یک سال بعد از قتل خاشقچی؛ نه از جسد خبری شد و نه از قاتل

گروه جهان الف،   3980710082 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک سال پیش در چنین روزی جمال خاشقچی روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی برای انجام کارهای مرتبط با ازدواجش با نامزد اهل ترکیه خود، وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و هرگز گمان نمی‌کرد چه سرنوشت شوم و هولناکی انتظارش را می‌کشد.

یک سال بعد از قتل خاشقچی؛ نه از جسد خبری شد و نه از قاتل

به گزارش تسنیم، جمال خاشقچی (Jamal Khashoggi) روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی، در تاریخ دوم اکتبر 2018 (10 مهر 1397) برای انجام کارهای مرتبط با ازدواجش با نامزد اهل ترکیه خود، وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، ورودی که در نهایت به مرگی دردناک توسط مأموران امنیتی ارشد و نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی منتهی شد.

حاکمان عربستان سعودی هرچند تمامی مطالب درز یافته به رسانه‌ها مبنی بر قتل جمال خاشقچی را رد می‌کردند، اما سعودی‌ها در نهایت تحت فشار افشاگری‌های امنیتی و رسانه‌ای، در حالی که بیش از دو هفته منکر وقوع هر حادثه‌ای برای جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول بود، به کشته شدن وی داخل عمارت کنسولگری اعتراف کردند.

با این همه فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در سطح منطقه و جهان روی حاکمان عربستان سعودی برای افشای تمام ابعاد این رسوایی ادامه یافت تا اینکه محمد بن سلمان در آستانه اولین سالگرد  این جنایت فجیع، مسئولیت آن را برعهده گرفت.

سوم مهر ماه 1398 خبرگزاری رویترز بر اساس مستندی با  عنوان ولیعهد عربستان سعودی که شبکه پی‌بی‌اس قرار بود به نمایش بگذارد، به نقل از محمد بن سلمان درباره قتل جمال خاشقچی نویسنده و منتقد رژیم آل سعود که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، نوشت: «این اتفاق تحت نظر من صورت گرفت. من همه مسئولیت آن را می‌پذیرم، زیرا آن (قتل خاشقچی) تحت نظر من اتفاق افتاد.»

محمد بن سلمان تاکنون درباره قتل خاشقچی به صورت علنی صحبت نکرده است. سازمان سیا و برخی دولت‌های غربی اعلام کرده‌اند که محمد بن سلمان دستور قتل را صادر کرده است ولی مقام‌های سعودی اعلام کرده‌اند که وی هیچ نقشی نداشته است.

قتل خاشقچی موجب خشم و نفرت جهانی نسبت به مقام‌های سعودی شده است و لطمه بزرگی به وجهه بن سلمان و برنامه‌های بلندپروازانه وی برای رشد و پیشرفت اقتصادی عربستان وارد کرده است.

مقام‌های سعودی پس از انکارهای اولیه سرانجام ماموران یاغی و سرخود را عامل اصلی قتل خاشقچی معرفی کردند. دادستان کل عربستان اعلام کرد که معاون سابق اطلاعات دستور استرداد خاشقچی را صادر کرده است ولی پس از ناکامی در بازگرداندن خاشقچی، این مسئله منجر به قتل وی شده است.

بر اساس این گزارش، سعود القحطانی مشاور سابق و ارشد خاندان سلطنتی سعودی دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، با وجودی که اعلام شد که القحطانی مشاور بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرد، هیچ اقدامی علیه وی از سوی حکومت سعودی برای محاکمه و مجازاتش صورت نگرفته است.

بن سلمان در پاسخ به این سئوال که "قتل چگونه بدون اطلاع وی رخ داده است"، گفت: ما 20 میلیون نفر جمعیت و 3 میلیون نفر کارمند دولتی داریم. مجری شبکه پی بی اس از بن سلمان پرسیده است که آیا قاتلان می‌توانسته‌اند هواپیماهای خصوصی دولتی را در اختیار بگیرند؟ وی در پاسخ گفته است: من مقام‌های رسمی و وزرایی دارم تا امور را پیگیری کنند، آنها مسئول هستند. آنها این قدرت و اختیار را دارند تا این کار را انجام دهند. ‎

یک سال از ترور فجیع جمال خاشقچی گذشت، مردی که روزگاری در رسانه‌های رسمی سعودی در راستای‌ تبلیغ سیاست‌های حاکمان عربستان قلم می‌زد و مدتی هم مسئولیت یکی از روزنامه‌های مهم عربستان به نام الوطن را برعهده داشت و در مصاحبه با شبکه‌های ماهواره‌ای مختلف به دفاع از نظام سعودی می‌پرداخت، اما هیچ گاه گمان نمی‌کرد روزی به طرز هولناکی چنان کشته شود که حتی آثاری از جسدش هم به جا نماند.

یک سال از قتل وحشتناک خاشقچی در حالی سپری شده است که نه خبر از معرفی قاتل اصلی شده است و نه محاکمه و قصاص.

این در حالی است که قتل‌«سرتیپ عبدالعزیز الفغم» قدیمی‌ترین محافظ ملک سلمان که در یک فضای کامل پر ابهام و سئوال برانگیز اتفاق افتاده است،‌نشان می‌دهد که نباید به روشن شدن پرونده جنایت قتل خاشقچی آن هم پس از گذشت یک سال چندان خوش بین بود.

اما حقیقتی که قتل فجیع خاشقچی یا به عبارتی ترور وی نشان داد این بود که بار دیگر بر دروغ بودن ادعاهای پرطمطراق مدعیان دفاع از حقوق بشر یعنی آمریکا و دیگر کشورهای غربی مبنی بر دفاع از حقوق بشر مهر تایید زد و معیارهای دوگانه آنها را بیش از پیش به جهانیان نشان داد که هنگامی که پای منافع سرشار آنها در عربستان و دیگر کشورهای مرتجع عرب به میان آید، عناوین پر سر و صدایی همچون دفاع از حقوق بشر تنها در حد همان شعار باقی خواهد ماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۶۹۲۵۱۳:۱۶:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۱۰
خیلی ناراحت شدم که از جسدش خبری نشد!!!
سعید۱۱۱۷۲۱۸۱۶:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱۰
دوباره شروع شد .
ناشناس۱۱۱۷۲۶۹۱۷:۰۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱۰
بره به .. مشکل کم داریم باید غصه اینم بخوریم؟
ناشناس۱۱۱۷۳۳۴۱۷:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۱۰
اونی که به مسوولان ایران مربوطه گرفتاریهای خودشونه با دولتها بیکاری مردم فقر خانواده ها بالا رفتن سن زدواج کاهش رشد جمعیت فرهنگ جامعه و ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین