متوسط مصرف آب تهرانی‌ها چقدر است؟

گروه اجتماعی الف،   3980708124

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفای کشور با بیان اینکه برای کاهش مصرف آب و مدیریت مصرف باید تعرفه آب، فرهنگ و آموزش و فعالیت‌های فنی و مهندسی هم‌راستا با هم حرکت کنند، گفت: متوسط سرانه مصرف آب تهرانی‌ها ۳۰ لیتر بالاتر از سرانه مصرف کشور است.

علی سیدزاده در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه کاهش رفتار مصرفی مردم در بخش آب شرب سه عامل نقش اساسی دارند، گفت: برای اینکه رفتار مردم به سمت مدیریت مصرف سوق پیدا کند، باید در ابتدا فرهنگ و آموزش را مورد توجه قرار داد؛ چراکه اگر نتوانیم در بعد رفتاری مصرف مردم را کاهش دهیم، هر چقدر هم که آب گران شود و تعرفه افزایش یابد نمی‌توان در بعد رفتاری مردم در بخش آب اثر گذاشت.

سیدزاده افزود: دومین عامل در مدیریت مصرف آب در تمام دنیا بحث تعرفه‌گذاری و قوانین بازدارنده حاکم بر حوزه مصرف آب است. پس ارزش‌گذاری واقعی قیمت آب نه صرفا برای اینکه پول بیشتری بخواهیم از مردم بگیریم، بلکه هدفمان مدیریت مصرف آب است.

وی با ذکر یک مثالی گفت: میانگین قیمت یک مترمکعب آب فروخته شده از سوی شرکت‌های آب و فاضلاب در شبکه آب 460 تومان است، در حالی که قیمت یک مترمکعب (هزار لیتر) اگر 2000 بطری نیم لیتری آن را در نظر بگیریم می‌بینیم چه تفاوت فاحشی به وجود می‌آید؛ یعنی یک بطری نیم لیتری 1500 تومان به فروش می‌رسد، در حالی که شرکت‌های آب و فاضلاب 1000 لیتر آب را در شبکه به 460 تومان به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه با توجه به این ارزش بالای آب در قطره قطره این آب مدیریت مصرف آب صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: آب باید جایگاه واقعی خود را در سبد خانوار پیدا کند. حتی در برخی کشورها برای اینکه آب به جایگاه واقعی خود برسد و از آن نزول پیدا نکند پلیس آب ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفای کشور با بیان اینکه سومین مرحله از مدیریت مصرف به عوامل فنی و مهندسی و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف بازمی‌گردد، اظهار داشت: در حال حاضر متوسط سرانه مصرف آب در کشور 150 لیتر به ازای هر نفر است اما سرانه مصرف آب در شهر تهران 180 لیتر است، یعنی متوسط سرانه مصرف آب در تهران 30 لیتر بالاتر از سرانه مصرف کشور است.

وی تاکید کرد: پس برای اجرای مدیریت مصرف آب باید در ابتدا فرهنگ مردم در استفاده از آب به خوبی نهادینه شود و در قسمت دوم تعرفه گذاری آب و رسیدن به ارزش واقعی آب حرکت کند؛ چراکه تا زمانی که قیمت آب ارزان باشد، مشترکین و مردم به سمت استفاده از تجهیزات کاهنده حرکت نخواهند کرد.

سیدزاده در پاسخ به این سوال که میزان مصرف آب در تولید آب چقدر است، گفت: در بحث آب شهری سالانه 6 میلیارد مترمکعب تولید آب صورت می‌گیرد و 4 میلیارد و 500 مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنعتی مصرف آب داریم.

به گفته وی 3 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به مصرف آب در بخش خانگی است، پس 25 درصد آب بدون درآمد داریم که 13 درصد این عدد هدررفت واقعی و نشت آب از خطوط انتقال و سرریز مخازن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین