سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور انجام می‌گیرد

گروه اقتصادی الف،   3980708160 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه فرار مالیاتی جرم محسوب می‌شود، گفت: سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور انجام می‌گیرد.

به گزارش فارس، هادی خانی عصر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی کردستان اظهار کرد: فرار مالیاتی جرم محسوب می‌شود و مبارزه با آن در دستور کار امور مالیاتی است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های حاکمیتی از جمله نیروی انتظامی و اطلاعات می‌توانند در مبارزه با فرار مالیاتی اثرگذار باشند، افزود: بررسی تراکنش‌های بانکی نیز در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تخمین زدن فرار مالیاتی در استان‌ها مستلزم ریز داده‌های اقتصادی است که بتوانیم براوردی در استان و کشور داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان در کشور فرار مالیاتی داریم و باتوجه به اینکه کردستان در برخی شهرها مانند بانه قطب اقتصادی کشور است رصد دقیق‌تری از فعالیت اقتصادی آن انجام می‌گیرد.

*عمومیت و عدالت محور فعالیت امور مالیاتی است

خانی اعلام کرد: دو اصل عمومیت و عدالت محور فعالیت‌های ما در امور مالیاتی است، عنوان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که براساس ثروت و درآمد مالیات را مطالبه کنیم.

وی تمامی فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و کشاورزی معاف از پرداخت مالیاتند، بیان کرد: هر فعالیت اقتصادی که درآمد کسب کند و معاف نباشد مشمول پرداخت مالیات است.

وی اعلام کرد: دغدغه ما دستگاههای کارتخوانی است که دست فروشندگان بوده و باید دید آیا به نام خود فروشنده است یا شخصی دیگر از آن بهره می‌برد.

* وجود هفت میلیون دستگاه پوز در کشور

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد: هفت میلیون دستگاه پوز در کشور داریم که باید تا پایان سال تک تک آنها شناسه‌دار شوند و آنهایی که شناسه ندارند باید غیرفعال شوند.

خانی اظهار کرد: کسانیکه فرار مالیاتی می‌کنند تلاش غیر قانونی برای پنهان نگه داشتن میزان واقعیت‌ها دارند بنابراین باید دستگاههای اجرایی وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند تا مانع فرار مالیاتی شوند.

وی گفت: با اقداماتی که در پیش می‌گیریم آینده روشنی را برای جلوگیری از فرار مالیاتی متصوریم.

وی تصریح کرد: فرار مالیاتی در سه بخش اتفاق می‌افتد، خاطر نشان کرد: افرادی که فعال اقتصادی هستند اما اعلام نمی‌کنند و در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده‌اند، افرادی که دقیق درآمد خود را بیان نمی‌کنند و افرادی که مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اذعان کرد: با اجرای سامانه صندوق‌های فروشگاهی می‌توان دیتای موردنیاز را در ثروت و درآمد شناسایی کرد.

*وجود ۴ هزار وکیل بدون پرونده مالیاتی در کشور

خانی از شناسایی چهار هزار وکیل بدون پرونده مالیاتی خبر داد و گفت: اگر محرز شود کسی فرار مالیاتی دارد محدودیت‌هایی برای افراد از جمله مسدود حساب بانکی و مصادره اموال اعمال می‌شود.

وی گفت: انسجامی بین قوه قضاییه و دستگاههای امنیتی با مالیات بوجود آمده که برای مبارزه با فرار مالیاتی اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از پزشکان همکاری خوبی با امور مالیاتی دارند، اعلام کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد پزشکان در نظام مالیاتی پرونده ندارند و با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده بالای ۵۰ درصد مراجعه داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: از مصادیق مطرح و جدی ما کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف است در خلاء اجرای قانون افرادی از قشر ضعیف جامعه سوء استفاده کرده و هویت آنها را اجاره گرفتند.

خانی گفت: کارت‌های بازرگانی بحران یا چالش جدیدی در امور مالیاتی ایجاد کرد و در حال حاضر پرونده‌های معوقه مربوط به کسی است که هویت خود را اجاره داده و نمی‌تواند مالیات بپردازد.

وی افزود: کارت‌های بازرگانی زمانی که صادر می‌شد باید اعتبارسنجی انجام می‌گرفت و هرجا که قانون اجرا نشد باید دستگاههای مختلف درگیر شوند تا رفع و از این معضل جلوگیری شود.

وی جعل هویت را ضعف فرهنگی دانست و گفت: فردی که هویت دارد باید پاسخگو باشد که چرا هویت خود را اجاره داده است.

*بیشترین فرار مالیاتی مربوط به جعل هویت است


مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: بیشترین فراوانی فرار مالیاتی جعل هویت است که ناشی از عدم آگاهی مردم است و باید رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنند.

خانی بیان کرد: ساماندهی معافیت‌های مالیاتی از برنامه‌های امور مالیاتی است و در این راستا برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در دو سال اخیر ۱۸ هزار نفر که مشکوک به فرار مالیاتی هستند، شناسایی شده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۴۷۶۶۲۰:۱۰:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۸
محل کار و دفتر این آقای "مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور " کجا است؟ فرار مالیاتی (تقلب) 9 میلیارد تومانی فقط مربوط به یکسال را به دادستانی مالیاتی و رئیس حراست اداره امور مالیاتی و وزارت اطلاعات گزارش کردم آب از آب تکان نخورد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین