اوکراین‌گیت؛ وکیل شخصی ترامپ احضار شد

گروه جهان الف،   3980709001

قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا را در ارتباط با تحقیقات استیضاح احضار کردند.

به گزارش فارس، قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه تحولات مربوط به انجام تحقیقات برای استیضاح «دونالد ترامپ» دوشنبه «رودی جولیانی»، وکیل شخصی او را احضار کردند. 

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «الیوت انگل»، رئیس کمیته روابط خارجی، «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی و «الیجاه کامینگز»، رئیس کمیته نظارت و اصلاحات در مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به جولیانی از او خواسته‌اند اسناد مربوط به این تحقیقات را تا روز ۱۵ اکتبر تحویل آنها دهد. 

در نامه احضاریه‌ای که برای جولیانی ارسال شده آمده است: «عدم تبعیت شما از این احضاریه بنا به هر دلیلی از جمله دستور رئیس‌جمهور یا کاخ سفید مصداق مانع‌تراشی در تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان به شمار می‌رود و ممکن است به عنوان ادله مغایر علیه شما یا رئیس‌جمهور مورد استفاده قرار بگیرد.»

آنها خاطرنشان کرده‌اند در حال تحقیقات درباره این موضوع هستند که ترامپ «با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا و ممانعت از ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین جهت مقابله با روسیه» تا چه اندازه امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است. 

این سه کمیته روز جمعه هم «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا را احضار کردند. 

 بر اساس اطلاعاتی که اخیرا فاش شده، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی خود از او خواسته پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» (نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا) عضو هیأت مدیره آن است، پیش ببرد.

هرچند ترامپ این موضوع را رد می‌کند، اما ظاهرا ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده و تنها زمانی با پرداخت این کمک‌ها موافقت کرده است که زلنسکی به او اطمینان داده دادستان کل اوکراین پرونده بریسما را پیش می‌برد.

هلدینگ بریسما به فساد مالی متهم است و به نظر می‌رسد ترامپ تلاش داشته تا از طریق مفسد نشان دادن فرزند بایدن، شخص بایدن را هم بی‌اعتبار کرده و شانس او برای پیروزی در انتخابات را کاهش دهد.

در پی افشا شدن این موضوع، «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را اعلام کرد.

کاخ سفید چهارشنبه گذشته تحت فشار شدید نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی متن گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد.

بر اساس این متن که از حالت طبقه‌بندی خارج شده و روی پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید قرار گرفته، «دونالد ترامپ» در این مکالمه تلفنی از «ولودیمیر زلنسکی» خواسته به پرونده فرزند جو بایدن «نگاهی» بیاندازد.

با این وجود، در متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، به کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین اشاره‌ای نشده و ترامپ دستکم به صورت مستقیم پرداخت کمک به کی‌یف را به پیگیری پرونده بایدن مشروط نکرده است. ترامپ البته پیش از طرح درخواست خود، به زلنسکی یادآوری می‌کند که آمریکا، بر خلاف اروپایی‌ها از جمله آلمان، به اوکراین کمک‌های زیادی کرده است.

کاخ سفید اذعان کرده است که این متن، پیاده‌شده کلمه به کلمه صحبت‌های ترامپ و زلنسکی نیست. علاوه بر این، در سه بخش از متن، درست در جایی که ترامپ در حال طرح درخواستش است، ادامه جمله تقطیع شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین