دکتر مصطفی سالاری در دیدار با سفیر افغانستان: تأمین اجتماعی آماده انتقال تجربیات و همکاری فنی با افغانستان است/ از ظرفیت‌های قانونی برای پوشش بیشتر اتباع خارجی استفاده می‌کنیم /

گروه اجتماعی الف،   3980717154
تأمین اجتماعی آماده انتقال تجربیات و همکاری  فنی با افغانستان است/ از ظرفیت‌های قانونی برای پوشش بیشتر اتباع خارجی استفاده می‌کنیم /

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تعداد بیمه شدگان تبعه کشور افغانستان نسبت به جمعیتی که مقیم و شاغل در ایران هستند، بسیار کم است و برای خدمت رسانی به این عزیزان برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب با همکاری سایر نهادها و سفارت افغانستان پیگیری می‌شود.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در دیدار با سفیر افغانستان در ایران اظهار داشت: براساس قانون تأمین اجتماعی امکان ارائه خدمات این سازمان به اتباع خارجی وجود دارد و درحال حاضر تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی مقیم کشور از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند که اکثریت آنان نیز اتباع کشور افغانستان هستند.

وی تسهیل دریافت مجوز اقامت و اشتغال اتباع افغانستان را منجر به فراهم شدن امکان خدمت رسانی سازمان تأمین اجتماعی به آنان دانست و گفت: با توجه به فراهم شدن شرایط مناسب‌تر برای انجام این کارها که در کشور انجام شده است، امیدواریم در آینده تعداد بیشتری از اتباع افغانستان بتوانند از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

سالاری با بیان اینکه مطابق با قانون تأمین اجتماعی کارفرمایان مکلف به بیمه کردن کارگران خود نزد این سازمان هستند، گفت: اتباع افغانستان بایستی حقوق قانونی خود را از کارفرمایان مطالبه کنند و از طریق مجاری قانونی در هنگام اشتغال تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه انواع بیمه‌های اختیاری نیز توسط سازمان تأمین اجتماعی برای متقاضیان پیش‌بینی شده است، گفت: اتباع افغانستان نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: برای توسعه خدمات به اتباع افغانستان از ظرفیت‌های قانونی نهایت استفاده خواهد شد و برای انعقاد توافق‌نامه، اختصاص شعب ویژه و همکاری با سایر دستگاه‌ها نیز آمادگی داریم.

دکتر سالاری همچنین از پیشنهاد سفیر افغانستان برای تبادل تجربیات و همکاری در زمینه توسعه خدمات بیمه‌های اجتماعی در کشور افغانستان نیز استقبال کرد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی دارای 65 سال سابقه فعالیت و ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی در کشور ایران است و هر زمان که دولت افغانستان تصمیم به توسعه خدمات بیمه‌های اجتماعی در این کشور داشته باشد، آماده انتقال تجربیات و همکاری فنی در این زمینه خواهیم بود.

اظهار رضایت سفیر افغانستان از شرایط برابر بیمه اتباع این کشور با مردم ایران

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران نیز در این جلسه گفت: امروز در یکی از سازمان‌های مهم کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم و می‌توانیم از تجربیات این سازمان برای آینده افغانستان استفاده کنیم.

وی افزود: بیمه برای مهاجرین افغان مقیم ایران مسئله مهمی است و در جلسات و دیدارهایی که داریم از ما می‌خواهند که شرایط استفاده از خدمات بیمه را تسهیل کنیم.

عبدالغفور لیوال با بیان اینکه عدم استفاده از پوشش بیمه‌ای منجر به آسیب‌پذیری مهاجران شده است، اظهار داشت: بسیاری از مهاجران افغانستانی امکان قانونی استفاده از خدمات سازمان تأمین اجتماعی را دارند و نیازمند اطلاع رسانی بیشتر هستیم تا این افراد از حقوق قانونی خود در زمینه بهره‌مندی از خدمات تأمین اجتماعی و مزایای برخورداری از این خدمات مطلع شوند.

وی ادامه داد: محدودیت‌های مربوط به دریافت مجوز اشتغال و تردد در ایران در بسیاری از موارد منجر به ایجاد مشکلاتی برای اتباع افغانستان می‌شود. اتباع افغانستان برای دریافت مجوز اشتغال در برخی از مشاغل تولیدی، تجارت و صنایع کوچک محدودیت‌هایی دارند که با همکاری دستگاه‌های مختلف اقداماتی برای کاهش این محدودیت‌ها درحال انجام است تا امکان اشتغال قانون‌مند اتباع افغانستان فراهم شود.

لیوال با تأکید بر احترام شهروندان افغانستان به قوانین و مقررات حاکم بر کشور ایران، گفت: افزایش امکان تردد اتباع افغانستان در مناطق مختلف ایران نیز موضوع مهمی است و نقش اساسی در سامان‌دهی به اشتغال قانون‌مند آنان دارد و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: هرچه شرایط اشتغال و فعالیت قانون‌مند اتباع افغانستان سهل‌تر و آسان‌تر شود، امکان استفاده آنان از خدمات تأمین اجتماعی و پرداخت هزینه‌های بیمه به این سازمان نیز بیشتر می‌شود و از طرف دیگر از آسیب‌های اجتماعی که اتباع افغانستان با آن مواجه هستند نیز کاهش می‌یابد.

سفیر افغانستان در ایران از شرایط برابر اتباع این کشور با مردم ایران در برخورداری از خدمات سازمان تأمین اجتماعی اظهار رضایت کرد و گفت: ما با مهاجران افغانستانی در ارتباط هستیم و تلاش می‌کنیم که مزایای استفاده از بیمه تأمین اجتماعی را برای آنان توضیح دهیم و امیدواریم با کاهش محدودیت‌های مربوط به کار و تردد آنان در ایران، امکان استفاده تعداد بیشتری از آنان از خدمات تأمین اجتماعی فراهم شود.

عبدالغفور لیوال خواستار تسهیل شرایط استفاده آن دسته از اتباع افغانستان که صورت شخصی و بدون کارفرما در ایران مشغول به کار هستند، شد و گفت: دانشجویان افغانستان که در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند نیز از اقشاری هستند که می‌توانیم سازوکاری برای استفاده آنان از خدمات تأمین اجتماعی فراهم کنیم.

مهرداد قریب، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی مطابق با قانون خدماتی مشابه به اتباع خارجی ارائه می‌دهد و تفاوتی بین آنان با سایر بیمه شدگان وجود ندارد.

وی افزود: اتباع خارجی علاوه بر بیمه اجباری می‌توانند از بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد نیز استفاده کنند و آماده ارائه خدمات به اتباع خارجی از جمله اتباع کشور افغانستان هستیم.

قریب با بیان اینکه نرخ حق بیمه برای تمامی بیمه شدگان تأمین اجتماعی از جمله اتباع خارجی برابر با 30 درصد حقوق و دستمزد آنان است که 23 درصد آن توسط کارفرما و 7 درصد نیز توسط بیمه شده پرداخت می‌شود. افرادی که به صورت مستقل و بدون کارفرما مشغول به کار هستند نیز می‌توانند با پرداخت حق بیمه کامل از خدمات این سازمان استفاده کنند.

وی افزود: دولت ایران حمایت‌هایی را برای برخی از اقشار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی درنظر گرفته است و در صورتی که دولت افغانستان تصمیمی در این زمینه داشته باشد، ما در سازمان تأمین اجتماعی آماده همکاری هستیم.

 قائم موهبتی، معاون امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی تنها نهادی است که خدمات بیمه اجباری را برای نیروی کار در ایران اجرا می‌کند و کارفرمایان مکلف هستند که کارگران خود اعم از اتباع ایرانی یا خارجی را نزد این سازمان بیمه کنند.

وی افزود: اتباع خارجی که در ایران مشغول به کار هستند بایستی از حقوق قانونی خود مطلع باشند و از مسیر قانونی مجوزهای لازم را برای اشتغال دریافت کنند تا امکان ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به آنان فراهم شود.

موهبتی با اشاره به خدمات ویژه سازمان تأمین اجتماعی به زنان خانه‌دار گفت: امکان ارائه این نوع از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی به زنان خانه‌دار تبعه افغانستان نیز بایستی بررسی شود و در صورت وجود محمل قانونی این دسته از اتباع افغانستان نیز از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

دکتراحمدرضا خزاعی، مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در ایران می‌توانند از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بدون هیچ تفاوتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه توسعه خدمات به اتباع خارجی و از جمله اتباع افغانستان مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: با تشکیل اداره کل اتباع در سازمان تأمین اجتماعی، تعداد اتباع خارجی بیمه شده این سازمان از 5 هزار نفر در سال94 به بیش از 96 هزار نفر رسیده است که حدود 90 درصد آنان اتباع کشور افغانستان هستند.

وی با بیان اینکه تعداد اتباع افغانستانی ساکن و شاغل در ایران بسیار بیشتر از تعدادی است که تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، گفت: امیدواریم با تسهیل صدور مجوز اقامت، اشتغال و تردد اتباع افغانستان که با همکاری وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور درحال پیگیری و انجام است، امکان افزایش تعداد اتباع افغانستانی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی افزایش یابد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین