توکلی: باید اختیار قانون انتخابات مجلس را از مجلس گرفت

گروه سیاسی الف،   3980707017 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: معتقدم باید اختیار قانون انتخابات مجلس را از مجلس گرفت و به نهاد یا گروهی از افراد سپرد که خودشان قرار نباشد در معرض انتخاب قرار بگیرند. زیرا تصمیم‌گیری درباره قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجلس مشمول تعارض منافع است و افراد تصمیم‌گیر باید تقوا داشته و بر اساس منافع خودشان تصمیم نگیرند. در یک نظام دموکراتیک باید از امکان تأثیر تعارض منافع بر تصمیم‌گیری‌ها کاست.

توکلی: باید اختیار قانون انتخابات مجلس را از مجلس گرفت

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی در روزنامه ایران درباره راهکارهایی برای اجماع‌سازی در کشور نوشت: 

اجماع میان نخبگان سیاسی و نهادهای حاکمیتی اگر به معنای رفع اختلاف نظرها باشد، به این پرسش می‌انجامد که در کجا و میان چه کسانی ضروری است؟ از میان نهادهای حاکمیتی هیأت دولت یکی از نهادهایی است که به عنوان یک پیکر واحد باید یکی از منسجم‌ترین نهادها باشد. با این حال حتی در دولت نیز اختلاف نظری پیش از تصمیم‌گیری وجود دارد. این اختلاف نه تنها ایراد ندارد بلکه مفید است و می‌تواند سبب آن باشد که موضوع تصمیم‌گیری از جوانب مختلفی مورد بحث قرار بگیرد. اما در نهایت باید اکثریت مجاب شوند و اقلیت به خواست اکثریت تن بدهند و جای ان قلت آوردن نباشد. زیرا دولت محل اجرای سیاست‌ها است و اگر قرار باشد مخالفان یک تصمیم در دولت بر ساز مخالفت با آن بکوبند اجرای آن کار سست خواهد شد.

مجلس شورا اما ذاتاً محل اختلاف است. پس اینکه یک نماینده بگوید من به فلان طرح یا لایحه رأی نداده‌ام و منتقد آن هستم خلاف قانون و انتظار نیست. گرچه آنچه تبدیل به قانون می‌شود برای همه لازم‌الاجرا است. بنابراین اجماع قبل ازبحث نه امکانپذیر است و نه ضروری. اما اگر ما بتوانیم پس از بحث و رأی‌گیری بر سر اجرای آنچه رأی اکثریت بوده است به اجماع  برسیم، می‌تواند راهگشا باشد.

اختلاف در جامعه یک امر طبیعی و بدیهی است. اما آنچه اهمیت دارد چگونگی حل اختلاف است. وقتی ما به آزادی‌های قانونی و مشروع مردم معتقد باشیم و بدانیم که همه مردم در داشتن رأی و نظر همسانند، به کسی از ما امری وحی نمی‌شود، پس باید قبول کنیم که مخالفان‌مان نظرات‌شان را بیان کنند و ما هم نسبت به نظرات آنها بی تفاوت نباشیم؛ بلکه باور داشته باشیم که در نظر دیگران هم ممکن است حقی باشد، در آن صورت احتمال همگرایی بیشتر است و می‌تواند به اجماع بیانجامد.

همچنین وجهی از روند اجماع سازی در تقویت احترام به قوانین میسر می‌شود. احترام به قانون نیز به اعتماد به قانونگذار بستگی دارد. اگر قانونگذار بخواهد مورد اعتماد واقع شود باید در رفتار خود دقیق باشد. بر فرض اگر مردم ببینند که در مجالس ما هنگام نزدیک شدن به موعد انتخابات به اسم قانونگذاری برای ورود رقبای نمایندگان فعلی به عرصه انتخابات مانع تراشی می‌شود بی اعتماد خواهند شد. گاهی این مانع تراشی‌ها مصداق واحد دارد یعنی فردی طرحی را پیشنهاد و پیگیری می‌کند و تنها دلیلش مانع‌تراشی بر سر راه رقیب خودش است. به همین دلیل است که معتقدم باید اختیار قانون انتخابات مجلس را از مجلس گرفت و به نهاد یا گروهی از افراد سپرد که خودشان قرار نباشد در معرض انتخاب قرار بگیرند. زیرا تصمیم‌گیری درباره قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجلس مشمول تعارض منافع است و کار بزرگی  است که افراد تصمیم‌گیر باید تقوا داشته باشند و بر اساس منافع خودشان تصمیم نگیرند. در یک نظام دموکراتیک باید از امکان تأثیر تعارض منافع بر تصمیم‌گیری‌ها کاست. خلاصه حرفم این است که اگر به هر دلیل اعتماد مردم به قانونگذاران و تصمیم سازان کم شود به همان میزان از اعتبار و تأثیرگذاری قانون تصویب شده و تصمیم اتخاذ شده کاسته خواهد شد.

وجه دیگر اجماع‌سازی نیز ایجاد عزم عمومی در اجرای برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها است. زیرا فقدان اجماع می‌تواند خود را به عنوان مانع اساسی بر سر راه این امور به نمایش بگذارد. از این حیث تنها راه، توسل به قانون و احترام به اختیارات قانونی مسئولان است.  حتی اعتراض و مخالفت با یک تصمیم هم باید در چارچوب قانونی صورت گیرد تا به کارشکنی تعبیر نشود. این مهم اگرچه ممکن است با اغماض در مسائل داخلی اهمیت کمتری پیدا کند اما در موضوع سیاست خارجی و مناسبات و مراودات اقتصادی با کشورهای دیگر اهمیت بیشتری دارد. زیرا در این حوزه کارشکنی نهادهای داخلی در کاریکدیگر دارای تبعات به مراتب ناگوارتری است. اگر تصمیمی از مسیر قانونی و درست خود گرفته شده باشد اعتراض به آن اشتباه است. مگر آنکه مسیر تصمیم‌گیری مطابق قانون طی نشده باشد.

زمانی من به عنوان وزیر کار و آقای بهزاد نبوی که مسئولیت وزارت صنایع سنگین را عهده‌دار بودند، در اداره کشور اختلاف نظر داشتم. آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت، ما دو نفر رابه دفتر خودشان دعوت فرمودند به قصد کاهش اختلاف. من عرض کردم اختلاف نظرمان فقط در روش‌ها نیست بلکه عمیق‌تر است ولی من در عمل نسبت به مناسبات بین خودمان به عنوان دو وزیر یک کابینه از هیچ کوششی برای همکاری با ایشان برای سر و سامان دادن مسائل مربوط به امور کارگری و مدیریت بنگاه‌های زیر نظرشان کوتاهی نمی‌کنم. آقای نبوی پرسید مثلاً اگر من بخواهم سخنگوی دولت شوم تو موافقت می کنی؟ با صراحت گفتم نه، بلکه مخالفت هم می‌کنم! پرسید چرا؟ گفتم سخنگویی دولت نفوذت را بالا می‌برد و افکار نادرست رواج می‌یابد. اما به عنوان کسی که در مقام وزیر صاحب اختیارات قانونی هستی من به عنوان وزیر کار تمام وزر و وبال صنایع سنگین را در امور نیروی انسانی به دوش می‌کشم، تا کار وزارت صنایع سنگین خوب پیش برود، ولو این توفیق موجب شهرت و قدرت بیشتر تو باشد؛ اما سخنگویی امر دیگری است. در نتیجه اگر هر نهاد و مسئولی به تکالیف قانونی خودش در قبال مسئولان و نهادهای دیگر عمل کند و نگذارد اختلافات شخصی در این مراودات دخالت پیدا کند، بسیاری از مسائل حل خواهد شد و این خود می‌تواند به معنای تحقق اجماع و عزم عمومی باشد.    

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۱۱۲۰۸:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۷
دقیقا درسته اما عمرا بزارن چون اونهابر خلاف گفته های خیلیها در اکثریت هستن
ناشناس۱۱۱۲۲۹۹۱۰:۴۳:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۷
نمایندگان مجلس باید نقش نظارتی بر اجرای قوانین رو داشته باشند نه تصویب قانون چرا که برای قانون گذاری نیازمند تخصص و اشراف بر همه قوانین هست و صرف انتخاب شدن یک فرد به اون این صلاحیت ها رو نمیده
ناشناس۱۱۱۲۱۱۹۰۸:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۷
اصلا" چطور در مجلس را ببندید؟؟؟؟!
سیروس مهدوی۱۱۱۲۲۲۹۰۹:۵۵:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
می بایست یک سازمانی کاملا قانونی و مستقل تشکیل شود که ناظر بر تعارض منافع در تمام تشکیلات حکومت شود . این سازمان متشکل از نخبگان غیر سیاسی باشد که مبانی تعارض منافع را شناسایی و هر کجا احتمال سودجویی و منفعت طلبی ناشی از تعارض منافع وجود داشت در نطفه فساد را خاموش کند . این سازمان نمی بایست هیچ گونه وابستگی به قوای سه گانه داشته باشد و فقط در خصوص تعارض منافع اختیار قانون گذاری و اجرا داشته باشد و پشتوانه اجرای قوانینش بالاتر از قوای سه گانه و با حکم مرجع بالاتر از این قوا باشد . این سازمان می بایست چابک و جوان و مردمی باشد و ایجادش مورد حمایت رهبری قرار گیرد .
فرناز۱۱۱۲۲۹۱۱۰:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۷
آقای توکلی فکر نمی کنید با این کار عملا" در امر قانونگذاری مملکت بدعت ایجاد می شود؟
ناشناس۱۱۱۲۳۳۹۱۱:۱۳:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۷
همبن جوری هم کلی قانونگذار نانوشته داریم جناب توکلی .... در ضمن چرا وقتی خودتان نماینده بودید پیشنهاد ندادید؟

پربحث‌های هفته

  1. آقای رئیس‌جمهور، اندکی سنجیده تر!..

  2. «پایتخت ۶» و شوخی‌های مبتذل با ارزش‌های اساسی جامعه

  3. کرونا اثبات کرد خدا فقط "رخنه پوش" نیست

  4. نمایندگان خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کارگران شدند

  5. خوش بود گر محک کرونا آید به میان سلبریتی ها

  6. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

  7. طرح فاصله گذاری اجتماعی؛ لازم اما دیرهنگام

  8. پشت پرده مخالفت برخی مسئولین وزارت بهداشت با توزیع داروی موثر در درمان کرونا

  9. کرونا و برخوردهای جناحی

  10. سی ان ان: ترامپِ دروغ گو و مسئولیت ناپذیر، حریف کرونا نمی شود

  11. گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

  12. طلاب ایرانی، پرستار سالمندان آمریکایی و اروپایی

  13. بی‌هراس از کرونا در جستجوی زندگی در سطل‌های زباله

  14. کرونا و اشک کباب! ...

  15. تکذیب ساخت داروی کرونا/ تحقیق روی درمان کرونا با «سلول بنیادی»

  16. وزیر بهداشت: به نقطه روشنی از کنترل بیماری‌های ویروسی رسیده‌ایم/ دستاوردی جدید به‌زودی ایران را در رتبه نخست دنیا قرار می‌دهد

  17. طبخ و توزیع غذای متبرک رضوی برای بیماران کرونایی

  18. پزشکی که تا آخرین لحظه عمر، خودش را وقف مردم کرد

  19. لطفا برای جهش تولید دنبال "راهکار" نروید، فقط موانع را بردارید !

  20. اتهام زنی پمپئو به ایران در خصوص اهداف کشورمان برای رفع تحریم‌ها

  21. ماجرای شبیه‌سازی پاندمی بیماری شبه کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی چه بود؟

  22. در عراق چه خبر است: کودتا، تهاجم نظامی یا عملیات فریب؟

  23. روحانی: طرح فاصله‌گذاری تا ۲۰ فروردین است/اختصاص ۱۰۰هزار میلیارد به کرونا

  24. فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

  25. وزیر کار؛ حقوق بازنشستگان ۱۵ تا ۷۷ درصد افزایش می‌یابد

پربحث‌های هفته

  1. آقای رئیس‌جمهور، اندکی سنجیده تر!..

  2. نمایندگان خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کارگران شدند

  3. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

  4. پشت پرده مخالفت برخی مسئولین وزارت بهداشت با توزیع داروی موثر در درمان کرونا

  5. کرونا و برخوردهای جناحی

  6. گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

  7. کرونا و اشک کباب! ...

  8. ماجرای شبیه‌سازی پاندمی بیماری شبه کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی چه بود؟

  9. روحانی: کرونا در همه استان‌ها سیر نزولی پیدا کرده است/ قرنطینه چینی در ایران قابل اجرا نبود

  10. سپاه پاسداران: کوچکترین خطای دشمن آخرین خطای آنان خواهد بود

  11. تعطیلی مجلس و بدعت‌هایی اجتناب پذیر  

  12. روایت کریمی قدوسی از اهداف پزشکان بدون مرز در ایران

  13. "اینک شما ملت شجاع، پاسداران جمهوری اسلامی هستید..."

  14. تست کرونای علی لاریجانی رئیس مجلس مثبت شد

  15. روحانی: ورودی بیمارستان‌ها کمتر شده است/ محدودیت‌ها تا ۲۰ فروردین ادامه دارد

  16. روحانی: هیچ مشکلی برای تامین بنزین وجود ندارد / از اقدامات سهل‌گیرانه و سختگیرانه پرهیز شود

  17. موسوی: آقای روحانی! پیگیری منافع مردم و مصالح کشور، جنگ سیاسی نیست

  18. قالیباف: تلاش کنیم کارگران و کارمندان در مشاغل خود حفظ شوند

  19. هاشمی: اصلاح طلبان توهم قدرت و مهره چینی را کنار بگذارند/ عدم مشارکت در انتخابات با هدف آبروداری بود

  20. رحمانی فضلی: تا کشف دارو باید فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی ادامه یابد

  21. امضای ۱۰۷ نماینده در نامه به رئیس جمهور جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کارگران

  22. فلاحت پیشه؛ بخشی از منابع محدود شده مالی ایران، آزاد شد

  23. واعظی: این روزهای سرنوشت‌ساز زمان مناسبی برای تسویه حساب‌های کهنه سیاسی نیست

  24. علیرضا رحیمی: بخش قابل توجهی از درخواست ۵ میلیارددلاری ایران از صندوق بین المللی پول موافقت شد

  25. ظریف: آیا آمریکا به دنبال یک «همه‌گیری بی‌پایان» است؟

آخرین عناوین