فرانسه خواستار مذاکره ایران و آمریکا قبل از گام برجامی جدید تهران شد

گروه جهان الف،   3980710195 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه فرانسه از ایران و آمریکا خواست قبل از فرا رسیدن موعد اقدام بعدی تهران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام با یکدیگر مذاکره کنند.

فرانسه خواستار مذاکره ایران و آمریکا قبل از گام برجامی جدید تهران شد

به گزارش فارس، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه یادآوری کرده ایران و ایالات متحده آمریکا برای آغاز مذاکره با یکدیگر قبل از اقدام تهران برای برداشتن گامی دیگر جهت کاستن از تعهداتش ذیل برجام، یک ماه فرصت دارند.

لودریان درباره گزارش اخیر نشریه پولیتیکو که مدعی شده بود طرح چهار بندی فرانسه برای آوردن ایران و آمریکا پای میز مذاکره شکست خورده هم اظهارنظر کرد و گفت: «از نظر ما این طرح‌ها که تا به حال موفقیت‌آمیز نبوده‌اند هنوز روی میز هستند.»

وزیر خارجه فرانسه از هر دو طرف خواست قبل از ۶ نوامبر که ممکن است ایران گام دیگری را برای کاستن از تعهدات برجامی خود بردارد وارد مذاکره با یکدیگر شوند. 

لودریان گفت: «الان، ایران و آمریکا است که از این فرصت مختصر بهره بگیرند چون ایران برنامه‌های خود را برای برداشتن گام‌های جدید جهت کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای در ماه نوامبر اعلام کرده و این اقدامات خطر دامن زدن به تنش‌های جدید را در بردارند.»

طرح ناکام فرانسه 

برخی منابع فرانسوی روز سه‌شنبه مدعی شده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران بر سر طرح چهار بندی فرانسه به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند، اما این طرح سرانجام موفق نشد. 

«پولیتیکو» به نقل از این منابع مدعی شده دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق بر سر این سند محقق نشده زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند. 

پایگاه خبری «پولیتیکو» که مدعی شده این سند را رویت کرده، در ادامه به ذکر جزئیات مفاد آن پرداخته است. 

در سند ادعایی، تهران موافقت کرده «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»

تهران همچنین متعهد شده «ایران از هر گونه ستیزه‌جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.»

در بخش دیگری از سند، ایالات متحده با «رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷» موافقت کرده است. در متن این سند آمده است: «ایران از توانایی کامل برای صادر کردن نفت خود و استفاده آزادانه از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد.»

گام‌های برجامی ایران

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۵ شهریورماه شروع شد بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

 سازمان انرژی اتمی ایران امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاهش تعهدات هسته‌ای کشور که بر مبنای بندهای پیش بینی‌شده در برجام و به منظور رسیدن به تعادل در تعهدات کشور در مقابل بهره‌گیری از مزایای این توافق انجام می‌شود، امری قانونی و حقوقی بوده و هیچ نقض تعهدی در آن وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «همانگونه که بارها از سوی مسؤولان نظام اسلامی تذکر داده شده است، در صورتی که طرف های توافق برجام به تعهداتشان احترام بگذارند و آنها را عملیاتی کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۷۵۹۷۲۳:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱۰
تحریم ها را لغو کنید و به تعهدات تون عمل کنید تا تنش ها کاهش پیدا کنه.
امید۱۱۱۷۶۰۵۲۳:۵۶:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۱۰
بسم الله الرحمن الرحیم آمریکا و فرانسه غلط کردند . یک عده ای عاشق غرب و خیانت کار الان دوباره در بوق خواهند کرد که وقت مذاکره است . برای خساراتی که برجام در حدود چهار هزار میلیارد دلار (تعطیلی کارخانه ها با واردات بی رویه ، بیکار کردن کارگرها ، قرار دادهای خارجی که سالها کشور را معطل کرد ، از بین بردن طلا و ارز بانک مرکزی ، نابود کردن اقتصاد کشور ، ایجاد تورم سرسام آور و .. ) به این کشور زده است باید محاکمه شوند .
ناشناس۱۱۱۷۶۵۱۰۱:۳۸:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱۱
خوب زمان احمدی هم دیدم همه چیز گل و بلبل بود.
ناشناس۱۱۱۷۶۲۶۰۰:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۱۱
فرانسه غلطهای زیادی می کند اول به 11 شرط خودشان عمل کنند بعد تز های جدید بدهنددروغگوها مارا چه فرض کرده اند؟
ناشناس۱۱۱۷۸۱۶۰۹:۱۹:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۱
نه مذاکره و نه جنگ بازگشت کنید به برجام ما قبلا مذاکره کرده بودیم ملت ما کوتاه نمیاد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین