مقصود از هدفمندی یارانه ها اصلاح الگو مصرف بود نه پرداخت یارانه تا قیامت

مهرداد رادمهر، گروه تعاملی الف،   3980708182 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
مقصود از هدفمندی یارانه ها اصلاح الگو مصرف بود نه پرداخت یارانه تا قیامت

هدف از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها؛ اصلاح قيمت ها و بهينه كردن مصرف انرژي و آب و كالاهاي اساسي در طي 5 سال بود؛ نه اينكه تا قيامت يارانه نقدي پرداخت شود و جلوي رشد، توسعه و پيشرفت كشور در كشف علم و تكنولوژي و به روز رساني همه جانبه دانش و فن آوري در صنايع گرفته شود. اثر بد ديگر يارانه هاي نقدي در جامعه رواج فرهنگ تنبلي، راحت طلبي و فرار از مشقت هاي كسب درآمد و رزق و روز حلال است.

دو هدف اصلي هدفمندي يارانه ها يعني اصلاح قيمت ها و هدفمند كردن فرهنگ مصرف ( حامل هاي انرژي، آب، برق و كالاهاي اساسي) در اين طرح مهم فراموش شدند.
راه كار تحول در اقتصاد و بنيان كردن فرهنگ آفرينش در ميان جامعه كشور بسيار ساده است، براي رسيدن به اين اهداف بايد:
1- يارانه نقدي براي همه دهك هاي جامعه حذف شود. پول يارانه ها به عنوان منابع مالي به منظور ايجاد اشتغال جوانان، به صورت وام هاي كم بهره براي: الف - زنده كردن چرخه صنايع با اهميت؛ ب- توليد مسكن هاي ارزان و كوچك در بافت هاي فرسوده شهرها، ج- توليد محصولات كشاورزي گلخانه اي و گل و گياه، د- ايجاد استخرهاي توليد ماهي هاي خاوياري، ر- توليد قالي هاي نفيس و دست باف و صنايع دستي، ه- توليد خودروي استاندارد و بروز و ... اختصاص يابد.
2- به منظور رعايت مصرف هدفمند و بهره وري بيشتر در مصارف آب، برق و حامل هاي انرژي، استانداردها و شاخص هاي جهاني مصرف براي خانوارها، كشاورزي و صنايع تعريف شود و به منظور تشويق صرفه جويي مصرف گنندگان هزينه قبوض آب – برق – گاز براي خانوارها، كشاورزان، صنايع و كارخانجاتي كه در حد نرمال و استاندارد مصرف داشته اند، رايگان شود. براي گروه هايي كه مصرفي بيش از حد استاندارد تعريف شده، دارند، قيمت قبوض آب، برق و گاز پلكاني شود.
3- دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي ( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي همه ايرانيان ( زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين به قيمت 7000 تومان به حساب سرپرست خانوار توسط دولت.
4- توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و پلكاني كردن قيمت آن در دامنه هاي 20 ليتري يعني: الف- از 0 تا 20 ليتر قيمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 20 تا 40 ليتر قيمت واحد آن 2500 تومان؛ ج- از 40 تا 60 ليتر هر ليتر به ارزش 4000 تومان؛ از 60 تا 80 ليتر هر ليتر 6500 تومان؛ د- از 80 تا 100 ليتر هر ليتر آن 9000 تومان و ر- 100 ليتر و بالاتر هر ليتر آن به ارزش 10500 تومان. كارت سوخت كليه جايگاه داران حذف شود. در ضمن توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي ( تاكسي ها - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي و ...) براساس پيمايش مسير هفتگي با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
تبصره : مصرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 20 ليتر در ماه تقليل يابد.
5- كساني كه واقعاً نيازمند دريافت كمك هاي نقدي هستند درخواست خود را به نهادهاي حمايتي كميته امداد و سازمان بهزيستي ارائه مي دهند تا بعد از راستي آزمايي دقيق وضعيت خانوار؛ از مقرري مشخص نقدي به صورت ماهيانه يا كمك هاي غير نقدي نظير كالاهاي اساسي برخودار شوند( كميته امداد و بهزيستي بايد به صورت ماهيانه راستي آزمايي درباره خانوارها را انجام دهند).
تبصره : بسياري از گروه هاي كه به عضويت سازمان هاي حمايتي در آمده اند، واقعاً از دارایی ها مالی برخودار بوده و با استفاده از رانت اطلاعاتي و پارتي بازي يا رابطه بازي به عضويت كميته امداد و سازمان بهزيستي در آمده اند و حتماً نياز به بازنگري جدي این گروه می باشد.
دولت به منظور حذف دلالان، قاچاق چیان و سوادگران و ... از بازار کالاهای اساسی و محصولات با ایجاد تعاونی های توزیع کالا به خرید مستقیم محصولات از کشاورزان و باغداران بپردازد و در سرتاسر شهرهای کشور با ایجاد بازارچه هایی به توزیع اقلام بپردازد. در ضمن با دادن وام های کم بهره و کود و بذر و سموم شیمیایی و برق یارانه ای چاه ها از کشاورزان و روستاییان حمایت های گسترده ای کند. با این راهکار دست واسطه ها قطع شده، کالا با قیمت ارزان به دست مصرف کننده واقعی رسیده و زمینه اشتغال جوانان زیادی را باعث می شود.
6- دولت براي كنترل توزيع عادلانه كالاهاي اساسي( مرغ - گوشت - برنج ايراني - پنير - آرد و ...) و جلوگيري از قاچاق اين كالاها به ديگر كشورها بايد براي خانوارهاي هدف ( شامل : كارگران و كارمندان دولتي و غير دولتي با حقوق كمتر از 5 ميليون در ماه، بيمه شدگان تامين اجتماعي از تمامي اصناف ( از روي ميزان حق بيمه برآورد حقوق ماهيانه بيمه گر مشخص مي شود)، كشاورزان و روستائيان ( با در آمد كمتر از 60 ميليون تومان در سال)، بازنشستگان و كارگران فصلي كه متقاضي دريافت اين كالاها هستند؛ كوپن الكترونيك ( يا كارت اعتباري خريد) براساس تعداد نفرات خانوار ارائه كند و با ايجاد شبكه منظم توزيع توسط فروشگاه هاي زنجيره اي معتبر و تعاوني هاي روستايي، در زمان هاي مشخص (هفتگي يا ماهيانه) در سطح كشور جلوي احتكار، قاچاق و سودگري قيمت ها گرفته و عدالت اجتماعي برقرار شود.
7- دولت (وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت متوسط منطقه اي (به صورت ارزی) به کشورهای همسایه (پاكستان – تركيه – عراق – افغانستان- ارمنستان) صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی (مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش هاي آبياري كشاورزي و باغداري در روستاهاي مستعد كند.
8- شرکت های معدنی، کشاورزی و صنعتی که از حامل های انرژی یارانه ای استفاده می کنند و به صادرات کالا مشغول هستند باید موکلف باشند که ارز دریافتی خود را با قیمت نیمایی در اختیار بانک مرکزی ایران قرار دهند در غیر این صورت حامل های انرژی با قیمت جهانی و در صورت پرداخت بهاء در مقابل ارز خارجی به آنها تحویل داده شود.
9- شركت هاي خودروسازي داخل با همكاري شركت هاي كره اي و ژاپني به فكر نوسازي خودروهاي توليدي از نظر حداقل كردن ميزان مصرف بنزين، حداقل توليد آلايندگي، راحتي و ايمني و كيفيت در موتور و بدنه باشند؛ در ضمن با فراخوان هاي عمومي ماشين هاي موجود در خيابان را از نظر كيفيت احتراق موتور و ميزان سوخت مصرف به صورت رايگان مورد بازنگري قرار دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۵۰۰۵۰۷:۱۰:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۹
دفعه دیگه که خواستید از این کارها را بکنید "مقصودتان " را پشت کلمات زیبا پنهان نکنید و با مردم روراست باشد بگذریم از اینکه سیاستمدار رو راست در این دنیا پیدا نمی شود
ناشناس۱۱۱۵۰۱۱۰۷:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۹
تا مشکل مسکن، شغل، تورم و ارزش پول حل نشود و خط فقر شفاف هر سال اعلام شود و دولت موظف به حفظ قدرت خرید حقوق بگیران نباشد، این بحث ها به نتیجه نمی رسد.
هدف از الگوی مصرف چی بود؟ ايجاد دومينوی گرانی؟۱۱۱۵۱۴۴۱۰:۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۹
هدف از الگوی مصرف چي بود؟ ايجاد دومينوی گرانی؟
ناشناس۱۱۱۵۱۴۷۱۰:۰۳:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۹
اخوی محترم : بند 10 یادتان رفته و آن هم اصلاح دستمزدها بر اساس بنزین 7000 تومانی پیشنهادی شما است.
ناشناس۱۱۱۵۲۱۶۱۰:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۹
فقط داستان گویی بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین