کارنامه سفر آقای روحانی

مهندس محمود فرشیدی*،   3980706140 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
کارنامه سفر آقای روحانی

سفر چهارروزه آقای روحانی به نیویورک، پایان پذیرفت و اینک نتایج این سفر مورد بحث و گفتگو در محافل سیاسی است. بی تردید از جمله مهم ترین اهداف این سفر، انعکاس پیام ملت ایران در عرصه جهانی و تلاش برای شکستن فضای تحریم و فشار و کاهش مشکلات بوده است و آقای روحانی به عنوان رییس جمهور ملت انقلابی و مقاوم ایران، از یک طرف و ترامپ به عنوان نماد سردمداران ظلم و استکبار جهانی در طرف دیگر، بیش از تمامی مدعوین، مورد توجه افکار عمومی بودند.

در اینگونه مجامع، از یکسو حامیان نظام سلطه جهانی در پی آن هستند که از استمرار این نظام دفاع کنند و هر حرکت و تلاش برای مقابله با آن را بی فایده و محکوم به شکست نشان بدهند و در مقابل ، ملت های تحت ستم و به پا خاسته که از جنایات و چپاولگری های سرمایه داران جهان، به ستوه آمده اند و نشانه هایی از افول تمدن غرب و پیروزی های مقاومت ملت ها آنان را امیدوار ساخته است، پیام رییس جمهور ایران اسلامی را به عنوان پرچمدار ایستادگی در برابر آمریکای ظالم، با اشتیاق پیگیری میکنند.

در این اجلاس، پیام اصلی آقای روحانی، ائتلاف امید و ابتکار برای صلح هرمز بود که طبعا از طرف آمریکا و کشورهای اروپایی، توجه چندانی به آن نشد بلکه آنان همچنان اهداف زیاده خواهانه خود درباره برجامی دیگر و عقب نشینی ایران از تصمیمات اخیر خود درباره برجام و نیز اصرار بر مذاکره با آمریکا را پیگیری می کردند و حتی سه کشور اروپایی آلمان، انگلستان و فرانسه علی رغم دیدارهایی که با خوشرویی تمام آقای روحانی مواجه شد. طی بیانیه ای ایران را مسئول انفجارهای آرامکو دانسته و محکوم کردند.

البته آقای روحانی با توجه به سیاست های کلی نظام درباره ممنوعیت مذاکره با آمریکا در سخنرانی ها و مصاحبه های خود صریحا، اعلام داشت که: پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم نه است و همچنین تاکید کرد که عکس یادگاری آخرین ایستگاه مذاکره است.

آقای روحانی همچنین محکوم به شکست بودن معامله قرن و دفاع از حقوق مظلوم فلسطین و راهزنی اقتصادی آمریکا از نظام بانکی جهانی و بد عهدی کشورهای غربی اشاره کرد.

نکته دیگر در اثنای این سفر، زمزمه هایی در زمینه ایجاد تغییراتی جزیی در برجام و تصویب پروتکل الحاقی در مجلس به شرط برداشته شدن تحریم ها نیز شنیده شد که با توجه به برجام و تصویب پروتکل از سوی ایران و بدعهدی آمریکا و اروپا، بیم آن میرود که غریبان این زمزمه ها را حمل بر نوعی عقب نشینی ایران نمایند.

انعکاس گسترده نه قاطع آقای روحانی به مذاکره با آمریکا در رسانه های جهان ثابت کرد که اگر ایران، نقشه حرکتش را بر اساس اهداف انقلابی و منافع ملی خود ترسیم نماید. در اینگونه حضورهای نمادین برنده خواهد شد. حال آنکه اگر بخواهد در موضعی دفاعی، صرفا در تهاجمات گسترده تبلیغاتی آمریکا و اروپا پاسخ بگوید و در زمین بازی آنان بخواهد ازخود چهره ای صلح طبانه و بشردوستانه ارائه نماید. صدایش چندان شنیده نخواهد شد کما اینکه طرح ائتلاف امید و صلح هرمز تقریباً با چنین سرانجامی مواجه شد.

در هر حال حضور روسای جمهور در مجامع عمومی سازمان ملل، فرصت مناسبی برای ایران،به عنوان پیشگام شکل گیری تمدن نوین اسلامی را فراهم می سازد که در شرایط سقوط تدریجی نظام استکبار جهانی می توان از آن بیشترین بهره برداری را کرد و با نگاهی انقلابی و آینده نگرانه، به آن شکل گیری و این سقوط کمک کرد. با همین رویکرد بود که حضرت آیت الله خامنهای در سال 1366 به عنوان رییس جمهور با حضور در سازمان ملل بر دفاع از ارزشهای اسلامی و محکومیت جنایات آمریکا تاکید کردند و پیام مظلوم جهان به خصوص فلسطین و افغانستان را به گوش جهانیان رسانیدند.

همچنین شهید رجایی در سال 1359 در سازمان ملل حضور یافت و فریاد مظلومیت و مقاومت ملت ایران و جنایات آمریکا را به گوش جهانیان رساند.

در شرایط کنونی که ترامپ وقیحانه در امورد داخلی ملت ایران دخالت میکند و بی شرمانه ایران را متهم می‌کند و نیز درحایی که سه کشور اروپایی ایران را محکوم مینماید و با توجه به آنکه ایران در ماجرای برجام، از اعتماد به آمریکا و اروپا ضربه خورده است. چرا نباید برای جبران ضربات از چنین فرصتهایی استفاده کنیم و از حقوق جلیقه زردهای فرانسه و جنبش 98درصدی و سیاهپوستان محروم آمریکا دفاع نماییم و تعطیلی پارلمان انگلستان را به عنوان حرکتی استبدادی محکوم کنیم تا بدین طریق به عدالت خواهان جهان ثابت نماییم که ایران همچنان بر پایبندی به ارزش های انقلابی خود قاطعانه اصرار می ورزد.

*وزیر اسبق آموزش و پرورش 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۰۴۱۰۷:۱۰:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۷
ملتی پیروز نهایی است که دموکراسی بیشتر دارد.
ناشناس۱۱۱۲۳۰۳۱۰:۴۸:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۷
روحانی کارش را بلد است. اگر بگذارند.
ناشناس۱۱۱۲۳۰۵۱۰:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۷
رفتن روحانی به نیویورک و ملاقاتهای دیپلماتیک خوب بود. کاش دیدار اصلی را هم انجام می داد.
ناشناس۱۱۱۲۳۱۴۱۰:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۷
آیا بهتر نبود رئیس‌جمهور کشورمان با سران خائن، خودفروخته، بی‌تعهد و خبیث دیدار نمی‌کرد؟
ناشناس۱۱۱۲۳۶۷۱۱:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۷
امان از بی تدبیری. ما تمام قرادردادهای ننگین که بستیم تا کنون با سازش و نشتن دور میز مذاکره حاصل شده است. و برعکس تمام عزت این کشور به دلیل تسلیم نشدن زیر بار زور بوده . برو تاریخ بخوان.
علی۱۱۱۲۰۷۲۰۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۷
هیچ کدام از کشورهای دنیا از طرح آقای روحانی حتی سخنی به میان نیاوردند . آنقدر قدرت سیاسی آمریکا بالاست که تمام کشورهای دنیا از بیم جریمه وتحریم با ایران مراوده اقتصادی ندارند . از کدام توفیق صحبت میکنید؟ کفگیر به ته دیگ بودجه خورده وتا یک هفته پیش دنبال فرانسه بودیم تا خط اعتباری باز کند . جنبش فرانسه و سیاهپوستان آمریکا چه دردی از تورم بیکاری و بدبختی ما کم میکند . مثل هولوکاست که هرساله احمدی نژاد مطرح می‌کرد و کل نمایندگان به بیرون سالن می‌رفتند . فشار تحریم روی سر مردم است . مگه اینهمه اختلاس رو نمی‌بینید . خیلی از مدیران فاسد بار خود رو بسته اند . این ما هستیم که تحت مشکلات هستیم .
ناشناس۱۱۱۲۱۰۲۰۸:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۷
باید با همه کشورها تعامل کرد. عدم تعامل به ضرر منافع ملی است.
ناشناس۱۱۱۲۱۰۹۰۸:۲۶:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۷
این آقا مگه در دوران کاریش اصلا ولش در دوران ریاستجمهوریش کارنامه اش چی بوده جز ورشکستگی کارخانه ها وو....
ناشناس۱۱۱۲۱۵۲۰۸:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۷
شیخ حسن فقط باید به تله کابین توچال برود و لاغیر
ناشناس۱۱۱۲۱۶۶۰۹:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۷
روحانی رفت نیویورک و ققهه زد و سوخت هواپیما رو هدر داد و برگشت . همین
ناشناس۱۱۱۲۱۷۱۰۹:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۷
فکر کنم وزیر اسبق التماس دعا داشته باشه از شیخ حسن
مهران۱۱۱۲۱۷۴۰۹:۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۷
کارنامه سفر روحانی؟ والا روحانی تو شش سال دولتش کارنامه ای جز تورم و رکود و بیکاری و افزایش تحریم و تعطیلی هسته ای و پایین اوردن اقتدار ملی و عزت ملی و ... ندارد حالا سفرش کارنامه داشته باشه؟
ناشناس۱۱۱۲۳۲۷۱۱:۰۳:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۷
روحانی درست می گوید.
ناشناس۱۱۱۲۱۹۷۰۹:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۷
مهمترین کارنامه چند دیدار توهین امیز و خنده های بی مورد و حرف از برجام ۲ و۳ بود بقیه چیزها تکراری بود وسلام
سیدرضا۱۱۱۲۳۳۲۱۱:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۷
با سلام واحترام هر چند برخلاف آقای احمدی نژاد صحبت های اقای روحانی درسازمان ملل معقول تر بود ولیکن خواست اصلی مردم از این سفر یعنی "رفع تحریم ها" محقق نشد.
ناشناس۱۱۱۲۳۸۹۱۱:۵۰:۰۰ ۱۳۹۸/۷/۷
کارنامه: عکس یادگاری با مرکل و سران غرب. نتیجه: محکوم کردن ایران در ارامکو توسط همان سران غرب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین