بی‌بی‌سی: ایران یک‌میلیون و 300 هزار «برده» دارد!

گروه جهان الف،   3980716007 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته بی‌بی‌سی فارسی گزارشی درباره برده‌داری مدرن پخش کرد و مدعی شد ایران حدود یک‌میلیون و 300 هزار برده مدرن دارد. بعد هم موضوع را ربط داد به مدافعان حرم و قالیبافی کودکان ایرانی و ازدواج نوجوانان!

فارس نوشت: گزارش بی‌بی‌سی به بهانه انتشار نتایج پژوهش بنیاد واک فری (walk free) یک سازمان غیرانتفاعی استرالیایی تهیه‌شده است. بنا بر این پژوهش حداقل 40 میلیون برده مدرن در جهان وجود دارد و 70 درصدشان زنان و دختران هستند. 25 درصد کل برده‌های مدرن نیز کودکان هستند. از کل برده‌های مدرن 25 میلیون نفر کار اجباری می‌کنند و باقی برده جنسی هستند. این پژوهش ایران را دهمین کشور دارای برده مدرن (به نسبت جمعیت) معرفی می‌کند و البته جزو 5 کشوری که برای مبارزه با برده‌داری کمترین اقدام را انجام می‌دهند. این از پژوهش بنیاد واک فری؛ ولی حالا ببینیم گزارش بی‌بی‌سی فارسی چه حال و هوایی دارد و اصلاً چه می‌گوید به مخاطب.

برخی گزارش‌ها!

گزارش با ارائه آمار و اطلاعات شروع می‌شود و خیلی راحت همان اول کار فرض‌های اشتباه مطرح می‌کند و دختری را که بدون خواست خودش ازدواج‌کرده و بعد هم مثلاً روی زمین کشاورزی کار می‌کند یا قالی می‌بافد برده محسوب می‌کند. بعد تصاویری از کودکان کار در ایران نشان می‌دهد و البته اذعان دارد که 92 درصدشان خارجی هستند. ولی بعد مجری می‌گوید البته کودکان ایرانی هم به خارج قاچاق می‌شوند و کارشناسی ایرانی هم می‌آید و به استناد «برخی گزارش‌ها» می‌گوید در شهرهای مرزی ایران کودکان را 5 یا 10 میلیون تومان می‌فروشند تا به کشورهای عربی یا پاکستان ببرند و از آن‌ها سوءاستفاده جنسی کنند یا بیگاری بکشند.

کمی بعد تصویری از مدافعان حرم نشان داده می‌شود و مجری می‌گوید نظامیان ایران از کودکان در جنگ استفاده می‌کنند و بعد: تصویری از نوجوانی رزمنده در دوران دفاع مقدس. این بار یک کارشناس خارجی می‌آید و درباره استفاده اجباری از کودک سربازها توضیح می‌دهد. بعد دوباره موضوع می‌رود روی قاچاق دختران برای بهره جنسی و دوباره کارشناس ایرانی بازمی‌گردد و بر اساس همان «برخی گزارش‌ها» می‌گوید که قبلاً دختران ایرانی را می‌بردند امارات و حالا می‌برند کردستان عراق و سلیمانیه.

 

سردستی یا هوشمندانه؟

این گزارش بی‌بی‌سی فارسی، گزارشی است به‌شدت مشمئزکننده با اطلاعات مبهم و استنادهای نامعلوم که ابتدا به نظر می‌رسد خیلی سردستی تهیه‌شده ولی شاید هم نه. شاید به این دلیل خیلی سریع از روی تصاویر و فیلم‌ها می‌گذرد و خیلی سریع موضوعات نامربوط را کات می‌زند تا فرصت تأمل را از مخاطب بگیرد. آیا کسی باور می‌کند در همین گزارش تکه‌فیلمی از سردار قاسم سلیمانی هم گنجانده‌شده؛ آنجا که درباره رزمندگان جنگ صحبت می‌کند.

تقدیر از انگلستان!

حالا قسمت جالب ماجرا. ابتدای گزارش درباره حداقل 300 سال برده‌داری و استثمار ضعیف‌ترین ملت‌ها توسط ثروتمندترین کشورها سخن گفته می‌شود؛ خیلی کوتاه البته. آخر گزارش هم از کالاهایی می‌گوید که کشورهای ثروتمند ازجمله انگلستان وارد می‌کنند و احتمالاً بخش بزرگی از آن‌ها توسط برده‌های مدرن ساخته و تهیه‌شده‌اند؛ از پارچه گرفته تا محصولات کشاورزی و مواد معدنی و...

آخر گزارش هم معلوم می‌شود بنیاد واک فری از انگلستان تقدیر کرده است چون یکی از بهترین کشورها در مبارزه با برده‌داری نوین است! یعنی برده‌داران قدیمی به‌صورت خودکار تبرئه شده‌اند و کشورهای ثروتمند هم که امروزه از دسترنج برده‌های مدرن و محصولات ارزان آن‌ها استفاده می‌کنند و لذت می‌برند نه‌تنها تبرئه می‌شوند بلکه تقدیر هم می‌شوند. در این میان فقط کشورهایی نظیر ایران و افغانستان و پاکستان و سودان جنوبی و هند و کامبوج می‌مانند که مقصرند!

 

شعبده‌های روباه پیر

از سابقه شرم‌آور بریتانیا و دوستانش در برده‌داری که بگذریم می‌رسیم به گزارش یونیسف که می‌گوید کشورهای عضو گروه20 (شامل 20 اقتصاد بزرگ جهان) در سال 2018 بیش از 354 میلیارد دلار از کالاهایی وارد کرده‌اند که احتمالاً توسط بردگان مدرن و ازجمله کودکان کار تولیدشده است. انگلستان در میان این کشورها ازنظر واردات کالاهای مذکور رتبه چهارم را دارد.

این‌طوری است که جای متهم و شاکی عوض می‌شود و به ظالم مدال می‌دهند و به مظلوم نشان تحقیر؛ این‌ها شعبده‌هایی است که از آستین روباه پیر درمی‌آید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۳۴۱۱۰۴:۰۵:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من کارگرم با قرارداد سفید قبول نکنم بیکار‏ میشم اگه قبول کنم کارفررما به هر صورتی دلش بخواهد رفتار میکنه این برده داری نیست؟ 6ماه حقوق منو پرداخت نمیکنه حرف بزنی میگی همین دوست نداری تسویه کن 3ساله فیش حقوقی نمیدن اعتراض میکنیم میگن نگران نباش حق تونو نمیخورن شما بفرماییو چند نفر مثل من با این شرایط در کشور کار میکنن اصلا معنی برداری چیه؟ طبق قانون کارهای زیر زمینی و سد سازی و تونل جزو مشاغل سخته بنده بعنوان کارگر تونل باید دربدر دنبال سوابقم بگردم بیمه ناقص رد میشه اخرش تشکیل کمیسیون میدن و نمیتونم ثابت کنم حق مو بگیرم تا بیام بازنشست بشم اینقدر گرد و خاک و بوی مواد انفجاری و شیمایی خوردم که باید دنبال قبر باشم تا بازنشستگی و استراحت بردگی به چی میگن؟
ناشناس۱۱۲۳۷۵۷۱۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
عین واقعیت است. این شرایط فسادزا بوده و زمینه را برای وقوع جرم آماده می کند.
ناشناس۱۱۲۳۷۸۷۱۱:۴۱:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
همه چیز طی سالها، دهه ها و قرون متحول شده، برده داری نيز متحول شده (شما نگاه کنید ببینید از ١٠٠، ٥٠ و ٣٠ سال پیش کدام اختراع، ابداع، تکنولوژی، سيستم، فرايند و رویه متحول نشده ؟ با ذره بین هم بگردید، یکی را هم گیر نمی آورید که متحول نشده باشد). واقعيت این است که برده داری نيز متحول شده و بجای شلاق با ساختن مجموعه ای سیستماتیک از وفور بیکاری و بیکاران، نایاب نمودن شغل و اشتغال، قرار دادن حقوقی در حداقل بخور و نمیر و متقاضی فراوان برای همان حقوق بخور و نمیر، همان عمل برده داری را با شیوه های ناشناخته انجام می دهند. ..
ناشناس۱۱۲۳۹۵۵۱۳:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اینایی که فرمودید حتما ظلم هست ولی قطعا برده داری نیست. برده کسیه که آزاد نیست، مملوکه و هیچ اختیاری از خودش نداره. شما یه جستجویی بفرمایید درباره شرایط کارگران چینی، کارگاه های تولید پوشاک تایلندی که تحت برندهای اروپایی کار می کنن و ..تا دقیقا گستره ظلم و به استثمار کشیدن خلق الله رو ببینید. در خباثت رسانه ملکه همین که قرن ها ملت ها رو استثمار کردن، امروز هم پدر هر ملتی که می خواد مستقل باشه رو در میارن، بعد ژست آزادی و عدالت واسه ما گرفته و هر بار با چند تا واژه که حدود و معنی دقیقش رو مشخص نمی کنه و قاطی کردن راست و دروغ، ذهن هم وطنان رو سم پاشی می کنه که : شما خیلی بدبختید و اصلا بدبخت تر از شما خودتون و ..
ناشناس۱۱۲۳۹۵۹۱۳:۴۸:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
خدا باعث وبانی این امر را نبخشد دولت سازندگی بابا ما نمی خواهیم اقتصاد کاپیتالیستی داشته باشیم در اون حد نیستیم همین اقتصاد دولتی با همه ناکارآمدی حداقل به کارگر ضلام نمی کرد
ناشناس۱۱۲۴۰۴۳۱۴:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
یک نگاه به آگهی های صدا و سیما و .. بی انداز. مخاطبان را به مصرف زیاد ترغیب می کنند. اکثر مردم در خرج سفره خود مانده اند بعد شاهد تبلیغات مسافرت های خارج، کفش و پوشاک میلیونی، ویزای کانادا و.. هستیم!
ناشناس۱۱۲۴۳۵۲۱۹:۳۶:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
انگلیس آمارهاراباتوجه به حقوق بازنشستگان وحدالاقل حقوق درایران .. رابسیارکم محاسبه کرده است.
ناشناس۱۱۲۴۴۹۱۲۳:۰۹:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من معلم هستم با ماهی 100 دلار حقوق ( حق التدریس) شما اسم بگذار رو من با روزی 4 دلار!!!
ناشناس۱۱۲۵۳۳۱۱۵:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱۷
گزارشگران بی بی سی از دور نشستن و از داخل مملکت ما خبر ندارن ..
جلال۱۱۲۳۴۱۳۰۴:۰۵:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اگر با این انگلیسی ها زندگی کرده باشید خونخواری را در ریشه شان و به اصطلاح فرهنگشان میتوان دید انگلهائی گه با خون مردم مظلوم تغذیه کرده و خواهند کرد همچون نیاکانشان
ناشناس۱۱۲۳۹۳۸۱۳:۳۰:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من باهاشون زندگی کردم. هیچکدام از این هایی که شما می گویید نیستند. در هر جایی آدم های خوب و بد هست. تجربه من از انگلستان اینه که بیشتر مردمشون خوبن. به همدیگه اهمیت میدن. حق همدیگه رو ضایع نمی کنن. دروغ نمی گن. تجربه من از ایران میدونی چیه؟ ..
ناشناس۱۱۲۴۰۷۱۱۴:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اینایی که به این آقا منفی دادن کین ؟/ همشون از آلبانی اینجا حضور دارن یا از ارتش سایبری آل سعود
ناشناس۱۱۲۴۲۸۲۱۸:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
تهمت زدن اصلاً خوب نیست. اینکه ضد انقلاب‌ها هر تهمتی می‌خوان میزنند ، دلیل نمیشه اینور هم همونطور باشه. امیدوارم این جو که یه عده میان میگن یه نظر از آلبانی و عربستان بوده سریع تموم شه.
ناشناس۱۱۲۴۳۲۱۱۹:۰۷:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
..تهمت نزن! من از قم دارم نظر میدم متاسفانه یک عده از بچهای ارزشی و مذهبی با بد اخلاقیهایشان بقیه را هم خراب میکنند هرکس هم نظر شما نباشد منافق است؟ پس جذب حداکثری و دفع حداقلی چه میشود؟ کمی از سردار سلیمانی بیاموزید
ناشناس۱۱۲۴۵۹۲۰۶:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۱۷
نه دوست عزیز اینا که منفی دادن از جمله من این نوع کامنتها را نوعی نژادپرستی می دانند در هر کشوری هم آدم خوب هست هم بد اینکه شخصی کامنتی مثل بالا بگذارد و همه انگلیسی ها را خونخوار و انگل بخواند مشمئز کننده هست همانطور که اگر کسی در مورد هر قوم و ملت دیگری هم چنین صحبت کند. .. متاسف تر که عده ای چون شما کسانی را که به کامنت منفی دادن مزدور می خوانند. با این نوع گفتار و رفتارتان آبروی کشور و دین را هم می برید.
داخلی۱۱۲۵۲۶۳۱۴:۲۵:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۷
شماها هم شورشو در آوردین با آلبانی تون ، بابا اگه اهل درد باشین ، اگه نفستون از جایی گرم در نمیاد ، اگه چشمتون رو یکم باز کنین مشکلات ملت رو میبنین ... آلبانی آلبانی ...
ناشناس۱۱۲۴۰۷۵۱۴:۵۸:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اگر اونها خونخوارن پس ما چی هستیم؟ آیا تو انگلستان هیچ کارگری هست که حقشو تو روز روشن بخورن و نتونه اعتراض کنه؟ چند سال پیش خدمتکار کاخ ملکه انگلستان اخراج شد. بعد سه ماه با شکایت و اعتراض برگشت به کار یه مبلغی هم غرامت گرفت از کاخ
ناشناس۱۱۲۴۱۵۴۱۵:۵۶:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
شما با انگلیسی‌ها زندگی میکنی
همه یا هیچ۱۱۲۵۰۸۲۱۲:۲۵:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
برده داری قدیم و جدید هردو غلط بوده و هست و در همه جای دنیا از جمله عربستان و چین و اروپا هم بوده ، چون در قدیم انگلیس اشتباه میکرده آیا توجیه کننده برده داری نوین و پایمال شدن حقوق کارگر و کودکان کار در کشورهای نامبرده میشه ؟ و آیا یک رسم نادرست باعث میشه ما کل مطلب و مقاله و کلیت برده داری نوین را دروغ فرض کنیم؟
ناشناس۱۱۲۳۴۱۷۰۴:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
خیلی یکطرفه نوشته اید! معلوم است که کودکان سر چهارراه ها یا آن کودکان کاری که هرگز رنگ حقوق خود را نمی بینند برده مدرن هستند! اگر دختران با شیربها معامله نمی شدند، اینهمه بچه بی شناسنامه از مادر ایرانی و پدر خارجی در نقاط مرزی از کجاست که همین چند سال پیش آقای خامنه ای فرمان اجازه تحصیلشان را دادند، اگر فروش دختران حال شما بگو شیربها برده داری مدرن جنسی نیست پس چیست؟ و در نهایت همین دیروز مقاله خودسوزی ها را چاپ کردید، خوب برده داری است دیگر، مگر با سیاهان آمریکا چه می کردند، غذا و لباس و سقفشان را تامین می کردند، اگر خطا می کردند کتک می خوردند و همین زندگی را ادامه می دادند تا بمیرند!
ناشناس۱۱۲۳۴۵۰۰۷:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
چه کسی است که نداند رزیم های انگلیس بزرگترین حامی آپارتاید در افریقای جنوبی بودند مثل مشهوری است که دزدی داد می زد آی دزد آی دزد
ناشناس۱۱۲۴۱۲۹۱۵:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برده داری انگلیس، چه قرنی بوده؟؟؟ صحبت در مورد برده داری مدرن هست
ناشناس۱۱۲۴۴۵۲۲۲:۰۲:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
خوبه نوشته انگلیس یکی از اصلی ترین مشتریان کالاهای کودکان کار و به قول شما برده های مدرن است. نوشته کشور سوم هستش.
ناشناس۱۱۲۴۵۲۳۰۰:۰۶:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۱۷
برده داری مدرن رو واسه ماست مالی کردن برده داری قدیمی پیش کشیدن کما اینکه انگلیس و امریکا بزرگترین کشورها در امر برده داری هستند
ناشناس۱۱۲۴۴۳۰۲۱:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اتقاقا ایران هم به هند حمله کرد و اونجا جنایت ها کرد . بابا ول کنین آنقدر تو گذشته سیر کردین
سروش۱۱۲۳۵۱۳۰۸:۳۱:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اکثر جوانان تو این مملکت برده هستند و فقط ازشون کارمیکشند و حداقل حقوق رو بهشون پرداخت میکنند و هیچ گاه امنیت شغلی ندارند
ناشناس۱۱۲۳۸۶۲۱۲:۳۸:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اگر اینجوری می خواهید نتیجه گیری کنید، پس اغلب مردم اروپایی برده هستند، در اروپا باید باید زن و مرد کار کنند تا اموراتشان نصفه نیمه بگذرد
حسین۱۱۲۴۰۳۹۱۴:۳۳:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
از سایت الف میخوام نظر بنده رو منشتر کنه و از تیغ سانسور نگذره تو اروپا زن و مرد با هم کار می کنند اما: 1. در ازای پرداخت مالیات خیلی از خدمات رو به صورت رایگان دریافت می کنن، برای مثال شما تو اکثر کشور های اروپایی پرداختی بابت هزینه های پزشکی نمیدید، مثل دندان پزشکی و ... 2. تو کشور های اروپایی اگر زن و مرد کار می کنن، حقوق مناسبی دریافت می کنن (مثل یک برنامه نویس که چیزی بین 5 الی 8 هزار دلار دریافتیشون هست) 3. تو کشور های اروپایی اگر خانواده ای بچه دار بشه دولت به ازای هر بچه 300 یورو پرداخت می کنه، علاوه بر مرخصی با حقوق مادر (که این مرخصی می تونه بین پدر و مادر تقسیم بشه) 4. تو کشور های اروپایی شما وام میگیرید با حداقل بهره 1.5 الی 2 درصد با پرداخت های بلند مدت. 5. تو کشور های اروپایی شما نگرانی مسکن و ماشین ندارید چون جزو حقوق اولیه مردم هست، اما اینجا همین موارد برای اکثر مردم آرزو هست، یعنی حق اولیه شما تبدیل به آروزهاتون شده! 6. از مباحث دیگه مثل آزادی های اجتماعی و ... بگذریم که اینجا خیلی هاشون رو از ما گرفتن. اگر اینا برده داری نیست پس چیه!
ناشناس۱۱۲۴۴۸۹۲۳:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
عزیز من ما چی داریم که باید مثل اروپایی ها زندگی کنیم؟ تکنولوژی پیشرفته داریم؟ ملت باهوشی داریم که ... فکر نکنن پراید توی کشور همسایشون 900 دلاره؟ اینم بگم تا نیای بگی منابع منابع، ماده خام فروشی سود زیادی نداره والت دیزنی با چهارتا جفنگ مفنگ سالانه حدود 15 میلیارد دلار سود خالصشه
ناشناس۱۱۲۴۵۲۶۰۰:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱۷
کجای دنیا دندان پزشکی مجانیه بگید ما هم بریم اونجا از خودتون حرف درنیارید من 32 تا دندون ندارم لطف کنید آدرس بدید برم همشون رو بکارم بعد با این همه توصیف گل و بلبل گونه که فرمودید چرا اینقدر مردم فقیر تو امریکا وجود داره؟
امین۱۱۲۴۵۳۱۰۰:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
من به همراه همسرم هر دو تقریبا دو سال و نیم پیش به یک کشور اروپایی آمدیم و بعد از یک و نیم سال هم خانه خریدم البته با وام طولانی مدت کم بهره. جالب اینجاست که چندین سال همسرم نتوانست در آزمون استخدامی ها قبول شود ولی اینجا از همان ابتدا رفت سرکار. توروخدا یجوری تیتر نزنین هر کی ندونه فک میکنه ایران سوییس بوده. ایام به کام
سامان۱۱۲۴۱۴۰۱۵:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من اتریش زندگی میکنم حقوق کار اینجا برای اجاره خونه ، خرید ماشین و مسافرت تعطیلات کاملا کفایت میکنه ، پول زیاد نمیشه جمع کرد ولی زندگی خوب میشه کرد، پولدار نمیشی و لی فقیر هم نمیمونی
ناشناس۱۱۲۴۱۷۸۱۶:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اونها تو اروپا که مثال میزنی لنگ خونه و امورات روزانه شون نیستن یکم از اینو اون سوال کن سایتهای خارجی رو ببین بعد بیا پرت بگو
ناشناس۱۱۲۳۵۱۷۰۸:۳۶:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من این گزارش را در بخش های مختلف خبری بی بی سی چند بار شنیدم. به نظر من کمی به گزارشات بی منطق و یک طرفه بود!
محمد۱۱۲۳۵۳۶۰۸:۴۸:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
راست گفته والله ما مثل برده هستیم در شرکت های خصوصی برای ماهی 1800
ناشناس۱۱۲۴۰۰۷۱۴:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اون طور که تو کار می کنی صد هزار تومن هم زیاد هست چون ریالی خروجی نداری یک مدیر
ناشناس۱۱۲۴۰۵۳۱۴:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مدیر گرامی، اگر به فرض .. شما خروجی نداره، کلاهبرداری میلیاردی (مدیریتی) از سیستم نداره. پس غالبا کارگر بهتر از مدیره.
ناشناس۱۱۲۴۱۵۹۱۵:۵۹:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
و آن طوريكه تو مدیریت میکنی هزار تومن هم زیادت هست هم حرامت چون نه تنها خروجی نداری بلکه کلی با مدیریت جاهلانه ات ضرر هم میزنی یک دانشجوی ارشد مدیریت
سامان۱۱۲۴۳۰۵۱۸:۴۷:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
لیاقت مدیرهایی امثال شما که دست راست و چپش رو نمیشناسه همین کارگر و کارمنده.
ناشناس۱۱۲۴۳۴۳۱۹:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
فکر کنم تومدیرنیستی هیچ بلکه .. درضمن اگرهم مدیرباشی باحق کشی کارگران برای زن وفرزندت امکانات تهیه نکن تو وامثال تو بویی ازانسانیت نبرده اند
ناشناس۱۱۲۴۷۴۹۰۸:۵۷:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۱۷
آقای مدیر ساعت 2 و ربع تو باید پشت میزت به کارمندان و ارباب رجوع رسیدگی کنی ن بیایی تو سایت خبر کامنت بزاری وکامنت بخونی ازماست که برماست
ناشناس۱۱۲۳۵۴۸۰۸:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
کاری به آمار ارائه شده ندارم ولی اینطور که نویسنده محترم جلوی هر جمله ای علامت تعجب گذاشته اینطور به ذهن میرساند که نگارنده ما را با سوئیس اشتباه گرفته است .
ناشناس۱۱۲۴۰۶۸۱۴:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
كلا مسئولين ما محل سكونتشان ژنو هست
ناشناس۱۱۲۳۵۸۱۰۹:۱۶:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
به نظر من گزارش کاملا درسته. واسه استناد هم اگر می خواهید لازم نیست راهی دوری برید. فقط کافیه سوار مترو بشید از بچه سه ساله تا 16 و یا 17 انقدر تعدادشون زیاده که نمی تونی یک دقیقه آرامش داشته باشی. همین دیروز تا چشمم رو بستم بخوابم دیدم یکی داره کفشم رو واکس می زنه. چشم که باز کردم یه دختر بچه حداکثر چهار ساله بود که خوابیده بود کف مترو داشت کفشم را به زور واکس می زد. سر هر چهار راه هم که بری حداقل سه چهار تا هستن
ناشناس۱۱۲۳۵۸۲۰۹:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
کارفرمایی که شش ماه حقوق پرداخت نکنه یه جورایی برده داری میکنه، چون شاغل از ترس عدم وصول طلبش مجبور به ادامه کار با شرایط کارفرما میشود
ناشناس۱۱۲۳۵۸۷۰۹:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
الف اون گزارشی که چند روز پیش از روستاههای کهکلویه گذاشتین و زنهای بیچاره هم کار می کردند و هم کتک می خوردند و از فرط بیچارگی خود سوزی می کردند یادتون هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یه بار دیگه مطالعه اش کنید خوبه !
ناشناس۱۱۲۳۵۹۱۰۹:۲۷:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
کاری به گزارش بی بی سی نداریم، اما وقتی مهندسی در سال 1390 یک میلیون و پانصد هزار تومان حقوق می گرفت که می شد 1600 دلار و حالا دارد6 میلیون حقوق می گیرد که حالا می شود 500 دلار اما قیمت کالاهای صنعتی همه 10 برابر شده اند، یعنی برده داری، اگر برده داری نیست پس چیست؟!
ناشناس۱۱۲۳۶۰۸۰۹:۳۶:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ازدواج زودهنگام دختران خردسال بردگی و سوء استفاده جنسی نیست؟ دختر خردسال با میل و تصمیم خودش ازدواج میکند؟!
ناشناس۱۱۲۳۶۲۹۰۹:۵۱:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
لعنت به انگلیس و بی بی سی خبیث
ناشناس۱۱۲۳۶۶۵۱۰:۲۵:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اینجوری نگو به فوکولی ها بر می خوره آخه دوست دارن اونجا درس بخونن و به بشریت خدمت کنن
محمد۱۱۲۴۴۰۲۲۰:۴۰:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
والله فوكوليا رو به اين راحتى قبول نمى كنند ، ولى مسئولين و بزرگان همه اونجان.
ناشناس۱۱۲۳۶۷۸۱۰:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
چند روز قبل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ایران نهمین کشور جهان از لحاظ میزان مصرف الکل است. آیا این آمار درست است؟
رسول عامری۱۱۲۴۱۸۷۱۶:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اشتباه در خواندن شما از ان گزارش است .گزارش می گوید در میان کسانی که در ایران مشروب می خورند.ایران از لحاظ پرخوری مشروب هشتمین است
ناشناس۱۱۲۳۶۸۹۱۰:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
بریتانیای حقیر و بی بی سی خبیث به تاریخ انقضای خود بسیار نزدیک شده اند.
سعید۱۱۲۴۹۲۰۱۰:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۱۷
آقا چرا نزدیک؟ شما اگر اخبار صدا و سیما رو از قدیم پیگیری کرده باشین الان سالهاست تاریخ انقضاشون گذشته :))
ناشناس۱۱۲۵۱۳۸۱۳:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۷
شعار از روی عصبانیت مشکلی رو حل نمیکنه ، زیاد هم بی بی سی یا بیست وسی رو نگاه نکن ، یه سر برو داخل جمع جامعه ات ببین چه خبره ، بشرطی که چشمهات رو خوب باز کنی حقیقت رو پیدا میکنی
ناشناس۱۱۲۳۶۳۲۰۹:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ایران در هر چه از غرب بدتر باشد در زمینه فحشا هزاران بار از غرب بهتر است.
ناشناس۱۱۲۳۷۷۳۱۱:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
حرف شما حکایت کبک که سرش رو میکنه زیر برف این که یه سری مکان ها توی کشور ما به تو رسمی نیست یا آمار رسمی برای بعضی موارد نداریم یا وجود مسائلی مثل هم جنس بازی رو به کلی انکار میکنیم دلیل بر بهتر بودن اوضاعمون تو این موارد نیست
ناشناس۱۱۲۴۳۸۵۲۰:۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برای یک کشور اسلامی یک فحشا هم زیاد است آنها ادعایی در این رابطه ندارند ..
ناشناس۱۱۲۳۶۴۷۱۰:۰۰:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
زنی که در خانه صبح تاشب بشور و بساب و بپز و سر و کله زدن با بچه ها داره و برای خرید یک روسری دو ماه باید زار بزنه چون شوهرش پول نمی ده برده نیست ؟؟ در شهرستانها و روستاها از این زنها فراوان هستند من در بیمارستان میلاد زنی را دیدم که در چهاردانگه زندگی می کرد و پنجمین بچه اش را باردار بود و به دلیل عفونت لثه روزی سه تا ژلوفن می خورد ! می گفت شوهرم پول نمی ده درمان کنم می گه گرانه ! ماشین لباسشویی و جارو برقی هم نداشت و توی تشت لباس می شست و به شدت فقر آهن داشت چون شوهرش در محل کارش که یک کارخانه چوب بری بود نهار مناسب می خورد و زن و بچه ها فقط با نان و سیب زمینی و تخم مرغ سیر می شدند این فرد برده نیست ؟؟ این بچه ها برده نیستند ؟؟؟ یک کارگر چوب بری و 5 بچه منطقیه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۲۳۶۴۹۱۰:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
البته خدابیش بی حساب هم نگفته در آمد های ما به ریال و مخارجمون به دلار حساب میشه اگه این برده داری نیست پس چیه
حامد۱۱۲۳۶۶۴۱۰:۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
تو برده بی بی سی فارسی هستی. در برده بودن همین بس که هر چی اربابت میگه بگی درسته
ناشناس۱۱۲۳۷۱۷۱۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اگه راست میگی با منطق حرفش را جواب بده
ناشناس۱۱۲۴۵۳۲۰۰:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱۷
ما اگه حرف همدیگرو قبول داشتیم که وضعمون اینجوری نبود اگه جواب این بنده خدا رو هم با منطق بده جنابعالی چون منطقت منطبق با بی بی سیه هیچ وقت قبولش نخواهی کرد
ابوالفضل۱۱۲۳۶۶۸۱۰:۲۶:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
وقتی خیانت انگلیس در کشتن 2 میلیون ایرانی در اثنای جنگ جهانی دوم رسانه ای پیگیری نمیشه همین میشه که بی بی سی هر روز لجن پراکنی می کنه می دونه تو ایران کسایی هستند که هر غلطی کنه توجیه رسانه ای می کنند!
غعتت۱۱۲۳۶۷۴۱۰:۳۲:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ما كارگران و كارمندان هم برده يه مشت 4 درصدي هستيم
ناشناس۱۱۲۳۶۸۶۱۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
والا بنده گزارش BBC رو ندیدم ولی جوری که ما داریم تو شرکتای خصوصی کار میکنیم فرق خاصی با برده داری نداره تازه من ساکن تهران هستم و وضع اینه خدا به هم وطنای ساکن شهرهای کوچک رحم کنه
ناشناس۱۱۲۳۶۹۲۱۰:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
بى بى سى بسيار بسيار بى شرف است البته كه ما مشكلات كشور خودمونو خوب ميدونيم ولى رسالت اين رسانه ى موذى له كردن مردم وكشور ايران واز بين بردن كامل اعتماد به نفس انهاست
و۱۱۲۳۷۰۵۱۰:۵۵:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
بهشان بگید شما و آمار و راستگوئی تان اینقدر بی اتبار است که وقتی رئیستان هواپیمای مسافر بری ایران را در هوا توسط نا وینسنت منهدم کرد و قریب به سیصد نفر ازجمله همان بچه هایی را که شما به دروغ ادعای حمایتشان را دارید کشت و زنهای مظلوم را کشت به کاپیتان جنایتکارش مدال شجاعت دادید که شجاعت بخرج داده و ترورویستها را کشته مگر شما نیستید که دارید به گاو شیر ده تان آل سعود کمک می کنید تا کودکان و زنان یمنی را بمب باران کند تا پس از اشغال یمن بتوانید همه دارای های شان یعنی نفت و گازشان به غارت ببرید ؟ و هزاران هزار از این مگر ها دیگر در مورد شما می شود گفت که فقط از انگلیس و آمریکا و صهیونیستها بر می آید ونه از بقیه ملتها و دولتها
ناشناس۱۱۲۴۱۵۶۱۵:۵۷:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
شعار بس نیست ؟؟؟ ..باید درگیر جنگ و تخاصم باشیم ؟؟ بهتر نیست در هر کدام از موارد فوق مسئولیت خودمان را بپذیریم ؟؟ ..
محسن۱۱۲۳۷۵۴۱۱:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
وقتی دولت ما ، سبد معیشت ماهیانه یک خانوار را ۸ میلیون برآورد می کند و به اکثریت کارگران و کارمندان حقوقی بسیار کمتری می دهد ، معنی آن این است که اکثریت کارگران و کارمندان برده مدرن هستند و بدلیل درصد بالای بیکاری ، امکان قبول نپذیرفتن شرایط هم نیست ، پس میشود کار اجباری در زمان برده داری هم ، برده دار باید حداقل خوراک ، پوشاک ، محل خواب و بهداشت را برای برده ها تامین می کرد الان دولت و اکثریت کارفرماها هم همینگونه عمل می کنند
ناشناس۱۱۲۳۷۷۹۱۱:۳۷:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
وقتی حقوقت کفاف مخارج زندگیت رو نمیده (تازه اگر خوش شانس باشی و کاری پیدا کنی)، وقتی با تاخیر چند ماهه حقوقت رو بگیری، مجبور باشی دو سه جا از صبح تا شب کار کنی، وقتی برای زندگی، تفریح، خانواده، کتاب خوندن و.... نداشته باشی فرقش با برده داری چیه ؟؟؟
ناشناس۱۱۲۳۸۲۰۱۲:۰۹:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
در شاخصهای سازمان بین المللی کار ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه کار کودکان و کار اجباری وضعیت بسیار مطلوبتری نسبت به میانگین جهانی دارد.مشکل عمده در افریقا و اسیای جنوب شرقی است
صمصام۱۱۲۳۹۳۰۱۳:۲۲:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
.. بردگی به چی میگن؟ من کارمند یک شرکتم ظاهرا"طبق قانون کار اما طبق قانون کارفرما قراردادم تهیه میشود مدت قراردادم یک ماه است یعنی باید همیشه در استرس باشم آیا قراردادم تمدید خواهد شد یا خیر و از این بابت کارفرما به هیچ خدایی پاسخگو نیست چه رسد به بنده اش اگر اعتراض کنم باانگشت اشاره کارفرما به طرف درب خروج راهنمایی خواهم شد اگر بمانم اوضاع بدتر است با استرس تمدید قرارداد و انتظار برای دریافت حقوقم شرکت به دلیل مختلف حق ما را خواهد خورد به دلیل ارقام بالای هزینه ها شرکت میخواهد در هزینه ها صرف جویی کند مانند ترامپ یک طرفه اضافه کاری را لغو خواهد کرد مانند ترامپ یک طرفه روزهای بین تعطیلی ها را به زور از مرخصی ما کم خواهد کرد ماند ترامپ یک طرفه حقوقمان را نصف پرداخت خواهد در آخر مانند ترامپ یک طرفه قراراد و توافق کاری را لغو خواهد کرد و من مانند یک برده دستم به هیچ جا بند نخواهد بود و دولت این وسط فقط نظاره گر و منتظر است ببیند کی حق بیمه و مالیات به حسابش واریز خواهد شد ! اصلا خود را درگیر بدبختیهای کارگر وکارفرما نمیکند ..
ناشناس۱۱۲۳۹۳۷۱۳:۲۹:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برین مدارس غیر انتفاعی از دخترا وپسرای جوون وتحصیلکرده بدون بیمه با کار تمام وقت از صبح تا سه بعد ازظهر فقط 900تومن حقوق میدن .نه بیمه ای نه نظارتی .مابرده مدیر مدرسه غیرانتفاعی هستیم که هرروزپولدارتر وسرمایه دارتر میشه اگر اعتراض هم کنیم عذرمون رو میخوان.
بانام۱۱۲۳۹۴۰۱۳:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
گور بابای انگلیس و تمام اعوان و انصارش. ولی یکبار تشریف ببرید کوره های اجر پزی، دامداریها و غیره تا ببینید چه تعداد بچه که باید الان توی مدرسه باشند اونجا کار می کنند همشون هم ایرانی هستند. اصلا چرا جای دور بریم سر اکثر چهاره راههای تهران چند تا بچه گماشته شده اند آیا واقعا شما نمی دانید که اینها هر چه عایدی دارند ریالی نصیبشان نمی شود و فقط مقداری غذا و لباسهای کهنه سهمشان از این همه ساعت کار هست. البته کسانیکه از این گزارش ناراحت شدند کار دیگری هم میتوانند بکنند، تعریف برده داری را مثل تعریف بیکاری تغییر دهید
ناشناس۱۱۲۳۹۸۰۱۳:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
یعنی اگه کسی کار کنه می شه برده؟ بالاخره نرخ بیکاری باید بالا باشه یا پایین؟
حسین۱۱۲۴۰۴۵۱۴:۳۸:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
خیر، کسی که کار کنه نمیشه برده. برده کسیه که حق و حقوقش و با منت میدن، اگر بخواد بره دنبال حقوقش باهاش برخورد میشه. امنیت شغلی نداره. حقوقش کفاف خرج و مخارج زندگیش و نمیده. همیشه کسی هست که به چشم بالاتر بهش نگاه میکنه. اینا تعریف برده داری هست. (البته بگم، بعضی شرکت های بزرگ هم این مشکلات رو دارند ، مثل شرکت آمازون که چند وقت پیش کارگرهاش اعتصاب کردن)
ناشناس۱۱۲۴۱۶۱۱۶:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اینکه انگلیس برده دار بوده ویا هست چیزی از مسولیتهای شما نمیکاهد
محمد۱۱۲۴۴۰۳۲۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اوضاع خيلى بدتر از اين حرفهاست، فكر نمى كردم كار كردن با قرارداد سفيد هنوز وجود داشته باشد.
ناشناس۱۱۲۴۴۵۴۲۲:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
سیاست پیشگان آمریکا و انگلیس خبیث برده های صهیونیسم جهانی هستند و با سیاست تحمیق خود مردم آمریکا و انگلیس را برده سیاست های پلید خود کرده اند.
ناشناس۱۱۲۴۵۳۴۰۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۱۷
خیلی جالبه هر کی میخواد نظر بده اولش مینویسه گور بابای انگلیس قشنگ معلومه از کجا آب میخوره این ترفندا قدیمی شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین