اردوغان مغرور و خشکاندن چشمه صلح / از متهم شدن ترکیه به حمایت از داعش تا حمله به سوریه ...

حمید احمدی، کارشناس بین الملل،   3980720096 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اردوغان مغرور و خشکاندن چشمه صلح / از متهم شدن ترکیه به حمایت از داعش تا حمله به سوریه ...

ترکیه به شمال سوریه حمله نظامی کرده و اعلام کرده است تا عمق سی کیلومتری سوریه پیش خواهد رفت و نام عملیات را هم «چشمه صلح» گذاشته است و البته معلوم نیست صلح برای چه کسی؟!

تردیدی نیست که ترکیه اصلی ترین منبع، عامل و پشتیبان بحران داخلی سوریه و پس از آن گسترش آن در عراق و قدرت گیری برق آسای داعش بوده است؛ آرزوی اردوغان سرنگونی بشار اسد در یکسال بود و پیروزی و فتح دمشق را بسیار نزدیک می دید و بارها مغرورانه از آن صحبت می کرد؛ بشار اسد و دمشق به پشتوانه حمایت های ایران دوام آورد، و ترکیه در حال تبدیل شدن به بزرگترین بازنده بحران سوریه و عراق بود. در لبه بین تثبیت شکست مفتضحانه در بحران سوریه، ناگهان جهان شاهد کودتایی در ژوییه ۲۰۱۶ بر علیه اردوغان شد، حمایت تمام قد ایران در شب کودتا، اتفاقی تاریخی در روابط بین دو کشور را به ثبت رساند؛ اردوغان به بهانه کودتا، مخالفان داخلی را پاکسازی و به تدریج و طی حدود دو سال، سیستمی اقتدارگرا بر محور خودش در ترکیه برقرار کرد، و در همان ایام، بحران در روابط با روسیه را تا قطع کامل روابط و تحریم های مسکو تجربه کرد و ناگهان در دسامبر ۲۰۱۶ خبر توافق پوتین و اردوغان برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در آستانه منتشر شد.
ایران در توافق اولیه برای شکلگیری آن نقشی نداشت ولی به حضور ایران نیاز بود، تهران به اولین نشست وزرای خارجه سه کشور در ۲۰ دسامبر همان سال دعوت شد؛ این نشست دقیقا یک روز بعد از ترور سفیر روسیه در آنکارا، در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد و به همین دلیل نام «روند آستانه» به خود گرفت.

صورت جدید مذاکرات صلح سوریه را می توان موفق ترین سازوکار برای حل و فصل بحران این کشور دانست؛ پیش از آن چندین شکل مختلف به محک آزمایش گذاشته شد: مذاکرات ژنو، نشست ریاض، گروه دوستان سوریه و ...؛ که هیچ کدام توفیقی در دستیابی به پیشرفت ملموس برای کاهش و توقف بحران در این کشور نداشت اما «روند آستانه»، یک سال پس از شکلگیری حمایت سازمان ملل را جلب و تاثیرش در کاهش بحران در سوریه مورد تأیید این سازمان و جامعه بین المللی قرار گرفت و در کمتر از دو سال، منجر به حصول توافق بر سر آتش بس سراسری و تعیین چهار منطقه کاهش تنش در این کشور و انجام مذاکرات دولت با مخالفان و حتی پیشرفت هایی در تبادل اسرا و زندانیان و تدوین قانون اساسی این کشور شد.

اردوغان از بازیگر شکست خورده در بحران سوریه و به لطف روابط با روسیه و ایران، در قامت «ضامن صلح» ظاهر شد و نه تنها برچسب های اولیه حمایت ترکیه از داعش و پایگاه های آموزشی این گروه تروریستی در خاک ترکیه و گسیل نیروهای آموزش دیده از سراسر جهان به مناطق مختلف سوریه و عراق را از اذهان پاک‌ کرد بلکه خود را به سرعت به یکی از ارکان صلح و پایان داعش در عراق و سوریه تبدیل کرد.

ترکیه بعنوان ناظر صلح سوریه (در چارچوب روند آستانه که تاکنون ۱۳ دور آن برگزار شده است) عملیات نظامی علیه سوریه را به بهانه کنترل بحران کردی در مناطق مرزی خود، آغاز کرده است و بر آن اصرار دارد. ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ با روسیه به توافقی برای ایجاد منطقه حائل در ادلب و در آگوست ۲۰۱۹ توافقی مشابه با آمریکا برای شمال سوریه دست یافت که مورد دوم را اقدام پیش دستانه ترکیه برای اشغال شمال سوریه دانسته اند.

این سوال قطعا باید مورد تحلیل قرار گیرد که چرا ترکیه که به لطف مذاکرات روند آستانه توانسته بود از بحران سوریه جان سالم به در ببرد ( توجه باید کرد که هیچ یک دیگر از حامیان گروه های تروریستی فعال در سوریه و عراق مانند عربستان، آمریکا و دیگر کشورهای منطقه با این دو کشور همجواری جغرافیایی نداشتند و از این رو ترکیه که میزبان کانال های انتقال نیروهای تروریستی به عراق و سوریه بود، آسیب پذیری بیشتری از این بحران و شکست احتمالی می داشت) و برای حدود سه سال خود را بعنوان ضامن صلح سوریه معرفی کرده بود، نتوانست در ادامه نیز خود را پایبند به این مذاکرات باقی بگذارد و آغازگر فصل جدیدی از تنش در بحران سوریه شد که می تواند به قیمت فروپاشی روند آستانه و شاید بازگشت بحران به سوریه بیانجامد؟

آیا روند آستانه دارای ظرفیت کافی برای ورود به بحران جدید را دارد و ترکیه تن به بازگشت به روند آستانه برای حل و فصل موضوع تجاوز نظامی به شمال سوریه خواهد داد؟ و اصولاً چرا روند آستانه و دو کشور دیگر آن نتوانستند مانع اقدام آنکارا شوند؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۹۴۹۱۱۰:۳۳:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
باید قبول کرد اردوغان رویای احیای امپراطوری عثمانی را در سر دارد و اکراد و پارسیان را مانع تحقق این رویای خود میداند
سعید قاسمی۱۱۲۹۷۲۹۱۴:۲۱:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
عجب.. در همان جمله اول نویسنده می گوید معلوم نیست صلح برای چه کسی!! یعنی حتی به خودش زحمت نداده بیانیه طرف اصلی (ترکیه) را مرور کنه و اگر با آن مخالف است آن را نقد کنه! وظیفه نویسنده است که بیانیه های مجامع حقوق بشری (مبنی بر پاکسازی روستاهای غیرکردزبان) و اقلیت‌های دینی (آرامی‌های ساکن در شمال سوریه) را بخواند و مطلب درست و حسابی تحویل ملت دهد. متاسفم واقعا. فضا شده کلیشه های تکراری .. بابا کمی به فضای واقعیت نزدیک بشید ببینید کردهای ترکیه (ولی نه همه آنها) چرا و چگونه با ترکیه همکلام هستند که تروریسم ی پ گ بر ضد کردها است.
ناشناس۱۱۲۹۹۵۹۱۶:۵۵:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
این نژاد پرست .. باید محاکمه شود
ناشناس۱۱۳۰۲۴۰۲۱:۴۳:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
پارسیان!
ناشناس۱۱۲۹۵۱۰۱۰:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
تجاوز ترکیه به سوریه با تجاوز عربستان به یمن چه فرقی می کند؟ اردوغان با بن سلمان چه فرقی می کند؟ همه متجاوزین محکوم به شکست و بدنامی ابدی هستند.
ناشناس۱۱۲۹۶۹۱۱۳:۵۰:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
فرقش اینه که یمنی ها کسی از مردم را نمی کشند ولی پژاک و پ ک ک منتظرند سرایرانی ها راببرند البته حساب کرد باغیرت و نجیب و بی گناه که همیشه مورد حمله ترکیه و بعث و قربانی ساده لوحی حزب های کردنما است جداست
ناشناس۱۱۲۹۵۱۱۱۰:۵۹:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اردوغان به دنبال پاکسازی نژادی کردهاست
ناشناس۱۱۲۹۵۲۰۱۱:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۲۱
چند صد کیلومتر با سوریه دارد که آنور مرز شاخه های پ ک ک دارند با حمایت آمریکا و اسرائیل حکومت می کنند سه میلیون آواره سوری در ترکیه هستند که خیلی از آنها از دست کردها به ترکیه رفته اند و شهرهای آنها الان بنام کرد نشین معرفی می شود با این حال جنگ محکوم است ولی قضیه نباید سیاه و سفید شود
ناشناس۱۱۳۰۰۹۱۱۸:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
مشخص است که دیدگاهتان تعصبی است . می فرمایید سه میلیون سوری در ترکیه هستند . میشه بفرمایید چرا در ترکیه هستند . چرا پنج میلیون سوری آواره بیابان هستند . لطف کنید برگردید به پنج سال پیش . ببینید دشمن اصلی بشار اسد چه کسی بود. چه کسی بود که می گفت اسد دیکتاتور است و باید برود . چه کسی بود که حامی اصلی گروههای تروریستی مانند جیش الاسلام بود . چه کسی بود بیشترین حمایت را نسبت به مخالفان دولت سوریه داشت . چه کسی بود با همراهی عربستان اینها را تغذیه مالی می کرد . نفت عراق را داعش به چه کسی رایگان می فروخت . فقط وقتی دید با حمایت ایران و روسیه دولت سوریه فنا شدنی نیست . از عقایدش به ظاهر عقب نشینی کرد . همان موقعی که این بزرگوار این گروهها را پرورش می داد همین کردها از دولت سوریه حمایت کردند و بیشترین مبارزه با داعش را نیز همین کردها در این منطقه انجام دادند .
ناشناس۱۱۲۹۵۲۱۱۱:۰۴:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اردوغان با انديشه نئو عثماني در فكر احياي امپراطوري عثماني است. مورد بعدي اين است كه قدرت اردوغان در تركيه رو به افول است و اين در انتخابات شهرداري استانبول مسجل بود . او با اين تجاوز ميخواهد باز در قدرت بماند .
ناشناس۱۱۲۹۵۴۹۱۱:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
دوستان اگر مطبوعات ان دوره را نگاه کنید متوجه میشوید که اکثر داعشی ها از طریق ترکیه وارد سوریه میشدند و حتی در ترکیه به مدتی کوتاه آموزش داده میشدن و بعد به سوریه وارد میشدن و دولت های عربی هم مخارج را میدادن حال ادعای ترکیه برای مبارزه با داعش فقط بهانه است چون داعش دست پرورده خودشان بوده و فقط بهانه برای حمله به کرد ها بوده و اردوغان دروغگو که اعتبارش در ترکیه کم شده برای جمع آوری آرای ناسیونالیست های ترک و تثبیت جایگاه خود دست به چنین جنایتی دست زده
ناشناس۱۱۲۹۵۵۷۱۱:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۱
بیشترین جنایات علیه بشریت در این منطقه را ترکیه انجام داده کشتن چند میلیونی ارمنی و کرد و یونانی و الان هم باز همان .. خود را به معرض نمایش می گذارند..
ناشناس۱۱۲۹۵۶۳۱۱:۵۴:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲۱
ترکیه ضامن صلح است یعنی بدون اراده ترکیه صلح ممکن نیست. ترکیه هم یک کشور مثل ایران و روسیه است و برای خوشایند این و آن دست از منافع ملی اش بر نمی دارد مخصوصا تضمینی نیست که یکی مثل شما بهانه دیگری مثل برخورد با کودتاگران پیدا نکند. کودتاچی خیانتکار را باید له کرد
ناشناس۱۱۲۹۵۶۹۱۲:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
برای ترکیه سوریه مهم تر است و یا یک پارچگی ترکیه؟ در صورت استقلال کردستان سوریه که هدف نهایی فرماندهان کرد تحت حمایت آمریکا است، و یک پارچه شدن آنها با اکراد عراق، بهم ریزی کامل مناطق کرد نشین ترکیه حتمی است. پس پیش گیری در داخل سوریه بهتر از در گیری آتی در داخل ترکیه است.
ناشناس۱۱۲۹۸۱۴۱۵:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
عجب
ناشناس۱۱۳۰۰۲۸۱۷:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
الان کردستان عراق خودمختار شده کردستان ایران به هم ریخته؟ ترکیه اگر کمتر به کردها ظلم کنه مشکلش حل میشه ضمنا حمایت ترکیه از داعش و مخالفتش با دولت قانونی سوریه در چند سال گذشته رو چطور تحمل کنیم؟ برای خوشایند آمریکا هواپیمای روس رو سرنگون کرد ، اونو چی بگیم؟ همین الان با اسرائیل که دشمن ایران و سوریه ست روابط دیپلماتیک داره، اونو چه کنیم؟ اردوغان صداقت ندارد.
ناشناس۱۱۲۹۵۷۲۱۲:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
وقتی قرار می شود امنیت منطقه را خود کشورهای منطقه تامین کنند همین می شود هر کشوری برای خود امنیت کل منطقه را بهم می زند عربستان از یک سو، .. ترکیه از طرف دیگر ظاهرا همان خارجی ها باید بیایند امنیت منطقه را تامین کنند
ناشناس۱۱۲۹۶۱۱۱۲:۵۴:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۱
اردوغان پدر معنوی داعش است باید اخلاق و رفتار صلح آمیز را از جمهوری اسلامی ایران بیاموزد که باعزت و شرافت از مردم سوریه دفاع کرد. و علیه داعش مبارزه کرد. درود بر سردار قاسم سلیمانی . اردوغان خود داعش را بوجود آورد.
ناشناس۱۱۲۹۶۱۹۱۳:۰۰:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
ترکیه در طول تاریخ جنایات متعددی انجام داده پاکسازی قومی ارمنی ها و کردها و یونانی ها را در کارنامه دارد لذا خوی این دوستان همین است تعداد کشته های نژادی و .. که کرده اند از میلیون بیشتر است میلیوها زن کودک را از بین برده اند
ناشناس۱۱۲۹۷۱۷۱۴:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۱
داعش را ترکیه راه انداخت هزینه را کشورهای عربی دادند
ناشناس۱۱۲۹۷۲۶۱۴:۱۹:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۱
چقدر تروریستهای پ ک ک دایه دارند بیخود نیست .. میخوان اعلام استقلال کنند
ناشناس۱۱۲۹۸۸۵۱۶:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
ترکیه در همان باتلاقی افتاد که عربستان در یمن افتاد
ناشناس۱۱۳۰۱۸۷۲۰:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۱
استقلال کردستان سوریه برای ترکها بسیار خطرناک است . ترکیه برخلاف ایران یک کشور چند قومیتی نیست، بلکه ترکان عثمانی فقط در آن حضور دارند و ۲۰ میلیون کرد را به رسمیت نمی شناسند ، عثمانی ها حتی آذری زبانها مثل صفویان و قاجارها را هم در حد خود نمی دانستند. اما مشکل بزرگ ترکیه شروع جنگ نیست بلکه پایان آن خواهد بود. همیشه شروع جنگ آسان ولی پایانش کابوس است. شاید جمهوری اسلامی بهترین سیاست را دارد که شروع کننده هیچ جنگی نیست و نخواهد بود و دفاع فعال را در دستور کار خود دارد.
ناشناس۱۱۳۰۲۰۴۲۰:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۱
ترکیه آشکارا در زمان اردوغان رفتار آرام و ثبات تصمیم گیری نداشته و روحیه توسعه طلبی ناسیونالیستی را ازخود نشان داده. تجربه گذشته نشان میدهد چنین مدیرانی در کشورهای منطقه شرکای خوبی در همکاریهای استراتژیک نمیشوند و ممکن است تصمیمات هیجانی (یا برنامه ریزی شده از خارج) این کشورها یک شبه منطقه را به آتش بکشد.
ناشناس۱۱۳۰۲۶۸۲۲:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۱
خیلی شبیه دیکتاتورهایی شده که به آخر خط رسیدند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین