از زرنگی های خیابانی تا فرار مالیاتی ؛ کار خودشونه یا کار خودمون؟

محمدصادق کلبادی،   3980718112 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
از زرنگی های خیابانی تا فرار مالیاتی ؛ کار خودشونه یا کار خودمون؟

برای انجام کاری راهی یکی از ادارات شدم، کمی دور بود اما در محدوده طرح نبود پس تصمیم گرفتم تا جایی را با اتومبیل شخصی بروم و ادامه مسیر را با تاکسی . به دنبال جای پارک بودم و از شانسم مقابل مغازه ای جای خالی پیدا کردم.  درحال پارک کردن بودم که مغازه دار نعره کشان مقابلم ایستاد که اینجا پارک نکن! گفتم مگر خیابان هم جزء مشاعات مغازه است ؟ چیزی نگفت و با یک سبد پلاستیکی آمد و آنجا را قرق کرد!

ناخودآگاه یاد شهرک باستی هیلز لواسان و زمین خواری های رایج و شایع افتادم هرچند مقیاس این دو اتفاق متفاوت است اما تصاحب و غصب زمین چه بخاطر زور زیاد و چه از روی قدرت ثروت، هردو مصداق یک عمل است، فقط هرکس به اندازه وسع و توانش! .

احتمالا اگر پای حرفهای مغازه دار می نشستم از زمین خواران و رانت خواران کلی گلایه و شکوه می کرد! اما باز حق تصاحب خیابان را به خودش می داد.

پس به ناچار چند خیابان آن طرف‌تر اتومبیلم را پارک کردم. سوار تاکسی که شدم راننده گفت پول خورد ندارم، من هم چیزی جز یک اسکناس ده تومانی همراه نداشتم، راننده عصبی شد و با خلقی تنگ مرا پیاده کرد! .

من که از روز قبل منتظر کج‌خلقی کارمندان اداره بودم و پاس دادنم به این اتاق و آن ساختمان و فلان اداره و بهانه برای کپی مدارک و منگنه و... سعی کردم خونسردی خودم را حفظ کنم، پس پیاده به راهم ادامه دادم.

از قضا تا به آن اداره و اتاق فردی که کارمند و مسول انجام کارم بود رسیدم دیدم مشغول خوردن میان وعده اش است و با لقمه نان و پنیری که گوشه لپ اش بود به من گفت: مدارکت را بده. گفتم خدارو شکر کار تمام است اما گفت کسی که باید امضاء نهایی را بکند طبقه سوم است.

به طبقه سوم رفتم مسول امضا نبود پرس وجو کردم که کجا است تا امضاء کند و کارم تمام شود، درنهایت پس از کلی انتظار و پیغام، آقا تشریف آورد و با تندخویی گفت: برای یک امضا مرا مجبور کردی چهار طبقه پایین بیایم ؟

پرسیدم مگر شما مسول این بخش نیستید و کارتان چیز دیگریست و حقوق آخر ماه شما بابت انجام کار دیگری به شما داده می‌شود؟ از اینها گذشته اتاق شما که اینجاست، ساختمان هم که آسانسور دارد! توقع چنین پاسخی را نداشت و با همان لحن تند گفت اصلا نباید کارت را انجام بدهم تا ... با همه اینها کار من آنجا تمام شد، اما در طول راه در این فکر بودم که بارها راننده ها و کارمندانی را دیده‌ام که از چوب لای چرخ گذاشتن‌ها و بد خلقی یکدیگر شکایت می‌کنند اما به واقع هر کدام برای خودشان حق کج خلقی و آزار دیگری را قائلند!

سوار اتومبیلم که شدم دیدم به سختی روشن می‌شود پس به نزدیکترین مکانیکی رفتم. در تعمیرگاه با مکانیک صحبت می‌کردیم که سفره دلش را بازکرد و از پزشکی گلایه ‌کرد که بجای یک درمان ساده، برای مادرش جراحی تجویز کرده بود .

حرف‌هایش که تمام شد گفت باطری ماشینت را باید تعویض کنی و چندصد هزار تومان هزینه‌اش است. من هم پرداخت کردم و رفتم. چند خیابان آن طرف‌تر دباره ماشین خاموش کرد.  به سختی اتومبیلم را به مکانیکی دیگری رساندم . مکانیک گفت مشکل از استوپر است! نیازی به تعویض باطری نبود! برایم عجیب بود مکانیک قبلی خودش از آن پزشکی که برای درامد بیشتر جراحی تجویز کرده بود شکایت داشت و نفرینش می‌کرد اما خودش همان کار را به شکلی دیگر انجام می‌داد!


خورشید رو به غروب بود و من هم خسته، گفتم به پیرایشگاهی بروم و دستی به سرو رویم بکشم. جوان پیرایشگر که دست به قیچی شد شروع کرد از همه جا صحبت کردن، از سیاست و اقتصاد تا فرهنگ! لابه لای حرف‌هایش ناسزا گویان از آقازاده‌ها و رانت خواری‌ها و پارتی بازی‌های برخی افراد و مسولان شکایت می‌کرد که تلفن همراهش زنگ خورد. بعد از کمی صحبت کردن گوشی را قطع کرد و لبخند زنان گفت مالیات 100 میلیونی را کردم 10 میلیون؛ آشنا داشتم!

در آینه کمی به خودم خیره شدم و سکوت کردم. شب که به منزل رسیدم تلویزیون خبری را از وزیر اقتصاد نقل کرد که می‌گفت : سالانه حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ایران داریم!

کمی حساب و کتاب کردم دیدم از بودجه کل کشور، 35 درصد حاصل از درآمد فروش نفت است و حدود 53 درصد درآمد حاصل از مالیات ها که از این مقدار 12 هزار میلیارد سهم مالیات حقوق و دست مزدهاست ، که قاعدتا تمام و کمال از کارمندان کسر می‌شود و 9 هزار میلیارد مربوط می‌شود به گروه مشاغل و شرکت ها مثل پزشکان، هتل داران، طلا فروشان، آرایشگران و...که اتفاقا درامد بسیار بیشتری از کارمندان دارند.

کمی اعداد و ارقام زیاد شد اما این را هم باید اضافه کنم که سهم مشاغل از مجموع گردش مالی در اقتصاد ایران 36 درصد است که با چهار عمل اصلی ریاضیات می‌شود فهمید حدود 70 هزار میلیارد است اما در عمل فقط 6 درصد آن اخذ می‌شود که همین مقدار را هم با لطایف الحیل و فرار مالیاتی به کمتر می‌رسانند.

از این حساب و کتاب‌ها سرم سوت کشید و تمام اتفاقات آن روز را در ذهنم مرور و با خبرها مقایسه می‌کردم. یاد عبارتی از دیپلمات مشهور فرانسوی ، گوبینو، افتادم که در کتاب خلقیات ما ایرانیان محمدعلی جمال زاده آمده بود. شاید مطرح کردنش برای بسیاری خوشایند نباشد و حس ناسیونالیستی برخی را تحریک کند یا به غرب‌زدگی و خود فراموشی از ارزش‌های فرهنگ خودی متهم شوم .

گوبینو که یک بار از سال 1855 تا 1858 و بار دیگر از سال 1861 تا 1862 در ایران بود حدود 160 سال پیش در بخشی از کتاب« سه سال در ایران» می نویسد :« فکر و ذکر هر ایرانی فقط متوجه این است که کاری را که وظیفه اوست انجام ندهد، ارباب مواجب گماشته خود را نمی‌دهد و نوکرها تا بتوانند ارباب خود را سرکیسه می‌کنند. دولت یا اصلا حقوق به مستخدمین خود نمی‌دهد یا وقتی هم می‌دهد کاغذ و سند می‌سپارد و مستخدمین هم تمام سعی و کوششان در راه دزدیدن مال دولت و اختلاس است! ...عجیب است که این اوضاع دلپسند آنان است و تمام افراد هرکس به سهم خود از آن بهره مند و برخوردار است...» هرچه می‌خواهم این عبارات را تلطیف کنم نمی‌توانم و عجیب است که پس از حدود 2 قرن چنین خصایصی بیش و کم در میان ما وجود دارد. یعنی همه این‌ها کار خودشونه یا کار خودمون؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۷۷۵۴۰۷:۲۹:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۲۰
الناس علی دین ملوکهم!
ناشناس۱۱۲۷۸۸۶۰۹:۳۵:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۰
حاکمان برآمده از درون همین جامعه اند با همین فرهنگ ها و خصلت ها رشد کرده اند و اتفاقا آنها هم قبل مسولیت تجربه زیست مشابه ما داشتند یک شبه پس از مسول شدن که انسان تغییر نمیکند. تغییر باید از یک جایی اغاز شود ولی ما مردم همیشه منتظر تغییر از دیگری هستیم یا تغییر ساختار یا تغییر بقیه افراد وگرنه ما که خوبیم و هرخطایی کنیم حق مسلم ماست !
ناشناس۱۱۲۸۵۷۱۱۵:۰۰:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۰
کاملا در اشتباهید تمامی مسئولین اصلی کشور برآمده از دهه اول انقلاب هستند..
ناشناس۱۱۲۷۸۹۳۰۹:۳۸:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
قبول کنید پدران درست ما را تربیت نکردند این هم ریشه در جهل دوره طاغوت و قجر دارد با صد سال و دویست سال درست نمی شود کاش کسی پیدا می شد از مهد کودک و دبستان بچه ها را درست می کرد ولی چه فایده پدران و مادرانی که حلال و حرام را بعضی قاطی کرده اند را چه کنیم
ناشناس۱۱۲۸۳۵۲۱۳:۲۱:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۰
حال و هوای جامعه ایجاب می کند که فرزندانمان را پاستوریزه بار نیاوریم مثلا در صف نانی که همه زرنگ و کلک تشریف دارند چگونه فرزندی که این چیز ها را یاد نگرفته موفق به اخذ نان خواهد شد خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
ناشناس۱۱۲۷۹۴۴۱۰:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۰
اگر بطور شفاف و با مدرک مشخص شود که مالیات کجا مصرف می شود، همه آن را پرداخت می کنند. اگر مالیاتی که من میدهم حیف و میل شده و یا قسمت و یا تمام آن صرف پرداخت حقوق های نجومی و یا اختلاس شود، چرا باید مالیات بدهم. همه از کشورهای خارجی توسعه یافته و خوش حسابی مردم این کشورها برای پرداخت مالیات صحبت می کنند. اما هیچکس نمی گوید که در این کشورها ریز هزینه کرد مالیات بصورت شفاف در اختیار و دید همه مردم قرار دارد.
ناشناس۱۱۲۸۰۸۷۱۱:۲۰:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۲۰
خدا رو شکر که این ملوک هستند که خودتان را پشت سر آنها پنهان کنید فکر میکنید اگر شما رو جزء ملوک بکنند بهتر عمل میکنید برادر من! فعلا دستت به قدرت نرسیده و زورت کمه! در کل، جامعه سازی پیش از خودسازی بی معنیه از ماست که بر ماست
حامد99۱۱۲۸۲۷۰۱۲:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۰
اگر اجازه بدید صد در صد با نویسنده مخالفم و معتقدم کار کاره خودشونه. اما چرا؟ در هر سیستم و نظامی مردم اون جامعه با توجه به قیدی که مجموعه قوانین و ضوابط اون جامعه بر آنها تحمیل میکنه منافع خودشون رو حداکثر میکنن. پس کوچکترین شکی به خودتون راه ندید که اگر یک سوئدی یا ژاپنی در کشور ما زندگی بکنه دقیقا همین کاری رو انجام میده که ایرانیان مقیم داخل کشور انجام می دهند و بر عکس یک ایرانی ساکن نروژ نیز طبق قوانین و ضوابط جامعه نروژ عمل میکنه. قوانین و ساختارهای سیاسی، اجتماعی، قضایی و حتی فرهنگی جامعه هم تحت کنترل مجموعه کوچکی به نام حکومته یا به اصطلاح خودشون و نه خودمون. با یک مثال ساده و قابل فهم برای عامه حرفم رو به پایان میرسونم، من مالیات نمیدم چون این پول صرف زیرساخت های مملکت نمیشه و یک سوئدی مالیات میده چون مطمئنه که صرف اختلاس و بریز و بپاش مسئولین نمیشه.
ناشناس۱۱۲۷۷۷۴۰۷:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۰
بخش مهمی از این مطلب متاسفانه درسته یکیش خود من که کارمو درست انجام نمیدم ولی تمام عالم رو مقصر میدونم
ناشناس۱۱۲۷۷۷۶۰۷:۵۹:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۰
اینجا درست بشو نيست.
ناشناس۱۱۲۷۷۸۵۰۸:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
شور بختانه در فرهنگ ایرانی کارهای خلاف و تقلب را زرنگی !! بحساب می آوریم. !؟
ناشناس۱۱۲۷۸۸۰۰۹:۳۴:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
ژاپنی ها زرنگی شان در اینست که مصرف کننده در دنیای کالا بدنبال کالای ساخت ژاپن می گردد.
ناشناس۱۱۲۷۷۹۵۰۸:۲۰:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۲۰
افراد در حالی غر می زنند دیگران کارشان را درست انجام نمی دهند که خودشان کارشان را درست انجام نمی دهند.
omid۱۱۲۷۸۰۸۰۸:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۰
نویسنده محترم خیلی خوب است که به این آگاهی رسیده اید که خودشون همان خودمون هستیم ولی چقدر حاضرید برای برخورد قانونی همین تخلفات پای کار باشید و پی گیری کنید؟آن مغازه دار آن قسمت از خیابان که جلوی مغازه اش هست را ملک خود می داند ولی آیا شما حاضرید ابتدا با فرهنگ سازی و اگر نشد از طریق قانونی جلوی همین تعدی به حق خودتان بایستید؟آیا حاضرید وقت بگذارید و با شکایت به دایره سد معبر شهرداری به این مغازه دار بفهمانید حق این کار را ندارد؟آیا اگر مامور شهرداری هم به وظیفه اش عمل نکرد و جلوی این کار مغازه دار را نگرفت آیا حاضرید و یا اصولا اطلاع دارید که چگونه می توان از طریق قانون پیگیر تخلف این مامور شهر داری شد؟ نکته اینجاست که واقعا آن مغازه دار آن قسمت از خیابان را که جلوی مغازه اش است را ملک طلق خود میداند آیا شما بعنوان یک شهروند حاضرید چند روز یا چند ماه پیگیری کنید که همین یک فقره بی قانونی درست شود؟ و اما درباره مالیات،مملکتی که (لااقل تاامروز) با پول نفت اداره میشده دولت هم نیاز به پول مالیات مردم نداشته است و از طرفی وظایفی مثل همین جلو گیری از سد معبر مغازه داری که مثال زدین را بدرستی انجام نداده است اصولا چرا دولت مالیات میگیرد و مردم باید مالیات بدهند؟جواب این است دولت برای ارائه خدمات عمومی مالیات میگیرد ووقتی دولت این خدمات را بدرستی ارائه نمی دهد مردم هم از پرداخت مالیات فرار میکنند و این میشود یک دور باطل که نتیجه این است که میبینیم،بهر حال این خومون هستیم که باید مطالبه گر باشیم و اگر نشد از طرق قانونی پیگیری کنیم تا جلوی همین تخلفات به ظاهر کوچک گرفته شود.
ناشناس۱۱۲۷۸۱۳۰۸:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۰
در ژاپن خانمی جوان شیک و پیک آشغال های آنسوی خیابان جلو مغازه اش را تمیز میکرد نمی گفت این کار شهرداری است و منتظر نماند تا کارگر و مامور شهرداری بیاید . در کشورهای پیشرفته همه در انجام امور بیش از مسئولیتشان لازم شود کار می کنند. در ایران بیشتر زیر کار در رو هستند با فرار از مسئولیت های قانونی و تقصیرها را گردن دیگران انداختن.
ققنوس۱۱۲۷۸۲۱۰۸:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۲۰
آقاي نويسنده هرچقدر هم كه روضه بخواني بدان كه .. با این اوضاع اقتصادي و كسب و كار همه به دنبال كمتر دادن ماليات هستن پس لطفا دوباره مردم و رفتار خلقي ايرانيان را مقصر ندان!!!!!!!
ناظر بيطرف۱۱۲۷۸۲۴۰۸:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲۰
دلايل: ١) آموزش ناكافي به مردم از جزييات شفاف مصرف درآمدهاي مالياتي براي خود مردم نظير: تحصيل رايگان، خدمات بهداشت و درمان و بيمه كار آمد و مفيد و .. ٢) عدم شفافيت دولت ها در مصرف درآمدهاي مالياتي كه همواره باعث بي اعتمادي بوده است. ٣) برخورد ضعيف و بدون تبعيض قوه قضاييه - بدون استثنا و بدون جانبداري از گروهي خاص- نسبت به كساني كه ماليات نمي پردازند: از وزير و وكيل و پزشك و كارخانه دار و طلافروش و مداح و خلاصه همه صنوف
ناشناس۱۱۲۷۸۲۹۰۸:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲۰
گوبینیو در دوره قاجار بود و ما هم مشابه آن دوران شدیم!!
ناشناس۱۱۲۷۸۶۶۰۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۰
فرهنگ ساری باید از مدارس شروع بشه که متاسفانه معلمان بدتر از همه هستن روزی برای بردن بچه خواهرم که سال اول ابتدایی بود به مدرسه رفتم در حیاط مدرسه دانش اموزا مشغول ورزش بودن معلم در گوشه ای نظارگر دوتا اقا هم بالای پله ایستاده بودن بعدا فهمیدم یکی ناظمه یکی هم معاون محو تماشای فوتبال تعداد حدود 20دانش اموز شدم تا توپی پاره ودر محیطی بسار کوچک من فکر کردم ان دو نفر هم اولیای دانش اموز هستن گفتم چرا اعتراض نمیکنید به این شرایط اون یکی که ناظم بود گفت مشکل چیه؟ گفتم یک محیط نامناسب و کوچیکه محوطه پر بتن و چال و جوله توپ هم که پاره نمیبینی گفت مگه شرایط اقتصادی رو نمیبینی میدونستم ادامه بدم کاره جرو بحث و دعوا خواهد رسید به طرف معلم ورزش رفتم گفتم اقا وجدان تون اجازه میده بچه خودت با این شرایط ورزش کنه گفت من بچه ام رو اینجا ثبت نام نمیکنم از در اومدم بیرون یاد قانون اساسی افتادم اموزش و پروش تا دوره متوسطه رایگان اما موقع ثبت نام چنان پولی از ملت میگیرن اخرش طلب کار هم هستن و اینه شرایط موجود و انتظار داریم اون بچه بزرگ شده قانون مند باشه زرنگ بازی در نیاره؟
ناشناس۱۱۲۷۸۶۷۰۹:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۰
بايد از خودمون شروع كنيم. ماشين رو كجا پارك ميكنيم؟ صف رو دور ميزنيم؟ ورود ممنوع رو چون خيابونا خلوته ناديده ميگيريم؟ چراغ قرمز رو رد ميكينم؟ دوبله پارك ميكنيم؟ پوست بيسكويت تو خيابون ميريزيم؟
ناشناس۱۱۲۷۹۶۷۱۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۰
پیرایشگری که 100 میلیون مالیات براش اومده کجا هست؟
000۱۱۲۸۱۱۶۱۱:۳۳:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۰
باور كنيد مالياتها در بسياري موارد ظامانه است و يه جورايي اخاذي است
ناشناس۱۱۲۸۱۵۲۱۱:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۰
حرف نویسنده کاملا درست است و حتی شاید اوضاع به مراتب از این هم بدتر باشد راه حل هم مشخص است : اگر مجریان قانون, به شدت و بدون تبعیض با مجرمین و مخلان نظم و قانون, برخورد کنند اوضاع درست میشود هرچند وقتی در جامعه ای اکثریت بی قانون باشند حتی مجریان قانون هم نمیتوانند کاری از پیش ببرند مگر از مشت آهنین استفاده کنند و البته روی خوده مجریان قانون هم باید نظارت باشد.
نخود هر آش !!!۱۱۲۸۲۶۰۱۲:۴۳:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۰
ميگم اي كاش آن قدر كه فراريان مالياتي زبل و زرنگ بودند ،مامورين مالياتي زبل تر و زرنگتر! ... چي برادر ؟ !! ... ببخشيد ! مي بينم يك مامور مالياتي باحالت تغيّر و نهيب ميگه : آخه تو سر پيازي يا ته پياز !! ... نه قربونتم ! نه سر پياز م نه ته پياز !! .. اما مي دانم كه اگر مالياتها درست جمع آوري بشه ، اگه فرار مالياتي نباشه نه تنها براي من بلكه براي همه نفوس اين مملكت خوب ميشه !! ... حتي براي آن فرّار ِ مالياتي !! ... مگه نه ؟!!!!
ناشناس۱۱۲۸۳۵۵۱۳:۲۲:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۲۰
و خداوند زرنگی را آفرید
ناشناس۱۱۲۸۴۱۷۱۳:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۲۰
فرهنگ خودبخود و تنها با آموزش درست نمیشود. پشتوانه آموزش باید قوانین و مقررات با ضمانت اجرا و مجموعه ای از تشویق ها و تنبیه ها باشد. در تمام موارد فوق فقدان مقررات و فقدان ضمانت اجرایی واضح است. کاسبی که خیابان را قرق میکند جریمه میشود؟ راننده ای که مسافر را مسئول پول خرد میداند و اورا پیاده میکند ارزیابی میشود؟ پزشک یا تعمیرکاری که تشخیص اشتباه میدهد چه کسی به او مجوز داده و چرا رد صلاحیت و مجوزش باطل نمیشود؟ چرا دروغ در کشور ما جرم به حساب نیامده و مجازات آن تعیین نشده است. فقدان قانون یا اجرای قانون با مماشات و رودربایسی و ملاحظه نتیجه ای جز بینظمی ندارد. نشان آن این است که همان اروپایی در ایران مثل ایرانی میشود و همین ایرانی در اروپا مثل اروپایی و یا بهتر از او عمل میکند. ایجاد نظم هزینه هایی دارد که رجال کشور ما حاضر به پرداخت آن نیستند یا درکی از نحوه ایجاد و حفظ آن ندارند. پس کاره خودمونه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین