راز خنده‌های روحانی در نیویورک/ آرمین: گفتمان اصلاح‌طلبی باید به عدالت‌خواهی و فسادستیزی توجه کند/ اصولگرایان معتدل نه رای دارند نه اخلاقی عمل می‌کنند

گروه سیاسی الف،   3980714152 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

راز خنده‌های روحانی در نیویورک/ آرمین: گفتمان اصلاح‌طلبی باید به عدالت‌خواهی و فسادستیزی توجه کند/ اصولگرایان معتدل نه رای دارند نه اخلاقی عمل می‌کنند

اصولگرایان معتدل نه رای دارند نه اخلاقی عمل می‌کنند

حسین نورانی‌نژاد، عضو حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در گفت‌وگویی با اعتماد با یک تقسیم‌بندی عجیب تلاش کرده است بی‌گفتمانی اصلاح‌طلبان در اقتصاد را توجیه کند. نورانی‌نژاد گفته است: «شكاف اصلي و كلان در ايران معاصر شكاف ميان دموكراسي‌خواهي و آزادي‌خواهي در يك سو و اقتدارگرايي و ضد آزادي در سوي ديگر بوده و اين شكاف از جنبش مشروطه تاكنون وجود داشته است. بالطبع ذيل آن شكاف برخي تفاوت‌ها و تمايزها فرعي شده‌اند. مثلا اعتقاد به اقتصاد ليبرالي يا سوسياليستي فرع بر شكاف اصلي شد به همين دليل شاهد هستيم كه در يك حزب هم افراد معتقد به اقتصادي سوسياليستي حضور دارند هم افراد معتقد به اقتصاد آزاد.»

این سخنان در حالی است که در تمام دنیا احزاب دارای اساسنامه و مرامنامه هستند و گفتمان اقتصادی آنها در اساسنامه‌شان مشخص شده است.

نورانی‌‌نژاد درباره تجربه اصلاح‌طلبان در ائتلاف با اصولگرایان معتدل در سخنانی صریح گفته است: «در ائتلافي كه صورت گرفت، نيروهاي ميانه‌رو در ميانه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل قرار گرفتند. اين اصولگرايان معتدل نه آورده اجتماعي و نه راي چنداني براي اصلاح‌طلبان داشتند و نه در ادامه به خصوص در مجلس اخلاقي عمل كردند به اين معنا كه به جرياني كه آنها را به مجلس فرستاده، متعهد نبودند و به محض ورود به مجلس راه خود را رفته و به گذشته برنگشتند كه با حمايت چه كساني در اين مسير قرار گرفتند. به نظر نمي‌رسد در حال حاضر اصلاح‌طلبان با توجه به اين تجربه بتوانند با جريان‌هايي كه مدعي اصولگرايي معتدل هستند، ائتلاف كنند. البته در سياست هيچ اصل كلي وجود ندارد و ممكن است در آينده اين جريان هم رويكرد شفاف‌تري داشته ‌باشد و مشكل حل شود، چراكه مشكل ما در ائتلاف‌هاي گذشته شفاف نبودن بوده است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با زیرکی در انتهای مصاحبه‌اش وقتی از او درباره علی لاریجانی پرسش می‌شود پای خانواده لاریجانی را وسط می‌کشد و می‌گوید: «وقتي در مورد علي لاريجاني صحبت مي‌كنيم بايد خانواده لاريجاني‌ها را در نظر بگيريم و بدانيم هر كدام‌شان در عين نسبتي كه با يكديگر دارند چه نسبتي با جريان‌هاي سياسي موجود دارند. در واقع بايد به صورت مجموعه‌ به آنها نگاه كرد.»

***

سلامتی: اصلاح‌طلبان درک درستی از خواست‌های مردم ندارند

محمد سلامتی چهره باسابقه اصلاح‌طلب به روزنامه شرق گفت: «متأسفانه بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز درک درستی از خواست‌های مردم ندارند و جبهه اصلاحات هم هنوز برنامه مشخصی برای جبران این ضعف تدارک ندیده است. این خود موجب ایجاد فاصله بین آنها و مردم شده است. اگر مردم از اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنند، صرفا به دلیل اعتماد کلی است که به برخی از شخصیت‌های محوری یا برخی از تشکل‌های آنها دارند.»

سلامتی درباره مسيولیت‌پذیری اصلاح‌طلبان درباره عملکرد روحانی گفت: «مردم دولت روحانی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری حمایت‌شده از سوی اصلاح‌طلبان می‌شناسند؛ به‌همین‌دلیل هم عملکرد او را به حساب اصلاح‌طلبان می‌گذارند؛ اما از سوی دیگر مردم می‌دانند که روحانی یک اصلاح‌طلب نبوده و نیست. ایشان یک اصولگرای معتدل است.

آقای روحانی هم از این زاویه دید، برنامه‌ها و همکاران خود را تعیین کرد، نه براساس پیشنهاد‌ها و نظرات اصلاح‌طلبان. دولت حتی در بسیاری از موارد به نظرات اصلاحی اصلاح‌طلبان هم وقعی ننهاده است؛ بنابراین عملکرد مثبت یا منفی دولت را باید به حساب خود دولت گذاشت. اصلاح‌طلبان صرفا خیرالموجودین را انتخاب کردند؛ اما با وجود این مهم اصلاح‌طلبان نباید از مسئولیت خود در این امر طفره بروند. با تبیین دقیق موضوع، این مردم هستند که سهم دولت و سهم اصلاح‌طلبان را دراین‌باره تعیین می‌کنند.»

***

آرمین: گفتمان اصلاح‌طلبی ناظر به عدالت‌خواهی و فسادستیزی باید بازسازی شود

محسن آرمین فعال باسابقه اصلاح‌طلب با انتقاد از لیست اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ۹۴ و ۹۶ به ایرنا گفت: «به عملکرد اصلاح طلبان در بستن فهرست کاندیداها در انتخابات مجلس و شوراهای شهر، عملکرد فراکسیون امید و مدیریت آن در مجلس و ... نقدهای جدی وارد است. امید می‌رفت با نقدها و اعتراضاتی که به ترکیب شورای عالی اصلاحات و سازوکار بستن لیست امید در انتخابات پیشین وارد شد در ترکیب این شورا و سازوکار تصمیم‌گیری آن تجدید نظر جدی به عمل آید اما متأسفانه تغییرات انجام‌شده انتظارات را برآورده نکرده است. متأسفانه انحصارطلبی‌ها و خودمحوری‌ها و ... مهم‌ترین عامل نارسایی‌ها و مشکلات مذکور است.»

انتقادات آرمین به شورای عالی اصلاح‌طلبان از این منظر قابل توجه است که در دو سال اخیر انتقادات زیادی از شورای عالی اصلاح‌طلبان و به‌خصوص شخص عارف در زمینه بستن لیست دو انتخابات ۹۴ و ۹۶ انجام شده است.

آرمین در بخش دیگری از گفت‌وگویش انتقادات دیگری به برخی اصلاح‌طلبان وارد کرده و گفته است: «باید اعتراف کرد که به سبب دشوار بودن اصلاحات در ایران و در نتیجه طولانی بودن مسیر آن، که با ناکامی‌هایی نیز همراه بوده، بخش‌های از اصلاح طلبان به حضور در قدرت عادت کرده‌اند. این گونه تصور می‌کنند که نفس حضور در مجلس و داشتن مسؤلیت اجرایی هدف است. لذا برخی از آن‌ها برای بقا به زد و بندهای پنهان با باندها و لابی‌های‌ قدرت روی آورده‌اند. برخی به مسائل مالی آلوده شده‌اند. اصلاح طلبان سالم و واقعی باید حساب خود را از این بخش‌ها و افراد جدا کنند.»

اما نکته بسیار مهمی که آرمین بر آن تاکید کرده است ضرورت بازنگری در گفتمان اصلاح‌طلبی است: «اصلاح طلبان نیاز به یک گفتمان جدید و یک خانه تکانی اساسی دارند. پنجره‌ها را باید بازکنند تا هوای تازه وارد شود. وسایل کهنه و زنگارگرفته را باید دم در یا سرکوچه بگذارند تا سمساری ببرد...

مشکل اصلاح طلبان نداشتن یک گفتمان جدید و ناظر به اصلی‌ترین مشکلات کشور است که عدالت خواهی و فسادستیزی بخشی از آن است. مشکل اصلاح طلبان به گمان من این است که گفتمان آن‌ها به اندازه کافی منسجم، رادیکال، صریح و شفاف نیست. گفتمانی که پیش از این وجود داشت با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر نیاز به بازسازی دارد.»

با گسترش فساد و نابرابری در کشور، به نظر می‌رسد در سال‌های آینده گفتمان مسلط بر افکار عمومی گفتمان عدالت‌خواهی، فسادستیزی و شفافیت است. اصلاح‌طلبان تاکنون از قافله این گفتمان جا مانده‌اند. توجه آرمین به ضرورت بازسازی گفتمانی، ناظر به  همین تغییر گفتمان است.

***

سفر رئیس سرویس امنیتی استرالیا به ایران

جهان‌نیوز نوشت: «طی روزهای اخیر اعلام شد «جولی کینگ» زن بریتانیایی-استرالیایی و «مارک فرکین» نامزد استرالیایی او، آزاد شدند. از سوی دیگر تقریبا همزمان با آزادی این دونفر نیز رضا دهباشی دانشجوی نخبه ایرانی که 13 ماه پیش توسط دولت استرالیا به بهانه واهی دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شد. موضوعی که نشان می دهد که پای یک معاوضه درکار بوده است. یعنی آزادکردن در برابرآزادکردن!

موضوع زمانی جالبتر می شود که بدانیم، رئیس سرویس امنیتی استرالیا شخصا به ایران آمده و برای معاوضه اقدام کرده است. اتفاقی که نشان میدهد که در یک بستر کاملا اطلاعاتی این معامله مهم امنیتی صورت گرفته شده است.

از سوی دیگر زمان دستگیری اتباع استرالیایی نشان می‌دهد که چندماه پس از بازداشت نخبه ایرانی، عملیات دستگیری متهمین استرالیایی صورت گرفته است. یعنی پیش از این دستگیری‌ها در مرحله دیپلماسی عملا اتفاق موفقیت آمیزی که منجر به آزادی تبعه ایرانی بشود، انجام نشده است.

اما با توجه به دستگیری اتباع استرالیایی توسط سازمان اطلاعات سپاه، طبیعی است که کل این فرآیند با مدیریت مستقیم این سازمان اطلاعاتی رقم خورده است. فرآیندی که توانسته رضا دهباشی، نخبه ایرانی به جای واشنگتن از فرودگاه تهران سردربیاورد!»

***

 

درآمد ماهانه ۵۰۰ میلیونی برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس درباره حقوق‌‌های تبعیض در پرداخ حقوق در دستگاه‌های دولتی گفت: جالب است بدانید درون دانشگاه‌ها هم این تبعیض وجود دارد؛ می‌بینیم یک استاد دانشگاه عضو هیأت علمی دانشکده و وزارت علوم و همان دوستان در وزارت علوم یک درآمد دارد اما همان دوستان با همان جایگاه و رتبه علمی در وزارت بهداشت درآمد دیگری چهار برابر آن دارد، باید با اینها برخورد شود.

وی در پاسخ به این سوال که عموماً این مبالغ درآمد نامتعارف چه مبالغی است گفت: ما رقم‌های متفاوتی را شاهد هستیم که اکنون مواردی داریم مثلاً در وزارت بهداشت حتی افرادی داریم که بالای ۵۰۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند که از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند؛ البته از مبلغ ۱۰۰ میلیون به بالا تقریباً عادی شده است، در وزارت نفت هم ما جاهایی داریم که بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان دارند لذا باید تبعیض از بین برود که یکی از راهکارهای آن این است که حتماً باید مالیات‌های صعودی ایجاد شود.

***

مطهری: رهبری با پخش اعترافات تلویزیونی مخالف است

علی مطهری درباره طرح ممنوعیت پخش اعترافات متهمین از تلویزیون به اعتماد گفت: «طرح خوب و لازمی است و من هم آن را امضا کرده‌ام. در واقع نیازی به قانون عادی ندارد و قانون اساسی ما این کارها را اجازه نمی‌دهد ولی چون به فصل سوم قانون اساسی که درباره حقوق ملت است، توجه نمی‌شود مجبوریم قانون عادی تصویب کنیم. ظاهرا درباره متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای، اعترافات غیرواقعی گرفته شده و از صداوسیما پخش شده است. کسانی که دست به این کارها می‌زنند، تصور غلطی از حفظ نظام دارند...

روشن است که [امام، رهبری و شهید مطهری] با این روش‌ها موافق نبودند. قطعا مقام رهبری هم موافق نیستند و اینها خودسرانه این کارها را انجام می‌دهند...

مسوولان می‌گویند درباره همه آنها احقاق حق شده است. البته اگر مواردی شبیه مورد مازیار ابراهیمی و افراد مرتبط با او وجود داشته، وظیفه جمهوری اسلامی است که جبران خسارت و اعاده حیثیت کند و مجرمان را هم مجازات کند. البته در همین موضوع آقای ابراهیمی ما نشنیدیم که مجرمان این قضیه مجازات شده باشند و حتی نشنیدیم، وزارت اطلاعات خصوصا وزیر وقت یعنی آقای حیدر مصلحی عذرخواهی کرده باشد. گویی هر کاری که انجام می‌شود، درست است و عذرخواهی از قداست جمهوری اسلامی می‌کاهد.»

***

راز خنده‌های روحانی در نیویورک

خنده‌های روحانی دردیدارهای نیویورک که با اتقادات برخی رسانه‌ها همراه شد. محم.د واعظی رئیس دفتر روحانی با دفاع از خنده‌های روحانی گفت: «به نظرم بهترین پاسخ به پیشنهاد و اصرار وزرای خارجه فرانسه و انگلیس برای دیدار با ترامپ، همان خنده ای بود که رییس جمهوری داشتند. این نشان دهنده اعتماد به نفس ملی و نماد شکست فشار حداکثری بر ایران است.»

بیشتر بخوانید:

واعظی: خنده روحانی در پاسخ به اصرار برای مذاکره با ترامپ نشان دهنده اعتماد به نفس ملی بود

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۱۹۳۱۲۰:۵۳:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱۴
دوران هر دو دسته با عملکردشان بسیار شفاف است نزد مردم و دورانشان پایان یافته.
ناشناس۱۱۲۱۹۳۸۲۱:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱۴
آنها اصرار می کردند برای دیدار و روحانی به ریششان می خندید....خیلی هم خوب است....گاهی خنده برای طرف مقابل دردناکتر از هر عکس العملی است.
ناشناس۱۱۲۱۹۵۲۲۱:۳۴:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱۴
بخند ۷سال به ریش ما مه بهت رای دادیم خندیدی بازم بخند
ناشناس۱۱۲۱۹۵۵۲۱:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۴
دستگاه های اطلاعاتی جهان در ایران وزارت اطلاعات را به رسمیت میشناسند و فقط با این نهاد اطلاعاتی همکاری یا مذاکره میکنند.
علی۱۱۲۱۹۷۵۲۱:۵۳:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۱۴
آقای پرزیدنت انگلیسی بلد نیستند و با خنده میخواستند موضوع مکالمه را جمع کنند
ناشناس۱۱۲۲۰۰۹۲۲:۴۹:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۴
آرمین هم بوی کباب به مشامش رسیده دوباره
ناشناس۱۱۲۲۰۲۰۲۲:۵۹:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱۴
خنده هاي بي اندازه روحاني نشان از بي تدبيري دارد نه اعتماد به نفس
نخود هر آش !!!۱۱۲۲۰۵۳۰۰:۰۵:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۵
اندر حكايت خنده هاي جناب روحاني در بلاد ينگه دنيا !! ............................... ضرب المثل معروفي است كه مي گويد : " بخند تا دنيا به رويت بخندد " !! ... حالا خدا عالمه !! ... شايد جناب روحاني هم تبع اين ضرب المثل شيرين فارسي اين چنين از ته دل مي خندد تا دنيا به رويش بخندد !! ... انشاءالله كه دنيا هر چه بيشتر به رويش بخندد !! ... تا باد چنين بادا !!!
ناشناس۱۱۲۲۱۴۴۰۶:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱۵
زنو نابین هر هر هر هر هر !
رضا۱۱۲۲۱۷۰۰۷:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۱۵
فرصت طلبان و سازشکاران بگویید و نگویید اصلاح طلب. بجز اندازه مانتو بانوان چه چیزی را اصلاح کرده اید؟
ناشناس۱۱۲۲۱۹۷۰۸:۰۳:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۱۵
دکترای اسکاتلند!! حتی در جمع چند نفره و خصوصی هم دو کلمه نمیتونه انگلیسی حرف بزنه و لاجرم مسئله را با قهقهه پُر کرد،ببینید چه کسانی دارند بر مردم حکومت میکنند.
ناشناس۱۱۲۲۲۱۱۰۸:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۵
رازی نداشت این خنده ها. انگلیسی بلد نبود. همین
ناشناس۱۱۲۲۲۱۸۰۸:۲۷:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۱۵
البته به روحانی نمیشه در مورد انگلیسی حرف زدنش زیاد ایراد گرفت!حالا مگه بقیه شون بهتر از او هستند.
ناشناس۱۱۲۲۳۰۸۰۹:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
نشان دهنده اعتماد به نفس ملی و نماد شکست فشار حداکثری بر ایران!!! بله . پس چرا دنبال حذف یارانه ها به هر ترفندی هستین
ناشناس۱۱۲۲۴۱۹۱۰:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۵
این دو کلمه انگلیسی بلد نیست چگونه دکترا گرفته است
علی 671۱۱۲۲۴۹۵۱۱:۲۲:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۵
آقای نورانی نژاد کاش حرف و کلامت مثل فامیلت نورانی بود .که نیست مرد مومن شما اصلاحی ها به خوبی و روز روشن همه از امیدی و عارفی و بقیه خوب می دانید که مملکت را به چه روزی اندا خته اید و حالا دارید برای خودتان شریک می ترا شید .شما خوب می دانید که دیگر نزد مردم هیچگونه وجهه ی مردمی ندارید و برای همیشه به گورستان تاریخ سپرده شدید .که با هیچ آب زم زمی پاکشدنی نیست .بهتر است زبان در کام گرفته و حرف نزنید .که ایرانی ها شما را شناخته اند و رایی در میان مردم ندارید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین