جرم دندان و خونریزی لثه زنگ خطر است

گروه سلامت الف،   3980714061

رئیس نوزدهمین کنگره انجمن علمی پریودنتولوژی ایران، گفت: حدود ۹۰ درصد بیماری های لثه با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ارتباط نزدیک دارد.

جرم دندان و خونریزی لثه زنگ خطر است

به گزارش مهر، حسن سمیاری، با بیان اینکه از هر ۱۰ دندانی که کشیده میشود ۹ دندان به دلیل بیماریهای لثه یا در اصطلاح پریودونتال ازدست میرود افزود: حدود ۹۰ درصد بیماری های لثه به  رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مربوط است.

وی تاکید کرد: آموزشهای مرتبط با پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان باید بطور عمومی گسترش یابد و بیمه ها میتوانند با تقبل هزینه اقلامی مثل نخ دندان، مسواک و خمیر دندان کمک شایانی به کاهش مشکلات مردم در خصوص این بیماری ها بنمایند.

او گفت: افزایش سطح بهداشت دهان و دندان با کمترین مبالغ در مقایسه با هزینه های هنگفت دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت قابل اجرا و پایه گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه جرم گیری دندان یکی از ساده ترین و در دسترس ترین شیوه ها در پیشگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی دندانها محسوب می شود، افزود: افزایش تخصیص بودجه و خدمات بیمه ای و دولتی برای اقدامات پیشگیرانه و معاینات اولیه دهان و دندان می تواند از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه ها جلوگیری کند.

این جراح لثه و ایمپلنت، به ترس مردم از جرم گیری اشاره کرد و گفت: در گذشته جرم گیری دندان ها با قلم های تیز و روش های تهاجمی انجام  میگرفت که این نوع جرم گیری موجب آسیب به سطح مینا و ریشه دندان و حساس شدن آن می شد ولی سال ها است که این تکنیک متحول شده به گونه ای که با استفاده از ابزارهای پیشرفته، اکنون جرم گیری در مطب های دندانپزشکی به سادگی انجام می شود.

سمیاری گفت: به طور معمول در افراد دچار مشکلات لثه، دندانپزشکان هر ۳ تا ۶ ماه یکبار نسبت به معاینه و در صورت صلاحدید به جرم گیری دندان اقدام می کنند ولی افراد با بهداشت فردی مناسب در اغلب موارد نیازی به جرم گیری نخواهند داشت.

این مدرس دندانپزشکی افزود: اگر از مسواک و نخ دندان به طور اصولی استفاده شود نیازی به جرم گیری نخواهد بود.

سمیاری با تاکید بر اینکه اولین علامت بیماری لثه، خونریزی است گفت: به محض اینکه لثه ملتهب  تحریک شود خونریزی رخ می دهد و این علامت گاهی موجب می شود تا فرد بیمار به دلیل باور های ناصحیح و یا ترس از افزایش خونریزی از ادامه مسواک زدن و بهداشت دندان ها امتناع کرده که متاسفانه موجب تشدید عارضه می گردد.

وی گفت: خونریزی لثه حین مسواک زدن مهم ترین علامت التهاب و بیماری لثه است که اگر با بهداشت و جرم گیری کنترل شود در مراحل اولیه برطرف خواهد شد.

رئیس نوزدهمین کنگره انجمن پریودونتولوژی ایران گفت: افراد در صورت مشاهده خونریزی لثه باید محل مورد نظر را که مملو از پلاکهای میکروبی و غیر قابل دید است مورد توجه بیشتری از نظر مسواک ، نخ دندان ، دهانشویه قرار دهند تا ظرف مدت تقریبی دو هفته التهاب و خونریزی برطرف گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن پریودونتولوژی ایران در ادامه گفت: بهترین راه جایگزینی دندان های از دست رفته کاشت ایمپلنت است چون استفاده از روش های قدیمی مانند دست دندان و پروتزهای ثابت و متحرک موجب تجمع پلاک های میکروبی در حفره دهان می شود و حتی روش هایی مانند «بریج» به دلیل تراش دندان های سالم مجاور نیز نسبت به ایمپلنت از جایگاه ضعیف تری برخوردار  است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۹۵۰ که دکتر برنمارک ارتوپد سوئدی کاشت ایمپلنت را مطرح کرد، این تکنیک و ابزارهای آن پیوسته در حال گسترش و تحول کیفی و کمی شده است، تصریح کرد: امروزه انواع ایمپلنت و شیوه های انجام آن به گونه ای پیشرفت کرده که نتایج ماندگار و بهتری دارد ولی باید دانست که ایمپلنت های دندان هم نیازمند رعایت بهداشت خاص اند تا از بروز مشکلات و بیماری های لثه و شکست درمان جلوگیری شود.

سمیاری افزود: تحلیل استخوان فک نیز گاهی موجب میشود تنها راهکار کمک به افراد فاقد دندان ، صرفا بهره گیری از ایمپلنت باشد.

وی با اشاره به اینکه ترس از جرمگیری و مسواک نزدن محل خونریزی لثه از باورهای غلط ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی است افزود: بیماری های لثه گاهی علامتی ندارد تا افراد عادی قادر به تشخیص آن باشند پس توصیه میشود هر شش ماه یکبار نسبت به معاینات دوره ای نزد دندانپزشک رفته تا با یک درمان ساده یا آموزش صحیح نخ دندان و مسواک اقدام لازم انجام شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین