برای «مونا»هایی که نمی توانند رئیس دستگاه قضا را ببینند...

حسن کریمی‌فرد،   3980715190 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
برای «مونا»هایی که نمی توانند رئیس دستگاه قضا را ببینند...

چند روز قبل در جریان سفر حجت الاسلام رئیسی به استان هرمزگان خبری منتشر شد که ایشان در پی ملاقات با دختر خانمی به نام مونا زمینه انتقال پدرش را از زندان میناب به بندرعباس فراهم می کند. رئیس دستگاه قضا با بررسی علت زندانی شدن پدر دختر متوجه می شود وی بدلیل ناتوانی در پرداخت جریمه 150 میلیونی در حبس بسر می برد.

حجت الاسلام رئیسی به رئیس کل دادگستری استان هرمزگان دستور می دهد با بررسی پرونده و استفاده از راهکارهای قانونی همچون تقسیط بدهی، شرایط حضور این پدر در کنار خانواده فراهم شود.

علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این باره می گوید: پدر این دختر از تخفیفات قانونی برخوردار و زمینه حضور وی در کنار فرزند و خانواده‌اش فراهم شد.

هر چند این قبیل اقدامات حجت الاسلام رئیسی در جای خود شایسته تحسین است و  قبل از این نیز رئیس دستگاه قضا درباره زندانی های دیگر  دستورالعمل هایی صادر کرده بود اما ضرورت دارد این گونه مسائل با تاکیدات و تصریحات مستمر و با فرهنگ سازی به رویه همیشگی قوه قضائیه و دادگستری های تمام کشور تبدیل شود. نکته ای که البته با ادامه همین دست اقدامات رپیس قوه قضاییه قابل حصول است.

اینکه پدر، مادر، برادر، همسر و ... یک خانواده به خاطر  بدهی در زندان حضور داشته باشند در حالی که می شود «از تخفیفات قانونی» برخوردار شوند محل بحث و اشکال است.

تصور کنید اگر حجت الاسلام رئیسی به استان هرمزگان مسافرت نمی کرد یا این که مونا در جریان سفر موفق به دیدار رئیس دستگاه قضا نمی شد هنوز پدرش در شهری دیگر در زندان بود.

از طرف دیگر می توان این سوال را مطرح کرد در حال حاضر چه تعداد زندانی مثل پدر مونا در ایران وجود دارد که در زندان بسر می برند...

بنابراین شاید لازم است بعد از این اتفاق، دادگستری های کل کشور با این نگاه یک بار دیگر پرونده ها و زندانی های خود را مورد بررسی دهند تا افرادی که می توانند از این « تخفیفات قانونی» برخوردار شوند شناسایی و زمینه آزادی آنها فراهم شود.

همچنین ضرورت دارد قضات در حکم های صادره خود به این گونه مسائل دقت بیشتری داشته باشند. به عبارتی حال که رئیس قوه چنین رفتاری داشته حتماً می باید از ایشان الگوبرداری صورت گیرد. وقتی حجت الاسلام رئیسی در یک دیدار علنی چنین دستوری می دهد و خبر آن نیز منتشر می شود همکاران ایشان در قوه نیز از رفتار ایشان باید یاد بگیرند.

این مسئله بخصوص در اوضاع و شرایط کنونی که بخش عمده ای از مردم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و دخل و خرج آن بهم ریخته یا اینکه بدهکار به بانک و موسسه ای شده اند که از روی ناچاری با بهره و سود بالا از آن وامی گرفته اند لازم و ضروری است. قرار نبوده و نیست که طبقات و اقشار ضعیف جامعه تاوان اشتباهات برخی مدیران و مقامات ضعیف در دولت های مختلف را بپردازند.

زمانی که بسیاری از شرکت ها و کارگاه های تولیدی بدلیل اشتباهات مدیران و مسئولان تعطیل شده، کارگران آنها بیکار شده اند و چند ماه یا سال هست حقوقی دریافت نکرده اند حتماً می باید قضات محکمه نیز بر اساس لحاظ کردن این شرایط حکم دهند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد نه تنها به عدالت نزدیک تر است بلکه از آسیب رسیدن به بنیان های خانواده نیز جلوگیری می شود و جامعه ای اسلامی تر و انسانی تر شکل می گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۴۵۲۵۰۰:۰۸:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
انشاء الله این کارها.. تبلیغاتی نباشه و قاضی القضات با قاطعیت با ریشه‎های فساد مبارزه کنه.
ناشناس۱۱۲۴۶۸۲۰۸:۲۵:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱۷
عیب بزرگ کشور ما این است که کارها موردی صورت میگیرد و یکپارچه و قانونی نیست اگر در کشور در همه زمینه ها قانون حاکم باشد و تبعیض و استثنایی صورت نگیرد کشور گلستان می شود
سعید۱۱۲۵۱۷۲۱۳:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۷
اسم این کارها کار موردی هم نیست، یادآور 4 ساله اول احمدی نژاد هست ..
ناشناس۱۱۲۴۷۸۸۰۹:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
احتیاجی به تبلیغات نداره.
ناشناس۱۱۲۵۰۹۹۱۲:۳۵:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
عملکرد حسن بهترین تبلیغ برای رئیسیه.
مهران۱۱۲۴۸۱۴۰۹:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
واقعا که یعنی یه نفر هم کار میکنه اینجوری جوابش رو میدن سه سال تو آستان قدس اون همه کار کرد قبل از انتخابات هرکاری کرد امثال شما ها گفتن برای انتخابات هست بعد از انتخابات همون کار ها رو با قدرت بیشتر و بهتر ادامه داد گفتن برای ریا هست الان تو قوه قضاییه داره به خوبی عمل میکنه میگید برای تبلیغ نباشه ، باور کنید احساس میکنم با وجود این تفکر باید مسئولین مفتخور باشند چون اگر کسی خوب باشد بیشتر فحش و تهمت ریا کار و ..میشنود
ناشناس۱۱۲۴۵۳۹۰۰:۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۷
این کارهای خوب باید نظام مند بشود.
ناشناس۱۱۲۴۵۵۸۰۰:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۱۷
متاسفانه بابک‌ها و فریدون‌ها و رضوی‌ها با آنهمه جرائم کلان و ویرانگر در شرایط یکسانی با مجرمین خُرد به سر نمیبرند و همزمان ، طلبکاری و گردنکشی هم میکنند دست آلوده‌ی اینجماعت باید از بازو قطع شود تا درس عبرتی برای مفسده‌انگیزان مسئول و مدیر گردند
ناشناس۱۱۲۴۵۶۴۰۱:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۷
به نظر من باید مثل پزشکان که بعد از تحصیل 2 سال دوره طرح خدمت پزشکی دارند یا مثل سایر رشته ها که بایستی دوره ایی ببیند. تمامی قضات باید قبل از قاضی بودن حداقل چند ماه در زندان ها باشند مثل سایر زندانی ها تا با شرایط و محیط زندان آشنا شوند تا به راحتی احکام زندان طولانی و تبعید ننویسند.
ناشناس۱۱۲۴۹۶۰۱۱:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱۷
مگر پزشکان زیر تیغ جراحی میروند تا معنی عمل جراحی را ببیند؟
ناشناس۱۱۲۴۵۸۴۰۵:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۱۷
اینجور که شما میفرمایید برای اعمال مجرمانه نباید مجازات در نظر گرفت تا مجرمین بتونن بیان کنار خانواده شون نتیجش این میشه که همه دیگه میرن جرم انجام میدن و میگن آخرش پس از صدور حکم از تخفیفات قانونی برخوردار میشیم البته که موارد فقط باید در حد استثنا ٕ در نظر گرفته بشه
ناشناس۱۱۲۴۸۴۱۱۰:۰۱:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱۷
حانواده اش که نباید مجازات شوند هر شهری خانواده اش هست همانجا باید نگهداری بشه دیکه نز یکترین زندان
عاشق ایران۱۱۲۴۵۹۳۰۶:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱۷
برای اجرای عدالت، نباید منتظر ایستاد تا همه زمینه های مربوطه برای همه مردم ایجاد شود، بلکه باید همزمان، هم به مراجعین فردی کمک کرد و هم در اصلاح قوانین پیگیری کرد . این کار جناب آقای رئیسی قابل تقدیر است و امید بخش
ناشناس۱۱۲۴۶۴۱۰۸:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
از جناب رئیسی تشکر می کنیم.ولی باید توجه داشته باشند برای برخورد منطقی و علمی با مسائل و مشکلات باید کنترلهای داخلی لازم در سیستم قضایی پیش بینی شود تا هر کس بر اساس نظر شخصی و سلیقه ای در آن قوه عمل نکند.
حسيني۱۱۲۴۶۴۳۰۸:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
ضمن تشكر از آقاي رئيسي كه تكاني به قوه قضائيه داده اند. پيشنهاد مي شود: اگر در بازديدها ، نامه ها ، ملاقات ها و ... به موردي اين چنيني برخورد كردند كه راه حل بهتري داشت . روش جديد را به صورت دستوري ، يا دستورالعمل يا قانون به همه قوه ابلاغ نمايند تا انشاالله بهبودي حاصل شود.
رسول مشهدي۱۱۲۴۶۵۷۰۸:۱۲:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
انشاءالله آقاي رييسي براي همه افرادي كه بخاطر جرايم غيرعمد و فقط بخاطر عدم توانايي در پرداخت ديه در زندان بسر ميبرند فكر عاجلي بفرمايند وگرنه با يك گل بهار نميشود.البته بازهم بخاطر همين يك مورد نيز جاي تقدير و تشكر دارد.
سید۱۱۲۴۷۶۳۰۹:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱۷
اگر فقط کمی از هزینه های ساخت بیمارستانها را برای پیشگیری و آموزش هزینه کارآمد نماییم نتیجه مطلوبتری خواهیم گرفت ولی کو گوش شنوا .همین دیروز بود که موسسه ای بنام فرهنگیان ۴۳ میلیارد از مردم روستاهای محمود آباد را باخود برد درحالیکه چندین سال فعالیت میکرد
ناشناس۱۱۲۴۸۰۹۰۹:۴۰:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۱۷
تصمیمات شخصی و موردی نمیتواند یک سیستم را اصلاح کند ، شاید موجبات تبعیض را هم فراهم کند . بهتر است فکری به حال قضات کرد.
ناشناس۱۱۲۷۳۱۴۱۳:۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱۹
ایشان خودشان قاضی هستند چطوری دست بسته می تواند خودش دستش را باز کند
علی 671۱۱۲۴۸۱۶۰۹:۴۴:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
خدا عمرش دهد تا بتواند به مردم خدمت بیشتری بکند .بله این آقایون همان هایی هستند که خناسان تهمت زدند که می خواهند در پیاده رو دیوار بکشند و مردم را از خدمتگزاری محروم کردند .حالا خدمات خالصانه شان را ببینند .
ناشناس۱۱۲۴۸۳۴۰۹:۵۶:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱۷
یعنی طرف 150 میلیون زده رفته احتمالا هم قبل گرونی ها زده . معلوم نیست کجا برده الان پولش سوبله چوبله شده . طلبکار بدبخت شده باید پول بی ارزش رو قسطی بگیره تازه ؟ ب
ناشناس۱۱۲۵۰۶۲۱۲:۱۲:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
زندان رفتنش برای طلبکار پول میشه؟
ناشناس۱۱۲۵۶۷۲۲۰:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱۷
ما جزئیات رو که نمی‌دونیم حاجی .
ناشناس۱۱۲۴۹۸۴۱۱:۲۵:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۱۷
درود بر شرافت و مردانگیت سید بزرگوار
ناشناس۱۱۲۴۹۸۶۱۱:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱۷
فساد و اعمال نفوذ و زد و بند در سازمانهای مختلف که با مردم سر و کر دارند معمولا توسط افراد .. باز نشسته همان نهادها بعنوان کارشناس و وکیل و در واقع بعنوان رابط و کار چاق کن صورت می گیرد و باید بطور جدی راهکاری برای این پدیده شوم و فساد انگیز اندیشیده شود. نمونه اش هم کانون وکلای ..
ناشناس۱۱۲۵۰۳۶۱۱:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۱۷
مقاله خوبی بود . تشکر از نویسنده محترم . این کارها باید سیستماتیک شود .
سیروس مهدوی۱۱۲۵۰۴۱۱۱:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱۷
وقتی زندان می سازیم متعاقبا زندانی و مجرم هم می سازیم. وقتی قانون ضد فساد ( قانون حمایت از افشا کنندگان فساد ) را در مجلس بی کفایت مسکوت می گذاریم آنوقت مجبوریم فاسد داشته باشیم مجبوریم دادگاه مفاسد اقتصادی داشته باشیم مجبوریم زندان داشته باشیم مجبوریم اعدام کنیم در حالیکه ریشه فساد از محل قانون و بی قانونی می باشد .یا قانون خوب نداریم یا از قانون تبعیت نمی کنیم و یا نظارت بر اجرای قانون نداریم پس مجلس خوب نداریم مجلس با کفایت نداریم یا بعضا مجلس لابی گر و رانت خوار و بی کفایت داریم . زندان یعنی بی احترامی به انسانیت انسان زندان یعنی مجرم پروری زندان یعنی نامسلمانی زندان یعنی فساد پروری. زندان یعنی دانشگاه فساد و جرم و اعتیاد . به جای ساخت زندان باید قوانین را ساخت .
ناشناس۱۱۲۵۱۶۸۱۳:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۱۷
حالا انشاءالله الرحمن كه با يك گل و يا چند گل بهار بشه !!! خدا كريمه !!!
ناشناس۱۱۲۵۴۰۰۱۶:۱۴:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۱۷
(150 میلیون تومان وزندان) ودیه یک انسان نتیجه میگیریم مرده یک نفر از زنده او با ارزشتر است
علی۱۱۲۶۱۸۶۱۱:۳۱:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۸
هیچ چیزی به صورت آنی نمی‌تونه تغییر کنه. تغییر نیاز به زمان داره. توصیه نویسنده رو هم کامل نمی‌دونم. قانون و بخش‌نامه و .. خوبه ولی اون چیزی که یک نهاد رو تغییر میده تغییر درونی و اختیاری هستش نه اجباری و قانونی. این رفتار آقای رئیسی به تدریج روی سایر اعضای این قوه و نهادهای مرتبط تاثیر می‌ذاره و خودش رو منتشر می‌کنه.
ناشناس۱۱۲۷۳۱۳۱۳:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۹
دو ویژگی تشکیلات نا کار آمد یکی اهمیت و کارایی برتر نیروی دون پایه به مدیران تشکیلات است و دوم دپو شدن مراجعه کنندگان پشت در مدیران و کارمندان تحت عنوان اینکه کار زیاد هست و جلسه هستند و ..
ناشناس۱۱۲۸۷۲۴۱۷:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۰
متاسفانه سالهاست برخورد موردی در قوه قضائیه باب شده! اصلا نیاز نیست خود رئیس قوه با این همه کار در چنین ملاقاتهایی حضور داشته باشه میتونه نماینده بفرسه اونا هم مشکلات را انتقال بدهند و در کمیته های تخصصی دستور کاری برای همه موارد مشابه صادر بشه این چیز سختی نیست که کسی نفهمه ولی نمیدونم چرا موردی عمل میشه خدا رحممون کنه
sina۱۱۳۰۵۷۱۰۸:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۲۲
رییس دستگاه قضا چنانچه این حرکتها رو روی دانه درشتها انجام بدهند بسیار پسندیده تر خواهد بود. به طور مثال یکی از این مفسدان اقتصادی که حکم مفسد فی الارض گرفته رو اعدام کنند! امثال این دانه درشتها چه بسا موناهایی رو با خانوادشون به تباهی کشوندند!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین