اعلام جزییات کشف میدان جدید گازی در ایران

گروه اقتصادی الف،   3980721095 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون توسعه شرکت ملی نفت از کشف میدان گازی جدید با ذخیره گاز درجای ١٩ هزار میلیارد فوت مکعب در جنوب استان فارس خبر داد.

امروز در مراسمی قرارداد‌های ۲ طرح اکتشافی «پانیذ» و «باشت» در وزارت نفت امضا شد و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این نشست از کشف جدید میدان گازی در استان فارس خبر داد.

این میدان گازی جدید با نام ارم نام‌گذاری شد و به حجم ذخایر درجای گاز کشور افزوده است.

سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درحاشیه مراسم امضا قراردهای برداشت و پردازش داده‌های لرزه‌نگاری برای پروژه‌های و باشت که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های فعال داخلی برگزار شد، اظهار کرد: بخش اکتشاف در ماموریت زاتی خود باید با توجهی به بودن یا نبودن هیدروکربن‌ها داشته باشد تا برای سایر بخش‌های فعال در حوزه نفت و گاز تعیین تکلیف کند؛ پایه ترین اطلاعات مورد نیاز ما با بحث ژئوفیزیک مرتبط است بنابراین لرزه‌نگاری‌های ۲ بعدی و ۳ بعدی باید در سراسر کشور برقرار شود.

او بیان کرد: ۱۴ پروژه اکتشافی برای کل کشور در نظر گرفته شده است که تا به امروز ۷ قرارداد از بین آن‌ها تعیین تکلیف شده است؛ مجموع این قراردادها ارزشی به مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان داشت همچنین طرح‌های در نظر گرفته شده پراکندگی خوبی در کل کشور دارند و حتی در محل‌هایی که تا به حال نیرو‌های اکتشافی ورود نکرده است به حوزه‌های رسوبی و زیر حوزه‌های رسوبی خواهیم پرداخت.

هندی با تاکید بر تعداد بالای قرارداد‌ها در تاریخ فعالیت شرکت ملی نفت ایران گفت: امضا این قراردادها نشان می‌دهد علی رغم تمام مشکلاتی که برای صنعت نفت وجود دارد؛ دشمنان می‌توانند شاهد باشند که صنعت نفت زنده و پویا فعالیت می‌کند برنامه ریزی روی دیتا‌ها و اطلاعات لرزه‌نگرای یک برنامه‌ریزی بلند مدت است و نشان از سرزندگی حوزه نفت ما دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: ما به استقبال تحریم و قطع ارباط با دنیا نمی‌رویم؛ ایران کشوری اهل تعامل است اما نمی‌توان انتظار داشت در مقابل تحریم‌ها دست تسلیم بالا بگیریم.

این عملیات‌ها و مدیریت اکتشاف در بخش‌های مختلف انجام می‌شود؛ تلاش کردیم تا مطالعه مشترک با شرکت‌های ایرانی انجام شود. تا زمانی که ارتباطات ما به طور مناسبی برقرار شود از شرکت‌های داخلی انتظار داریم منابع خود را تجهیز کدره و با ما همراهی کنند. تا به حال سابقه نداشته که با شرکت‌های ایرانی وارد مطالعه مشترکت اما در صدد انجام این کار هستیم.

او با اشاره به تغییر رویکردی که ازسال ۹۵ در حوزه اکتشافات صورت گرفت گفت: زمانی طول کشید تا این تغییرات اثرات خود را نشان دهد؛ تغییر از یک سازمان وظیفه‌ای به یک سازمان وظیفه محور رویکر مناسبی بود که آثار بسیارمناسبی به همراه داشت.

هندی بیان کرد: به عنوان یک شاخص میتوان به تعهد کشف شورای عالی اکتشاف به عنوان بالاتری مقام تصمیم گیری در صنعت نفت اشاره کرد؛ آخز شهریور در نیمه برنامه بودیم اما با کشف‌های اخیر در بحث هیدرو کربن‌های مایع و نفت به ۱۳۰ درصد از تکلیف کشف و ۱۷۰ درصد تکلیف حوزه گاز دست پیدا کرده‌ایم. اگر بر همین منوال پییش‌روی کنیم در سال آینده افزایش تکلیف و تعهد کشف را خواهیم داشت.

این عملیات‌ها و مدیریت اکتشاف در بخش‌های مختلف انجام می‌شود؛ تلاش کردیم تا مطالعه مشترک با شرکت‌های ایرانی انجام شود. تا زمانی که ارتباطات ما به طور مناسبی برقرار شود از شرکت‌های داخلی انتظار داریم منابع خود را تجهیز کدره و با ما همراهی کنند.

عایدی ۴۰ میلیارد دلاری برای کشور رقم خورد

در ادامه مراسم رضا دهقان معاون مدیر عامل شرکت نفت بیان کرد: کشور ما یکی از بزرگترین میادین گازی و نفتی جهان را دارد و خوشبختانه امروز در زمینه اکتشاف هم به خودکفایی خوبی دست پیدا کرده‌ایم؛ میدان گازی جدید در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد و از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازند‌های گنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ کیلومتر و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده، تشکیل شده است.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: پس از چندین سال تلاش‌های مجدانه کارشناسان مدیریت اکتشاف، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم مورد تایید واقع شده و به منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی پروژه‌های لرزه‌نگاری، ثقل و مغناطیس‌سنجی در ناحیه اجرا و در نهایت اقدام به علامت‌گذاری محل چاه شد.

وی ادامه داد: عملیات ساخت جاده دسترسی به طول شش کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه انجام و سپس عملیات حفاری در تیرماه ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارون، گچ و ماسه سنگ در عمق ۴۶۳۲ متری به اتمام رسید.

دهقان با بیان اینکه "پس از اخذ و تفسیر نمونه‌های پتروفیزیکی و انجام لایه‌آزمایی وجود گاز طبیعی در سازند‌های مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد"، گفت: براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخزن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال و عایدی ۴۰ میلیارد دلاری را برای کشور به همراه خواهد داشت؛  این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است.

وی افزود: نتایج آزمایشات نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه‌ای پی آی ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ پی پی ام و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی، سبک و شیرین با درجه‌ای پی آی معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۴۵ پی پی ام است که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: همجواری میدان ارم با میادین گازی شانول و هما در نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و وجود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید این میدان و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان مورد توجه قرار گیرد که از این مقدار گاز قبلا به میزان ۳۶۰۰ میلیارد فوت مکعب در قالب میدان گازی باغون اعلام کشف شده بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین