آيا غرب ایران را به بن بست کشانده؟!

امیرحسین رحمانی،   3980706191 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر خلاف تبلیغات سنگین غربی ها که این روزها باید منتظر شدت گرفتن آن نیز بود ایران نه تنها در بن بستی قرار ندارد و اثر تحریم ها در حال کمتر شدن است بلکه موقعیت جدید فرصتی طلایی در اختیار ایران قرار داده تا بتواند مشکلات ساختاری اقتصاد نفتی خود را نیز چاره کند. 

آيا غرب ایران را به بن بست کشانده؟!

به گزارش الف حدود یک سال و نیم از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای گذشته و رئیس جمهور آمریکا طول این مدت تحریم های تعلیق شده را بازگردانده است. همین مدت نیز از مذاکرات و رایزنی ایران با اروپا گذشته اما  اتفاق رخ خاصی نداده و وعده های آنها هیچ کدام عملی نشده است. در حالی که ابتدا اروپایی ها از مسدود کردن تحریم های آمریکا و انجام تعهدات یازده گانه از جمله برقراری فروش نفت، کانال مالی، سرمایه گذاری در ایران و ... سخن می گفتند اما اینک رسماً اعلام می شود به آمریکایی ها تعهد داده اند بدون رضایت آنها گامی در راستای کمک به ایران برای کم کردن اثر تحریم ها برنخواهند داشت.

در روزهایی که نشست مجمع عمومی سازمان ملل در جریان بود تمام ابتکار امانوئل ماکرون برای دفاع از برجام نیز به زمینه سازی برای دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ خلاصه می شد. تلاش برای انجام این دیدار  اعتراف صریح و آشکار به این است که بدون موافقت ترامپ، اروپایی ها هیچ قدمی در راستای تامین منافع ایران برنمی دارند.

حتی فراتر از این، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه ای اعلام کردند هیچ تردیدی ندارند که ایران مسئول حمله به تاسیسات آرامکو است و از تهران خواستند مذاکره درباره مسائل هسته ای، موشکی و سیاست های منطقه ای خود را بپذیرد.

از سوی دیگر دو روز قبل رونامه انگلیسی گاردین مدعی شد اتحادیه اروپا به ایران هشدار داده اگر به گام های بعدی کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دهد عدم پایبندی ایران را در قالب سازوکارهای رسمی حل اختلاف در توافق یعنی مکانیسم ماشه پیگیری خواهد کرد و از توافق خارج خواهند شد.

اقدامات اروپایی ها تا کنون می بایست حتی خوشبینانه ترین افراد را نیز ناامید کرده باشد. البته این حرف به معنای بسته شدن باب مذاکره نیست بالطبع شاید رایزنی ها ادامه داشته باشد اما دیگر حتی ذره ای دلبستگی نباید به نتایج مذاکرات داشت.

با این شرایط تکلیف دولت چیست؟ آیا می توان گفت ایران در یک بن بست گرفتار شده است؟ به عبارتی آیا در مقابل زیاده خواهی آمریکا و اروپا راهی برای ایران باقی مانده ؟ چاره و درمان تحریم ها چیست؟

 بر خلاف تبلیغات سنگین غربی ها که این روزها باید منتظر شدت گرفتن آن نیز بود ایران نه تنها در بن بستی قرار ندارد و اثر تحریم ها در حال کمتر شدن است بلکه موقعیت جدید فرصتی طلایی در اختیار ایران قرار داده تا بتواند مشکلات ساختاری اقتصاد نفتی خود را نیز چاره کند. 

 این نکته ای است که حتی در اندیشه معماران تحریم ایران نیز به وضوح مورد اشاره قرار گرفته است.

ریچارد نفیو، معمار اصلی تحریم ها در زمان باراک اوباما در کتاب هنر تحریم ها عنوان می کند هدف از سیاست تحریم اعمال فشارهایی بر کشور هدف است تا متقاعد به تغییر رفتار شود. نفیو اذعان می کند چنان چه در مدت مشخصی راهبرد تحریم به سرانجام نرسد شکست فشارها امکان پذیر است. اتفاقی که عملاً در عراق و زمان صدام حسین رخ داد. نفیو از دو عامل عدم اجماع جهانی و انجام اصلاح اقتصادی به عنوان تهدید کننده موفقیت تحریم ها نام می برد. نفیو به صراحت اعلام می کند ترس و واهمه تحریم کنندگان، اعمال اصلاحات در ساختارهای اقتصادی جهت خنثی سازی، مقاوم سازی و رفع شکنندگی آن است. البته این اصلاحات باید در زمان ممکن و با سرعت مناسب صورت گیرد.

*در زمان باراک اوباما، ساختار تحریم های ظالمانه و گسترده ای در حوزه های مختلف علیه ایران ایجاد شده بود. اما بعدها باراک اوباما و جان کری به صراحت اعلام کردند در صورت شکست مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 ساختار تحریم ها در حال فروپاشی و از بین رفتن بود. به اعتراف آنها بسیاری از کشورها دیگر تمایلی به ادامه خواسته ها و دستورالعمل های آمریکا و ضرر اقتصادشان را نداشتند. 

 با وجود اینکه در ابتدای بازگشت تحریم ها، دولت روحانی بسیار کند و بی برنامه بود و حتی سیاست های اشتباهی را اجرایی کرد که منجر به از بین رفتن منابع اقتصادی شد اما به مرور وضعیت بهتری بر سیاست ها حکمفرما شده است. به گونه ای که دولتمردان از کاهش اثر تحریم ها و مدیریت اقتصاد سخن می گویند.

اواخر شهریور که وزارت خزانه داری آمریکا مبادرت به تحریم دوباره بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی گرفت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی این اقدام را نشان دهنده دست خالی کاخ سفید در یافتن اهرم فشار تازه دانست و تاکید کرد اقتصاد ایران تاب‌آوری در مقابل تحریم‌ها را در طول یک سال گذشته ثابت کرده و اکنون تهران از دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده است.  

با بدعهدی آمریکا و اروپا و متصور نبودن چشم اندازی جدید، توپ در زمین دولت افتاده است. دولت می تواند بدون توجه به شرایط داخلی هم و غم خود را صرفاً به ادامه مذاکره و رایزنی بگذراند. سیاستی که با توجه به رفتار آمریکا و اروپا اگر نگوییم غیرممکن ولی بسیار بعید است به سرانجام مطلوبی منجر شود. مگر این که دولت برخلاف منافع ملی اقدام به واگذاری امتیازات اساسی در حوزه های مختلف نماید که البته چنین رفتاری نیز دور از ذهن است.

اما راه دومی نیز وجود دارد. این که دولت اقدامات مهم و اثرگذاری را راستای اقتصاد مقاومتی و پایدارسازی اقتصاد کشور انجام دهد، اقداماتی که ریچارد نفیو نیز به آنها اشاره دارد. البته دولت تا کنون سیاست هایی را به صورت کج دار و مریز انجام داده اما بدون شک نیاز به اصلاحات عمیق تر و جدی تری با شتاب مناسب وجود دارد. بدون شک اگر چنین راهی انتخاب شود نه تنها زمینه برای اصلاح کژکارکردی های تاریخی اقتصاد کشور فراهم می شود بلکه دستگاه دیپلماسی نیز از قدرت بیشتری برای مقابله با غرب و امتیازگیری برخوردار خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۴۸۸۱۲:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۷
" اثر تحریم ها در حال کمتر شدن است بلکه موقعیت جدید فرصتی طلایی در اختیار ایران قرار داده تا بتواند مشکلات ساختاری اقتصاد نفتی خود را نیز چاره کن" حرفا و شعار های تکراری حالا شما نفت صادر نکردی میتونی چیز دیگه صادر کنی و دلار بیاری ؟ نه ! چون صادرات چیزهای دیگه هم کم کم تحریم میشه ... پس شعار تو خالی نده
ناشناس۱۱۱۲۶۵۷۱۴:۱۶:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۷
مطمئنی؟ کشوری که مرزهاش گسترده است به راحتی می تواند واردات و صادرات کند کوبا و کره شمالی ده ها سال ست تحریم صنعتی هستند ولی تا انجا که من از کوبا می دانم تورم کمتر از ۵ درصد دارد و با ثبات ایران که بماند هم منابع داخلی زیادی دارد و هم مرز گسترده تر
ناشناس۱۱۱۳۳۶۷۲۲:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۷
واحد پول کوبا پزو هست ؛ بعد سالها تحریم هنوز ۱ پزو میدند و ۱ دلار میگیرند
ناشناس۱۱۱۲۶۸۶۱۴:۳۶:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۷
اصلا با چه تکونولوژی میخوایم تولید کنیم که قابل صادرات باشه ؟ پراید صادر کنیم ؟
ناشناس۱۱۱۲۷۱۴۱۴:۵۹:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۷
با همان تکنولوژی که الان داریم صادرات می کنیم
صادرکننده۱۱۱۲۸۳۸۱۵:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۷
قطعا باید این تکنولوژی بهتر و بهتر بشه وگرنه از بازارهای مهم جهانی عقب می مانیم..ما میتوانیم ولی باهم.
ناشناس۱۱۱۲۸۴۹۱۵:۵۴:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۷
الان چی داریم صادر میکنیم؟؟؟؟به غیر از نفت که اونم ممنوع شده.
ناشناس۱۱۱۳۱۱۵۱۸:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۷
زعفران پسته تراکتور لبنیات زیتون گاز برق سیمان مس آهن .....
ناشناس۱۱۱۳۴۱۴۲۳:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
تسلیم شدن در مقابا آمریکا مساوی است با نابودی ایران
ناشناس۱۱۱۲۵۱۱۱۳:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۷
ولی همچنان دولت اگر هم در دره سقوط کند با برجام چشم به ان بسته که حتی چند روزی است می گوید می توان ان را نقض کرد!!!! برای تحلیل درست و بدون سیاسی کاری برنامه جهان ارا که چهارشنبه خوش چشم امده بود را ببینید که کامل وضعیت ما و ان ها را تحلیل کرد
محمود۱۱۱۲۵۲۲۱۳:۱۴:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۷
قطع یقین می دانم اگر ایران بتواند اندکی اقتصادش را از نفت برهاند ، آمریکا مفتضحانه عقب نشینی می کند تا جلوی رشد واقعی اقتصاد و رها شدن از اعتیاد خام فروشی ایران را بگیردو در ان وضعیت مدیران دزد نفت خوار واویلا برای رسیدن به خوان دزدی دلارهای نفتی به راه می اندازند
علی۱۱۱۲۵۵۶۱۳:۲۵:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۷
اینو که ما میدونیم.این حرفا را باید به دولت بگید نه ما
ناشناس۱۱۱۲۶۷۲۱۴:۲۸:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۷
خواست مردم مشخصه، رفع تحریم ها حالا شما نظر خودت رو نظر مردم جا بزن
ناشناس۱۱۱۲۵۵۹۱۳:۲۶:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
نه داداش هرچه می کشیم از خودی هست ان زمان که برجام صورت گرفت ما موشک هوا نمی کردی و اسرائیل هم مثلا نابود نمی کردیم الان این وضعیت نبود
ناشناس۱۱۱۲۶۶۱۱۴:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۷
تندروها با شعار و موشک مسئول تحریم مردم هستن
ناشناس۱۱۱۲۷۱۲۱۴:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۷
از کی تا حالا شعار شده تحریم علیه کشور دیگری؟ عزیزم چند سالته که اسیر تبلیغات عوام فرببانه شدی؟
ناشناس۱۱۱۲۷۰۵۱۴:۵۵:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۷
برجام می دونی در چی بود؟ اول برو بخوان بعد بنویس در ضمن یک روز بعد از امضا برجام خود رییس جهمور امریکا تحریم وضع کرد علیه ایران
ناشناس۱۱۱۲۹۵۴۱۶:۴۳:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۷
خخخخه پس با این حساب الان بیشتر از ۳۰ کشور در جهان هر ساله مرگ بر اسراییل می گویند و باید تحریم شده باشند!!!
ناشناس۱۱۱۳۷۲۳۰۸:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۸
ما هسته ای را با برجام تعطیل کردیم که طبق آن آمریکا تحریم های خود را بردارد هیچ شرطی در رابطه با آزمایش موشک های معمولی و یا شعار گفتم و یا مسئله اسرائیل در مفاد برجام نیست تا الان هم بیش از ۱۰ بار هم اورپا و هم آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید کرده اند خوب نتیجه ی مذاکره و توافق چه شد؟ تحریم رفع شد؟ چه چیز دیگری بدهیم که تحریم رفع شود؟ فکر کردید که به رسمیت شناختن اسرائیل و شعار ندادند و موشک نساختن، خوی استکباری و منفعت طلب غربی ها را کم میکند؟ حالا هی حرف های بی بی سی و من و تو و ایران اینترنشنال را تکرار کنید که اگر فلان نمیکردیم فلان نمیشد ولی یکمی هم خودتان فکر کنید بد نیست! بالاخره میگویند ایرانی ها باهوش ترین آدم های کره ی زمین اند!!!
ناشناس۱۱۱۲۵۶۷۱۳:۲۸:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۷
ما در بن بست گیر افتاده ایم .
ناشناس۱۱۱۲۶۰۰۱۳:۴۱:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۷
تا ونزوئلا شدن راهی نمانده
ناشناس۱۱۱۲۶۰۷۱۳:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۷
من به اینکه در بن بست گیر افتاده ایم ، اعتقاد ندارم چون در بن بست میتوانی برگردی . ولی در حال حاضر ما نه راه پس داریم و نه راه پیش 100 رحمت به بن بست
نایب۱۱۱۲۸۴۷۱۵:۵۳:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۷
بن بست را برای بعضی از ما توسط رسانه های پوشالی خود(ناجوانمردانه) درست کرده اند..خود صندوق بین المللی پول گفته دیگه اثر تحریم ها بر ایران از آخر ۲۰۱۹ کاملا تموم میشه و ۲۰۲۰ مجددا رشد اقتصادی این کشور مثبت خواهد شد.‌.برادر شما قطعا از رسد اقتصادی کشورها خوشحال هستی پس انرژی الکی منفی درست نکنیم و مثبت ها را جذب کشور و خانواده خود کنیم. صادرات و تولید و توریسم و ارتباط قوی تر با چین و روسیه و همسایگان راه دو رقمی کردن رشد اقتصادی کشور عزیزمان در میان مدت.
ناشناس۱۱۱۲۶۲۹۱۳:۵۸:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۷
نه خیر. ایران غرب را به بن بست کشانده.
ناشناس۱۱۱۲۶۷۹۱۴:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۷
اره از صبح تا شب در فکر ما خواب ندارن ! برو عمو
ناشناس۱۱۱۲۷۳۷۱۵:۰۶:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۷
لطفا اگر قادر هستید میزان تولید ناخالص غرب را با ایران مقایسه کنید و بعد نظر خود را مجددا اعلام فرمایید.
ناشناس۱۱۱۲۹۵۱۱۶:۴۱:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۷
یمن هم در مقابل عربستان از نظر اقتصادی و نظامی اندازه یک مورچه است ولی الان پدرشون را در اوردن اول این ها را ببین!!!
ناشناس۱۱۱۲۶۳۸۱۴:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۷
بن بستی در کار نیست. فقط جلوی سایت هایی مثل انتخاب را بگیرید که رسما و علنا القا میکند همه چیز در گرو مذاکره با آمریکاست. جالبه که حاضر نیستند سناریوهای مختلف مذاکره با آمریکا را مطرح کنند. مطمئن باشید عمر ما کفاف نخواهد داد که در نتیجه مذاکره، جز خواری و خفت آن را ببینیم.
ناشناس۱۱۱۲۶۸۳۱۴:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۷
شما دلت خیلی خوش این تحریم ها کم کم اقتصاد رو فلج میکنه نه یک دفه . وقتی منابع ارزی کشور صفر بشه میشویم ونزوئلا !
ناشناس۱۱۱۲۸۵۱۱۵:۵۵:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۷
هیچ وقت صفر نمیشه چون جلوی واردات اقلام لاکچری مثل خودرو و امثالهم گرفته شده و همچنین صادرات غیر نفتی ایران به مراتب بیشتر شده..چرا فکرمیکنید صادرات دانش بنیان ایران کمه؟!!!!
ناشناس۱۱۱۳۳۷۲۲۲:۲۷:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۷
حتما شما مسئول صادرات دانش بنیان هستی ؟ :))
ناشناس۱۱۱۲۶۹۳۱۴:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۷
تردید نکنید غرب و آمریکا دستشان در یک کاسه است
ناشناس۱۱۱۲۷۱۰۱۴:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۷
اره نشستن برا تو نقشه میکشن دل خجسته
ناشناس۱۱۱۲۸۸۳۱۶:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
شما الان فرض کن یه جوون 25 ساله ای با یه مدرک دانشگاهی . در یک جمله چه غلطی میتوانی در این مملکت بکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟ کار گیر بیاوری ؟؟؟ خانه بخری ؟؟؟ ازدواج کنی ؟؟؟
ناشناس۱۱۱۳۱۸۹۱۹:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۷
کاش گردش کار ‌وتولید و معیشت به روانی قلم نویسنده بود
ناشناس۱۱۱۳۲۰۵۱۹:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۷
اول معنای بن بست را تعریف وتفسیر کنید بعد معلوم می شود که دربن بست گرفتاریم یا نه از اقتصاد گرفته تا روابط بین المللی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین