اروپای پیر و فرصتی که از دست داد

ناصر ایمانی،   3980706141 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
اروپای پیر و فرصتی که از دست داد

به نظر می‌رسد روابط تاریخی ایران و اروپا در این مقطع زمانی در آستانه یک تحول مهم و پیچ تند تاریخی قرار دارد. نگاهی به روابط گذشته ایران و اروپا می‌تواند در اثبات این ادعا یاری رساند.


سابقه روابط ایران و اروپا به حدود یکصد و پنجاه سال پیش بر می‌گردد. ایرانی ها تقریبا از اوایل دوره قاجاریه، به طور جدی با اروپا آشنا شدند. پیشرفت های بزرگ علمی و اقتصادی در اروپا و ضعف شدید در اداره حکومت در ایران، موجب ارتباط سریع و نوعی خودباختگی ایرانی ها در مقابل اروپا شد.


از سوی دیگر، موقعیت فوق العاده جغرافیایی و جمعیتی ایران نیز برای اروپایی‌ها بسیار اهمیت داشت . همین دو عامل مهم، راه را برای یک ارتباط دو جانبه و البته ـ یکسویه ـ  بین اروپا و ایران هموار نمود.دخالت های گسترده سیاسی اروپا و بالاخص انگلستان در ایران نیز لازمه طبیعی این ارتباط بود.

اهمیت ایران برای اروپا و نیز ضعف حکومت های داخلی در ایران و شیفتگی شدید جریان روشنفکری در کشور به اروپا، موجب شد که اروپایی ها به سادگی در تمام ارکان سیاسی ایران دخالت میکردند و حتی با راه اندازی کودتا، سلسه قاجار را به دودمان پهلوی سپردند.
به تعبیر دیگر، اروپا هیچ مانعی برای امر و نهی و فرمانروایی بر ایران نداشت وسران ایرانی  هم به این معادله تمکین می نمودند.

اگر در برخی مقاطع کوچک تاریخی نیز ایرانی ها تصمیم به اداره نفت و اقتصاد خود می گرفتند. با کودتای آشکار اروپایی ها مواجه می‌شدند زیرا قدرت مسلط بر جهان از حیثیت نظامی تکنولوژیک واقتصادی، اروپا و سپس آمریکا بود.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز، رابطه با‌ اروپایی ها با اغماض از سوی رهبران انقلابی ایران مواجه شد و البته ضمن استقلال سیاسی از اروپا، عمدتا خصومت ها متوجه ایالات متحده آمریکا شد. گویی جمهوری اسلامی تا حدودی از گذشته تاریک روابط ایران و اروپا چشم پوشی نمود و رابط عادی خود را با اروپا ادامه داد.


متاسفانه اروپا به روابط تحکم آمیز و یکسویه و خصمانه خود علیه ایرانی ها ادامه داد. پذیرش تروریست‌ها و حمایت از آنان، حمایت‌های کامل از رژیم صدام علیه ایران ،ارسال گسترده تسلیحات نظامی و پیشرفته به متجاوزان و همراهی با تحریم های امریکا در مقاطع مختلف زمانی ، نشان داد که اروپایی ها بر همان راه و مسلک صد سال گذشته خود پایبند بودند.
اما تحولات اقتصادی و سیاسی در جهان معاصر به سمت و سویی رفت که اروپایی ها دیگر قدرت مسلط در حوزه اقتصادی و علمی در جهان نماندند و جریان اقتصاد و تکنولوژی آرام آرام به سمت شرق تمایل پیدا کرد.


از سوی دیگر اهمیت ایران برای اروپا نیز علاوه بر موقعیت استراتژیک و ذخایر نفت و گاز که در گذشته نیز بود، از جنبه دیگری نیز بیشتر شد و آن حضور و نفوذ ایران در منطقه فوق العاده مهم خاورمیانه بود. لذا به موازات ضعیف تر شدن تدریجی اروپا و پیر شدن آن، اهمیت و جایگاه ایران نیز روز افزون شد.
پرونده برجام فرصت مناسبی بود که روابط تاریخی ایران و اروپا، مجددا از سوی اروپایی‌ها مورد بازنگری  قرار گیرد. تا با نگرش مجدد به توانایی های خودشان و تغییرات مهم در صحنه اقتصاد و تکنو لوژیک جهان معاصر و نیز جایگاه فعلی ایران بتواند خط مشی استراتژیک خود را در مورد ایران باز تعریف نماید.


عدم همراهی اروپا با ایران و پیمودن مسیر آمریکایی ها بر علیه ایران در اجرای برجام، نشان داد که اروپایی ها هنوز نتوانسته اند تحلیل جامعی از شرایط کنونی جهان در منطقه داشته باشند.

بیانیه چند روز قبل سران سه کشور اروپایی و تکرار دقیق مواضع آمریکا در خصوص برجام، آخرین شانس برای بازنگری در روابط اروپا و ایران را از بین برد و به گمان من، تمامی راه ها برای روابط استراتژیک ایران و اروپا را در تاریخ آینده جهان زایل کرد و اروپا برای همیشه از داشتن روابط سالم با ایران محروم گردید.


برجام برای ایرانیان، یک مقطع بسیار مهم تاریخی بود و به شناخت مردم ایران از صحنه بین المللی جهان و تاریخ تحولات زمان کنونی، کمک شایانی نمود و به برخی تردیدها و نگرش های متمایل به غرب و واروپا پایان داد. و از این پس تاریخ تحولات آینده جهان در شرق رهگیری می شود.

دو فاکتور مهم در این چرخش تاریخی ایران از اروپا و نیز امریکا همواره موثر است.


اول اینکه دوران سیطره علمی و توانمندی های اقتصادی و نظامی از غرب متمایل به شرق شده است. و دوم اینکه این باور در ایرانیان ظهور نموده که توانایی های زیادی را در داخل کشور برای توانمند شدن وجود دارد که نیاز به خارج از مرزها را کمرنگ تر می نماید.


اروپا در این برهه زمانی، اشتباه استراتژیک وتاریخی بزرگی در مورد ایران مرتکب شد.

دیدگاه کاربران

علی 671۱۱۱۲۲۱۰۰۹:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۷
تا دیروز که روحانی مقتدرانه دم از دوستی با اروپایی ها می زد و به آن افتخار می کرد و هر روز عراقچی به بهانه مذاکره به اروپا می رفت و می گفت نتایج خوبی بدست آمده و فوق العاده ها از سکه و دلار شارژ می شد و تفریحی هم می کرد .آخر هیچ برگشتیم سر خانه ی اول .حالا دیگر چه می خواهد بگوید روحانی از این برجام که به بچه ها سیب و گلابی نداد .آفتاب تابان هم شب شد .دیواره ی تحریم هم نشکست و به قول شریعتمداری اسب زین شده دادیم و خر لنگ گرفتیم و آن هم مرد .برگردید به ملت و داخل و تکیه کنید به جوانان و اراده ی ملت تا صبح پیروزی بدمد .
ناشناس۱۱۱۲۲۳۷۱۰:۰۰:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۷
وقت بسیار است.
تهرانی۱۱۱۲۳۶۳۱۱:۲۹:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۷
این خوی مستکبران است البته اروپا در جنگ‌جهانی دوم مدیون آمریکاست لذا ولش نمیکند ضمنا مدیون بنادر، خاک و خط آهن ایران برای شکست هیتلر هم است ولی ناسپاسی میکند همچنان
ناشناس۱۱۱۲۳۷۴۱۱:۴۰:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۷
ما فرصت را از دست دادیم دیگر داروهای اروپایی هم نخواهد آمد حتما می خواهید از یمن دارو وارد کنید؟ البته مقامات ایران که مشکلی ندارند در بیمارستان های آمریکا و کانادا و اروپا درمان می شوند غرق در رفاه هم که هستند آقازادگان هم که پورشه و تسلا سوار در خیابان های پاریس و ونکور و لندن چرخ می زنند
ناشناس۱۱۱۲۲۴۲۱۰:۱۱:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۷
آیا ما فرصت از دست ندادیم؟
ناشناس۱۱۱۳۶۰۹۰۷:۱۲:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۸
اگر منظورتان فرصت تسلیم و دریوزگی از اروپاست خیر ، ابدا
ناشناس۱۱۱۲۲۵۹۱۰:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۷
این رو هم یادتون رفت بنویسید که اروپا هیچگونه نیازی به ما نداره و اونیکه نیازمند این رابطه است ایران است یک نفت داریم که اونم روسیه و عربستان جبرانش میکنن
ناشناس۱۱۱۲۲۷۰۱۰:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۷
افت بزرگ ملت ها خود بزرگ پنداری یا برعکس ، نادیده گرفتن توانمندی هاست. به نظر، نویسنده این مطلب گرفتار مورد اول شده اند.
ناشناس۱۱۱۲۲۸۶۱۰:۳۴:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۷
ما به مذاکره نیاز مبرم ما فرصت رو از دست دادیم نه اروپا و آمریکا
ناشناس۱۱۱۲۳۴۰۱۱:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۷
مذاکره یعنی چیزی بدی و چیزی بستانی.تو برجام کلی چیز دادیم هی چی دستمون رو نگرفت.پس لطفا سکوت اختیار کنید.
ناشناس۱۱۱۳۸۹۶۱۰:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۸
بله شما وابسته ها محتاج مذاکره اید زیرا در پی تحقیر ملت و کشورید
ناشناس۱۱۱۲۳۶۶۱۱:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۷
تکنولوژی و اقتصاد از کی تا به حال به شرق منتقل شده؟؟؟!!!!!!!
ناشناس۱۱۱۲۶۱۴۱۳:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۷
زمانی که جنابعالی خواب بودی سرازیر شد چین،ژاپن،کره،روسیه و هند رو ندیدی؟
ناشناس۱۱۱۳۰۲۳۱۷:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۷
از زمانی که عمده واردات آمریکا از چین اقلام تکنولوژیک است و عمده واردات چین از آمریکا محصولات کشاورزی است. خودتان کنترل بفرمایید این آمار را.
ناشناس۱۱۱۲۴۰۸۱۲:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۷
یعنی در شرایطی که ارزش پول ملی ما یک سوم شده و روزانه پول 200 میلیون دلار نفت و پتروشیمی را بخاطر تحریم ها از دست داده ایم، آنها فرصت از دست داده اند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۱۲۴۵۷۱۲:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۷
همه دنیا فرصتها را دارن از دست میدن فقط ما از فرصت ها خوب استفاده میکنیم !!!
ناشناس۱۱۱۲۷۳۰۱۵:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
جوونی ما وسط این بگیر بگیری دود شد و رفت هوا:=(
ناشناس۱۱۱۳۰۷۹۱۷:۵۸:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۷
واقعا اروپا باید این فرصت ارتباط رو از دست ندهد و گرنه از نطر تکنولوژی عقب می افتد
ناشناس۱۱۱۳۱۳۲۱۸:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۷
نه آمریکا نه اروپا هیچ ضرری از بودن یا نبودن برجام نمی کنند! با کلمات بازی نکنید این ایران بود که به خاطر فلاکت اقتصادی ناشی از تحریم ها محتاج برجام بود و هست!!!
ناشناس۱۱۱۳۱۹۰۱۹:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۷
لطفا دو مورد از سیطره علمی و اقتصادی که از غرب بسمت شرق متمایل شده را مثال بزنید.
ناشناس۱۱۱۳۳۷۱۲۲:۲۷:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۷
اروپایی ها از خود اختیاری ندارند باید در هر کاری اربابشان (ترامپ )که صاحب اختیارشان می باشد به آنها اجازه دهد
محمد۱۱۱۳۹۴۴۱۱:۲۵:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۸
اروپای پیر ? فرهنگ پیر یا تکنولوژی پیر یا محیط زیست پیر? و شما در هر سه جوان و قبراق هستید ?
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین