علت سانحه ریلی زاهدان-تهران مشخص شد/بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس

گروه حوادث الف،   3980709010 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می‌انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.

علت سانحه ریلی زاهدان-تهران مشخص شد/بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس

به گزارش ایسنا، ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن‌ قطار زاهدان –تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه‌آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، به ایسنا گفت:  پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی  باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر می‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم‌ بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و... رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی‌گردد.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۵۰۳۸۰۸:۰۶:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۹
بازرسی ریل ها وظیفه کیست؟
ناشناس۱۱۱۵۰۷۱۰۸:۳۸:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۹
سلام درست که نمیشه برای متربه متر ریل نگهبان استخدام کرد اما فکر کنم برای مسیرهای مثل زاهدان میشه روی پیچ ها رو جوش بزنیم که به آسانی باز نشه
ناشناس۱۱۱۵۰۹۸۰۹:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۹
برای جلوگیری از تکرار این موضوع ،عامل را فقط باید اعدام کرد .اعدام اعدام
ناشناس۱۱۱۵۲۴۶۱۱:۰۸:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۹
کار تروریست هایی هست که از پاکستان به سیستان رفت و آمد دارند.
پیچ۱۱۱۵۳۸۶۱۲:۲۸:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۹
ربطی به تروریست ها نداره تو منطقه ما که جز استان های مرکزی کشوره بعضی وقت ها پیچ های ریل رو میدزدن و میفروشن
ناشناس۱۱۱۵۱۲۰۰۹:۳۳:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۹
لعنت بر بازکنندگان پيچهای ريل.
قاسمی۱۱۱۵۱۳۷۰۹:۵۶:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۹
از پهباد ها و کواد کوپتر ها استفاده کنید
علی 671۱۱۱۵۱۴۸۱۰:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۹
چرا می توان کنترل کرد با گذاشتن دوربین و کنترل از یک مرکز در سوزن بان ها .
ناشناس۱۱۱۵۱۷۵۱۰:۲۰:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۹
باید فکر اساسی بر اساس تکنولوژی های مدرن برای محافظت از شبکه طولانی راه آهن کرد نگهداری خطوط راه آهن در کشور در ابتدائی ترین وضع است در یک کلام فقر را در ره آهن در تمامی ابعاد میتوان دید از لوکوموتیو های کشنده و واگن ها تا تاسیسات بین راهی .
ناشناس۱۱۱۵۲۴۴۱۱:۰۵:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۹
کار همان منافقینیست که قبلا با اسلحه به کامیون ها حمله می کردن

پربحث‌های هفته

  1. از مذاکره به بهانه «سایه جنگ» تا مذاکره به دلیل «شرایط جنگی»...

  2. آیا جهان، ایران را در نقطه اتخاذ «تصمیم بزرگ» قرار خواهد داد؟

  3. آیا مدیرعامل فراری نیسان، کپی ژاپنی محمود رضا خاوری است؟!

  4. آقای روحانی! از این حرفها چه باید بفهمیم؟ 

  5. پاسخ شهاب حسینی به هجمه‌ها: منتقد اتفاقات تلخ هستم/ در فیلم‌ با بودجه دولتی بازی می‌کنید اما از فجر انصراف می‌دهید؟

  6. ایران و «توافق ترامپ» که قاسم سلیمانی به آن اشاره کرده بود

  7. «بلد نبودن» یا «نخواستن»؛ آقای روحانی، مسئله این است!

  8. حسابرسی نهادهای تحت پوشش دفتر رهبری و زیرمجموعه های آنها / نظر محمد قوچانی درباره برنامه‌های شبکه افق/ تعیین جایزه برای قتل ترامپ از تریبون مجلس

  9. ماجرای مخالفت رئیس صداوسیما با درخواست عجیب روحانی/ اعمال فشار حداکثری دولت به علی‌عسکری

  10. ماجرای کاخ مرمر که مرحوم هاشمی رفسنجانی در آن مستقر بودند

  11. معاون فرمانده کل سپاه: در حمله به عین الاسد ۱۳۴ نفر کشته و ۲۴۵ نفر زخمی شده‌اند

  12. "شیر" را از سبد غذایی حذف نکنید/ تکذیب ادعاهای یک کارشناس

  13. اوضاع را شیر تو شیر نکنیم!..

  14. تیم‌های ایرانی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف دادند

  15. روایت شاهدان عینی سقوط هواپیمای اوکراینی + عکس

  16. نامه خصوصی محسن هاشمی به فتاح درباره آیت‌الله هاشمی و ماجرای کاخ مرمر

  17. وقتی ترامپ خودش را حرامزاده توصیف می‌کند

  18. اعتراف آمریکا: شمار تلفات انتقام موشکی ایران افزایش پیدا کرده است

  19. استدلال‌های جالب برای نقد سخنان علی مطهری/ ظریف اروپا را به خروج ایران از NPT تهدید کرد/ سکوت رسانه‌ای درباره محرومیت باشگاهها از میزبانی قابل پذیرش نیست

  20. کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصمیم ضدایرانی خود عقب‌نشینی کرد + جزئیات

  21. جهان‌آرا، عصرانه و ثریا دیگر «زنده» نخواهند بود

  22. ترامپ: قاسم سلیمانی را کشتیم چون او حرف‌های بدی درباره کشور ما (آمریکا) می‌زد

  23. طرح دریافت غرامت از انگلیس برای قتل عام ۹ میلیون ایرانی

  24. آزمون بزرگ شورای نگهبان پیش از برگزاری انتخابات مجلس/ مفسدان اقتصادی نباید تایید شوند

  25. چرا ترامپ درباره تلفات عین‌الاسد دروغ گفت؟/ آزمون شفافیت شورای نگهبان/ واکنش کدخدایی به انتقاد لاریجانی از ردصلاحیت نمایندگان

آخرین عناوین