چراغ سبز ترامپ به اردوغان و حمله به کردهای سوریه/ آیا آمریکا به کردها از پشت خنجر زد؟

گروه جهان الف،   3980716101 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ارتش ترکیه بعد از خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، عملیات نظامی در شرق فرات را آغاز کرد. خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بعد از تماس تلفنی دونالد ترامپ و اردوغان رخ داد و همین امر به این پرسش دامن زده است که آیا ترامپ باز هم به یکی دیگر از متحداش خیانت کرده است؟!

چراغ سبز ترامپ به اردوغان و حمله به کردهای سوریه/ آیا آمریکا به کردها از پشت خنجر زد؟

به گزارش الف، بعد از خروج نیروهای آمریکا، ترکیه با تجاوز نظامی به خاک سوریه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در استان حسکه و شبه نظامیان کرد وابسته به نظامیان یگان مدافع خلق را مورد حمله قرار داده است.

خروج نیروهای آمریکا از سوریه مبتنی بر راهبرد دونالد ترامپ است که از زمان رقابت های انتخاباتی وعده آن را داده بود. ترامپ چندان تمایلی به نقش آفرینی واشنگتن در درگیری های منطقه خاورمیانه ندارد و  معتقد است آمریکا گرفتاری باتلاقی شده که هزینه 7 تریلیون دلاری به همراه داشته است.

دونالد ترامپ در توییتر اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده که آمریکا از جنگ های مضحک و بی پایان در منطقه خاورمیانه که بدلیل مسائل قبیله ای رخ داده خارج شود.

 ترامپ در ادامه می نویسد: اروپا و کشورهای ترکیه، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها باید وضعیت را حل کنند.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بعد از تماس تلفنی دونالد ترامپ و اردوغان روی می دهد. دونالد ترامپ بعد از انتقادات فزاینده داخلی، تهدید کرد اگر اردوغان خارج از توافقات انجام شده اقدامی انجام دهد مبادرت به نابودی اقتصادی ترکیه خواهد کرد. اما به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران برخلاف هشدارهای توییتری، خروج نیروهای آمریکایی و ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه محصول تبانی دو طرف یعنی رئیس جمهور ترکیه و آمریکا بوده است.

بیشتر بخوانید:

حمله ترکیه به مواضع یگان‌های کرد در شمال سوریه

ترامپ به اردوغان: نباید به هیچ سرباز آمریکایی آسیبی برسد وگرنه مشکل بزرگی رخ می‌دهد

ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه حاکی از افزایش تحقق راهبرد اردوغان برای سرکوب کردها و تلاش آن ها برای آزادی عمل بیشتر در شمال سوریه است. آنکارا در پی ایجاد یک منطقه حائل به عمق 30 کیلومتر در سوریه است تا اینگونه هم آورگان سوری را در آن جای دهد، هم در مذاکرات آینده سوریه قدرت بازی بیشتر و نقش تعیین کنندگی بهتری داشته باشد.

 در حال حاضر کردهای سوریه خود را به چشم بازیچه دست آمریکا می بیند. اگر چه آنها قبلاً حدود 15 کیلومتر از مرز ترکیه عقب نشینی کرده بودند اما آنها در این وضعیت بین بی اعتمادی به آمریکا که عملاً آنها را تنها گذاشته و خوی توسعه طلبی اردوغان گرفتار شده اند. کینو جبرئیل، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه این اقدام ترامپ را به مثابه خنجر زدن از پشت دانسته است.

 با توجه به وضعیتی که در حال حاضر بوجود آمده بهترین تصمیم برای کردها تلاش برای کسب توافق با بشار اسد و دولت مرکزی است تا اینگونه بتوانند توسعه طلبی ترکیه را در خاک سوریه متوقف کنند.

در این بین اگر چه برخی خبرها از توافق ضمنی اردوغان با پوتین نیز سخن گفته اند اما فعلاً نمی توان با قاطعیت در این باره صحبت کرد.

در اولین واکنش دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به احتمال شروع عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفته بود مسکو امیدوار است ترکیه در همه شرایط به تمامیت ارضی سوریه پایبند باشد.

وزارت خارجه ایران نیز در یک موضع گیری با نامشروع خواندن حضور نظامیان آمریکایی در سوریه اعلام کرد«اخبار نگران کننده از احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه را از نزدیک دنبال کرده و معتقد است چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هر گونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است».

بیشتر بخوانید:

هشدار فیصل المقداد: ترکیه خودش را در مهلکه گرفتار نکند

رهبران کنگره آمریکا عقب نشینی نیروها از سوریه را محکوم کردند

برخی بر این اعتقادند رئیس جمهور آمریکا بدلیل احتمال تشدید تنش ها در داخل بر سر موضوع استیضاح در پی تمرکز بیشتر بر سیاست داخلی است و هم اینکه به وعده انتخاباتی خود برای خروج نیروهای نظامی از منطقه عمل کرده است اما اما تصمیم دونالد ترامپ موجب انتقادات بسیاری در آمریکا از جانب دو حزب جمهوری خواه و دموکرات شده است.

میچ مک کانل، سناتور ایالت کنتاکی و رهبر جمهوری خواهان عقب نشینی سریع از سوریه را به سود ایران، روسیه و همچنین سوریه دانسته است. لیندسی گراهام نیز از ترامپ تقاضا کرده از تصمیم فاجعه بار خود عقب نشینی کند. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نیز عنوان کرده آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی برای متحدانش نیست و تصمیمات دونالد ترامپ ثبات سیاسی در خاورمیانه را با چالش مواجه کرده است.

در حال حاضر تجاوز نظامی و حملات هوایی ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه تازه آغاز شده و مشخص نیست اردوغان تا چه میزان قصد دارد پیشروی کند اما بدون شک توافقات با ترامپ و نوع مواجه و واکنش کشورهای ایران و روسیه و شخص بشار اسد در این ماجرا بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۴۰۳۵۱۴:۲۹:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ترکیه زمان داعش هم نفت سوریه را به تاراج برد.
ناشناس۱۱۲۴۱۴۹۱۵:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
آمریکا هم نفت خاورمیانه را به غارت میبرد, این به اون در.
ناشناس۱۱۲۴۰۶۲۱۴:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
خنجر از پشت واضح تر از این؟!
ناشناس۱۱۲۶۵۵۸۱۷:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۱۸
روسیه و اونایی که اونجا بودن حالا جلو ترکیه وایستند
ناشناس۱۱۲۴۰۹۱۱۵:۰۸:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اشتباه بزرگ و نابخشودنی است آگر نفهمیم که اردوغان و ترامپ دو جسم در یک روح در مقابل انقلاب ایران میباشند. اصلأ حزب اردوغان از روز اول بوسیله اتاق فرمان برای مبارزه با انقلاب ایران شکل گرفت. آیا این تجارب گذشته به ماها این درس را نباید بدهد، پس این هم یک بازی دیگر که تودهنی محکمتری خواهند خورد.انشاا..
علی 671۱۱۲۴۱۰۰۱۵:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
کردها و ترک ها خودشان با هم مسئله را حل می کنند و ایران به عنوان میانجی می تواند کمک کند و در جنگ بین آنها دخا لتی نخواهد داشت .
ناشناس۱۱۲۴۱۵۱۱۵:۵۴:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
هر کشوری به آمریکا اعتماد کرد اگر نفت نداشت, تبدیل به نوکر آمریکا شد و یا در صورت داشتن نفت, با خیانت و کودتا و شورش و بلوا و تجزیه و جنگ روبرو گشت
ناشناس۱۱۲۴۳۳۵۱۹:۲۶:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
راه حل ساده هست نیرو های دموکراتیک (به اصطلاح) پرچم تجزیه طلبی رو پایین بکشن و اسلحه ها رو تحویل بشار اسد بدن ، ترکیه هم میره پی کارش
ناشناس۱۱۲۵۴۷۴۱۷:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
در دنیای سیاست تنها چیزی که معنا ندارد تعهد و مودت است رابطه بر اساس منافع است ولاغیر
ناشناس۱۱۲۵۷۲۱۲۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۱۷
وقتی داشتند همکاری آمریکا رو می کردند فکر نکردند که ..؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین