آیا شوهر می‌تواند همسرش را از اشتغال منع کند؟

گروه اجتماعی الف،   3980715015 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

به‌موجب ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مرد می‌تواند در چند مورد خاص مانع اشتغال همسر خود بشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  هرگاه مصلحت خانواده پس از عقد چنان تغییر کرده باشد که عدم اشتغال همسر را ایجاد کند، مثل‌اینکه مرد ادعا کند در هنگام عقد وضعیت شغلی او طوری بوده که می‌توانسته خلأ ناشی از نبود همسر در منزل را شخصاً پر کند، ولی اکنون با توجه به تراکم مسئولیت‌های شغلی و لزوم حضور تمام‌وقت وی در محل کار، دیگر نمی‌تواند به جای همسر به ادامه امور منزل و تربیت فرزندان رسیدگی کند و این موضوع سبب اخلال در امور خانواده شده است مرد می‌تواند مانع اشتغال همسرش شود.

با توجه به‌اینکه همسرم شاغل هستند متأسفانه در انجام برخی کار‌ها کوتاهی‌هایی دارند مثل عدم رسیدگی به تربیت فرزندان و انجام کار‌های خانه. از آنجایی‌که بنده حقوقم کفاف زندگی‌مان را می‌دهد آیا می‌توانم با رفتن به محل‌کار ایشان وی را از کارکردن منع نمایم؟

به‌موجب ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مرد می‌تواند در چند مورد خاص مانع اشتغال همسر خود بشود. به موجب این ماده، مرد در سه مورد می‌تواند از اشتغال همسر خود جلوگیری کند:
۱- اگر شغل زن منافی مصالح خانوادگی باشد.
۲. اگر شغل زن منافی حیثیت مرد باشد.
۳. اگر شغل زن منافی حیثیت خود او باشد.

یکی از این موارد، منافات اشتغال زنان با مصالح خانواده است. در این صورت مرد می‌تواند زن را از اشتغال منع کند. منظور از منافی با مصالح خانواده اموری است که به نوعی سبب سستی بنیان خانواده یا اخلال در نگهداری و تربیت فرزندان و یا برهم‌خوردن نظم اقتصادی خانواده شود، مثلاً زن تمام‌وقت خود را به آن اختصاص داده و در تربیت فرزندان یا انجام وظایف زناشویی کوتاهی نماید.

برای تشخیص این امور قاعده ثابتی وجود ندارد، زیرا اخلاق عمومی و وضع خاص هر منطقه و خانواده در تعیین مصلحت آن خانواده مؤثر است بنابراین در هر مورد خاص باید با مراجعه به اخلاق و عادات و رسوم آن جامعه و وضوح خاص آن خانواده تشخیص داد که آیا شغل زن با مصالح خانواده منافات دارد یا خیر؟

اما به‌طور مسلم می‌توان گفت اشتغال زن نباید موجب اخلال در جریان عادی امور خانواده و مانع از اداره خانه و تربیت فرزندان شود. همین‌که زن بتواند در عین شاغل بودن به اداره منزل و تربیت فرزندان نیز بپردازد، کافی است تا شوهر نتواند مانع اشتغال او شود.
شوهر می‌تواند با «شغل» زن، مخالفت نماید، اما با «اشتغال» وی به طور مطلق نمی‌تواند مخالفت نماید.

دومین موردی که می‌توان عنوان کرد این است که چنانچه شغل زن منافی حیثیات مرد یا خود زن باشد، شوهر می‌تواند از اشتغال او جلوگیری کند به عنوان مثال نوعی پوشش خاص مدنظر کارفرمایان باشد که باحیثیت خانوادگی متضاد باشد.
در این مورد هم قاعده ثابتی وجود ندارد و در هر مورد باید با مراجعه به وضعیت خاص آن مرد یا زن از حیث میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی، پایگاه شغلی، میزان درآمد و وضعیت اقتصادی و همچنین نسب خانوادگی آن زن یا مرد تشخیص داد که آیا چنین شغلی با حیثیت ایشان منافات دارد یا خیر؛ لذا مطابق قانون، زوج حق منع اشتغال همسر را به‌طور مطلق ندارد و حق زوج فقط در مخالفت با بعضی حرفه‌ها است. در غیر این صورت ماده باید به این صورت نوشته می‌شد: «اگر اشتغال زوجه با مصالح خانواده یا حیثیات زوجین منافات داشته باشد، شوهر می‌تواند مانع شود». بنابراین، اگر شوهر با شغل زن به دلیل مذکور مخالفت نماید، زن باید شغل خود را تغییر و شغلی را برگزیند که با مصالح خانواده و حیثیات زوجین سازگار باشد. لذا، شوهر می‌تواند با «شغل» زن، مخالفت نماید، اما با «اشتغال» وی به‌طور مطلق نمی‌تواند مخالفت نماید.

ضمناً شوهر شخصاً نمی‌تواند به محل کار همسرش رجوع کرده و منع اشتغال وی را بخواهد و باید از طریق دادگاه دادخواست منع اشتغال زوجه را تقدیم و بعد از گرفتن حکم منع اشتغال زوجه آن را به محل کار زن برده و به طور قانونی وی را از کار کردن منع کند؛ بنابراین مرد نمی‌تواند به صرف ادعا از اشتغال یا ادامه اشتغال همسرش جلوگیری به عمل آورد، بلکه در این مورد شوهر ابتدا باید به عنوان مدعی در دادگاه اقامه دعوی کند و بعد از اثبات منافی بودن شغل زن با مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن، منع او را از دادگاه بخواهد. بدیهی است در این مورد اگر به تشخیص دادگاه اشتغال زن با مصالح خانوادگی یا حیثیات زن یا شوهر منافات نداشته باشد، مرد نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.

شروط ازدواج
هرگاه زن در هنگام ازدواج شاغل بوده و مرد با آگاهی از این موضوع با او ازدواج کرده یا اینکه اشتغال یا ادامه اشتغال همسر به طور صریح در ضمن عقد شرط شده باشد یا حتی اگر به طور ضمنی و بدون آن‌که در عقد تصریح به عمل آمده باشد، در ضمن عقد شرط شده باشد، مرد نمی‌تواند از اشتغال زن جلوگیری کند، مگر در موارد زیر:
- هرگاه مصلحت خانواده پس از عقد چنان تغییر کرده باشد که عدم اشتغال همسر را ایجاد کند، مثل اینکه مرد ادعا کند در هنگام عقد وضعیت شغلی او طوری بوده که می‌توانسته خلأ ناشی از نبود همسر در منزل را شخصاً پر کند، ولی اکنون با توجه به تراکم مسئولیت‌های شغلی و لزوم حضور تمام‌وقت وی در محل کار، دیگر نمی‌تواند به جای همسر به ادامه امور منزل و تربیت فرزندان رسیدگی کند و این موضوع سبب اخلال در امور خانواده شده است.

هرگاه پس از عقد چنان تغییری در یکی از عناصر اساسی حیثیت مرد (مثل میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی، پایگاه شغلی، میزان درآمد و وضعیت اقتصادی) ایجاد شده باشد که اشتغال همسر با حیثیات امروز مرد یا خود زن منافات داشته باشد. در چنین مواردی به نظر می‌رسد شوهر بتواند با ادعای منافات داشتن اشتغال زن با حیثیات او از ادامه اشتغال همسر جلوگیری کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۲۲۰۰۰۸:۱۲:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۵
امکان ندارد در قوانین ایران قانونی پیدا کنید که یک تبصره چند مورد خاص نداشته باشد !
یه مرد ایرانی۱۱۲۲۲۱۹۰۸:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۵
هر زنی که فقط کنج خونه بشینه و بچه بزرگ کنه و به دنبال تحصیل و اشتغال نره، یه توسری خور بدبخت میشه که برای اندکی پول باید منت مردش رو بکشه.
ناشناس۱۱۲۲۷۸۴۱۴:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
من خودم با وجود اینکه مرد هستم ولی نباید زن را از ح زندگی دلخواه خودش محروم کرد. زن باید درآمدی داشته باشد تا وقتی اتفاقی افتاد بتونه تا به زندگی ادامه بدهد.
میلاد حمیدی۱۱۲۲۲۲۹۰۸:۳۵:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۵
لعنت بر این قانون ضد مرد
پیمان۱۱۲۲۲۳۱۰۸:۳۸:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۵
بله که میتونه! من زیباترین همسر دنیا و بهترین رو هم داشته باشم شده قیدش رو بزنم هرگز اجازه نمیدم همسرم تو این مراکز فساد به اسم اداره یا شرکت و ... کار کنه. وضعیت حتی تو ادارات دولتی فاجعه بار هست من اگه سنگ و کلوخ بخورم هیچ وقت انقدر بی غیرتی نمیکنم بزارم همسرم تو همچین محیط هایی بره.
ناشناس۱۱۲۲۲۶۶۰۹:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
زنان باید مراقب باشند حیثیت مرد تغییر نکند!
آیدا۱۱۲۲۲۶۹۰۹:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۵
بعد دم از حقوق زنان بزنید....
ناشناس۱۱۲۲۲۹۹۰۹:۲۹:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۱۵
با همون "مگر" ها میشه همه کار کرد. دیگه دوران تسلط مرد بر زن رو به اتمامه. امروز تموم نشه فردا تموم میشه.
ناشناس۱۱۲۲۳۰۹۰۹:۳۵:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۵
زندگی های امروزی با یک حقوق نمی چرخد
ناشناس۱۱۲۲۳۲۲۰۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۵
واقعا چیجوری میشه این اگرها رو اثبات کرد
ناشناس۱۱۲۲۳۴۹۱۰:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
فمینیستها بیاین های و هوی کنید...
ناشناس۱۱۲۲۸۹۵۱۵:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
هر کس حرف منطقی و واقع بینانه بزنه می شه فمنیست ؟؟؟ شما اصلا معنی فمنیسم را می دونی ؟؟؟
ناشناس۱۱۲۲۳۹۶۱۰:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۱۵
زنان را خانه نشین کنید چند همسری را رواج بدین به مردان برای چند همسری وام بلاعوض و مسکن اختصاص بدین که هم مشکل اشتغال حل بشه هم ازدواج تا جامعه سالم بشه
ناشناس۱۱۲۲۶۹۴۱۳:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
شما تو یه جامعه سالم و مترقی 100 درصد بستری و تحت درمان قرار می گرفتین برده داری می خوای راه بی اندازی؟
ناشناس۱۱۲۲۴۳۳۱۰:۵۰:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۵
یه سوال:"اگر شغل زن منافی حیثیت مرد باشد." مرد می تونه مانع کار همسرش بشه اما "اگر شغل مرد منافی حیثیت زن باشد." زن هم می تونه جلوی کار مرد رو بگیره؟
ناشناس۱۱۲۲۴۳۴۱۰:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
شرع می گوید تا شوهر اجازه نداده زن نمی تواند از خانه خارج شود حتی برای بازدید ان وقت شما
ناشناس۱۱۲۲۶۳۳۱۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱۵
«شرع» یا «اسلام» یا «فقه» ؟!
ناشناس۱۱۲۲۴۷۰۱۱:۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۱۵
داره سال2020میشه شما هنوز تو1400سال قبل گیر کردین...........
ناشناس۱۱۲۲۵۹۷۱۲:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۱۵
بدو قانون همجنسگرایی را هم را تصویب کنید بدو جا ماندی!!!!
ناشناس۱۱۲۲۷۶۱۱۴:۰۷:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱۵
اره واقعا !!! الان خبری امده ااز نماز خواندن که در اروپا کشف کردن که با این حرکات نماز باعث خروج الکتریسیته از بدن می شود و باعث کاهش سکته و توصیه کردن ۱۰ دقیقه در روز این کار را انجام دهند اره جانم ۱۴۰۰ ساله!!!!!
ناشناس۱۱۲۲۴۷۷۱۱:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۱۵
الان همه دنبال دختر شاغل هستند که یک قسمت بار زندگی را بکشه
ناشناس۱۱۲۲۴۹۲۱۱:۱۹:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۵
من شخصا نظرم این است که مرد و زن ندارد. وقتی همسر (چه مرد و چه زن) با دلایلی میخواهد که همسرش شغلش را عوض کند یا کنار بگذارد و خودشان نمیتوانند در این مورد با مذاکره به توافق برسند و تصمیم بگیرند، بهتره برن طلاق بگیرند و خودشون رو اذیت نکنند.
ناشناس۱۱۲۲۵۲۶۱۱:۳۹:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱۵
پرسیدن چنین سوالی توهین محسوب میشود.
ناشناس۱۱۲۲۵۵۶۱۲:۰۷:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۱۵
قانون خوبیه ولی باید به یک پیش شرط مهم هم اشاره بشه آیا شوهر به تعهدات خانوادگی خود عمل میکند؟ متاسفانه این مساله تغلب در نظر گرفته نمیشود
ناشناس۱۱۲۲۶۷۷۱۳:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۵
چرا بعضی از قوانین ما با شرع مغایرت دارد؟؟؟شرع میگه زن بدون اجازه شوهرش حتی اجازه خروج از منزل را ندارد بعد قانون ما میگه ...
ناشناس۱۱۲۲۶۸۹۱۳:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۵
متاسفم که یه سری مسائل به وجود اومده که کم کم داره بنیان خانواده ازبین میره
ناشناس۱۱۲۲۹۳۵۱۶:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
بنیان خانواده با خانه نشینی و تحت سلطه بودن زنان مستحکم می شه یا چی ؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس۱۱۲۲۸۰۹۱۴:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱۵
من به عنوان یک مرد صحبت از این مورد را زشت می دونم زن با مرد حقوق برابر دارد کار هم حق زن هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین