فهرست اموال مسئولان در آستانه اعلام

  3980707097 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه جام‌جم در گزارشی نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از زمان آغاز ریاستش در قوه قضاییه، تعیین تكلیف قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و كارگزاران جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یكی از اولویت‌های خود اعلام كرد. بر همین اساس سخنگوی قوه قضاییه در خرداد اعلام كرد آیین‌نامه این قانون تصویب، ابلاغ و اجرایی شده است.

31 شهریور نیز سامانه ثبت دارایی مقامات، مسؤولان و كارگزاران به نشانی https://residegi.adliran.ir رونمایی و اعلام شد مقامات مشمول این قانون كه گستره وسیعی از مسؤولان هستند یك ماه فرصت دارند تا با رفتن به این سایت، فهرست اموال خود را ثبت كنند. جام‌جم در گفت‌وگو با تعدادی از مقامات كشوری و لشكری كه مشمول این قانون هستند نظر آنها را درباره این قانون جویا شد و از آنها پرسید آیا برای ثبت فهرست اموال خود به این سامانه مراجعه كرده‌اند یا خیر. همه افرادی كه جام‌جم با آنها گفت‌وگو كرده با دفاع از این قانون، آن را باعث شفاف‌سازی و اعتمادزایی می‌دانند، اما هیچ‌یك از آنها هنوز اموال خود را در این سامانه ثبت نكرده‌اند. برخی نیز اصلا نسبت به این‌كه مشمول این قانون هستند یا خیر بی‌اطلاع بودند.

اولین جمعه‌ای كه ایران باشم، فهرست اموالم را ثبت می‌كنم

** محمدجواد ظریف، وزیر خارجه
من از زمانی كه این سامانه آغاز به‌كار كرده برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك بوده‌ام. البته اموال خود را یك بار در آغاز مسؤولیت اعلام كردم. یك بار هم در پایان دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم. الان هم هر وقت بتوانم یك روز جمعه كه در ایران باشم اموالم را در سامانه ثبت می‌كنم.

پیشگیری بهتر از درمان است
** احمد توكلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
در انتخابات مجلس دهم، تمام اموالم را در سایت مربوط اعلام كرده بودم، اما اگر باز هم لازم باشد این كار را انجام می‌دهم، چرا كه مردم باید بدانند دریافتی مقامات، مسؤولان و نمایندگان مجلس چقدر است. تمام دست اندركاران و كارگزارانی كه ادعای خدمت دارند باید در ازای منتی كه بابت انجام وظیفه خود بر سر مردم می‌گذارند اموال خود را اعلام كنند. مردم باید اطلاعات كافی داشته باشند تا بتوانند امر به معروف كنند. چرا كه امر به معروف جزو واجبات است و حكومت اسلامی ‌باید روند این امر را تسهیل كنند تا مردم بتوانند مسؤولان را در این زمینه امر و نهی كنند. پیشگیری بهتر از درمان است و به این ترتیب با امر به معروف از سوی مردم به مسؤولان جلوی فساد گرفته می‌شود.

كاری شایسته برای فسادزدایی
** اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
یكی از اقداماتی كه به شفاف‌سازی كمك می‌كند ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان است. سیاست كلی دولت هم مبتنی بر شفاف‌سازی در همه امور است. طبعا از تبعات چنین اقداماتی فساد زدایی در دستگاه‌ها خواهد بود. البته این مساله از مدت‌ها قبل باید به صورت جدی پیگیری می‌شد تا شاهد برخی روابط غیرمناسب فسادزا در برخی دستگاه‌ها نباشیم. در شرایط جدید هم دولت به همه ما اعلام كرده میزان دارایی و دریافتی خود را در سامانه‌ای كه از سوی دولت طراحی شده ابلاغ كنیم و البته باید اطلاع كسب كنم كه فهرست دارایی من در سامانه مورد نظر قوه قضاییه بارگذاری شده یا خیر؟

اطلاعات مربوط به دارایی‌هایم را اعلام خواهم كرد
** رضا اردكانیان، وزیر نیرو
تا الان هنوز برای ثبت اموال خود در سامانه ثبت اموال مسؤولان اقدام نكرده‌ام و منتظر ابلاغ دستورالعمل‌های آن هستم، ولی حتما این كار را خواهم كرد.

اقدامی كارساز برای شفافیت
** حسین مظفر ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
موضوع ثبت اموال مسؤولان در جهت اعتمادسازی مردم نسبت به نظام و ایجاد شفافیت باید مورد توجه قرار گیرد و بسیار كارساز است. من به عنوان عضوی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگاه ابلاغی برای ثبت اموال و دارایی صورت گیرد حتما این كار را خواهم كرد.

كل اموالم را برای قوه قضاییه فرستاده‌ام
** فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی
من قبلا كل اموال و دارایی خودم را به‌صورت تفصیلی به قوه قضاییه ارسال‌كرده‌ام.

اموالم را ثبت می‌كنم
** عباسعلی كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
قطعا همه اعضای شورای نگهبان باید اموالشان را در این سامانه ثبت كنند و بنده هم اموالم را ثبت می‌كنم.

اموال خود را در سامانه ثبت و در رسانه اعلام می‌کنم
 ** سیامک مره‌صدق/ نماینده کلیمیان در مجلس
 بارها فیش حقوقی‌ام را به موکلین نشان داده‌ام؛ بنده از مجلس ماهانه حدود 5‌میلیون تومان حقوق می‌گیرم. علاوه بر ثبت اموال و دارایی‌ها بنده به زودی از طریق رسانه‌ها اموال و دارایی خود را اعلام خواهم کرد.

اقدامی موثر در جلب اعتماد عمومی
** محسن مجتهد شبستری / عضو مجلس خبرگان رهبری
یکی از اقداماتی که برای جلب اعتماد مردم موثر است کار جدید قوه قضاییه و راه اندازی سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان و مقامات و کارگزاران است. مردم وقتی ببینند که این کار صورت می گیرد حتما اعتمادشان به نظام و مسؤولان بیشتر خواهد شد. از سویی دیگر باعث ایجاد شفافیت هم  می شود. طبعا در چنین شرایطی اگر خدای نکرده  ملاحظه شود که اموال و دارایی هایی که دست مسؤولان است خلاف قانون و مقررات بوده و با موازین شرعی تطبیق ندارد قطعا باید با آنها برخورد صورت گیرد. از این رو معتقدم که این کار، حرکتی بسیار شایسته و مفید است. از سویی دیگر آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. مسؤولان باید در این سامانه ثبت‌نام و دارایی های خود را اعلام کنند و اگر چنین اقدامی صورت گیرد حتما باعث ایجاد شفافیت خواهد شد. ان‌شاءا... من هم در موعد مقرر در این سامانه ثبت نام خواهم کرد.

بازدارندگی از گرایش به دنیاطلبی
** علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده كل قوا
ای کاش این اقدام در همان دهه اول انقلاب شکل می گرفت که جلوی خیلی از این ابهامات، شایعات، اتهام‌زنی‌ها، سوءاستفاده‌ها و رانت‌ها را می‌گرفت. اکنون 40 سال از انقلاب گذشته و بسیاری از مسائل به نوعی به این طرف و آن طرف منتقل شده که چندان دسترسی به همه اموال و اسناد میسور نیست اما بالاخره هر موقعی که این اقدام صورت بگیرد، موثر است. در حال حاضر هم این حرکت و اقدام مایه برکت و خوشحالی است. امیدوارم که قوه قضاییه با جدیت این قضیه را دنبال کند. همچنین کسانی که مشمول این قاعده و قانون‌اند به سرعت اموال و دارایی‌های خود را به سامانه مربوط منتقل کنند. البته به طور طبیعی هر حرکتی حواشی، عوارض و پیامدهایی ممکن است داشته باشد و دست‌اندرکاران رصد کنند که بدون تبعات و حواشی این کار انجام شود. در هر صورت این اقدام در قدم اول باعث شفاف‌سازی خواهد شد. امروز در ذهن بسیاری از مردم ابهاماتی وجود دارد. به‌ویژه آن‌که بسیاری از اتهامات در فضای مجازی منتشر می شود و برخی مردم گمان می کنند که این مساله فراگیر است. اما وقتی این سامانه فعال شد و اموال مسؤولان به طور کامل ثبت شود مردم خواهند دید که این ابهامات و شایعات چندان واقعیت ندارد. پیامد دوم رفع ابهام و ذهنیت‌های مردم نسبت به مسؤولان است و فایده سوم این حرکت بازدارندگی آن است. وقتی فردی اموال خود را در این سامانه ثبت کند  دیگر به زحمت می‌تواند پنهانکاری کند. بازدارندگی باعث خواهد شد که جلوی بسیاری از مفاسد، زیاده‌روی‌ها و گرایش به زخارف دنیا  گرفته شود. من هم حتما تا قبل از پایان زمان تعیین شده اقدام به ثبت دارایی‌ها و اموال خود و فرزندانم در این سامانه خواهم کرد. 

آمادگی كامل نیروهای مسلح برای ثبت دارایی‌ها
** سردار بهمن كارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس
اقدام صورت گرفته درباره ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان كاری شایسته است و شامل مقامات كشوری و لشكری می‌شود. البته سیستم‌های خودكنترلی میان نیروهای مسلح از قبل هم بوده و از سوی چند نهاد و مرجع ذی‌ربط صورت می‌گیرد. اساسا كنترل‌ها و نظارت درباره اموال و دارایی‌ها در نیروهای مسلح از قدیم وجود داشته و خیلی بیشتر از روال معمول در سایر دستگاه‌ها بوده است. در نیروهای مسلح سیستم نظامی، انتظامی و امنیتی روی این مسائل بسیار دقیق و حساس است. البته قانون جدیدی كه مطرح شده نیروهای مسلح را نیز شامل می‌شود و حتما این اقدام از سوی مقامات نظامی و نیروهای مسلح و كسانی كه مشمول این قانون هستند صورت خواهد گرفت. در صورت اجرایی شدن این قانون، نیروی‌های مسلح آمادگی كامل برای همكاری دارند. در كشور، نیروهای مسلح از همه آماده‌تر و تسلیم‌تر در برابر قانون‌اند.

منتظر بازگشت وزیر خارجه هستیم
** غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه
برای ثبت اموالمان در این سامانه منتظر بازگشت وزیر خارجه از نیویورك هستیم و به‌محض بازگشت ایشان در اولین فرصت همه مسؤولان وزارت خارجه كه شامل این طرح هستند برای ثبت اموال در سامانه اقدام خواهیم كرد. ثبت اموال مقامات و مسؤولان در این سامانه ضرورت دارد و این اقدام خوبی است و ‌باید تمام كسانی كه طبق قانون اموال خود را ثبت كنند نسبت به این كار مبادرت ورزند.

كاری منطبق با شعار عدالت‌خواهانه انقلاب
** سردار  یدا... جوانی، معاون سیاسی سپاه
آنچه این روزها به‌طور جدی درباره شفافیت و ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان مطرح است یك اصل جدی برای اعتمادسازی به‌شمار می‌رود. اگر این كار از ابتدا دنبال می‌شد ما امروز در نقطه‌ای می‌بودیم كه مردم به اطمینان خاطری درباره وضعیت مسؤولان خودشان می‌رسیدند. اما به‌خاطر این‌كه در گذشته نسبت به این مساله غفلت‌هایی صورت گرفت و اجرای این قانون با تاخیر مواجه شد با مسائلی مثل استفاده تعداد محدودی با عنوان حقوق بگیران نجومی روبه‌رو شدیم. طبعا با انتشار اخباری مبنی بر سوءاستفاده برخی از مسؤولان در افكار عمومی این‌گونه تلقی می‌شود كه گویا همه مسؤولان چنین وضعیتی دارند. اما وقتی این قانون پیاده شود و تمامی كسانی كه باید طبق قانون اموال و دارایی خود و خانواده شان را ثبت كنند، این کار را انجام دهند آن وقت مردم متوجه می‌شوند تعداد مسؤولان پاكدست نسبت به برخی مدیران ناسالم زیادتر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۶۳۶۱۴:۰۲:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۷
چه کسی صحت و سقم این موارد را بررسی خواهد کرد. آیا این سایت یک سر کاری دیگر برای مردم نیست؟!!!
ناشناس۱۱۱۲۶۶۹۱۴:۲۷:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۷
فعلا بفرمایید کدوم نماینده بوده که تو خونش 200 هزار دلار نقد داشته که دیشب سرقت شده باقیشو بعد بگین
ناشناس۱۱۱۲۶۹۰۱۴:۳۹:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۷
مردم را باین اراجیف سرگرم نکنید!
دکترسید مهندس خلبان۱۱۱۲۶۹۹۱۴:۴۷:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۷
من که باورکردم شماهم باورکنید قضیه تموم بشه بره مگه چی دارن این بیچاره ها؟
ناشناس۱۱۱۲۷۵۹۱۵:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۷
از حساب نماینده مجلس ۲۰۰ هزار دلار و ۴۰۰ میلیون تومان کم کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین