بهترین خوراکی برای زائرین پیاده اربعین چیست؟

گروه سلامت الف،   3980719014

یک متخصص تغذیه با اشاره به نوشیدن مایعات کافی به ارائه نکاتی در خصوص غذای مصرفی در اربعین حسینی پرداخت.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی (ع) و روانه شدن میلیون‌ها عاشق به سرزمین عراق برای زیارت عتبات عالیات با توجه به اینکه عزاداران سرور و سالار شهیدان اقدام به پیاده روی مسیر نجف تا کربلا می‌کنند یکی از نکات مهم رعایت بهداشت مواد غذایی در این ایام است.

در مسیر راهپیمایی بزرگ اجتماع عزارادان حسینی، مواکب و محل‌های بسیاری آماده پذیرایی و خدمت رسانی به این سیل عظیم هستند؛ اما نکته مهم در این مواکب بهداشت است، همچنین زائرین در طول مسیر باید به تغذیه خود توجه کافی نموده تا بتوانند مسیر این راهپیمایی را بدون هیچ مشکلی و با بالاترین درجه از معنویات سپری کنند.

عدم ابتلا به مسمومیت با رعایت موارد بهداشتی

مجید حاجی فرجی، متخصص تغذیه در خصوص موارد بهداشتی که در طول مسیر راهپیمایی اربعین زائرین باید به آن توجه نموده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مسائل مهم در این راهپیمایی تغذیه است و با توجه به شرایط جوی کشور عراق که گرم است زائرین همواره باید در نوشیدن مایعات و آب کافی بکوشند تا در طول مسیر دچار کم آبی نشوند.

این متخصص تغذیه با اشاره به استفاده زائرین از آب‌های معدنی اظهار داشت: به دلیل انتقال آلودگی‌های میکروبی، عفونی وانگلی که به راحتی از طریق آب و شربت‌های خنک قابل انتقال است؛ زائرین باید از مصرف این مایعات خودداری کرده و تا حد ممکن از آب‌های معدنی استفاده کنند. گفتنی است هر گونه آلودگی میکروبی می‌تواند فرد را دچار مسمومیت کند.

وی در ادامه بیان کرد: در طول این مسیر موکب‌های مختلفی آماده پذیرایی از زائرین هستند، اما طبعا بیشتر غذاها با فرهنگ‌های مختلفی تهیه شده اند و امکانات تهیه این غذاها ممکن است بسته به شرایط موجود کم یا زیاد باشد؛ بنابراین به دلیل اطلاع نداشتن زائرین از شرایط تهیه طبخ غذا بهتر است که زائرین برای دریافت غذا به موکب‌هایی که موارد بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود مراجعه کنند.

غذاهای سرخ کرده کمتر مصرف شوند

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه زائرین از مصرف غذاهای سرخ کرده و پر نمک خودداری کنند بیان کرد: امکان مسمومیت برای سالمندان و کودکان بیش از بقیه زائرین است؛ بنابراین این افراد همواره باید به تغذیه خود دقت بیشتری داشته باشند، همچنین افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند از مصرف غذاهای سرخ کردنی که بیشتر مواقع به نمک آغشته هستند خودداری کنند.

وی در خصوص تغذیه بیماران خاص نیز چنین گفت: بیماران دیابتی و افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند حتما قبل از سفر باید با پزشک خود مشورت کرده و در طول سفر داروهای خود را همراه داشته باشند؛ به خصوص افراد دیابتی که نیاز به تزریق انسولین دارند اقدام به نگهداری انسولین در جای خنک کنند.

نیاز به آموزش کافی در طبخ غذا

حاجی فرجی با اشاره به اینکه آموزش کافی به افرادی که اقدام به پخت غذا در مواکب می‌کنند وجود ندار، د گفت: در تمامی موارد این امکان وجود ندارد که یک سرآشپز اقدام به طبخ غذا کند بنابراین آموزش‌های کافی در این زمینه بسیار لازم است، به خصوص به هنگام پخت گوشت و مرغ که احتمال ورود آلودگی و مسمویت بالایی دارد.

این متخصص تغذیه در آخر با اشاره به اینکه در طول مسیر زائرین همواره از غذاهای سبک و کم حجم مصرف کنند اظهار داشت: زائرین همواره باید جهت جلوگیری از گرمازدگی مایعات کافی بنوشند به خصوص گروه‌های آسیب پذیر که شامل بانوان باردار، کودکان و سالمندان است؛ گفتنی است همراه داشتن الکترولیت‌ها (آب و مقداری نمک) برای افرادی که به فشار خون مبتلا نیستند جهت جلوگیری از اختلالات الکترولیتی و گرمازدگی بسیار موثر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین