ظریف: با اعضای کنگره آمریکا گفت‌وگو کردم

گروه سیاسی الف،   3980707026 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل با چند نفر از اعضای کنگره آمریکا به صورت تلفنی صحبت کرده است.

ظریف: با اعضای کنگره آمریکا گفت‌وگو کردم

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در پایان سفر به نیویورک در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا در این سفر نیز با اعضای کنگره آمریکا دیدار و یا رایزنی داشته است، اظهار کرد: من در سفرهای مختلف با گروه‌های مختلف آمریکایی دیدار و رایزنی دارم البته این بار سفرم را بسیار کوتاه کردم.  البته همان طور که می دانید اکنون فضای آمریکا فضای استیضاح است و همه در این فضا هستند. با چند نفر تلفنی صحبت کردم. آنها به من تلفن زدند و چون حضور من در نیویورک کوتاه بود، این امکان نبود که وقتش را هماهنگ کنیم که آنها برای دیدار حضوری به نیویورک بیایند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که درخواست ایران از اعضای کنگره آمریکا چیست، خاطرنشان کرد: ما خواسته‌ای از اعضای کنگره آمریکا نداریم. در امور داخلی آمریکا هم دخالتی نمی‌کنیم و دیدارهایی که تا الان داشته‌ایم، به درخواست طرف مقابل بوده است. ما از این دیدارها برای ارائه یک تصویر واقعی از ایران استفاده می‌کنیم نه برای درخواست.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سرنوشت اینستکس تصریح کرد: این موضوع بستگی به اروپایی‌ها دارد. سرنوشت اینستکس واقعا بسته به این است که اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که نمی‌توانند از آمریکایی‌ها برای هر کاری اجازه بگیرند.

ظریف همچنین در مورد برخی اخبار در ارتباط با مباحث مطرح شده پیرامون دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک و مسائل مربوط به آن گفت: ما شرطمان این بود که برای دیدار نه بین آقایان روحانی و ترامپ بلکه سران 1+5 با آقای روحانی، باید با رفع تحریم ها این دیدار انجام شود. آقای ترامپ هم نه اینکه گفته باشند بعد از دیدار این انجام شود ، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفتند این امکان هم هست که بعد از دیدار تحریم‌ها رفع شود.

ظریف همچنین در مورد آخرین وضعیت مجید روانچی سفیر ایران در سازمان ملل متحد که به علت بیماری در بیمارستان بستری است، گفت: انشاءالله آقای روانچی به زودی بهبود پیدا می‌کند و به منزلشان باز می‌گردد. ایشان در ماه اول سفارت در نیویورک تشخیص داده شد که یک مشکل سرطانی دارند الحمدالله با تشخیص صحیح و انجام عمل جراحی سریع خطر رفع شده است ولی مقداری ناراحتی و فشار بعد از عمل و شیمی درمانی برای ایشان پیش آمد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: علی‌رغم اینکه بیمارستانی که ایشان بستری بودند با محل اقامت من شاید فاصله چندصد متری داشت، اجازه ندادند که به عیادت ایشان بروم. به ناچار از وسایل الکترونیکی استفاده کردیم و با ایشان صحبت کردم. به نظر می‌رسد که الحمدالله حال ایشان بهتر شده و انشاءالله در روزهای آینده می‌تواند برگردد و انشاءالله ما مجدداً ایشان را بر روی صفحه تلویزیون ببینیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود با خبرنگاران  در پاسخ به سوالی در مورد علت  اصرار اروپایی ها به انجام  دیداری بین مقامات ایران و آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: اروپایی ها نتوانستند به تعهدات خود در برجام و همچنین به تعهداتی که بعد از خروج آمریکا از برجام ارائه کردند، عمل کنند، آنها  فکر می کنند راه حل مشکلاتشان این است که ما با ترامپ مذاکره کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در همین راستا تاکید کرد: این مشکل ما نیست آنها در اجرای تعهداتشان ایراد دارند، مشکل دارند و یا اراده و توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا کنند آنها باید برای حل این مشکل شان راه حلی پیدا کنند. ما آمادگی نداریم اقتصاد مردم و آینده مردم مان را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار بدهیم که تاکنون به تعهدات خود پایبند نبوده است و از تعهدات خود خارج شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم اگر آمریکایی ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی ایران طرف صحبت شوند باید به تعهدات خود بازگردند و تحریم ها را متوقف کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده برخی از کشورها از جمله پاکستان از طرف عربستان پیام هایی را برای ایران آورده اند و آیا طرف ایرانی نیز از طریق این واسطه ها پیامی را به عربستان فرستاده است؟ تصریح کرد: ما همه پیام هایمان علنی است و آن این است که ما به همه همسایگان مان گفته ایم و باز هم می گوییم که امنیت را نمی توانند از طریق خرید سلاح های آمریکایی، باز کردن پای آمریکایی ها به منطقه و درگیری در جنگ های بی پایان با همسایگان به دست آورند، امنیت از طریق اعتماد به مردم خودشان و انجام گفتگو و همکاری با همسایگان حاصل می شود.

ظریف با اشاره به طرح «ابتکار صلح هرمز» که رئیس جمهور در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد  آن را مطرح کرد، افزود: پیشنهاد مجدد آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در این ارتباط به این دلیل بود که ما یک بار دیگر در بالاترین سطح پیشنهاد گفتگوی منطقه ای برای صلح را مطرح کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان خاطرنشان کرد: کسانی که پیغام آوردند، تلاششان در این راستا بود که از گسترش و تشدید تنش در منطقه جلوگیری کنند و این تلاش ها، تلاش های بسیار پسندیده است.

ظریف تاکید کرد: ما معتقدیم راه جلوگیری از تشدید تنش در منطقه در شرایط کنونی کاملاً مشخص است و آن این است که جنگ یمن را پایان دهید، جنگ یمن را پایان دهید یعنی به کشتار مردم بی گناه یمن که اکنون تعداد زیادی از آنها گرسنه هستند و با وبا دست به گریبان هستند و آواره شده اند پایان دهید، با انجام این کار تشنج در منطقه را پایان می دهید و همینطور به کاسته شدن بیشتر از حیثیت عربستان سعودی نیز پایان داده می شود و این بهترین راه حل است.

ظریف خاطرنشان کرد : ما فکر می کنیم عربستان سعودی هرچه زودتر این واقعیت را بپذیرد، سریعتر به وضعیت بسیار خطرناک در منطقه پایان داده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۲۱۹۰۹:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۷
مرسي كه صحبت كردي!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین