آقای ظریف! اروپایی ها «ماشه» را چکانده اند اما بی صدا/ تاریخ نباید دوباره تکرار شود

گروه سیاسی الف،   3980714187 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای ظریف! اروپایی ها «ماشه» را چکانده اند اما بی صدا/ تاریخ نباید دوباره تکرار شود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت عنوان کرد: برجام یک توافق بین المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و چارچوب مشخصی دارد و آمریکا خلاف قوانین بین المللی از آن خارج شده است. ظریف در ادامه عنوان کرد: اروپایی ها در موقعیتی نیستند که بتوانند از برجام خارج شوند و از نظر حقوقی حق این کار را ندارند.

این صحبت های وزیر امور خارجه بسیار شبیه سخنانی است که چند سال پیش، قبل از تصویب برجام در جلسه شورای روابط خارجی عنوان کرده بود. ظریف در آن جلسه در پاسخ به پرسشی به صراحت عنوان می کند آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!

بیشتر بخوانید:

ظریف: اروپایی‌ها نمی‌توانند از برجام خارج شوند

ظریف: به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!

اما دونالد ترامپ بعد از روی کار آمدن عملاً با بی توجهی به برجام و قطعنامه 2231، آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرد. روحانی نیز بلافاصله با ابراز خوشحالی اعلام کرد عضو مزاحم از برجام کنار کشید که این موضوع به نفع توافق خواهد بود.

 گویی تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است و این بار همان جملات نسبت به اروپایی ها بیان می شود. البته بدعهدی اروپایی ها مسبوق به سابقه است و می توان حتی به عقب تر یعنی سال 1382 و توافق نامه سعدآباد نیز برگشت که به تعهدات خود پایبند نبودند.

 اروپایی ها همیشه بیش از آمریکا مدعی پایبندی به سازمان های بین المللی، توافق، تعهدات، اصول روابط بین الملل و ...بوده اند. در قضیه برجام نیز فعلاً اروپایی ها به جای سناریوی خروج از برجام، با عمل نکردن به تعهدات شان آن را از ارزش تهی کرده اند. با وجود گزارش های متعدد آژانس بین المللی و یک سال صبوری ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای، حداکثر نقشی که در یک سال گذشته اروپایی ها بازی کرده اند تلاش برای دیدار روحانی با دونالد ترامپ و کسب رضایت آمریکا برای راه اندازی کانال اینستکس و خط اعتباری 15 میلیاردی  بوده است.

اروپایی ها سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام قول های متعددی به ایران داده بودند که به هیچ کدام آنها متعهد نبوده اند. این تعهدات شامل خرید نفت ایران، تسهیل تبادلات مالی، سرمایه گذاری در ایران و ... بوده است. اروپایی ها تا کنون  حتی حاضر نشده اند  رفتار ترامپ را در خروج از برجام محکوم کنند  و صرفاً به ابراز تاسف درباره این مسئله بسنده کردند.

از چند ماه قبل نیز که تهران بدلیل عدم نفع بردن از پایبندی به برجام اقدام به کاهش تعهداتش در قالب ماده 26 و 36 توافق هسته ای گرفته اروپایی ها عملاً در پی منصرف کردن ایران  از انجام چنین اقداماتی بوده اند و اخیراً نیز در این باره هشدار داده اند.

 به همین دلیل است که مدتی قبل روزنامه انگلیسی گاردین نوشته بود که اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرده در صورت برداشتن گام بعدی کاهش تعهدات که قرار است در اواسط آبان ماه اجرایی شود، آنها نیز از توافق هسته ای خارج خواهند شد. بر اساس نوشته گاردین اروپایی ها تهدید کرده اند اگر گام بعدی ایران موجب کاهش جدی تعهدات شود آنها مکانیسم ماشه یا ساز و کار حل اختلافات را در قبال ایران فعال خواهند کرد و پرونده ایران را به سازمان ملل خواهند فرستاد تا تحریم های گذشته دوباره فعال شود.

حال با صحبت های ظریف مشخص می شود اصل موضوع که روزنامه گاردین به آن اشاره کرده صحیح بوده است.

این موضوع نشان دهنده سیاست دو گانه اروپایی ها در قبال برجام است. از یک طرف در قبال بدعهدی و خروج آمریکا کوچکترین واکنشی نشان نمی دهند و در ادامه راه نیز نه تنها حاضر نیستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند بلکه سخن از تغییر برجام و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه ای می کنند. کشورهای اروپایی همچنین بلافاصله بعد از واکنش ایران در چارچوب برجام، موضع گیری می کنند و در حال حاضر نیز سخن از اتحاد با آمریکا و بازگشت تحریم ها می کنند.

اما ایران برخلاف فضاسازی ها اروپایی ها عنوان کرده به ادامه مسیری که در چارچوب برجام انتخاب کرده مصمم است.

رهبر انقلاب در 10 مهر ماه در دیدار با فرماندهان سپاه با اشاره به موضوع هسته ای گفتند: کاهش تعهدات هسته ای که مسئولیت آن بر عهده سازمان انرژی اتمی است، باید همانگونه که دولت اعلام کرده با جدیت کامل و به صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد و قطعاً هم به نتیجه خواهد رسید.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز دیروز اعلام کرد در صورت عدم اقدام طرف‌ مقابل، گام‌های بعدی در کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز ۸ مهر در نشست خبری تاکید کرد تا زمانی که اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکند ایران کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای را ادامه خواهد داد.

مشخص است مسئولان جمهوری اسلامی در قبال موضع گیری اروپایی ها قرار نیست عقب نشینی کنند و برداشتن گام های بعدی برای کاهش تعهدات بدلیل عدم انجام وظایف توسط اروپایی ها قطعی است مگر این که تا قبل از 15 آبان اروپایی ها اقدام جدیدی انجام دهند که با توجه رفتار آنها در یک سال و نیم گذشته این امر بسیار بعید است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۳۳۷۶۰۰:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
امید به اروپا یک سراب هستش.
ناشناس۱۱۲۳۷۴۶۱۱:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ظریف میگه برجام یک توافق بین المللی است در حالیکه موگرینی گفته برجام قطعنامه شورای امنیت است نه یک توافق بین المللی !
ناشناس۱۱۲۴۵۵۹۰۱:۰۲:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱۷
تنها چاره کار مذاکره با آمریکا هست
ناشناس۱۱۲۳۹۰۵۱۳:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
امید به کدوم یکی سراب نیست چین روسیه و ... همه و همه دنبال منافع خودشون هستند و همیشه در شرایط سخت ایران را تنها گذاشتند یا از پشت خنجر زدند لعنت به همشون مثل ضرب المثل ترکی که میگه هم به مار سفید لعنت هم سیاه
ناشناس۱۱۲۳۴۱۵۰۴:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
آقایان مذاکره کننده، آقای ظریف ... اگر منافع ملت برایتان مهم است لطفا به جای تحلیل و حرف، اینبار از اروپا تضمین عملی بگیرید! (این صد بار)!
ناشناس۱۱۲۳۶۵۵۱۰:۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
عزیزم تضمین چیه الان باید تعهداتشون رو انجام بدن
ناشناس۱۱۲۳۷۲۹۱۱:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
امضاء جان کری تضمین است !!!! خخ
ناشناس۱۱۲۴۰۶۹۱۴:۵۶:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
این همه استاد علوم سیاسی داریم واقعا مایه مباهات است.
ناشناس۱۱۲۳۴۳۱۰۶:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
امریکا بیش از نصف اقتصاد دنیاست ...نمیشه با امریکا دشمن باشید و در عین حال پیشرفت اقتصادی کرد...حتی اگه باهاش دشمنید نباید در ظاهر نشون بدید چون دنیا هیچ وقت ابر قدرت اقتصاد دنیا را رها نمیکنه بیاد سمت ایران...یک راه بیشتر نیست تعامل با دنیا و پایان دشمنی
ناشناس۱۱۲۳۶۸۰۱۰:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
دوست عزیز به قول شما اقتصاد دنیا نصفش مال آمریکاست خوب توصیه شما چیست یعنی برویم و خودمان مستعمره آمریکا بشویم؟؟ می شود بفرمایید این قدرت بلامنازعی که شما از آمریکا در ذهنتان ساخته اید که هیچکس نمی تواندبدون اجازه وی کاری کند چه جوری به دست آورده و اصلا مگر قرار است تا قیام قیامت همه مجیزگوی وی باشند؟؟ این قدرت چرا نتوانسته مانع انقلابی شود که مهره اصلی وی را در منطقه برکنار کرد؟؟ چرا نتوانسته در جنگ ایران و عراق ایران اسلامی را نابود کند که الان شما نیایید و جمهوری اسلامی را نصحیت کنید که بابا یک روی خوش به آمریکا نشان دهید بهشت خواهید شد این قدرت بلامنازع در سوریه چه غلطی کرد؟؟ این قدرت بلامنازع در مورد بقیه کشورها چه غلطی می کند شما نصحیت گران تنها پندی که می دهید این است بروید و تسلیم شوید تسلیم چی؟؟ تسلیم آمریکا یعنی عملا دنیا را در اختیار آمریکا تصور می کنیدو مرگ و زندگی و قادر متعالتان آمریکاست نه خداوند منان
ناشناس۱۱۲۴۶۳۹۰۸:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۷
واقعا جای تاسفه ، کره جنوبی ژاپن ترکیه و .... همه مستعمره آمریکا هستند؟
ناشناس۱۱۲۳۷۴۸۱۱:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
هیچ گاه در گفتگو به امریکای جنایتکار درجه یک اعتماد نکنیم .
ناشناس۱۱۲۳۷۷۸۱۱:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من در جواب شما میگویم : بسم الله الرحمن الرحیم؛ ««ایاک نعبد و ایاک نستعین»». تنها ابر قدرت جهان حضرت حق است. بر راه درست که بروی آمریکا و اروپا نیز دشمنت باشد خود حضرت حق به اقتصاد شما توسط جوانان کوشا و تحصیل کرده و البته مردم هوشمند و متحد و سخت کوش برکت فراوان خواهد داد. همین حضرت حق ثانیه ای طلب کند کل اقتصاد آمریکا و اروپا در ثانیه ای به قهقرا خواهد رفت.قضایا سال 2009 مگر یادتان رفته؟!..
ناشناس۱۱۲۳۷۹۴۱۱:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
در امریکا 45 میلیون نفر زیر خط فقر هستن و با کوپن غذا دریافت می کنند آواز دهل شنیدن از دور خوش است.
ناشناس۱۱۲۳۴۳۲۰۶:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
میفرمائید ظریف چه کار میتواند بکند اگر قرار بر اینستکه دیگران به خواست ما تمکین کنند و آن ها هم چنین ضروزتی حس نمیکنند چه بسا با سیاست منطقه ای ما مخالف اند وزارت خارجه جز آنکه از تشدید بحران بکاهد کار دیگری از دستش بر نمیاید
هوشیار۱۱۲۳۷۷۲۱۱:۳۲:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ظریف اون کارهایی رو که نباید میگرده کرده حالا بهترین کار اینه که هیچ کاری نکنه
ناشناس۱۱۲۳۴۳۵۰۶:۳۱:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اگر اروپايی ها به تعهدانشان عمل ميکردند ، ايران سه گام را بر نميداشت و اکنون دو آستانه برداشتن گام سوم نبود!
ناشناس۱۱۲۳۴۴۴۰۶:۵۲:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
باز هم قصه پُرغصه حیله گری معاویه های زمان و ساده لوحی ابوموسی های اشعری!
امیر۱۱۲۳۹۳۳۱۳:۲۵:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
تاریخ رو اشتباه به ما گفتن ابوموسا عشعری ساده لوح نبود بلکه به طمع چیزی اون کار رو کرد .دوستان هم ساده لوح نیستن بلکه ...
ناشناس۱۱۲۴۲۴۱۱۷:۲۷:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
درست است که ابوموسی بظاهر در اردوی مقابل معاویه بود، ولی دل و باوری به مولای خود نداشت که اگر داشت بدان فضاحت، فریب عمروعاص را نمی خورد ...
مهندس جنت شهری۱۱۲۳۴۵۹۰۷:۲۰:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
البته فهم بعضی مناسبات بین الملل برای بعضی افراد مشکل است...بنظر شما موقعیت امریکا بعد از خروج امریکا از برجام در جامعه بین الملل تفاوتی نکرده است...بنظر شما مواجهه کشورها و سازمان ملل قبل از برجام و بعد از برجام درباره رفتار ایران تفاوتی نکرده...ایا قبل از برجام که ان مرد ریاست جمهور بود تمام قطعنامه های موجود در جهان علیه ما صادر نشده بود...ایا نگاه مبتنی بر احترام ما را در جهان نمیبینید...ایا این احترام از جنگ افروزی است یا از صلح طلبی....واقعا درک این مسایل اینقدر برای شما سخت است...
امیر۱۱۲۳۴۶۷۰۷:۴۰:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
یاحق توجه کنید، خروج از برجام یعنی استفاده از گزینه ماشه. امریکا در واقع از برجام خارج نشد بلکه تعهداتش در برجام را کاهش داد. پس در واقع اگر امریکا از این گزینه استفاده نکرده است چرا اروپا باید استفاده کند!!!؟
علی۱۱۲۳۶۲۰۰۹:۴۴:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برادر محترم ترامپ سال گذشته گفتند ایالات متحده از این توافق خارج میشوند و فرمان خروج یکجانبه خود را جلوی دوربینهای رسانه امضا کردند کلیه تحریمها را هم مجددا به کار انداختند .
ناشناس۱۱۲۳۷۴۳۱۱:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
هدف امریکا و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریم ها با هم است که برای ما ممکن نیست .
ناشناس۱۱۲۳۵۲۹۰۸:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
شما که هر روز مقاله می نویسید راهکارتان چیست؟ از برجام خارج بشیم ؟ تحریم ها را چکار کنیم ؟ مردم تا کی باید تحریم و در کنار تحریم اختلاس و دزدی آقازاده های منفعت طلب را تحمل کنند؟
ناشناس۱۱۲۳۷۳۰۱۱:۰۶:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
یک جستجو در اینترنت بکن. راه کار بارها و بعضا تا حدودی با جزئیات بیان شده. فقط باید بخوایی که ببینی
ناشناس۱۱۲۳۷۴۱۱۱:۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که از معاهده NPT خارج بشویم و بمب اتم بسازیم .
ناشناس۱۱۲۳۵۴۳۰۸:۵۱:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برجام تنها برگ برنده ایران است.
ناشناس۱۱۲۳۷۳۸۱۱:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
علی 671۱۱۲۳۵۶۵۰۹:۰۴:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ظریف از این شوخی ها خیلی کرده و همش نقش بر آب شده .در اینجا کمی باید شک کرد اگر ایشان که ظریفه و همه را حریفه برای ما یا خارجی ها برای ما بله برای سکه های پاداشی برجام با عراقچی بله حریفه ولی برای خارجی ها فقط انگلیسی صحبت می کند که نتیجه این برجام مرده است .تعجب اینجا است که ظریف خوب می داند که اروپا به راحتی از برجام خارج می شود و آب از آب هم تکان نمی خورد .بعد سر ما ایرانی ها شیره می مالد که نمی توانند .خارج شوند اگر شدند آیا شما مردش هستید که استیفا بدهی .چقدر ملت ایران را ساده و خودشان را زرنگ می دانند برای ما ایرانی ها .و ما خودمان کرده ایم که لعنت بر خودمان باد .
ناشناس۱۱۲۳۵۷۳۰۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اصلاح طلبان تا سامانه موشکی را از بین نبرند راحت نمی شوند
ناشناس۱۱۲۳۵۹۰۰۹:۲۶:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
علي بركت الله روحاني،برگشتن به عقب بعد از شش سال سكون و بي تدبيري محض،كاش قضاتي بودن كه عملكرد بيهوده واتلاف شش سال يك ملت از روحاني و دارو و دسته اختلاسگرشون را به محاكمه بكشانند
ناشناس۱۱۲۳۶۲۱۰۹:۴۴:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
درود بر بزرگمرد دیپلماسی ایران
ناشناس۱۱۲۳۶۹۶۱۰:۵۱:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برجام یک حماقت بود ولی ادامه دادنش خیانته
نخود هر آش !!!۱۱۲۳۹۱۰۱۳:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
... تاريخ نبايد تكرار شود !! ... قسمتي از تيتر !! بنده كاري به متن و موضوع مطلب ندارم !! ... كار به " تاريخ " دارم !!! ... ببين قربونتم تاريخ ما فرزندان بابا آدم و ننه حوا كه روي اين كره خاكي شرف حضور داريم ، تكرار شدني است !! ... تاريخ تكرار مي شود !! ... چه بخواهيم و چه نخواهيم !! ... اين كه گفته اند : تاريخ معلم انسان هاست ، خب به خاطر تكراري شدن تاريخ بشري هم هست !! ... مگه نه ؟
رضا۱۱۲۴۲۵۷۱۷:۳۸:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ارزوی منافقین خروج ایران از برجام و درگیری تظامی با امریکا است که بارها انرا بیان کرده اند.
داوود۱۱۲۴۳۱۳۱۸:۵۹:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
فقط حنگ اين مشكل را حل ميكند فقط بايد عربستان ووامارات را به موشك بست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین