد آل‌سعود و آل‌یهود ..یکی است
ناشناس۱۱۳۰۴۸۴۰۷:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
برات متاسفم
عدالت۱۱۳۰۶۵۱۱۰:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۲
توم ایران بالای در سال 1397 (400)درصد شد.
ناشناس۱۱۳۰۱۶۴۲۰:۰۹:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
وقتی به سفارتشون حمله میشه و عکس پادشاهشون را پاره میکنند و به کشوری که در حال جنگیدن با آن هستند کمک مستشاری میکنیم انتظار دارید فرش قرمز برامون پهن کنند من نمیگم حق با کی هست اما این مواردی که نام بردم همگی باعث میشه که این موارد پیش بیاد.
ناشناس۱۱۳۰۴۳۶۰۶:۰۰:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
دوست عزیز چرا از سعودی حمایت می کنی؟ جنگ و مخاصمه همین هست و در جنگ که کسی نباید بیاد گله و ناله بکنه این وا دادنها نشانه ضعف هست قوی باید بود ما با عربستان در حال جنگ هستیم و زد و خورد هم دارد گرفتن سفارتشون هم داستان دارد و شما در جریانش نیستی تمام کارهای ایران بر اساس مصلحت نظام است ما در جنگ هستیم و به نظر من بهتره زودتر وارد حالت جنگ واقعی بشیم که بتونیم راحتتر عربستان را بزنیم و از این حالت عجیبی که کسی چیزی را بر عهده نمیگیره خارج بشیم از جنگ نترسید جنگ نعمت است کاملا با مذاکره با امریکا و عربستان مخالفم و ما نخواهیم گذاشت مذاکره ای بشود باید تا آخرین قطره خون جنگید
ناشناس۱۱۳۰۴۴۰۰۶:۱۳:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
البته که زدن کشتی ها خصوصا نفتکش ها، خیلی آسونه و شاید این اتفاق باعث بشه خیلی اتفاقی! برای بعضی از کشتی آنها اتفاقاتی پیش بیاد!!
ناشناس۱۱۳۰۴۴۱۰۶:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
وقتی زائران ما رو سنگ باران کردند شما کجا بودی؟ وقتی در منا 500 زائر ایرانی رو کشتند کجا بودی؟ حالا از طرفشون وکالت داری که سر سفارت خانه چانه زنی کنی؟ گرفتن سفارت خانه خیلی اقدام کوچکی بود باید چند هزارتا از این آل سعود کشته بشن تا حسابها پاک بشه
ناشناس۱۱۳۰۵۴۶۰۸:۳۴:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
سناریوی خود عربستان بود آقایان بنفش
ناشناس۱۱۳۰۵۶۸۰۸:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
نخیر انتظار این نیست و درست پس از شلیک موشک به کشتی تحت پرچم ایرانی درخواست مذاکره با عربستان از طرف وزیر خارجه را عین بی غیرتی میدانیم و نشان دادن درماندگی ایران را جنایت و خیانت میدانیم .
ناشناس۱۱۳۰۶۴۳۰۹:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
گویا فراموش کرده آید که سالهاست که ما در حال جنگ هستیم. آنها به متحدان و مواضع ما مستقیم حمله می کنند و ما کمک مستشاری و پشتیبانی می دهیم.
میلاد حمیدی۱۱۳۰۱۷۵۲۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
کار اسراییله تا از مذاکره عربستان با ایران جلوگیری کنه تا دو کشور مسلمان با هم پیمان نبندند. دقیقا شبیه حملات امریکن لیبرتی که با پوشش هواپیماهای مصری کلی سرباز آمریکایی رو نابود کردن تا آمریکا به مصر حمله کند.
ناشناس۱۱۳۰۱۷۹۲۰:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
چرا ؟
ناشناس۱۱۳۰۵۱۸۰۸:۰۶:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۲
پس ما هنوز هم داریم نفت صادر می کنیم .
ناشناس۱۱۳۰۱۳۹۱۹:۵۱:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
شیخ حسن گفته سرنخ هایی پیدا کرده
ناشناس۱۱۳۰۱۷۴۲۰:۱۴:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
به جای اینکه سرنخ ها رو به مردم خودمون بگه ، به عمران خان گفته ؟!
ناشناس۱۱۳۰۱۴۱۱۹:۵۲:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۱
پس اونا هم موشک دارن
ناشناس۱۱۳۰۱۹۱۲۰:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اینجوری باشه که خیلی بده
ناشناس۱۱۳۰۱۹۴۲۰:۳۳:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اونها یه دونه بزنند 10 تا میخورند
ناشناس۱۱۳۰۲۲۳۲۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
سال ۹۴ حدود ۴۵۰ حاجی ایرانی رو کشتن. چند تا عربستانی رو کشتیم؟
ناشناس۱۱۳۰۶۱۳۰۹:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
حالا از عربستان تنفر دارید به کنار ولی سال ۹۴ حادثه بود! دیگه بناید همه چیز رو قاطی کرد
ناشناس۱۱۳۰۷۰۸۱۰:۵۸:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
سال ۹۴ چند هزار حاجی در اثر ازدحام متاسفانه جان باختند که ۴۵۰ نفرشان ایرانی بود خودمان در سال ۲۰۰۰۰ کشته در جاده ها داریم که حداقل نیمی از این تعداد بخاطر کیفیت پایین خودرو جان باختند ‌.
ناشناس۱۱۳۰۲۴۷۲۱:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
فعلا دوتا زدن پس باوجود تو کارشناس نظامی20موشک بزن اگه نزدی دیگه قمپوز درنکن
ناشناس۱۱۳۰۱۴۷۱۹:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
ای کاش موشک اختراع نمیشد
ناشناس۱۱۳۰۱۵۲۲۰:۰۳:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اگه یکی بزنن 10 تا میخورن
ناشناس۱۱۳۰۱۶۸۲۰:۱۱:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
باید یه درس اساسی به سعودستان بدیم
رسول۱۱۳۰۱۷۶۲۰:۱۸:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
باید دید به چه زبانی درخواست کمک کردن چون قراره مجلس زبان انگلیسی رو منحل کنه !!!
ناشناس۱۱۳۰۵۶۹۰۸:۵۵:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۲
مرد حسابی زبان که مهم نیست. از سودان تقاضای کمک کردند!!! ضمنا عربستان و مصر که عربند نه انگلیسی!!! البته ممکن است این کشورها با توجه به ارباب انگلیسی بهتر از زبان ملتشان را بفهمند مثل بعضیهای وطنی!!!
ناشناس۱۱۳۰۲۳۶۲۱:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
طرفداران عربستان کم نیستند، از اربابشان یاد گرفتند که هواپیما مسافربری با کلی ذوق منفجر کنند.
ناشناس۱۱۳۰۴۳۳۰۵:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۲
تروریست های بزدل در منطقه به نفت کش ها حمله می کنند و مسئولیت قبول نمی کنند و بعد هم حملات خود را گردن ایران می اندازند جز بزدلی و ضعف چه چیزی را می رساند؟ اگر جرات داشتند و قدرت داشتند که حمله را بر عهده می گرفتند پس اینها همه نشانه ضعف دشمن است این زدن و مسئولیت بر عهده نگرفتن متاسفانه در منطقه توسط عربستان و امارات باب شده خدا تروریست جماعت را لعنت کنه
محسن۱۱۳۰۴۴۵۰۶:۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۲
احتمال زیاد کار اسرائیل یا عوامل آنهاست مگه به کشتی ژاپنی وقتی نخست وزیر ژاپن در دیدار با رهبر انقلاب بود حمله نکردند
مهدی۱۱۳۰۵۰۶۰۷:۴۸:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
بعدش چی شد کشتی چطور به وضعیت تعادل برگشت چقدر نفت در دریا ریخته شد اگر کمک لازم بود چطور بدون کمک مشکل حل شد؟
اكبر۱۱۳۰۵۲۴۰۸:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
همه ي اون ادعاها بايد در محاكم بين المللي مطرح و رسيدكي بشود اكر فايل حقوقي تشكيل نشد و وكيل مبرز در حقوق درياها بيكيري نكرد ، معلومه حرفهاتون خيلي مستند نيست. يعني مركز بندرعباس خواب تشريف داشته.
ناشناس۱۱۳۰۵۴۵۰۸:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۲
به سازمان ملل شکایت کنید
علی۱۱۳۰۵۸۶۰۹:۰۶:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۲
طبق این خبر از لحظه ای که به کشتی حمله شده تا زمانیکه کشتی درخواست کمک کرده ۴ ساعت فاصله وجود داره. یعنی ۴ ساعت در دریا چه کار میکردند؟
hamid۱۱۳۰۶۰۸۰۹:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۲
امام خميني فرمودند آل سعود از آمريكا هم بدتر است ، به قول اون ضرب المثل كه ميگه آزموده را آزمودن خطاست !!! كشور ما از ابتداي انقلاب و بلكه قبل از آن ، از حكومت كثيف آل خبيث سعود بارها دچار خسارت شده بخصوص كشتار حاجيان در دهه 60 و 90 و حمايت عربستان از تروريستهاي داعش ، لذا نبايد به اين كشور فضاي بازي داد ، من نميگم با عربستان سر جنگ داشته باشيم اما از موضع قدرت با اونها وارد بازي بشيم و همچنين نگذاريم از تشنج هاي منطقه اي آمريكا و صهيونيسم سود ببرند و لازمه كه شيعيان عربستان رو تقويت كنيم
ناشناس۱۱۳۰۶۷۰۱۰:۳۲:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۲
باز هم دشمن دوستان و خود کم بینانی که کرنش و .. در مقابل دشمن را ترجیح می دهند کامنت های زیادی گذاشته اند البته دشمنان داخلی ایران هنرشان فقط کامنت و از اینجور حرفهاست وگرنه هیچ غلطی نمی توانند بکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین