آیا ترامپ بر سر اسرای داعش با اردوغان معامله کرده است؟

گروه جهان الف،   3980716127 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به اخبار منتشر شده، آمریکا در مقابل چراغ سبز خود برای انجام عملیات محدود توسط نیروهای ارتش ترکیه در بخش هایی از شرق فرات، مسئولیت زندانیان داعشی را به ترکیه خواهد سپرد.

آیا ترامپ بر سر اسرای داعش با اردوغان معامله کرده است؟

بیانیه کاخ سفید که بعد از مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا منتشر شده و در پی این بیانیه نیروهای آمریکایی از مناطق مرزی در سرکانی و گری سپی در شمال سوریه عقب نشینی کردند، به یک موضوع دیگر نیز پرداخته است که کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته ولی اهمیت بسیاری در روند پیش رو خواهد داشت و آن هم وضعیت زندانیان داعش و خانواده های آنها در کمپ های شمال سوریه است.

مسئله حضور اسیران داعشی، سرنوشت آنان و خانواده های داعشی در کمپ های شمال سوریه یکی از فاکتورهای به شدت تاثیر گذار در روند دوران "پسا-داعش" است که تمام جهانیان را به خود درگیر کرده است. حضور تروریست های بعضاً خطرناکی که اقدام به سر بریدن و جرایم علیه بشریت کرده اند با ملیت های مختلف از جمله کشورهای مختلف اروپایی، آلمانی و فرانسوی یکی از گره های کوری است که دوران پس از داعش در شمال سوریه با آن روبه رو شده است. از یک طرف کشورهایی که ملیت این تروریست ها متعلق به آنان بوده تمایلی برای بازگرداندن آنان به کشور خود و مجازات طبق قوانین جزایی رایج در کشور خود را ندارند و از طرف دیگر شرایط برای برپایی دادگاه بین المللی در سوریه و زیرساخت های لازم برای اعمال مجازات علیه این تروریست ها وجود ندارد. این وضعیت این تروریست های خطرناک را به یک بمب ساعتی تبدیل می کند که می توانند یک خطر بالقوه برای تمام جهان به حساب آیند. به خصوص با آغاز عملیات گسترده ارتش ترکیه در مناطق شرق فرات و توجه نیروهای محلی به دفاع از مواضع خود در برابر این حملات باعث تضعیف تدابیر امنیتی در کمپ ها و زندان های داعش شده و زمینه را برای فعالیت پنهانی تروریست های داعشی در زندان فراهم خواهد کرد.

حال با در نظر گرفتن این موضوع و اخباری که از سوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، چنین به نظر می رسد که اردوغان و ترامپ در تماس تلفنی که با یکدیگر داشته اند دست به یک معامله زده اند. معامله ای که در آن آمریکا در مقابل چراغ سبز خود برای انجام عملیات محدود توسط نیروهای ارتش ترکیه در بخش هایی از شرق فرات، مسئولیت زندانیان داعشی به ترکیه سپرده خواهد شد. عملیاتی که دونالد ترامپ برای اردوغان مرز و محدوده تعیین کرده و تهدیدی که شب گذشته ترامپ در پیام توئیتری خود علیه اقتصاد ترکیه مطرح کرد نیز دقیقاً از همین موضوع نشات می گیرد. اشاره ترامپ به این که "اگر ترکیه از حد خود بیشتر حرکت کند، اقتصاد ترکیه را نابود می کنم" نشان می دهد که روی کاغذ مرزها و محدوده ها کاملا روشن شده است.

با توجه به این تحولات این سوال پیش می آید که با سپردن کمپ ها و زندانیان داعشی به ترکیه نیروهای مسلح ترکیه تا کدام منطقه پیش خواهند رفت تا مسئولیت این کمپ ها و زندانیان را برعهده بگیرند؟

با نگاه به نقشه کمپ های داعش در شمال سوریه سه کمپ مهم در منطقه شمال به چشم می خورد. الهول در حسکه، عین عیسی در نزدیکی گری سپی و روژ در دریک. بیش از 10 هزار خانواده داعشی در این کمپ ها زندگی می کنند. سپردن مسئولیت و سرنوشت این ها به ترکیه به معنی سپردن این مناطق به نیروهای ارتش ترکیه است. از همین رو نقشه حمله احتمالی ارتش ترکیه را نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی این کمپ ها می توان ترسیم کرد.

معامله خطرناکی که اردوغان تنها برای پاکسازی منطقه مرزی خود از حضور نیروهای کرد YPG و ارتش دموکراتیک سوریه انجام داده است محرک های بسیار مهلکی را حمل می کند که می تواند امنیت تمام منطقه را یک بار دیگر تحت تاثیر قرار دهد. مسئولیت خطرناکی که اردوغان در مقابل ورود نظامی به سوریه پذیرفته است می تواند به سازماندهی دوباره داعش و آغاز دوباره فعالیت این گروه تروریستی منجر شود.

*کردپرس

دیدگاه کاربران

علی 671۱۱۲۴۱۴۱۱۵:۴۶:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
تمام مردان داعشی را اعدام کنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین