میدل ایست آی: یک سال پس از قتل خاشقچی، بن سلمان همچنان از عدالت می گریزد/ «پادشاه کوچک» ترسی از مجازات ندارد

گروه جهان الف،   3980711055

نشریه اینترنتی میدل ایست آی با اشاره به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی می نویسد این قتل "وحشیانه" چهره واقعی عربستان را به جهان نشان داد.

میدل ایست آی: یک سال پس از قتل خاشقچی، بن سلمان همچنان از عدالت می گریزد/  «پادشاه کوچک» ترسی از مجازات ندارد

به گزارش الف مداوی الرشید، استاد مهمان در موسسه خاورمیانه ای دانشکده اقتصاد لندن و نویسنده این تحلیل تاکید می‌کند: بن سلمان ولیعهد عربستان باید در دادگاه جنایی بین المللی محاکمه شود:

 « قتل وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول افسانه سلطنت خیرخواه سعودی را به شدت تکان داده و ریاض را در حالت دوستی مصلحتی قرار داده است.

در شرایطی که همچنان قرار است قاتلان در دادگاه های عربستان محاکمه شوند، شاهزاده بن سلمان تقریبا مسئولیت این قتل را برعهده گرفته است. مصاحبه اخیر او با شبکه پی بی اس حاوی سخنانی بود که باید یک سال پیش گفته می شد، چرا که شاهزاده پذیرفت این جنایت ذیل مسوولیت او انجام شده، اما افزود که سه میلیون سعودی در بخش دولتی کار می کنند و مقاماتی در بین آنها مسئول جنایت هستند.

محاکمه مخفی

یک سال پس از قتل، نه عوامل قتل و نه آمران آن محکوم نشده اند. آراء محاکمه مخفی 11 عامل قتل هنوز صادر نشده است. و دستیار ارشد بن سلمان – سعود القحطانی – که یکی از مضنونین به قتل است ، در ملا عام ظاهر نمی شود، در حالی که شاهزاده با برنامه های عامه پسند نظیر جشن های روز ملی عربستان در 23 سپتامبر، تشویق می شود. با این حال، در شرایطی که حیات در پادشاهی  سعودی همچنان "عادی" به نظر می رسد، جنایت قرن بسیاری چیزها را تغییر داده است. این حادثه کمک کرد تا به جهان یادآوری شود ماهیت رژیم سعودی چقدر غیرقابل اعتماد است، در حالی که متحدان غربی اش از مدتها قبل آن را عزیز می شمرند. آمریکا، انگلیس و سایر شرکا قرار نبود روابط صمیمی خود را با عربستان، به خاطر صرفا یک روزنامه نگار مقتول، تغییر دهند. در عوض، هزاران مرد، زن و کودک یمنی در پنج سال گذشته بمب باران شده اند، بدون آنکه وجدان فروشندگان سلاح  به عربستان که عملا از حملات هوایی آن حمایت می کنند، تکان بخورد.

سیستم سیاسی، بر جامعه جهانی مدنی و نهادهای سازمان ملل که درباره قتل خاشفچی و جنگ یمن تحقیق کرده اند، برتری دارد. پرونده قتل خاشقچی قرار نبود قواعد اساسی این بازی را تغییر دهد.

اما در داخل، اعتماد بین رهبری سعودی و مردم، تا ابد از بین رفته است. این قتل عمیقا ابعاد حکومتی را برملا کرد که محمد بن سلمان از پسرعموی مخلوعش محمد بن نایف به ارث برد، مهره ای که کنترل بر شهروندان سعودی را تسریع کرد و تحت پوشش مبارزه با تروریسم، شبکه بازداشت منتقدان، مخالفان و بنیانگذاران جامعه مدنی را گسترش داد.

"شاید او انجام داده باشد"

متاسفانه بن نایف با وجود آنکه نامزد مورد نظر سی آی ای برای جانشینی سلمان پادشاه عربستان بود، به عنصر نامطلوب تبدیل شد. بن نایف در حالی اخراج شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نهادهای اطلاعاتی اش درگیر بود و به ولیعهد چک سفید امضا شده داد تا به سمت های ارشد در این پادشاهی برسد، و برای این منظور چندین پست ارشد ایجاد شد.

ترامپ حتی از پذیرش نظر سرویس های اطلاعاتی خود درباره قتل خاشقچی خودداری کرد و با نادیده گرفتن شواهد و تماس های تلفنی رهگیری شده، به این نتیجه رسید که "وی شاید از آن حادثه اطلاع داشت و شاید هم نداشت."

از نظر ترامپ، بن سلمان کلید نوعی صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها بود، این هم بخشی از طرحی بود که دامادش جرد کوشنر تدارک دید آن هم بدون آنکه فلسطینی ها در آن نقشی داشته باشند.

این طرح، فرزندی بود که مرده به دنیا آمده و از جانب کوشنر بی تجربه و شاهزاده پرسرو صدا ارائه شد، فردی که اهمیت چندانی به بیت المقدس یا فلسطین نمی داد. وی قصد داشت قدرت خود را در داخل تحکیم کند، که البته بین سال های 2015 و 2017 اینچنین کرد، و رقبای خود را در خلیج فارس نظیر امیر قطر، کنار بگذارد. قتل خاشقچی صرفا نمادی از تفکرات بی مانند، پرخطر و وحشیانه شاهزاده است که ثابت کرد می تواند خانواده خود را در پوشش مقابله با فساد، تحقیر کند.

تهدید بن سلمان علیه نخبگان ثروتمند برای ذخیره 5 درصد از درآمد شرکت دولتی نفت آرامکو، تضمینی بود برای طرح او موسوم به Vision 2030 و جمع آوری پول مورد نیاز.

شاهزاده ها و نخبگان تجاری که دو سال پیش در هتل لوکس "ریتس کارلون" حبس شده بودند، از دورنمای اینکه در صورت مخالفت، ثروت هنگفت خود را به همراه سرشان از دست بدهند، وحشت می کنند.

پیامی آشکار

قتل خاشقچی پیامی آشکار برای تمام شهروندان از جمله اعضای خانواده سلطنتی بود. این رژیم در حال کشیدن پرده به روی سیاست ها و اپیزودهای قبلی است، به ویژه در خصوص سیاست تنبیه و تشویق که تاحدودی توانست صدای مخالفان را محدود کرده و عنوان دیکتاتوری خیرخواهانه را کسب کند. ولی متاسفانه سیاست تشویق ناپدید شده و شمشیرهای تیز جایگزین سیاست های تنبیه شده اند.

اقتصاد مبتنی بر توزیع ثروت که رضایت نخبگان را درپی داشت، جای خود را به استراتژی جدید اتمام حجت می دهد. آنها یا باید پول داده و سکوت کنند، و احتمالا در شرایط ممنوعیت سفر، و یا به هتل ریتس یا حتی جایی بدتر بازگردند. این چهره جدید پادشاهی سعودی است که در کنترل کامل پادشاه کوچک  قرار دارد.

ماهیت خطرناک بن سلمان یادآور یک اپیزود تاریخی است که ما را به یاد زمانی می اندازد که پدربزرگش عبدالغزیز بن سعود افرادی را نابود کرد که پادشاهی اش را تحکیم کرده بودند: مجمعی از رهبران قبیله ای متعصب که وی همگی آنها را یکی پس از دیگری کشت .  وی شهرها را غارت کرد، مردم را در مساجد کشت و در مکان هایی نظیر ریاض، طایف، هاییل و غیره، مردم را قتل عام کرد.

تاریخ باید به صورت مناسب بازنویسی شود، به ویژه زمانی که پادشاه کوچک ظاهرا وعده می دهد آن سنت را بدون ترس از مجازات ادامه دهد. قتل خاشقچی که نامزد تُرکش او را فردی از قصر پادشاهی می خواند، تازه آغاز راه بود. زندان های عربستان مملو از زندانیان سیاسی است و میزان اعدام ها رو به افزایش است.

بی احترامی به مردگان

بن سلمان حتی به اجساد مردگان احترام نمی گذارد. جسد خاشقچی ناپدید شد و هیچ علامتی وجود ندارد که نشان دهد بخشی از آن پیدا یا به خانواده اش تحویل و یا دفن خواهد شد. به گفته علی الدبیسی، مدیر سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان مستقر در برلین، رژیم آل سعود همچنان اجساد 83 نفر از زندانیان را که اغلب شیعه بودند و مخفیانه اعدام شدند، در اختیار دارد.

حتی در جنگ های تمام عیار، دشمنان اجساد سربازان را با هم مبادله می کنند تا به آنها و خانواده هایشان ادای احترام کنند. اما پادشاهی سلمان، نه تنها به دلیل قتل توبیخ نمی شود، بلکه حقوق دفن را از خانواده های قربانیان سلب می کند.

به رغم تمام سر و صداهای صورت گرفته درخصوص گردشگری، تفریحات و سایر فرصت های جدید در عربستان، آینده این پادشاهی تحت امر شاهزاده بسیار تاریک به نظر می رسد. سرکوب ادامه خواهد داشت. قتل خاشقچی به جهان این هشدار را داده است که پادشاه کوچک مصمم است چگونه با مشت آهنین حکومت کند.

فقط دادگستری بین المللی است که می تواند به عربستان اجازه دهد این اپیزود تاریک را ورق بزند. دادگاه بین المللی قضایی مستقر در لاهه، باید پادشاه عربستان را به صورت غیابی محاکمه کند. محاکمه او نباید به تلاش برای رسیدن به عدالت در پرونده خاشقچی محدود شود، بلکه ضروری است جنایات احتمالی جنگی در یمن را نیز که داستان فراموش شده دیگری است، شامل شود.»

                                                                                                                             

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین