ظریف: حقوق کُردهای سوریه باید حفظ شود

گروه سیاسی الف،   3980714094

وزیر امور خارجه با تاکید بر ضروت حفظ حقوق کُردهای سوریه تاکید کرد که حقوق همه ساکنان کشورهای منطقه باید حفظ شود.

ظریف: حقوق کُردهای سوریه باید حفظ شود

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات جلال محمود زاده نماینده مهاباد درباره سدسازی غیر قانونی ترکیه و حمله ترکیه به عفرین گفت: در این باره ایران، عراق و سوریه با مشکلاتی مواجه هستند عراق و سوریه مستقیما از برخی از مشکلات رنج می‌برند و هر سه کشور گفت‌وگوهایی در این رابطه با ترکیه داشته‌ایم.

وی افزود: ما در سطح بین المللی موضوع ریزگردها  را به عنوان موضوعی که مشکل منطقه ای ایجاد کرده مطرح کرده‌ایم در این باره جلسه‌ای در تهران برگزار شد و رئیس جمهور به صراحت موضوع را مطرح کردند که موجب ناراحتی نماینده ترکیه هم شد ما این موضوع را در تمام جلسات با همکاران ترک پیگیری می‌کنیم.

ظریف با بیان این که ترکیه به هیچ یک از کنوانسیون‌های آبی نپیوسته است، ادامه داد: بر این اساس پیگیری این موضوعات با دشواری‌هایی روبروست البته من همواره در گفت و گو با ترک‌ها این موضوع را مطرح و برای آن تلاش کردم.

وزیر امور خارجه با بیان این که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کُردهای سوریه مشخص است، گفت: ما اعلام کردیم تنها راه حفظ امنیت در ترکیه حضور نظامی دولت مرکزی در مناطق مرزی است که براساس قرارداد آدانا چنین کاری ممکن است. و از طریق اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه نمی‌شود  امنیت ایجاد کرد. ما این سیاست جمهوری اسلامی را در ملاقات با دوستان ترک بارها مطرح کردیم و رئیس جمهور هم در جلسات آستانه به صراحت آن را مطرح کرده است. ایشان در جلسه اخیر سران در استانبول هم به این موضوع اشاره کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی معتقد است امنیت منطقه با رعایت دو اصل امکان پذیر است احترام به تمامیت ارضی و امنیت همه کشورهای منطقه و رعایت حقوق همه ساکنان کشورهای منطقه من جمله برادارن و خواهران کُرد.

وی ادامه داد: ما این آمادگی را اعلام کردیم تا همکاری هایی انجام دهیم تا دولت ترکیه و سوریه بتوانند براساس مقررات بین المللی با حضور نیروهای سوری و با حفظ احترام ساکنین منطقه مشکلاتشان را حل کنند. ضمن این که تروریسم جایی در منطقه ما ندارد و کسی نباید اجازه دهد تروریست‌ها از خاکش برای حمله به بقیه استفاده کنند.

ظریف در بخش دیگر  از اظهاراتش یادآور شد: باید تاکید کنم آمریکا تلاش می‌کند از گروهی از کردهای سوریه به عنوان پیاده نظام سوء استفاده کنند البته این موضوع مربوط به گروهی کوچک است و برادران و خواهران کرد ما در سوریه حتما با این حرکت مخالف هستند ضمن این که مسئولان اقلیم عراق هم با این سیاست موافق نیستند.  

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما تلاش کردیم با همکاری اقلیم دولت سوریه و همه گروه‌های کرد در سوریه این مشکل را از طریق هماهنگی بین نیروهای نظامی سوریه و ترکیه و بدون ایجاد مزاحمت برای مردم کرد و عرب منطقه و ساکنین واقعی شمال شرقی سوریه حل کنیم تا امنیت برای همه فراهم شود.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که ایران اقدامات ترکیه در زمینه مسائل مربوط به آب را با جدیت دنبال می‌کند، تاکید کرد: موضع گیری ایران درباره عفرین توسط سخنگوی وزارت خارجه صورت گرفته من هم در ترکیه مخالفتم را اعلام کردم و رئیس جمهور نیز با این موضوع مخالف بود ما معتقدیم حقوق مردم کرد سوریه باید حفظ شود معتقد به رعایت حقوق همه مردم منطقه و مرزهای بین المللی هستیم البته امنیت ترکیه هم باید حفظ شود ولی امنیت از طریق لشگرکشی حفظ نمی‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین